God Kväll!

Restad Gård:
Trevligt! Vi cyklade dit. Och så använde jag cykeln som stöd, mesta tiden, när vi gick runt och tittade.
Vi lyssnade lite på Archie. Och så tittade vi lite på ”fotbollsspel”, Football, med levande fotbollsfigurer. Kul ide! MC-uppvisningen av Hampus Fardby gick inte av för hackor, duktig kille!

F&S Jympan:
Fia skötte sig utmärkt. Hon är härlig där i mitten. Dock var volymen lite hög i mina öron emellanåt. ”Vi” får jobba på det.

Hjärnsläpp:
Pratade lite med hustrun innan bastun om det fantastiskt härliga vädret. Jag tvekade mellan bastun och solen på balkongen. Och mitt i den diskussionen yrade jag om att det var ju så synd att det var mörkt när jag kom ut från bastun vid 22:00-tiden?
På lördagar badar jag bastu mellan 16:15-18:15!
Så solen sken ju när jag kom ut från bastun!

Hälsa:
"Släpade" mig från jympan till bastun. Lite piggare steg från bastun och hem. Nu känns det rätt så OK.

Syrran startade sin blogg idag, för en stund sedan. Kolla på: ladden.blogg.se [not: 18/2-2011; funkar inte.]

God Morgon/Förmiddag!

Hälsa:
Något bättre nu. Jobbig förnatt. "Huggande värk" i höger sida av nacken är klart irriterande samt känslan av att få nålar instuckna i fingerspetsarna. Tur att det kommer "anfallsvis" och går att "rätta till" genom att justera huvudpositionen.

Utflykt:
Nu ska hustrun, hunden och jag ta oss till Restad Gård.

Hundliv?

Förtvivlad!

Är ett bra uttryck på det jag kände för en stund sedan. Jag var förtvivlad och hunden var hysterisk. Hon blir det när hon blir rädd, liksom upprörd.
Jag hade tänkt att vi skulle göra en längre tur idag. Jag på cykel, med springande hund. Först lämpade vi av lite sopor. Då kommer en av grannarna med sin schäfer, där schäfern uppträder som om Tessie inte hade något existensberättigande över huvudet taget. Ja så som hon själv brukar uppträda mot framför allt lite större mörka hundar? När hon blir utsatt för det viftar hon lite försiktigt på svansen och ser liksom förvånad ut.

Det mötet lade väl lite grund för nästa. En mellanstor svart hund uppenbarade sig. Och vips var rollerna ombytta. Jag ”vet” att detta beteende hos i alla fall vår hund betyder att hon känner rädsla och osäkerhet och då är anfall bästa försvar? Så, den där hunden förtjänade att dö, enligt vår hund. Sedan försvinner den bara? Hundens matte och hunden ”försvann” in i sin parkerade bil.

Så Tessie blev som förbytt. Hon for fram och tillbaka, hit och dit. Och letade? Det luktade ju så starkt, var hade ”hotet” gömt sig. Hela tiden försöker jag prata lugnande till henne. Kallar in henne till mig och försöker förmedla att hon är duktig när hon är vid min sida. Sådär håller vi på hon far iväg, jag ”ropar” lugn och hon rycker i kopplet. Jag ropar in henne, hon sticker iväg och jag försöker med rösten hindra henne från att rycka i kopplet. Jag misslyckas.

Detta håller väl på kanske 2 minuter. Men det är fullt tillräckligt för att mina besvär ska fyrdubblas. Värken ökar i nacken, ryggen, armarna, ländryggen och benen, Tjuter i huvudet, muskler krampar och humöret sjunker. Lika bra att avbryta rastningen så fort som möjligt.

Till slut lugnar hon ned sig och får kissat och bajsat och vi går och ställer in cykeln. Och när jag kommer in är det bara att gå till medicinskåpet och stoppa i sig extra medicin. Förbannade hund! Tänker jag då. Samtidigt som jag vet att det ju inte är hennes fel. Det är min otillräcklighet. Att jag inte orkar. Då tycker jag mer synd om hunden än om mig själv.

Det är vid sådana här tillfällen som jag verkligen ser fram emot operationen.

Nu blir det mat och sedan vila!

Lugn, bara lugn!

God Morgon!

Blogg-Karaktär:
Från nu kommer jag att ändra min framtoning här på bloggen. Det har blivit för mycket ”recensioner” av media. Och dessutom ”måste” jag dra ned på tiden framför tangenterna.

