”Kvinnaböske”

Nu, 12:22, när jag var ute och gick med den stackars hunden i ”ösregnet” så kom jag att tänka på en artikel i gårdagens Aftonbladet. Den handlade om han i ”Kvinnaböske”, Hasse Andersson. Jag känner med honom, han har liknande problem/besvär som jag har. Men jag kan inte låta bli att ”småle” åt ett par saker. Först, citat: ”Läkarna har sagt till honom att de är restriktiva med operationer i nacken eftersom flera känsliga nervcentra sitter där.”
Nu är det ju så att den plats där Hasses problem sannolikt kommer från är ryggmärgen och ryggmärgsnerverna och därtill spända muskler. Sannolikt är det ryggmärg och ryggmärgsnerver som av någon orsak är utsatta för påverkan. Det är väl självklart att det är ett känsligt ställe!?
Det andra är, citat: ”… fick söka akut hjälp på Karlskoga lasarett. Efter en veckas vård skrevs han ut.”
Om nu Hasse blev kvar EN VECKA på lasarettet så är min bedömning att hans besvär är allvarliga. När jag var som sämst 2001/2002 låg jag hemma och kunde bara röra vänsterarmen resten gjorde bara så in i helvete ont. Så länge jag inte var döende så brydde sig inte sjukvården, thats it!
Det Hasse har att välja mellan är en operation som kan stoppa fler besvär eller så ingen operation och fortsatt ökande besvär. Ingen kan garantera honom att han någonsin mer kan spela gitarr professionellt. Och operationen är givetvis inte riskfri!
Blir han inte nöjd med läkarnas besked ska han be att få en ”second opinion” och då till någon specialklinik inom området nackbesvär.

Är sjukvården orättvis?

God Natt!

F&S:
Kul, uppiggande. Hade dock något mer ont än annars.

Fick ett telefonsamtal från föreningens ordförande som undrade om jag kunde fundera några dagar på hur vi skulle kunna få bästa möjliga koll på föreningens försäljningspengar, medlemskort, jympakort och medlemsregister. Tanken är att jag ska försöka hitta en eller ett par som kan jobba med detta. Jag är inget att räkna med i år och en bit in på nästa år.

Bastun:
Hade jag någon att tala med? Nej! Aftonbladet är inget vidare substitut för levande varelse, så att säga.

Vänner:
Jag får en massa trevliga ePostmeddelanden från vänner och bekanta. Flera av dem är tyvärr gjorda med teknik som inte låter sig visas via en blogg. Och de som är i textform vete katten om jag ens vågar återge här? Får kolla igenom i morgon och se om det är någon som är någorlunda ”rumsren”.

Läkemedel:
Nu ska jag ta två muskelavslappande piller så att jag till morgonen vaknar relativt värkfri. Tar sådana piller ca 2-3 ggr per vecka. Håller medvetet nere konsumtionen då de dels är vanebildande och så utvecklar man något som kallas tolerans. Det betyder att man måste ha mer och mer av ett läkemedel för att uppnå "samma" effekt (alkohol t.ex. funkar på det sättet).
Genom att ta denna typ av piller så sällan som möjligt så klarar jag mig med 2 piller per gång.

Sov sött!

Hälsa/Motion!

F&S:
Sitter här som en ”hösäck” och försöker samla ”kraft”. Det är ju tisdag! På tisdag är det Friskis&Svettis. Välkomna till Onsjö Vänersborg skolans jympasal kl 19:00-20:00. Det är Gunilla Ny som leder.

Bastu:
Nu ska jag vara modig? Alla som är med på jympan är välkomna till bastun, efter jympan, 20:15-22:15. Om någon över huvudet taget skulle nappa på det här så är jag den förste att bli mycket förvånad.

Motionera mera? Med måtta.

God Morgon!

Hälsa:
Idag var sista gången jag gjorde ett kompletterande inlägg på SBL’s blogg. Jag blir bara irriterad. Och blir jag irriterad ökar mina fysiska besvär. Jag återgår till att låta mig roas av SBL’s orerande. Ofta träffar han rätt. Att han klantar till det emellanåt måste man ha förståelse för, eftersom jag gör det ofta. Ingen kan vara insatt i allt. Men att generalisera lönar sig står väl ganska klart, eller?

Media:
——————- ttela ——————-
Ledaren:
AA
har givetvis helt rätt. Kan inte säga precis när det hände. Men partiideologin är borta. Nu är det personlighet och sakfrågor det gäller. Undrar hur många de partitrogna är numer? Finns det några siffror på det?

Nyheter:
Det var inte illa, mopedligisternas framfart i tvåstad har passerat USA-katastrofen i nyhetsvärde? Ja jag hävdar ju att vi påverkar det stora genom att agera i det lilla.

Politik:
Det massmediala intresset för vår nationella politik börjar visst dala. Det var väl egentligen bara Ledaren och två moderata gubbar som var inne i den politiska diskussionen. Jag vet att Dan Möllengård inte är moderat utan folkpartist. Men han resonerar som en moderat. Eller är det moderater som resonerar som folkpartister? Eller det kanske var så att de bägge egentligen är mer socialdemokratiska än socialdemokraterna själva? Nej så kan det ju inte vara. Inte med de sakfrågor ”alliansen” går till val med och med följande paroll: ”Ge till de rika ta från de fattiga!”
Fast, jämför man globalt, så är väl ingen i Sverige fattig, eller? Å andra sidan är väl inte det ett argument som ska förhindra kampen mot att orättvisor ökar, även om det är i en välfärdsstat.
”Enade vi stå söndrade vi falla.”

På sidan 20 konstaterar jag också att det tydligen fortfarande finns klokhet kvar. I alla fall inom Västra Götalands Folkhälsokommitté. Skönt att man inte är ensam, i att tycka som de tycker menar jag.

Serier:
Idag får HÄLGE vandringspokalen.
————————————–

Nu är det 22 dagar kvar! (till operationen)

God Natt!

Alkoholpolitik & Svensk Sjukvård:
Kunde inte låta bli. Har varit inne på SBL's blogg: opinion2002.nu [not: 19/2-2011: troligtvis annan författare numer (Per)] och "lagt mig i".

Jag begriper mig inte på den människans syn på alkohol och inte hur han resonerar kring Svensk Sjukvård.

Det är klart, ÄR man alkoholliberal, då tycker man som SBL. Att det är ett rackarnas myndighetsöversitteri, vår Svenska alkoholpolitik. Var, i alla fall, inte nu.

SBL's uppfattning att alla(?) Svenskar är offer för ett narcissistisk folkhemsexperiment eller vad han nu egentligen menar? Han är klart rörig där. Ja, det kan jag inte riktigt se. Av vilken anledning skulle nu just tanken och viljan om "folkhemmet" vara så fult?

Jag har min övertygelse om att den narcissism som SBL avser mer är sprungen ur en marknadsstyrd liberal samhällsfilosofi, individualismen. Inte ur en misslyckad socialistisk politik som han skyller på folkhemmet? Men jag kanske helt har missuppfattat SBL där?

Och att Svensk Sjukvård skulle bestå av otacksamma patienter som kräver lyxvård? Var får han det ifrån?

Ingen politik har idag lyckats med någonting annat än att se till att "marknaden" får precis så mycket skattepengar de vill ha. Märklig politik?

Fårhagen

Vi, hunden, hustrun, jag, M, P, R och O, promenerade bort till fårhagen här på Onsjö. Först ”hittade” vi bara ett brunt får. Det fåret fick mycket knäckebröd.
Men det var lagom för barnen R och O att få bekanta sig med ett får.
En bit bort gick resten av ”fårskallarna”. De kom rusande när vi tog fram plastpåsarna, de lär sig, fåren alltså.
Hunden fick lite lagom spatt och ”anföll” fåren och skällde en del, vilket skrämde O, fåren brydde sig inte. Fåren tryckte på så stängslet bågnade. Då sa jag till en av ”knäckebrödsutdelarna” att denne måste gå närmre, annars är det risk att fåren kommer över stängslet. Den aktuelle ”knäckebrödsutdelaren” gjorde inte så och rätt som det var så kom ett får hoppandes över ryggarna på de andra fåren och över till ”vår sida” av staketet.

Lite lagom tumult uppstår. Det ”fria” fåret rusar gång på gång med huvudet (fårskallen) före rakt in i fårstängslet och fastnar. Det vill ju tillbaka till flocken.

Till slut lyckas M faktiskt med konststycket att förklara för fåret att den får ta lite satts och hoppa över stängslet när M håller ned det och då gör fåret det?

Man blir ju lite förundrad när man ser med vilken lätthet fåret skuttar över fårstängslet. Undrar om de vet om att de när som helst kan göra så? Stängslet är kanske mer till för att de, fåren, vill hålla oss på andra sidan? Vem vet, vem vet?

Bä, bä vita lamm …

God Förmiddag!

Hälsa:
Varje morgon, känns det som om jag har träningsvärk i hela kroppen. Och från det jag går upp och tar medicinen tar det ca 45 minuter tills det ”släpper”, blir uthärdligt.

Media:
——————– ttela ——————–
Ledaren:
Vojne, vojne, Hanna Wiberg, Liberala Nyhetsbyrån, den verkade så bra, din ledare. Sedan kommer det: ”USA:s engagemang i Irak har inte varit fel: tvärtom förtjänar det all europeiskt stöd det kan få.” Alla har ju givetvis sin rätt att tycka, men det där måste jag bemöta med: ”LÄS PÅ!”. Av vilken egentlig anledning attackerar USA Irak utan varken europeiskt majoritetsstöd eller godkännande från FN’s säkerhetsråd? Är du verkligen så naiv så du tror att det handlar om att USA påtagit sig rollen av en global demokratiskyddare? Och hur kan du förringa det USA har gjort och gör i IRAK med begreppet ”engagemang”? SKÄRPNING!
Jag är ingen förespråkare för vad som har skett inom Irak. Jag är ingen förespråkare för Krig. Jag är för parlamentariska lösningar. Det borde Hanna Wiberg också vara, om hon nu är Liberal?

