God Kväll!

Studier:
Har bestämt mig för att söka en distansutbildning i skrivandets ädla konst. Känner att jag har en hel del att lära. Det lutar åt Ljungskile Folkhögskola. Ska dock kolla lite till.

Bastu:
Jag slog till och ”klämde in” ett bastubad mellan 19:00 och 20:00. Visst är det konstigt att tycka det är skönt att sitta i ett fönsterlöst rum, klätt med bräder vari en kamin knakar på upp till 70-80 grader (i mitt fall), och svettas så det rinner av en. Går sedan ut och sätter sig utanför tills man svalnat lite och sedan in igen? Och så håller man på sådär, i nästan 2 timmar? Och så tycker man det är skönt och avkopplande?
Det är kanske med bastubadande som med rökandet: ”Det är så gott att ta en rök.” Det är det ju inte alls! Jag vet som före detta rökare, det var ett behov som man försvarade och förskönade. Samma med: ”Oh, nu ska det bli gott med en kopp kaffe.” Egentligen är inte kaffe gott, jag dricker kaffe, av gammal vana, och behov. Med massa socker och mjölk kan kaffe faktiskt bli riktigt smakfullt men då kallas det visst ”Café au lait” och ”Cappuccino”.

Bastubandande kan ge biverkningar om det sker allt för frekvent; Huvudvärk och Trötthet. Jag motverkar detta med mängder av vatten och så tar jag två brustabletter Resorb® efter bastubadandet. Resorb® återställer bl.a. elekrtolytbalansen (saltbalansen) i kroppen så att hela kroppen kan tillgodogöra sig vätsketillförseln.

Media:
———————————- Aftonbladet ———————————-
Nu har rubriksättaren varit i farten, igen. Dels på första sidan med: ”Skar ur tumören i sitt eget bröst” samt på sidan 8 med: ” Hon karvade ur tumören i sitt eget bröst”.
Gjorde hon? Vi läser artikeln. Där läser jag något helt annat. Hon tog ett cellprov med en antagligen rätt så grov kanyl (nål). Och det är normalt att inte bedöva, man måste känna att man hamnar rätt när man tar ett cellprov. Huden kan bedövas lätt, med t.ex. is eller kylspray. Därefter gjorde hon inget mer ”kirurgiskt”. Däremot medicinskt, hon tog cellgifter. Och troligtvis opererades hon när hon väl kunde flygas hem. Gissar jag.

Vad vill egentligen Aftonbladet med Ledaren: ”Börja tillverka svenska vaccin” på sidan 2 och ”Smittan snart här” på sid 6-7?
Skrämmas? Uppvigla?
Det är ju knappast något opartiskt (oförvitlig sanning) beskrivande reportage av en ”verklighet”. För det första handlar det om två olika virus. För det andra, ett vaccin kan inte tas fram utan ett virus. Och forskarna vet ännu inte hur viruset kommer att se ut, så det går inte att ta fram ett virus, idag.

Tor Wennerbergs översättning av John Pilgers ”Panikmakarna – om lögnerna som ska få folket att tiga” (sid 4)
Klart läsvärt och tänkvärt.

Demokrati – på folkpartiets vis” av Åsa Lindeborg (sid 4-5)
Det är nästan så man tror att det inte är sant. Snacka om att: ”Inte se skogen för bara träd.”

Vem bryr sig om Svennis?

På sid 10-11 kan vi läsa om politikens eventuella effekter. Och den ”viktigaste” frågan Aftonbladet valt att lyfta fram är det ”utkastade” löftet om sänkt spritskatt. Kan det vara så att flera medarbetare på Aftonbladet kommer att bli gynnade av det här förslaget, än andra förslag?
Återigen: Sänk alkoholskatten om vi vill öka de alkoholrelaterade kostnaderna och lidandena. Att en sänkning av alkoholskatten skulle minska alkoholkonsumtionen, ja att tro det, då är man väldigt, väldigt naiv.

Liza Marklund på sid 15 om ”Vi har städerska nästan allihop”.
Det får mig att tänka på min första tid inom psykiatrin. Jag började som vikarie skötare 1973. Då fanns inga städerskor/städare. De kom först några år senare när någon vårdforskare (tror jag) kom fram till att det var viktigt att personalen ägnade tid med patienterna, de blev mer aktiva och mådde bättre. Det är sant! Så var det. Nu är det på väg tillbaka. Var det bättre förr?

På sid 28 hittar jag en artikel som definitivt väcker mitt intresse: ”Bloggen är som ett fångläger”. I och för sig knepigt vald rubrik med tanke på kärninnehållet i artikeln som mer handlar om vilken enorm genomslagskraft bloggningen kan få. Den kan t.o.m. hota tidningarna.

Klarade kanalen – svårt förlamad” (Sid 31).
Att läsa den ingjuter hopp. Det är ju inte en helt riskfri nackoperation jag ska genomgå.

Vem bryr sig om ”sommartorpet”, egentligen och ”Pamela Anderson” samt ”Fru Osbourne”?

Synd att jag missade ”Kommissionen”.

Om Mel Gibson har skägg eller inte är väl totalt ointressant. Betalar Aftonbladet för sådana bilder och texter? Hur mycket?

Serierna: Idag vann ”Ernie”, klart roligast.

Sista sidan: Det vore väl underbart om de som bor i Irak kunde få frid. Det är väl ingen som på allvar trott att USA skulle vara de som skulle ”fixa” det?
——————————————————————–

Må Bra!

God Morgon!

Vädret:
Regn. 12 grader ute och 24,5 grader inne.

Medieminister:
Här har jag gjort bort mig. Under Marita Ulvskogs tid som minister kallades hon Kultur- och medieminister. Så jag skickade nu på morgonen genast ett meddelande till debattredaktionen på Aftonbladet om min fadäs. Meddelandet: ”Du fick nedanstående meddelande igår och idag känner jag mig urdum. Vi har ju redan en medieminister! Där ser man hur politiskt bevandrad jag är. Må då vara att nuvarande medieminister inte riktigt har de arbetsuppgifter som jag tänkt mig, men i alla fall, dum känner jag mig.
Gjorde sedan en sökning på regeringens hemsida och fann att det nu inte fanns något som kan kallas medieminister. Det försvann tydligen i och med Leif Pagrotsky. Så då skickade jag ett nytt meddelande till Aftonbladets debattredaktion: ”Helt klart är att jag går på tomgång just nu och att jag är urdålig på att "kolla upp" saker och ting. Det var tydligen så att när Marita Ulvskog var minister så kallades hon Kultur- och medieminister. Nu är Leif Pagrotsky utbildnings- och kulturminister och då är det där med "medieminister" borttaget. Så jag kanske har en chans i alla fall? Min dumhet till trots.
Jag har full förståelse för om de tycker jag är en knäppgök eller vad man nu ska kalla det. Jag får skärpa mig i fortsättningen.

Katten:
I går kväll var det en del liv ute i omgivningen och så tyckte jag det var kyligt så jag stängde balkongdörrarna , ca kl 00:10, tydligen kollade jag inte riktigt ordentligt om alla katter var inne. Ca kl 02:00 ”hittar” hustrun vår ena katt ute på balkongen på framsidan. Stackarn! Tur att hustrun är en sådan där som vaknar lätt, det gör inte jag.

Hunden:
Hon var helknäpp på vår sena kvällspromenad. Tydligen var det något jättefarligt ute, någonstans, för hon gruffade och sprang omkring som en yster travhäst och på helspänn.
Precis innan vi går in sätter någon igång med ett värstingfyrverkeri? Mest i form av smällare. Och det verkade komma från veterinärassistentens trakter? Hon som har hund som är rädd för motorsågar. Jag tycker i alla fall att det var ett oskick att bränna av detta ”fyrverkeri” ca kl 00:00 en vardagsnatt mellan en onsdag och en torsdag.
Inne fortsatte hon att uttrycka sin rädsla och missnöje med att stressa omkring och gruffa och skälla. Det var förresten i den vevan jag stängde balkongdörren utan att kolla katterna tillräckligt noga.

Hälsa:
Igår på sena kvällspromenaden med hunden gick jag och gäspade och så böjde jag samtidigt huvudet bakåt (varför gör man så?), då värker det till som attan i vänster vad. Lite senare går jag och tittar på hunden med huvudet lätt vridet åt vänster, då hugger det till i vänster underarm. Det underliga med detta är att dylika smärtattacker brukar komma på högra sidans arm och ben. Känns väldigt bra att operation är relativt nära förestående.

————————————- Morgonblaskan ————————————-
Matbutik rånades under knivhot
Hoppas verkligen att de får fast det lilla kräket och att han sedan personligen får gå till butiken och be om ursäkt, till var och en. Sedan ska han helst arbeta av ett straff inne i butiken under en längre tid.