Jag vill i stället framföra lite mer ”obekväma” åsikter och tyckanden. Det kommer främst att handla om att jag diskuterar frågor typ:
”Vilken nytta har alkoholen, egentligen?”
”Hur är det att vara långtidssjukskriven?”
”Vad kan du göra på din arbetsplats för att förmå arbetsgivaren att minska sjukskrivningarna?”
”Vad kan du och jag göra för att minska ungdomsbrottsligheten?”
Och liknande mer personligt riktade frågor och påståenden.

Jag kommer väl antagligen även fortsättningsvis emellanåt tycka till om sådant som jag reagerar på i media. Men då blir det nog mer uppenbara galenskaper.

Det kommer också att bli mer berättande om hur jag resonerar inför operationen.

Hälsa:
I brevet jag fick från Sahlgrenska var en bibba med frågor. Antingen får jag be hustrun skriva eller så får jag bifoga ett papper med svaren separat på, skrivna via datorn.
Jag har problem med att hålla i en penna. Handstilen blir då därefter. Den har i och för sig aldrig varit direkt läsbar men nu är det värre. Jag har själv svårt med att tyda den.

Må Bra!

God Natt!

Film:
Tittade lite på ”Min jätte”. Skulle det vara en komedi? Den var tragisk och handlade om svek och lögner. Vad är det som är komiskt med det? Stängde av.

Picknick:
Hustrun, hunden och jag åkte ut till Grönvik vid Ursand. Där grillade vi korv och hunden fick leka av sig med nyinköpta pipbollar. Det var skönt i sensommarsolen. På hemvägen kikade vi in till sonen.

Film:
”Best in show”. Har man varit på lite hundutställningar så blir det extra kul när olika ”typer” blir karikatyrer. Smårolig.

Kyrkoval:
Den 18 september är det dags att lägga sin röst i valurnorna. Mest för att hålla borta usla ytterlighetspartier.

Ut med hunden sedan bädden!

KALLELSEN!

Jag har blivit kallad! Låter lite religiöst? Det handlar om att jag nu har ett datum för min operation i halsryggraden: torsdagen den 29 september 2005.
Med reservation för att den kan behöva flyttas p.g.a. t.ex. akuta operationer.

Tisdagen den 13 september kl 10:00 är jag kallad till ett inskrivningsbesök. Då kan jag få svar på alla mina frågor och jag kommer sannolikt att bli ytterligare undersökt.

Det känns väldigt bra. Konkret. Nu händer det!

Nu ska jag läsa igenom den gedigna informationen som var medskickad.

God Förmiddag!

Hälsa:
Det var ”tungt” att ta sig ur sängen nu på morgonen. Om det beror på mina besvär, gårdagens Jympa eller bastun, det vet jag inte. Segt är det och mer värk än vanligt.

Media:
Insändarredaktionen är förlåten p.g.a. sin goda vilja så nu återgår jag till den tjusigare benämningen av ”morgonblaskan”.
—————– ttela —————–
Vilken konflikt det blev. Inte kunde man tycka synd om familjen i Sjuntorp som får sitt hus översvämmat p.g.a. kommunens obefintliga framförhållning när man nedanför ser Trollhättepolisen Robert Stenberg stående i det Tsunamidrabbade Thailand där han och flera andra fortfarande och för en lång tid mer eller mindre frivilligt arbetar med bl.a. identifiering av offren.
Lägg därtill katastrofen som orkanen Katrina lämnar efter sig i USA.

Ledaren: AA skriver idag om ”storpolitiken” och om ”alliansens” kafferep i Bankeryd hemma hos Göran Hägglund, partiledare för kd.
Ja det är bara att hålla med. Det liksom kryper i kroppen på mig av obehag när jag tänker på dessa pösmunkars orerande om hur de ska skapa ett ”bättre Sverige”. ”Vi älskar Sverige” hade moderaterna som slogan på sin partikongress. Den ständiga frågan är; för vilka? Jo för de som redan har det bra, de ska få det bättre. Och som AA så fyndigt får till det är det de redan hårt ansatta med dålig ekonomi som ska betala denna ”förbättring”.
Är inte det väldigt dålig politik? Eller det kanske är bra? Att de så tydligt visar vad de vill. Då blir det ju lättare för er som är osäkra att välja bort dem.
Hur vill du förbättra Sverige?

Debatt: Här skriver ett par moderater att de har förtroende för personalen. Om de tycker som (m) ja! Andra göre sig inte besvär.