Nyheter:
Fortfarande är det Katrinas härjningar i USA som är stornyheten. Samt den massmediala förvåningen över denna supermakts oförmåga att hantera det, när de nu var förberedda och är så rikt.
Återigen;
-> Dåligt eller obefintligt underhåll av infrastruktur.
-> Hela samhället, USA, är ”upphackat” av entreprenörer.
-> Svårförståelig enorm fattigdom i ”världens rikaste land”, ett land som inbillat övriga världen att de är demokratins apostel när de själva kräver vetorätt i alla globala församlingar.
-> Ett land som ”värnar demokratin” och har en ofattbar rasism?

Politik:
Då har vi ett helt års käbbel framför oss om borgarnas nedmontering av trygghetsförsäkringarna och socialisternas nedmontering av alkoholpolitiken.
Nu var ju just alkoholpolitiken ingen höjdare i sig. Men att tro att man ska nå ökad folkhälsa via den nu inslagna linjen är nationell naivism.

Jag vet inte om jag känt det så tydligt förr – att vad vi än väljer – så förlorar vi?

Serier:
Dött lopp mellan ZITS och ERNIE.
—————————————-

Besök:
Idag ska vi få fint besök. Kompisen M med dottern P med sina barn R och O.

23 dagar kvar! (till operationen)

God Natt!

Hälsa:
Istanes! Nu är jag helt slut! Tänk att en ska va så ömklig så att en knappt klarar att transportera tvätt, i en korg, på en kärra, hemifrån och till tvättstugan (ca 75 meter). Lyfta ur tvättobjekten ett och ett, sortera dem. Lägga in dem en och en i tvättmaskinen.
Låta tvättmaskinen göra jobbet. Plocka ur de något fuktiga plaggen ett och ett i en tvättkorg, på hjul. Rulla en korg till torktumlaren (handdukar och örngott), plocka i den och starta så den sköter det jobbet. En korg till torkskåpet (lakan och påslakan), starta den. Att torka tvätten är väl i och för sig inte så jobbigt, det är ju mer en tidsfaktor. Men i mitt fall är det en fördel om tvätten är torr när jag ska rulla hem den. Torr tvätt väger mindre. Väl hemma ska den torra tvätten läggas på respektive ställe.

Helt slut!? (Så här jobbigt brukar det inte vara)

Det ska i alla fall bli skönt att lägga sig på rena sängkläder.

God Morgon!

Hunden:
Vi testar just nu något barf-liknande. Det kallas ”KLASS” hundfoder och vi köper det på Byrackan i Vänersborg. Det är frysta ”korvar” om 500 gram ”råa grejer”. En korv kostar 10 SKR och en låda om 20 kostar 175 SKR. Vår Tessie väger 18 kg så vi har räknat fram att hon kan klara sig på en korv om dagen om hon får lite extra t.ex. rotfrukter, grönsaker och frukt. Sedan har hon ett oxben som hon älskar att gnaga på.

Än så länge verkar det gå bra och hon gillar det. Prismässigt hamnar det i nivå med torrfoder i mellanprisnivå.

barf:
Den första som fick större publicitet var den australiensiske veterinären Ian Billinghurst, som också myntade uttrycket BARF. Det är något av ett skämt, för på engelska betyder det att kräkas, men i detta fall var det ursprungligen en förkortning av "Bones And Raw Food" (=ben och rå mat), numera avses "Biologically Appropriate Raw Food" (=biologiskt lämplig rå mat).
Källa: www.willas.net/barf/

Hälsa:
Jag bestämde att idag skulle jag ha ”vilodag”. Nu är det ju inte bara jag som bestämmer sådant? Ett par nya gardinstänger skulle upp.
Jag inser att det är nödvändigt med förnyelse emellanåt. Men den konservativa delen i mig inser inte riktigt det. Kan inte det som är snyggt få vara snyggt? Är ett mantra t.ex. Ett annat: ”Pilla inte i det som fungerar.”
Annars är det relativt OK, just nu. Det tar ca 45 min innan medicinen verkar och det gör den nu. Så då får man ju passa på att vara lite aktiv.
Ett av de mest irriterande besvären jag har är att jag inte har någon hudkänsel på halva höger tumme. Ruggigt obehagligt. Det känns som om man inte har någon hud. Som om ”köttet” har direktkontakt, så att säga. För det mesta går jag och håller tummen i min knutna näve. På så sätt kommer den inte i kontakt med t.ex. tyg. Tyg är det som skapar det mesta obehaget.
Tråkigt nog är just detta besvär ett av dem som inte kommer att försvinna efter operationen. Just den delen av nerven, vid halsryggraden (C6) är sannolikt permanent skadad. [not: 19/2-2011: Jag hade rätt.]

Ha en bra dag!