God Natt!

Alkoholpolitik & Svensk Sjukvård:
Kunde inte låta bli. Har varit inne på SBL's blogg: opinion2002.nu [not: 19/2-2011: troligtvis annan författare numer (Per)] och "lagt mig i".

Jag begriper mig inte på den människans syn på alkohol och inte hur han resonerar kring Svensk Sjukvård.

Det är klart, ÄR man alkoholliberal, då tycker man som SBL. Att det är ett rackarnas myndighetsöversitteri, vår Svenska alkoholpolitik. Var, i alla fall, inte nu.

SBL's uppfattning att alla(?) Svenskar är offer för ett narcissistisk folkhemsexperiment eller vad han nu egentligen menar? Han är klart rörig där. Ja, det kan jag inte riktigt se. Av vilken anledning skulle nu just tanken och viljan om "folkhemmet" vara så fult?

Jag har min övertygelse om att den narcissism som SBL avser mer är sprungen ur en marknadsstyrd liberal samhällsfilosofi, individualismen. Inte ur en misslyckad socialistisk politik som han skyller på folkhemmet? Men jag kanske helt har missuppfattat SBL där?

Och att Svensk Sjukvård skulle bestå av otacksamma patienter som kräver lyxvård? Var får han det ifrån?

Ingen politik har idag lyckats med någonting annat än att se till att "marknaden" får precis så mycket skattepengar de vill ha. Märklig politik?

God Förmiddag!

Hälsa:
Varje morgon, känns det som om jag har träningsvärk i hela kroppen. Och från det jag går upp och tar medicinen tar det ca 45 minuter tills det ”släpper”, blir uthärdligt.

Media:
——————– ttela ——————–
Ledaren:
Vojne, vojne, Hanna Wiberg, Liberala Nyhetsbyrån, den verkade så bra, din ledare. Sedan kommer det: ”USA:s engagemang i Irak har inte varit fel: tvärtom förtjänar det all europeiskt stöd det kan få.” Alla har ju givetvis sin rätt att tycka, men det där måste jag bemöta med: ”LÄS PÅ!”. Av vilken egentlig anledning attackerar USA Irak utan varken europeiskt majoritetsstöd eller godkännande från FN’s säkerhetsråd? Är du verkligen så naiv så du tror att det handlar om att USA påtagit sig rollen av en global demokratiskyddare? Och hur kan du förringa det USA har gjort och gör i IRAK med begreppet ”engagemang”? SKÄRPNING!
Jag är ingen förespråkare för vad som har skett inom Irak. Jag är ingen förespråkare för Krig. Jag är för parlamentariska lösningar. Det borde Hanna Wiberg också vara, om hon nu är Liberal?

Nyheter:
Fortfarande är det Katrinas härjningar i USA som är stornyheten. Samt den massmediala förvåningen över denna supermakts oförmåga att hantera det, när de nu var förberedda och är så rikt.
Återigen;
-> Dåligt eller obefintligt underhåll av infrastruktur.
-> Hela samhället, USA, är ”upphackat” av entreprenörer.
-> Svårförståelig enorm fattigdom i ”världens rikaste land”, ett land som inbillat övriga världen att de är demokratins apostel när de själva kräver vetorätt i alla globala församlingar.
-> Ett land som ”värnar demokratin” och har en ofattbar rasism?

Politik:
Då har vi ett helt års käbbel framför oss om borgarnas nedmontering av trygghetsförsäkringarna och socialisternas nedmontering av alkoholpolitiken.
Nu var ju just alkoholpolitiken ingen höjdare i sig. Men att tro att man ska nå ökad folkhälsa via den nu inslagna linjen är nationell naivism.

Jag vet inte om jag känt det så tydligt förr – att vad vi än väljer – så förlorar vi?

Serier:
Dött lopp mellan ZITS och ERNIE.
—————————————-

Besök:
Idag ska vi få fint besök. Kompisen M med dottern P med sina barn R och O.

23 dagar kvar! (till operationen)

Media:

Idag kör jag ihop ttela & Aftonbladet. Och så kortar jag ned ”rubrikerna” till det jag tycker är väsentligt, för mig.
———————————————————–
Nyheter:
Katastrofen i USA är ju förstasidestoff. Men det jag förundras mest över är den lamslagenhet landet visar upp inför den här katastrofen. Och så reagerar jag emellanåt på journalisters näst intill naiva förhållningssätt till ”varför”? Men, det börjar krypa fram så smått.
USA är INTE:
– Världens rikaste land med den enorma fattigdom och misär som en jättestor del av landets invånare lever i.
– Ett land som kan uppvisa en effektiv infrastruktur.
– Ett land som värnar demokratin när de ständigt är ute i världen och är inblandade i ett eller flera krig.
– Ett land fritt från rasism, vilket i och för sig väl inte undgått någon, vilket blir otäckt tydligt när man ser vilka det är som är mest drabbade av katastrofen.

Och sedan kan jag inte låta bli att tycka att det är utomordentligt konstigt att det finns krafter i Sverige som tycker USA är ett föregångsland? Märkligt, mycket märkligt?

Politik:
Hoppas att det blir mer och med klargjort av vilken anledning ”alliansen” vill urholka det Svenska trygghetssystemet – de vill bana väg för privata initiativ, som det lite fint heter. Jag vill kalla det kapitalistiska tekniker att tjäna pengar på ohälsa, privata sjukförsäkringar. Försäkringskassan går ju med vinst, flera miljarder!

Regeringspartierna med (s) i spetsen eller så är det kanske bara Göran P som tycker så? Ja de vill ju sänka spritskatten? Det begriper jag inte med tanke på hur det gick med det i Finland. Där hände liksom ”inget”. Jo förresten, alkoholkonsumtionen och -skadorna ökade. Privatimporten minskade mycket marginellt.

Serier:
ttela: ”Ernie”, vinner knappt. ”Bizarro” hotade segrarplatsen idag.
Aftonbladet: ”Hälge”, överlägsen vinnare! Synd att poängen i ”Ernie” blev bortklippt.
———————————————————–

Läs med eftertanke!

God Dag!

Politik och Demokrati:
Det är något som legat och gnagt i bakhuvudet i ett par dagar nu. Och det har att göra med den diskussion om den Svenska Alkoholpolitiken jag var engagerad i en liten ”sväng”.

Den alkoholliberala ”sidan” återkom med att det bara är att vika sig för vad majoriteten tycker för vi i Sverige lever ju i en demokrati. Och det är ju sant, att vi lever i en demokrati. Men är det verkligen så att det alltid är majoriteten som får rätt? Och vad menas egentligen med majoritet?

Jag tänker så här: Vi, folket, röstar ju med jämna mellanrum. Vi röstar på ett politiskt parti i respektive kommunal-, landsting- och riksdagsval och nu den 18:e i kyrkovalet i ett liknade upplägg. Vi kan också markera om vi vill att en speciell person ska ges mer uppmärksamhet än t.ex. förstanamnet på en lista. En variant av personval. Strykningar är inte längre ”tillåtna”?

Tanken är ju att de folkvalda politikerna ska föra sina respektive röstares vilja vidare till det politiska ”bordet” och där ”kämpa” för ”vår” sak.

Nu är det ju inte så. Utan vi röstar ju på någon snubbe eller gumma som vi tror tycker åtminstone ungefär som ”jag”.
Detta har bl.a. fått som effekt att den partipolitiska ideologin har ”försvunnit”. Vi röstar mer på ”sakfrågor”. Partigränserna är utsuddade. Och allt blir mer individualistiskt.

Vad gör politikerna då? Jo de samlas i grupperingar och kommer överens om ett antal slagkraftiga ”sakfrågor” som de lurat ut att folket vill ha och så kommer de, folket, att rösta så.

Det betyder ju t.ex. att politiken kan välja bort sådant som är ”jobbigt” och erbjuda väljarna ett urval av frågor som ”passar”. De manipulerar folket till att rösta på det ”de” vill.