Insändare: Bra! Mer röster från fabriksgolven. Utan dem stannar varenda fabrik! Ta bort fyra femtedelar av toppcheferna och det kommer inte att märkas ett skit på produktionen.
Signaturen ROCCO verkar inte ha alla hästar hemma eller så tycker signaturen bara det är kul att tycka annorlunda och provocera. Feminism: Den enda poängen han (jag förutsätter att det är en han) har är att kvinnor inte passar att leka män. Män leker bra som de gör. Minkar: Men det där med minkarna? Bara för att ett missförhållande är ”ännu sämre” i ”andra länder” så skulle det rättfärdiga att vi i Sverige skulle fortsätta med vårt missförhållande? Överför det på andra områden? Grundtanken med minkhanteringen är väl trots allt att de ”odlas” för att bli mjuka goa pälsar på onödigt rika kärringar (oftast). Och är det inte rika så vill de åtminstone känna sig sådana. Köttet går till torrfodertillverkningen av t.ex. hund- och kattmat, tror jag?
Det är väl självklart att vi i Sverige ska visa att vi är så intelligenta att vi förstått att man inte är grottmänniskor längre och därmed måste gå klädd i päls och djurskinn när det finns miljövänliga syntetiska alternativ. Det är dessa produkter vi ska lyfta fram.

Nyheter: På sidan 8 kan vi läsa om förre statsministern Ingvar Carlsson. Det som står sist i artikeln: ”Det är lätt att sitta på läktaren och ha synpunkter, men det är en helt annan sak att spela matchen där nere” är något jag kände att jag ska ta till mig och fundera på.

Nyheter: Sidan 12. Vikten! Var det inte det jag misstänkte! Den här annonsen ska jag trycka i ansiktet på hustrun! Ja vi är inte överens om potatisens eventuella nyttighet.

In/Utrikes: Sidan 17. ”Grova rån en livsstil för unga kriminella”. Väldigt märklig rubrik och ännu märkligare artikelinnehåll. ”… gör det inte bra för pengarnas skull. Det är också ett sätt att leva ett häftigt liv…” Jag är ju så otroligt naiv så jag trodde ju att det där hängde ihop: jakten på snabba stålar kryddat med spänning och själva pannan i pytten är att de är taskigt vaggade. Taskigt vaggade av föräldrar, samhälle och kompisar.
Och detta är ju inget nytt. Så har det varit i alla tider. Problemet är hur vi ska hantera det och att få massmedia att inte hjälpa till att ”glorifiera”.
De två senaste värdetransportrånen omskrivs av media som näst intill ett ”mästerverk”.
Ofta läser vi i rubriker: ”Rekordbyte”, ”Rånbyte” och de ”kom över”. För det första har rånarna lyckats sätta ett rekord: positivt. Sedan omskrivs stölden till ett byte vilket för tankarna till en jägare som ”nedkämpat” och erövrat eller vunnit över sitt ”byte”: positivt. Och de stjäl inte de ”kom över”: positivt.
Här kan media hjälpa till i kampen mot grov brottslighet genom att tona ned ”hjältedåden”. De här personerna älskar att läsa och höra om den förödelse de skapat. Det är det som gör dem större. Så media, skriv i stället om vilka ynkliga och fega personer de är. Om deras litenhet och trasiga själar och om deras problem med självhävdelse. Samt hur djävla dåligt de mår innerst inne. Då, kanske, ni media, kan bidra till att kanske få någon, taskigt vaggad (fucked for life), att inte ”välja” att bli kriminell.

Sidan 28. Det här med att lagstadgad om minimilön. Jag har läst debatten men inte satt mig in i den. Min reflektion blir bara: av vilken anledning skulle det vara dåligt att lagstadga om minimilöner? Vi har ju redan det, mer eller mindre. Studera ”lägsta levnadsstandard” inom socialförsäkringen. Ersättningstaket vid sjukpenning och sjukersättning. Och hur regleras nivån på den ersättning som utbetalas till arbetssökanden?
Kan det vara så att facket är mer rädda för att förlora makt än att värna om ett skyddssystem för utländsk arbetskraft?

Sport: Fortfarande totalt ointresserad.

Serier: Idag segrar ZITS.

TV: ”Best in show” på TVI kl 21:00 kanske jag skulle sikta in mig på? Blev också lite smånyfiken på den tidiga komedin ”Min jätte” kl 14:20 i samma kanal.

