Allmänt

Jodå. Nu känns det bättre efter bastu och några pilsner. Men! Regnet öser ned och vi som tänkt ut och cykla, till sonen?

Hustrun påstår att hon frågat mig om jag hade nyckel? Dottern är diplomatisk och menar att hon inte vart tillräckligt uppmärksam för att höra.

Ord står mot ord. Vem vinner då?

Nu ska vi färdas mot sonens nya residens och käka pizza sedan vidare transport till kompisen M sedan är det tänkt att vi ska kolla Roccadfestivalen. Men, vädret? Ja vi får se?

Ha’ de’!

Hälsa

Oj, oj! Vojne, vojne. Nu är det tungt. Kroppen känns som en säck potatis som har blivit utsatt för omild behandling.

Först gick jag upp som vanligt, ca 07:00. Käkade frukost, läste morgontidiningen. Kände att allt inte stod rätt till så jag fortsatte läsa morgontidiningen liggandes i nya soffan. Och nu vaknade jag.
Det beror inte på soffan att kroppen känns mördbultad. Soffan är jätteskön och passar alldeles utmärkt att ta sig en lur i. Nä, det är snarare de tidigare dagarnas ”synder”; soffmontering, damsugning, plastplattläggning på balkongen och kanske jympan i tisdags samt bytet av bakdrev och kedja på cykeln. Gör man kul saker med den här kroppen så ”straffar” det sig.
Ibland kommer det direkt, ibland dröjer det flera dagar. Ibland går det över direkt, ibland sitter det i flera dagar.

Dottern har hållit på hela morgonen med att dona i köket. Det var när hon ropade hejdå och åkte iväg som jag kom tillbaka till de vaknas skara igen.

Nu får jag försöka komma i form så jag kan gå ut med hunden.

Allmänt

Oj, oj! Hustrun har lagat en superb lasagne! Jättegott! Jag fick verkligen, verkligen anstränga mig för att inte ta mer.

Tvättmaskin beter sig på ett positivt sätt. Den är faktiskt tyst. Har nu laddat den med en vanlig kulörtvätt, mina svarta kläder.

I morgon kommer dottern på besök. Ska bli mycket trevligt att få träffa dottern igen. Lite tråkig anledning att hon kommer hit bara. En av hennes bästa kompisars mamma har dött. Så vår dotter ska hjälpa sin kompis med begravningsbestyren.

Jag passar på att sända en tanke till hennes mamma. Hon var en mycket god och trevlig person.

Hälsa / Allmänt

Funderar på om jag ska återuppta arbetet med publicerandet av den kunskap jag samlat på mig om cervikala diskbråck och cervical spinal stenos?

Ska givetvis först göra klar min personliga utrustningslista för långfärdscykling samt en mer allmän lista.
Dessutom komplettera cyklingssidan med Tips&Råd.

Hälsa

God morgon! (6:45) Ja jag tycker faktiskt det. Fastän jag vaknade av att det värkte i högerarmen och väste/tjöt i huvudet, stel i nacke och rygg (gårdagens cykelmekande ger sin tribut).

Jag kom på mig med att tänka på en Dr Sigfridsson, Neurolog, på Kärnsjukhuset i Skövde och hans slutord i sin bedömning [050530]:
”Sannolikt är det framförallt “coping”-strategier som behövs för framtiden, men var sådan kompetens finns känner jag inte till på rak arm och får i så fall ordnas via inrem.”

”Coping” innebär att man lär sig leva med sina besvär och inte tillåter att de påverkar en. När man vet om att de inte är ”farliga” så kan man ”koppla bort dem”. Det är vad ”coping” i stort går ut på.

Jag skulle vilja göra ett nytt besök hos Dr Sigfridsson och när han undersöker en patient eller dokumenterar i en journal så skulle jag sparka till honom stenhårt på smalbenet eller sticka honom i högerarmen med en nål, sådär lite oregelbundet.
Och säga: ”Låt inte smärtan påverka dig. Fortsätt jobba, koppla bort den, slappna av. Du vet ju var det kommer ifrån, glöm den.”

Nu ska jag vara ärlig och påtala att Dr Sigfridssons bedömning och prat om ”coping” faktiskt har hjälpt mig en hel del. Jag kan nu mycket lättare ”komma över” en smärtattack. Och varje gång det hugger, bränner, rycker eller värker så tänker jag; ”Slappna av, rätta till huvudet, bry dig inte, du vet var det kommer ifrån.” Och då upplever jag i alla fall att besvären minskar något fortare än vad de gjorde tidigare.

Nu ska jag äta frukost. Sedan ska jag lägga plastgolv på balkongen på vår framsida.