Moderater med vind i segel
Är rubriken på Hanna Wibergs ledare. Jo det är bedrövligt. Visst är det konstigt när moderater kan sitta med armarna i kors och se socialdemokratin genomföra deras politik. Och det blir ännu underligare när sedan moderaterna går till val med ”mjuk” humanistisk politik, som en motvikt till socialdemokratins ”hårda”? Vart är det på väg?

Sviker folkpartiet småhusägarna?
Frågar Stefan Stjernberg i en debattartikel. Vad inbillar han sig? Folkpartiet är ”kappvändare” de håller med den de för tillfället pratar med. Folkpartiet bryr sig inte om ”grupper”, de strävar efter att gynna individer och den individuella fria viljan, att kunna välja (valfrihet) och allt det där. Just nu, Stefan Stjernberg, lever vi en tid då alla sviker alla och det inte går att lita på någon politik. Är inte det ganska tydligt?

Larmcentralisering gav inte fler poliser ute på gator och torg (sid 7)
Var det verkligen någon som trodde på det, att när polisen skär ned, för att spara och effektivisera att det skulle ge fler poliser som syns? Hallå!

”Viktigt att pensionsspara” (sid 16)
Visst är det något lurt när det verkar som om ”pensionspengarna” inte kommer att finnas när det är ”vår” tur att gå i pension. Och att unga ska ”tvingas” pensionsspara för att bibehålla en levnadsstandard. För att få det bra har man alltid behövt spara. Men extraspara för att ”bibehålla” en levnadsnivå? Ska det vara så?
Samtidigt som ”marknaden” via PPM får ca 65 miljarder vart annat år från våra egentligen icke existerande pensionspengar? Och samtidigt ska vi spara extra och så ska vi känna glädje och delaktighet i att vi kan vara med att påverka vår pension? Är det jag som är väldigt dum i huvudet? Eller är det ingen som fattar vad ”sjukt” det här är och vad lurade vi blir?

Vägkonflikt i domstol (sid 20)
Akta er för alla typer av samfälligheter där pengar och egna insatser är inblandade.

Sänkt spritskatt och höjd sjukpeng (sid 24)
Gruppordförande Britt Bohlin (S) säger att ”… detta är den bästa åtgärden i syfte att minska alkoholkonsumtionen.” Har hon inte alla hästar hemma? Har inte hissen åkt ända upp? Är inte picknickkorgen full? Hur ska sänkt spritskatt minska alkoholkonsumtionen? Alla, jag upprepar alla undersökningar visar att ett lägre pris på alkohol ökar konsumtionen. Är det något i det påståendet som är oklart?
En sänkt spritskatt kommer att öka alkoholkonsumtionen och öka sjukvårdskostnaderna och öka våldet och öka misshandel av främst kvinnor och barn i hemmen.
Bibehåll den höga alkoholskatten och stoppa de höga införselkvoterna i stället, i solidaritetens och mänsklighetens namn. Visa lite ”stake”!

Höjd sjukpeng innebär inte att de ska höja den, det innebär att den ska indexanpassas, växa med i "värdestegringarna". "Taket" ska höjas. De ska infria ett tidigare löfte. Så detta är inget nytt!

Kommunala chefers resa vållar kritik (sid 28)
Visste ni inte att det är skillnad på folk och fä?
————————————————————————–

Sköt om er därute!

Mediegenomgång

I går, fredag, köpte jag Aftonbladet & GT. Nu har jag läst igenom dem.

Sammanfattande för bägge: Det är iögonfallande vad "skräpaktiga" de är. Det finns ingen "seriös" prägel längre. De är mer "sensations" – blaskor. Nyhetsporr skulle jag vilja kalla det. Men trots det lyckas jag hitta en del som jag tycker är "trevligt".

Aftonbladet:
Agneta Sjödin, sid. 29 Om jag inte var gift. Om jag inte var sjuk. Om jag var yngre. Om jag var en kille som passade in på Agneta S. Då skulle jag inte tveka det allra minsta, att sätta in en "stöt". Den tjejen sätter igång känslor i mig. Jag gillar henne. Kär? Nejdå. Jag blir bara liksom "löjlig" inombords. Man kanske skulle bjuda henne på middag och kolla om hon är så där genomtrevlig som man får intryck av?