Vädret: Ser ju lovande ut.
—————————————-

———- Aftonbladet tisdag 30 augusti ———-
”MÄNNEN bakom rån-ATTACKEN”. Tja ni som läst ovan vid In/Utrikes: Sidan 17 (ttela), förstår vad jag menar. Pojkar blir män (positivt) och brottet blir en attack som närmast får oss att tänka på militär precision (positivt).

Ledaren: Jag förstår mycket väl om ”alliansen” vill mörka EU-frågorna. Alla partier är internt splittrade i denna fråga, även sittande regering. Men antagligen fortsätter väl Göran Persson att peta opponenter i magen?

Kolumnisten: Yrsa Stenius. Äntligen en motvikt till all alkoholliberalism och en briljant sådan också. Så det är väl det Göran Persson vill, rädda jobbet åt Anitra.

Öholm: Sidan 23. Om nu vägförhållandena var sådana att hastighetsskylten var översnöad och hela sträckan, 30 km, hade 27 skyltar, så borde väl den mest rudimentära tänkare komma på att det är nog bäst att ”ligga lite lågt” här, för säkerhets skull, eller?
Nä, sätt dit han!

Bonuslöner: Sidan 24. Att kapitalister hela tiden söker nya vägar att bli ännu rikare det vet vi. De är sådana. De har det liksom i generna. Det som irriterar mig är att samma personer som rimligtvis borde inhysa någon form av intelligens och kunskap om alla människors välfärd, fortsätter att ”suga ut” den massa som är deras näring? En spegelvänd Robin Hood: ”Ta från de fattiga och ge till de rika.” Det var vad den gamla adeln gjorde förr. Hops! Det är kanske samma gubbs och kärringar?
Undrar hur många av dessa direktörer det är som ärvt sin post, ställt mot dem som förtjänat den genom duktiga studier? Jag kan ana svaret.

Debatt: Sidan 26. Johan Hakelius orerar om ”TV-licensjägare”. Och dessa ord kommer från en person som arbetar inom en media som uppbär presstöd? Varifrån tror Hakelius att dessa pengar kommer från?
Att ”angripa” de som arbetar med att kontrollera TV-licenser är väl lika lågt som att ”angripa” de som lappar bilar.
Den som inte betalar sin TV-licens – gör fel!
Den som parkera ”fel” – gör också ett fel!

Nöje: Idol-programmet. Maken till skräp och gottande i förnedring. Bojkotta det TV4-programmet så tittarsiffrorna slår i golvet. Då lägger de ned det omedelbums.

Bild-Extra: Sidan 29. Jag har väldigt svårt för de där reportagen som handlar om kändisars ”lidanden”. Jag kan inte för mitt liv tycka mer synd om dem, inte ens lika mycket. Jag tycker inte synd om dem alls. De har omättligt med pengar och kan köpa den bästa vård och rehabilitering.
Alla övriga, får ingen behandling alls, speciellt i USA om du inte har råd med tilläggsförsäkring. Eller så sitter du lång tid i en vårdkö. Det hjälper inte att du har en livshotande cancer. P.g.a. ”effektiviseringarna” finns det alltid någon som prioriteras in före.

Britney: Sidan 29. Bara för att man är superkändis betyder det ju inte att man är socialt begåvad eller smart.

Serier: Vinnare, ”Affe & Egon”.
———————————————————

Nu pockar hunden på uppmärksamhet och vill gå ut!

God Dag!

Alkoholstatistik:
Har ägnat en hel del tid åt att jaga färsk statistik angående alkoholrelaterad dödlighet i Sverige och i Frankrike. Den allra senaste går inte att nå, gratis. Så jag får nöja mig med åren fram till 2001.

Jag har hittat följande; källa Eurostat (http://epp.eurostat.cec.eu.int), och jag har tittat på siffror mellan 1996 och 2001.
[OBS! notera att detta är reviderat se: 2005-aug-31, Alkoholpolitisk debatt:]1996 dog det 336 män i Sverige pga kronisk leversjukdom (i de allra flesta fallen är det skrumplever. I SCB’s statistik för detta år redovisas talet 336 som antal döda i skrumplever). Motsvarande siffra för Franska män var då 6599.
Räknar vi fram hur stor andel av de totala dödsfallen detta är får vi 0,12% för Svenska män och 2,38 % för Franska män.
Fransmännen hade 1996 ca 20 ggr högre dödlighet.
Tittar vi på 2001 är motsvarande siffror; 371 döda för Svenska män och 6174 för Franska män.
Och omräkna till andelar får vi; 0,13% för Svenska män och 2.22% för Franska män.
2001 var dödligheten för Franska män ca 17 gånger högre än för Svenska män. Sverige ökar och Frankrike minskar. En trend? Vi får se.