Är det en demokrati som bygger på vad en majoritet av vad folket vill?

God Morgon!

Blogg-Karaktär:
Från nu kommer jag att ändra min framtoning här på bloggen. Det har blivit för mycket ”recensioner” av media. Och dessutom ”måste” jag dra ned på tiden framför tangenterna.

Jag vill i stället framföra lite mer ”obekväma” åsikter och tyckanden. Det kommer främst att handla om att jag diskuterar frågor typ:
”Vilken nytta har alkoholen, egentligen?”
”Hur är det att vara långtidssjukskriven?”
”Vad kan du göra på din arbetsplats för att förmå arbetsgivaren att minska sjukskrivningarna?”
”Vad kan du och jag göra för att minska ungdomsbrottsligheten?”
Och liknande mer personligt riktade frågor och påståenden.

Jag kommer väl antagligen även fortsättningsvis emellanåt tycka till om sådant som jag reagerar på i media. Men då blir det nog mer uppenbara galenskaper.

Det kommer också att bli mer berättande om hur jag resonerar inför operationen.

Hälsa:
I brevet jag fick från Sahlgrenska var en bibba med frågor. Antingen får jag be hustrun skriva eller så får jag bifoga ett papper med svaren separat på, skrivna via datorn.
Jag har problem med att hålla i en penna. Handstilen blir då därefter. Den har i och för sig aldrig varit direkt läsbar men nu är det värre. Jag har själv svårt med att tyda den.

Må Bra!

God Natt!

Alkoholpolitisk debatt:
Följande är infört till: Aftonbladet – Diskutera – Politik&Samhälle – Alkohol och politik – Tyck till om svensk alkoholpolitik.

Det är hopplöst, men jag måste ge PG rätt. Jag är urusel med procenten! Och det enda jag kan göra är att fega mig med att skylla på Excel. Jag hukar mig och skäms. Och jag lovar jag ska putsa på matten. I alla fall ha bättre koll på inmatade siffror och formler samt summor innan sådant publiceras.

Men först. Att anklaga mig för rasism, uppfattar jag som väldigt lågt, när jag menar att du PG skulle kunna vara en individualistisk alkoholliberal. Med vilket jag menar en person som vill ha enkel tillgång till alkohol till ett lågt pris och struntar i eller bortser från vilka konsekvenser det eventuellt skulle få för andra. Det är så jag menar och inget annat. Här kanske det är dags för PG att ”putsa” sina argument och tolkningar. Eller börjar de tryta? Det är då de angripande och ”låga påhoppen” kommer fram.

Här kommer de riktiga siffrorna. Men först, räknar man som PG. Alltså överför antal döda män i skrumplever för Sverige, till om det skulle vart i Frankrike och sedan kollar hur många gånger högre den Franska dödligheten i skrumplever är/blir, i förhållande till levande män, får man: ca 6,5 gånger fler, för 1996. Och det ändrar sig inte över åren. Källa: Eurostat.

Här kommer mina återreviderade siffror:
Följande text är felaktig:
”Räknar vi fram hur stor andel av de totala dödsfallen detta är får vi 0,12% för Svenska män och 2,38 % för Franska män. Fransmännen hade 1996 ca 20 ggr högre dödlighet. Tittar vi på 2001 är motsvarande siffror; 371 döda för Svenska män och 6174 för Franska män. Och omräkna till andelar får vi; 0,13% för Svenska män och 2.22% för Franska män. 2001 var dödligheten för Franska män ca 17 gånger högre än för Svenska män. Sverige ökar och Frankrike minskar. En trend? Vi får se.

Räknar vi in döda pga alkoholmissbruk får vi 0,23% av totala antalet döda män 2001 och motsvarande siffra för Franska män är 3,13%. Dödligheten i alkoholrelaterad sjukdomarna (alkoholmissbruk och leversjukdom) blir då 13,6 gånger högre för Franska män än för Svenska.

Det är den här typen av siffror som oroar mig. Vill vi ha 13 gånger mer alkoholrelaterade sjukdomar? Eller vi kan spekulera, rent hypotetiskt, vill vi ha 13 gånger högre alkoholproblematik?”

Den ovan felaktiga ska ersättas med denna:
”Räknar vi fram hur stor andel av de totala dödsfallen detta är får vi 0,71% för Svenska män och 2,38 % för Franska män. Fransmännen hade 1996 ca 3,3 ggr högre dödlighet. Tittar vi på 2001 är motsvarande siffror; 371 döda för Svenska män och 6174 för Franska män. Och omräkna till andelar får vi; 0,82% för Svenska män och 2.22% för Franska män. 2001 var dödligheten för Franska män ca 2,7 gånger högre än för Svenska män. Sverige ökar och Frankrike minskar. En trend? Vi får se.

Räknar vi in döda pga alkoholmissbruk får vi 1,38% av totala antalet döda Svenska män 2001 och motsvarande siffra för Franska män är 3,13%. Dödligheten i alkoholrelaterad sjukdomarna (alkoholmissbruk och leversjukdom) blir då ca 2,7 gånger högre för Franska män än för Svenska.

Det är den här typen av siffror som oroar mig. Vill vi ha ca 3 gånger mer alkoholrelaterade sjukdomar? Eller vi kan spekulera, rent hypotetiskt, vill vi ha ca 3 gånger högre alkoholproblematik?”

Jag har inte riktigt ”knäckt” av vilken anledning PG’s sätt att räkna blir dubbelt så högt? Och jag misstänker dock att PG’s sätt att räkna är det mest korrekta. Som han själv påpekar.

Förväntad medellivslängd, 2002, var för Svenska män 77,7. Högst i EU, det året. Motsvarande siffra för Franska män är 75,8. För EU totalt: 75,5. För 2003 är siffrorna för Sverige: 77,9 och för Frankrike: 75,8.
Så tja, Frankrike ligger ju relativt bra till men enligt dessa siffror från Eurostat så ser det ut som om Sveriges förväntade livslängd för män ser bättre ut än för Frankrike. Och ska vi nu ”anamma” fransk alkoholkonsumtion så ser det ju inte ljusare ut, liksom, eller?

Bäste PG, tyvärr nödgas jag till att avbryta vår debatt om Svensk alkoholpolitik pga av min sviktande hälsa. Jag kan inte tillbringa så mycket tid vid tangenterna som jag skulle vilja pga av mina besvär. Och jag måste satsa mer tid på att komma i så god fysisk form som möjligt inför en närstående operation i min nackryggrad.

Det har varit lärorikt och intressant(*) att ”få lära känna dig”. Jag önskar dig INTE lycka till i den fortsatta debatten eftersom vi inte är överens där. Men bortsett från det verkar du vara en trevlig prick(*) och jag vill därför önska dig lycka till med ditt fortsatta liv. Må Bra!
(*)bortsett från sista antydan om rasism, usch! Skäms!
Har du valt en ideologisk ståndpunkt och lever efter de värderingarna får du nog lära dig att utstå kritik. Speciellt när man som du, väljer att debattera.
Vänligen

PS
Hoppas nu siffrorna blev rätt till slut?
DS
"

Ut med hunden och sedan i säng, kanske lite natttamat först?

God Dag!

Alkoholstatistik:
Har ägnat en hel del tid åt att jaga färsk statistik angående alkoholrelaterad dödlighet i Sverige och i Frankrike. Den allra senaste går inte att nå, gratis. Så jag får nöja mig med åren fram till 2001.

Jag har hittat följande; källa Eurostat (http://epp.eurostat.cec.eu.int), och jag har tittat på siffror mellan 1996 och 2001.
[OBS! notera att detta är reviderat se: 2005-aug-31, Alkoholpolitisk debatt:]1996 dog det 336 män i Sverige pga kronisk leversjukdom (i de allra flesta fallen är det skrumplever. I SCB’s statistik för detta år redovisas talet 336 som antal döda i skrumplever). Motsvarande siffra för Franska män var då 6599.
Räknar vi fram hur stor andel av de totala dödsfallen detta är får vi 0,12% för Svenska män och 2,38 % för Franska män.
Fransmännen hade 1996 ca 20 ggr högre dödlighet.
Tittar vi på 2001 är motsvarande siffror; 371 döda för Svenska män och 6174 för Franska män.
Och omräkna till andelar får vi; 0,13% för Svenska män och 2.22% för Franska män.
2001 var dödligheten för Franska män ca 17 gånger högre än för Svenska män. Sverige ökar och Frankrike minskar. En trend? Vi får se.

Räknar vi in döda pga alkoholmissbruk får vi 0,23% av totala antalet döda män 2001 och motsvarande siffra för Franska män är 3,13%. Dödligheten i alkoholrelaterad sjukdomarna (alkoholmissbruk och leversjukdom) blir då 13,6 gånger högre för Franska män än för Svenska.

Det är den här typen av siffror som oroar mig. Vill vi ha 13 gånger mer alkoholrelaterade sjukdomar? Eller, vi kan spekulera, rent hypotetiskt, vill vi ha 13 gånger högre alkoholproblematik?

Debatt:
Nu har jag ”härjat” och debatterat på ”Aftonbladet – Diskutera”. Mest är jag inne på alkoholpolitiken och där argumenterar jag för närvarande med alkoholliberalen ”PG”. Passade också på att ”tycka” lite om EU och Feminismen.

Hälsa:
Nu börjar det närma sig jympa med Friskis&Svettis samt därpå välgörande bastu.

Lev Gott!

God Morgon!

Hälsa:
Har inte sovit mycket i natt? Men det blev ändock 6 timmar. Är väldigt stel i övre delen av ryggen.

Media:
——————- morgonblaskan ——————-
Spelmissbruk: Ja kära någon det finns massor man kan missbruka. Ja praktiskt taget allt. Allt som brukas på ett sjukligt överdrivet sätt är ju missbruk. Spelmissbruket är ju just nu lite speciellt eftersom det är f.n. staten som ligger bakom flera Svenska Kasinon och s.k. spelsajter. Det är väl ett smart sätt att få in pengar till statskassan men har de tillräckliga omhändertagandeprogram för de som ”ramlar dit”, blir beroende?

Ledaren: AA är tillbaka! Det är det jag hävdat hela tiden! Det fattas inte pengar till sysselsättning i Sverige. Problemet är att pengarna används på fel ställe. Och så är det självaste svensk Näringsliv som levererar ”sanningen”. Tackar!

Var inne på Statsvetare Stig-Björn Ljungrens blogg och kollade vad han textat om alkoholpolitiken. På den texten framstår han som en alkoholliberal? Är det ingen som vill skriva sanningen om alkoholens skadeverkningar och det lidande som kommer i alkoholkonsumtionens spår. Det finns massor med fakta. Av vilken anledning lyfter inte media fram det? Av vilken anledning lyfter media mest fram alkoholliberalism?

Insändare: Heja Rune Andersson! Nu är du med!

”Personalen på Strömkarlsgården är överbelastad”. Skulle tro att man hittar överbelastning på flertalet av de kommunala äldreboendena!

På sid. 9 uttrycker politiken i Trollhättan att de vill ha fler chefer i äldreomsorgen. Kanske som ett led i att minska ovanstående överbelastning? Knappast. Politiken räknar med att det ska skapar arbetsledare inom befintlig ekonomisk ram eftersom extra resurser inte finns. Det betyder att politiken vill öka belastningen på personalen ytterligare. Hej å hå!

Sid. 13. Att köpa ny bil har väl aldrig varit en bra ekonomisk affär? Det är väl den sämsta investeringen man kan göra?

Rån: Sid 14-15. Vad jag tycker synd om de aktuella väktarna och alla andra offer för dessa omänskliga rånare av alla kategorier. Usch! Hoppas de åker dit så det skriker om dem. Kasta ner dem i en djup grop, med lock!

Kinesiska kläder: Sid. 15. Jag tycker inte vi ska ta emot kläder från länder som medvetet bryter mot alla tänkbara arbetsrättsliga lagar och några lagar till. Vi hjälper inte Kinas invånare genom att gynna profitörerna.

Orkaner: Rackarnas vad det blåser över USA. Det slår hårt mot ett land som redan lider av dålig infrastruktur och stor fattigdom och social missär.

Sprit- öl: Jag börjar faktiskt tröttna. Hur ska jag uttrycka mig nu då? Så här kanske: Vi har det precis så som vi förtjänar! ”Vi” vill ju ha mer alkohol och ”vi” vill ju att den ska vara mer lättåtkomlig. Så vad f-n klagar ”ni” på! Köp och drick och sopa upp!

Sporten: Sorry, totalt ointresserad.

Serier: Idag vann Hälge.
———————————————————

Media

—————— DN måndag 29 augusti ——————
Jag ska börja med att tala om att jag inte tänker köpa någon mer DN (Dagens Nyheter).
Av vilken anledning ska jag betala 15 kronor för 18 sidor nyhetsartiklar, 7 sidor sport, 14 sidor kultur (rätt så OK), Ekonomiartiklar 6 sidor, Väder 1 sida, Serier 1 sida och nu kommer det: 58 sidor annonser varav 33 sidor utgör fastighetsannonser!
Av 104 sidor är 46 läsbara.
Tidningen borde heta ”DAGENS ANNONSER (DA)”, i stället!
Om det drar jag slutsatsen att fastighetsaffärer är det man ska syssla med samt att tidningen tydligen får mest presstöd för kultursidorna, kan det vara så?

Vad kan jag då tycka om själva innehållet? Först att min morgonblaska täcker allt som står i DN och lite till men på ett stilfullare sätt, faktiskt. Med beröm godkänt till morgonblaskan.
DN får slutbetyget: Dyrt returpapper!

”Staten slösar med hyror”. Det är riktigt ut med dem till billigare kvadratmeterkostnad. Det finns väl ingen som helst anledning att en myndighet måste ligga centralt?
I vårt Vänersborg har jag länge förundrats över Länsstyrelsen och Tingsrättens hus och dess placering, vid hamnen. Här borde egentligen äldreboendet ligga. Myndigheten kan ligga ute vid Trestad Center, på Holmängen eller Onsjö.
Men nu kom jag på en sak om vi låter det hela bero och antar att de flesta som arbetar inom Länsstyrelsen och Tingsrätten är 40-talister så kan vi ju bara låta dem vara kvar, liksom.

”Patienters hemort avgörande för chansen att klara cancer”, sid. 4. Jag kan upplysa om att detta gäller ALLA former av högspecialiserad vård.

Alkoholdebatten och då främst sänkningen av spritskatten. På sid. 7 oreras det om fördelarna med att sänka spritskatten. Och en undersökning lär visa att sänkningen endast kommer att öka konsumtionen med 2%. Räknat från när?
Sedan tycker jag att beslutsfattarna ska fundera till om vilka en sänkt spritskatt egentligen gynnar?
Och kommer det att minska privatimporten, när alkoholtörstiga personer fortfarande ”måste” köpa öl och vin billigt i Tyskland? Hänger inte spritpavorna med då av bara farten?
Jag hävdar fortfarande och bestämt med en dåres beslutsamhet att det enda vettiga vi kan göra är att begränsa införselkvoterna! Och ta våra eventuella böter för detta. Mer STAKE i politiken!

På sidan 9 kan vi läsa om en svensk i Polska rättsystemet. Då kom jag att tänka på Kalle. Hur går det för Kalle i Grekland? Någon som vet?

Sidan 16-17 kommenterar jag med: ”USA UT UR IRAK!” Och i alla andra länder för den delen också.
Jag tycker det är dags att USA riktar sin politik mot sina inre angelägenheter. En infrastruktur som håller på att rasa och en fattigdom som är ofattbar. För att inte tala om omänskliga förhållanden. De har det riktigt eländigt där borta.