Efter att de renoverade våra balkonger har det nu börjat samlas pölar och vill man vara ute på balkongen så måste man torka upp de där pölarna. Eftersom vi fått nya tätare balkongräcken så torkar inte vinden upp de våta balkongerna lika effektivt som förut.

Vi har köpt små grå fyrkantiga plastplattor (30x30cm). 5st buntar med 1 m2 i varje för 99 SKR styck (på ICA Maxi, Överby, Trollhättan).

Allmänt

Cykeln ja. Det var tur att jag inte satte igång arbetet med att korta kedjan när jag var på vandrarhemmet i Motala, lördagen den 16 juli. Det visade sig att, även om jag kortade den det kortaste man kan, två länkar, så blir den för kort. Främsta anledningen till det är att jag har ett något större drev på bakhjulet, än vad som är standard.

Det krävs alltså en ny kedja och det hade jag ju en hemma så det var ju bra. Men nu är det så att byter man kedja så bör man byta bakdrev, de liksom slits ihop. Och det hade jag ju inget hemma, som jag ville ha, ett nytt alltså.

Så då fick det ju bli en resa in till staden.

Först skulle jag fixa glasögonen.

Det var klart bökigt att få en parkeringsplats på f.d. Meny's parkering i centrala VBG.

En av de där nässtödsgrejorna har gått sönder, 30 SKR kostade det.

Pratade lite med förra grannen O vid gågatekorset i VBG.

Sedan gick jag till Expert och fotgraferade mig, till det nya körkortet, 139 SKR för 4 små kort. Så illa blev det väl inte, eller?
[Bild: Nisse]
Passade också på att köpa en fjärrkontroll till TV'n i hustruns rum, 285 SKR.

Inne på Expert träffade jag förre grannen O's hustru A och pratade lite med henne medan jag väntade på min tur.

Körde ut till JP Cykel & Sportservice. Han öppnade inte förrän 14.00!

Då körde jag ut till Trestad Center för att i första hand få ett par hjulmuttrar till framhjulet på min cykel utbytta, har blivit lovad detta tidigare. Givetvis har Peter semester, till den 7 augusti!

Då blev det Sportsson på Överby som fick betjäna mig vad gäller ett nytt bakdrev, en kugge störe – 22 kuggar (49 SKR).
Det förra hade 21 kuggar. Vad originalet hade har jag glömt. Jag var och kollade i mina gömmor och hittade ett med 17 kuggar. Jag är hyfsat säker på att det är det som är originalet.

Fördelen med fler kuggar på bakdrevet är ju att man får "fler" låga växlar och det är ju bra för en sådan som mig. Jag kan ju inte ta i så mycket.
Nackdelen är att baknavet utsätts för en större kraft än vad det var avsett från början att tåla. Det där får man ha i bakuvudet.

Men, Sportsson hade inga hjulmuttrar som passar. Axeldiametern på min cykels framhjul är av en udda, smal variant, givetvis.
Fick tips om att jag skulle åka till Strömslunds cykelaffär, i Trollhättan, som numer ligger på Tingvalla.

Först gick jag till Harald Nyborg för att investera i några s.k. fasta nycklar. 1st 15mm och 2st 10mm. Dessa ska jag ha endast till cykeln. På Harald Nyborg skulle de ha 110 SKR för dessa tre nycklar. Det tyckte jag kändes lite dyrt. Så jag bestämde mig för att kolla upp detta.
Åkte bort till f.d. OBS (numer Coop Forum). Efter en stunds letande gav jag upp och frågade ett butiksbiträde. Hon blev lika förvånad som jag. De hade inga lösa, fasta nycklar.

Då travade jag bort till ICA Maxi (ja det heter väl så fortfarande, eller?) och se där hade de lösa fasta nycklar. Här behövde jag bara betala 65 SKR.
Att meka med cyklar för privat bruk kräver inga proffsverktyg, anser jag.

Nästa butik på resan blev nu Strömslunds cykelaffär på Tingvalla (tycker det där är lite kul med att behålla namnet Strömslund). De öppnade 13.00! Och min klocka var 12:45. Det var väl själve …

Vad gör jag då? Trixar in mig till Görgens Cykel & Sport på Österlånggatan i Trollhättan? Kändes inte som ett trevligt alternativ.
Det ligger en grill här på Tingvalla, med stans bästa Kebab. Kan det vara ett alternativ? Givetvis!

Efter en god Kebab (45 SKR) promenerade jag bort till cykelaffären och där hade de sådana hjulmuttrar jag var ute efter. 30 SKR fick jag betala.

Äntligen kunde jag åka hem. Hemma fanns hustrun, hon hade fått sluta tidigare.

Monterade batterierna i nya fjärrkontrollen och "programmerade" den och se, den fungerade alldeles utmärkt!

Nu ska jag ge mig på cykeln igen!