Räknar vi in döda pga alkoholmissbruk får vi 0,23% av totala antalet döda män 2001 och motsvarande siffra för Franska män är 3,13%. Dödligheten i alkoholrelaterad sjukdomarna (alkoholmissbruk och leversjukdom) blir då 13,6 gånger högre för Franska män än för Svenska.

Det är den här typen av siffror som oroar mig. Vill vi ha 13 gånger mer alkoholrelaterade sjukdomar? Eller, vi kan spekulera, rent hypotetiskt, vill vi ha 13 gånger högre alkoholproblematik?

Debatt:
Nu har jag ”härjat” och debatterat på ”Aftonbladet – Diskutera”. Mest är jag inne på alkoholpolitiken och där argumenterar jag för närvarande med alkoholliberalen ”PG”. Passade också på att ”tycka” lite om EU och Feminismen.

Hälsa:
Nu börjar det närma sig jympa med Friskis&Svettis samt därpå välgörande bastu.

Lev Gott!

God Morgon!

Hälsa:
Har inte sovit mycket i natt? Men det blev ändock 6 timmar. Är väldigt stel i övre delen av ryggen.

Media:
——————- morgonblaskan ——————-
Spelmissbruk: Ja kära någon det finns massor man kan missbruka. Ja praktiskt taget allt. Allt som brukas på ett sjukligt överdrivet sätt är ju missbruk. Spelmissbruket är ju just nu lite speciellt eftersom det är f.n. staten som ligger bakom flera Svenska Kasinon och s.k. spelsajter. Det är väl ett smart sätt att få in pengar till statskassan men har de tillräckliga omhändertagandeprogram för de som ”ramlar dit”, blir beroende?

Ledaren: AA är tillbaka! Det är det jag hävdat hela tiden! Det fattas inte pengar till sysselsättning i Sverige. Problemet är att pengarna används på fel ställe. Och så är det självaste svensk Näringsliv som levererar ”sanningen”. Tackar!

Var inne på Statsvetare Stig-Björn Ljungrens blogg och kollade vad han textat om alkoholpolitiken. På den texten framstår han som en alkoholliberal? Är det ingen som vill skriva sanningen om alkoholens skadeverkningar och det lidande som kommer i alkoholkonsumtionens spår. Det finns massor med fakta. Av vilken anledning lyfter inte media fram det? Av vilken anledning lyfter media mest fram alkoholliberalism?

Insändare: Heja Rune Andersson! Nu är du med!

”Personalen på Strömkarlsgården är överbelastad”. Skulle tro att man hittar överbelastning på flertalet av de kommunala äldreboendena!

På sid. 9 uttrycker politiken i Trollhättan att de vill ha fler chefer i äldreomsorgen. Kanske som ett led i att minska ovanstående överbelastning? Knappast. Politiken räknar med att det ska skapar arbetsledare inom befintlig ekonomisk ram eftersom extra resurser inte finns. Det betyder att politiken vill öka belastningen på personalen ytterligare. Hej å hå!

Sid. 13. Att köpa ny bil har väl aldrig varit en bra ekonomisk affär? Det är väl den sämsta investeringen man kan göra?

Rån: Sid 14-15. Vad jag tycker synd om de aktuella väktarna och alla andra offer för dessa omänskliga rånare av alla kategorier. Usch! Hoppas de åker dit så det skriker om dem. Kasta ner dem i en djup grop, med lock!

Kinesiska kläder: Sid. 15. Jag tycker inte vi ska ta emot kläder från länder som medvetet bryter mot alla tänkbara arbetsrättsliga lagar och några lagar till. Vi hjälper inte Kinas invånare genom att gynna profitörerna.

Orkaner: Rackarnas vad det blåser över USA. Det slår hårt mot ett land som redan lider av dålig infrastruktur och stor fattigdom och social missär.

Sprit- öl: Jag börjar faktiskt tröttna. Hur ska jag uttrycka mig nu då? Så här kanske: Vi har det precis så som vi förtjänar! ”Vi” vill ju ha mer alkohol och ”vi” vill ju att den ska vara mer lättåtkomlig. Så vad f-n klagar ”ni” på! Köp och drick och sopa upp!

Sporten: Sorry, totalt ointresserad.

Serier: Idag vann Hälge.
———————————————————