Sidan 22-23. Av vilken anledning ges en kvinnoprästmotståndare så mycket utrymme?
Kan någon upplysa mig om var i ”de heliga skrifterna” (Bibeln) det står att kvinnor inte får förkunna Guds ord? Var ska jag läsa?

Kina och kläder. Ett land som så till den milda grad förföljer oliktänkande och utnyttjar arbetskraft så det är väldigt nära slaveri borde rimligtvis bojkottas helt. Vem är så naiv så den tror att vi hjälper Kina om vi köper deras ”blodiga” varor? Rik blir rikare och fattigare blir fattigare. Tror ni på något annat?

På sidan 51 hittar vi ”Läsarnas” sida. En Kaj Wahlberg från Åkersberga ”utmålar” sig väldigt bra om svensk energipolitik.
Själv tycker jag att den näringen ska tillbaka till Staten. Det finns inte en svensk kund som upplever ökad valfrihet och som kan säga att elkostnaden blivit lägre p.g.a. avregleringen. Nä, reglera tillbaka till staten!

Sport. Intresserar mig inte. Mer än att jag hoppas att Carolina fixar sitt onda och att Finnkampen vanns av Damfriidrotten!

Kultur. Har ju försökt mig på att förstå det där med islam och fundamentalism och den otroligt låga status kvinnan har. Men jag begriper det inte?

Serier. Detta var nog den sämsta samling stripar jag sett? Jag har läst flera av dem i serietidningsformat och då är de bättre. Men i stripform blir flera av dem nästintill obegripliga som t.ex. Assar och Pondus. Nemi är väl den som ändå var roligast om jag tvingar mig till att välja någon.
——————————————————

God Natt!

Debatt:
Lagt in några inlägg på Aftonbladets Diskutera-sidor. Mest om alkoholpoitiken. Bl.a. följande som delvis bemöter det Lotta Gröning skriver under rubriken: ”Spritskatten”, på hennes blogg:
Tja! Lotta.
Tänker lite kring det här med "Spritskatten". Och det du skriver där. Du tror väl inte att det endast är "Nykteristerna" som har en sund inställning till våra alkoholskatter, eller?
Jag dricker alkohol. Jag har arbetat som missbruksförebyggare. Jag är för en hög alkoholskatt. Jag har sett och upplevt vilket elände alkoholen ställer till med. Vilka kostnader och lidanden det skapar.
Hur ska det betalas? En "liten" del av de kostnader alkoholen ställer till med betalar vi in via alkoholskatten. Skulle vi betala hela "notan" skulle alkholskatterna behöva höjas rejält.
Jag kan inte för mitt liv begripa vad sossarna tänker på? Hur de resonerar? De verkar helt ha tappat greppet om det vi skulle kunna kalla "mänskligt". Vart har solidaritet och rättvisa tagit vägen?
Och av vilken anledning är de inte TUFFARE i EU?
Det är "EU" som har "fel" inställning till alkoholen.
"De" måste förmås att förstå att det är helt förkastligt att ensidigt se alkoholprodukterna som endast jordbruksprodukter.
Och att de eventuella skadeverkningar alkoholen kan åstadkomma är ett "annat" problem som respektive medlemsland ska lösa inom sin "socialpolitik".
Detta är inget annat än drogliberalism och alkoholindustrin lobbar friskt.
Och vad jag kan förstå så lyckas de rätt bra, eller?
/Nisse

Studier:
Diskuterade lite med hustrun om jag skulle anmäla mig nu eller vänta till efter operationen? Ansökningen ska vara inne före 1 november till den distansutbildning om ”Journalistiskt skrivande” på Ljungskile Folkhögskola, vilken jag är intresserad av. Med tanke på att ansökningstiden och att jag ska nackopereras i slutet på september så kan jag ju avvakta lite. Så får det bli.

Sov Gott!