God Morgon!

Operationen:
13 dagar kvar.

Hunden:
Vi är försiktigt optimistiska med en skvätt av pessimism. Än så länge verkar hon må bra. Men vi är tveksamma till hur det ”nya” färskfrysta fodret KLASS egentligen ”processas” i vår hunds mag- och tarmsystem.
I morse hade hon tydligen ”bråttom” ut. Kan bero på att jag kände på mig att hon egentligen behövde ”lätta på trycket” redan i går kväll. Men så fick hon ”syn” på något och blev totalvispig. Och då låser det sig liksom för henne så det vara bara att gå in.

Hälsa:
Rätt så OK generellt sett. Just nu har jag dock besvär med illamående och värk i ljumsken, högerarmen och högerbenet.

Media:
————– ttela ————–
Ledaren:
Bra ledare. Men jag är mentalt handikappad när det gäller FN. Har liksom inte koll på deras ”helhet”. Men det verkar ju vandra i en positiv riktning.

Nyheter:
På första sidan och på sidan 6 behandlas omhändertagande av barn. Detta sker efter noggrann provning och ”manglas” i flera instanser. Att det skulle bli fel kan givetvis inte uteslutas, men jag vill påstå att det är utomordentligt sällsynt.
Med den bakgrunden förstår jag inte rubriksättarens syfte? Vad är det för nyhet som tidningen egentligen vill framföra? Artikeln är saklig och objektiv. Så kan då någon förklara av vilken anledningen jag får motsatta känslor när jag läser rubrikerna: ”Över 200 barn tvångsvårdas” samt: ”Omhändertas med tvång”.
Orden i rubrikerna är ju i sig inte felaktiga. Det är över 200 barn som omhändertas med hjälp av tvångsåtgärder (de lagar och regler handläggarna är satta att följa).
Men jag får en känsla av att rubriksättaren vill väcka en slags känsla av att detta är något fel som inte skulle få förekomma. Är det någon mer än jag som får den känslan?

Politik:
Lidl’s eventuella placering i Hagaparken vill jag göra till en politisk fråga. Det är väl inte allvarligt menat? Att, vad blir det, 2000 kvadratmeter av Hagaparken ska avsättas för en affärsverksamhet? När det på ”andra sidan vägarna” ligger stora industrimarker? Där dessutom en del är till uthyrning och en del är till försäljning.
Har ”gubbarna” och ”gummorna” i byggnadsnämnden något som helt som fungerar bakom pannbenet så avslår de givetvis denna ”ändring i” detaljplanen.
Nu vet inte jag hur det sedan tidigare är beslutat om Hagaparken ska få vara park eller om den i detaljplanen är tänkt som industrimark, eller ”etableringsmark”.
Gamla Saab-ana står och förfaller. Det är en trögskalle i Karlstad som äger den lokalen. Se till att det blir snurr där i stället. Det är väl en godkänd placering av Lidl?

Även länderna i Afrika vill jag göra politik av. Världsbanken har mycket blod på sina ”marknads”-händer. