Nu, 12:22, när jag var ute och gick med den stackars hunden i ”ösregnet” så kom jag att tänka på en artikel i gårdagens Aftonbladet. Den handlade om han i ”Kvinnaböske”, Hasse Andersson. Jag känner med honom, han har liknande problem/besvär som jag har. Men jag kan inte låta bli att ”småle” åt ett par saker. Först, citat: ”Läkarna har sagt till honom att de är restriktiva med operationer i nacken eftersom flera känsliga nervcentra sitter där.”
Nu är det ju så att den plats där Hasses problem sannolikt kommer från är ryggmärgen och ryggmärgsnerverna och därtill spända muskler. Sannolikt är det ryggmärg och ryggmärgsnerver som av någon orsak är utsatta för påverkan. Det är väl självklart att det är ett känsligt ställe!?
Det andra är, citat: ”… fick söka akut hjälp på Karlskoga lasarett. Efter en veckas vård skrevs han ut.”
Om nu Hasse blev kvar EN VECKA på lasarettet så är min bedömning att hans besvär är allvarliga. När jag var som sämst 2001/2002 låg jag hemma och kunde bara röra vänsterarmen resten gjorde bara så in i helvete ont. Så länge jag inte var döende så brydde sig inte sjukvården, thats it!
Det Hasse har att välja mellan är en operation som kan stoppa fler besvär eller så ingen operation och fortsatt ökande besvär. Ingen kan garantera honom att han någonsin mer kan spela gitarr professionellt. Och operationen är givetvis inte riskfri!
Blir han inte nöjd med läkarnas besked ska han be att få en ”second opinion” och då till någon specialklinik inom området nackbesvär.
Är sjukvården orättvis?