Peder Lundemo, sid. 12. Norrmannen som slogs med en Björn? Först skadskjuter han björnen, brottas med den, blir relativt allvarligt skadad. Lyckas sparka bort björnen, få tag på geväret och sedan sätta ett dödande skott i den. Det är sådant som får machofolket att dregla och önska att det hade varit de som fått komma levande ur ett björnslagsmål.
Själv tycker jag att han borde satsa mer på prickskytteövning. Men machodelen i mig kan inte låta bli att ”dregla” lite, bara lite.

GT:
Har valt att göra Norrmannen Peder Lundemo till ”vardagshjälte” genom att ge honom förstasidan. Är GT mer macho?

På GT’s förstasida fanns också en bild på Big Brother – stjärnan Elita Löfgren, med rubriken: ”Big Brother – STJÄRNAN I PORRFILM”, med fortsättning på sid. 31. När jag såg det sa jag till min hustru att nu ska du se att rubriksättaren varit framme igen, för det där trodde vi inte på, och fortsättningen på rubriken är säkerligen typ: ”är något hon inte skulle kunna tänka sig.” Och på sid. 31 finner jag att jag är väldigt nära sanningen. Dels gjorde hon ingen ”porrfilm”, hon sprang på en golfbana i stringtrosor med två andra tjejer, för tre år sedan. En gammal nyhet? Sedan kan jag tillägga att jag inte gillar ”uppumpade” brudar.

I tisdagens Aftonbladet läste jag en text av kolumnisten Jan Guillou. Den handlade om Björn Elmbransts bok: ”Dansen kring guldkalven”. JG hyllar den och vill ha in den på Journalisthögskolan.
I GT på sid. 4 har Johannes Bertorp (Svensk IT-miljonär boende i London) en avvikande uppfattning. Han tycker boken i princip är skräp och att författaren inte är verklighetsförankrad. Han anklagar också författaren för att ha byggt upp någon slags ”värld” som skulle vara antikapitalistisk? Så är det väl inte? Jag uppfattar boken mer som en ”manual” eller ”idébok” i tekniken att avslöja gigantiska kapitalistiska svek. Det borde väl även Johannes Bertorp välkomna, eller?

På sid 6, kan vi läsa om s.k. ”online-spel”. Man kopplar upp sig mot en s.k. spelserver och så kan flera spela mot eller med varandra. Det märkliga med denna artikel och just det ”online-spel” artikeln handlar om är att man kan köpa s.k. ”virtuella” plaster. Virtuell betyder att det inte finns. Och sedan kan man tjäna pengar på det. Det är en som köpt en virtuell ö och nu säljer han mark på den och han räknar snart gå med vinst.
ISTANES! Är folk inte kloka! Detta stöder bara min tes om att det finns ”onödigt” mycket pengar på ”fel” ställe i världen.

På sid. 9, ”förfäras” GT via rubriken: ”Skrämmande många studenter alkoholister”.
Återigen, är vi med i EU och accepterar de införselkvoter som nu är och EU’s alkohol- och drogliberalism så får vi vad vi förtjänar – ökade alkoholproblem! Bland annat.

På sid. 10 dök det upp en artikel som fick mig att reagera nästan omedelbart. Jag kom att tänka på min EL-tandborste som jag inte har köpt några nya utbyteshuvuden till. Ska snarast åtgärdas!

Läs dina tidningar med eftertanke!

God Morgon!

Solen skiner mer än någonsin? Idag ska dottern och sambon besöka Göteborg.

Jag ska fixa apparater i jympalokalen och senare ska jag på s.k. F&S Värd-möte i vårt kansli.

Morgonblaskan ttela då?
Förstasidan, sid. 6-7 & AA's ledare, sid 2. Göran Persson var ju i Trollhättan. Jag blir inte ett dugg upphetsad över sådana där uppvisningar. Och ändå finns det en ådra i mig som vill bli politiker. Men jag tror att jag har "andra" bevekelsegrunder.

Det är väl självklart att han lovar det han lovar. Han kan ju lova vad f-n som helst. Det är ju ingen garanti för att det sedan blir så, eller hur? Mycket prat och lite verkstad är det.

Sedan måste jag höja rösten lite här. Är det sant att han föreslår en sänkning av alkoholskatten? Snacka om populism, i så fall. Och en extrem dumhet samt feghet.

AA är i sin ledare inne på något som jag tycker "hörs" alldeles för lite. Att Sverige RYTER till och talar om för övriga Europa att de beter sig som strutsar vad avser alkohol och narkotika. Det kallas drogliberalism.

Självklart ska Sverige agera för att i stället MINSKA införselkvoterna och ÖKA gränskontrollerna för att därmed visa att Sverige värnar mer om folkhälsan än, för att ta ett exempel, stimulera vinböndernas produktion.

På sid. 11 läser jag rubriken: ”Vandaler slog sönder fönster på Hallebergsskolan”, av anonym artikelförfattare(?) Och i själva artikeln: ”Någon eller några – förmodligen öldrickande ungdomar…” samt: ”… runt tretiden på natten…”.
Ni föräldrar i Vargön och eller Vänersborg måste vara väl medvetna om att Ni INTE hade era barn hemma vid den tiden. Ta dem ett ordentligt tag. Någon av dem vet. Tvinga dem sedan till polisen. Det är det enda förnuftiga föräldrar kan göra.
Värre är det med föräldrar som inte bryr sig. De finns de också. Att ta dem i hamporna är först och främst socialtjänstens ansvar. Men grannar och eventuella vänner och bekanta har också ett ansvar. Låt det inte bara bero!

God Morgon!

Idag var det tufft! Två ttela att läsa igenom. Det går det med. Kunde konstatera att jag inte "missat" något "väsentligt" från tisdagens ttela.

Vad aktiverade mina grå idag då? I en artikel på sidan 6 och i AA's ledare berörs ämnet missbrukare.

Jag har ju jobbat som missbruksförebyggare, i Trollhättans Stad mellan 1990-1995, och fördragshållare inom ämnet så jag är ju så att säga "initierad".
Jag har också skrivit en bok. Den blev aldrig tryckt. Inget förlag ville ha den. Den var väl helt enkelt alldeles för tråkig, och sann?

Jag har inga synpunkter på varken ledare eller artikel mer än att missbruksproblematiken i vårt samhälle är svår.

Och nu till det jag vill komma in på, associationen: De ökade införselkvoterna och krav på sänkta priser (skatten) samt tillgänglighet.

Är det någon som tror att alkoholmissbruket kommer att minska:
– med ökad tillgång på alkohol?
– om det blir billigare att köpa alkoholen i Sverige?
– om alkoholen finns lättillgänglig i livsmedelsbutiker?

Det konstiga är att det finns massor med människor som tror det. Antagligen är det människor som inte har fått erfara hur det är att leva med en anhörig som missbrukar. Eller så är de "sus och dus"-människor. Egoister (värre än mig) som skiter i andra bara de får det bra.
Jag vet faktiskt inte vad det egentligen är för typ av människor.

Det kanske är sådana som jag själv?
Jag skulle kunna tänka mig och köpa min starköl i närmsta livsmedelbutik till ett pris som är bråkdelen av nuvarande. Det skulle passa min ekonomi och jag skulle inte öka min konsumtion för det.
Men antagligen skiljer jag mig från ett antal andra människor. Jag vill vara solidarisk, jag tycker det är OK att betala mer för alkoholen vilket får som effekt att "man" inte har råd att köpa så mycket. Och helst såg jag ju att "skatten" var öronmärkt och gick till alkoholkonsumtionens skadeverkningar.

Jag har läst massor med oberoende forskningsrapporter. De är alla samstämmiga. Alkoholkonsumtionen i ett land eller en kultur går att påverka genom tillgång och pris.
Märk att jag skriver "oberoende", det finns massor med forskningsrapporter som är direkt eller indirekt finansierade av alkoholindustrin. Ett exempel är de forskningar som kommer fram till att det skulle vara hälsosamt att dricka ett glas vin om dagen t.ex. Och för er som nu här skulle vilja hojta till så vill jag trycka ned i halsen på er att en sådan konsumtion ökar risken för hjärnblödning, så det så!

Begränsas tillgången och att prisnivån är hög minskar missbruket.

Att hembränningen skulle öka är en myt. Frankrike är det land i Europa som har högst andel hembränning. Tänk på den ni!

Hembränning har ett starkare samband med BEHOV av alkohol än att det skulle påverkas av priset och tillgängligheten på laglig alkohol.

Ett mycket allvarligt problem som måste propageras mer mot, är föräldrar som anser att det är OK att ge sina barn alkohol!
Om dem har jag bara ett omdöme: NAIVA IDIOTER!
Den enda effekt, i vår kultur, en sådan inställning får är att dessa barn får lära sig att det är OK att berusa sig. Undersökningar visar att det är dessa barn som ofta "super" värst, de "däckar" först. De har ingen "spärr" i sin alkoholkonsumtion.

Nä, här slutar jag. Detta kan jag skriva kilometervis text om.

Lev sunt och förnuftigt!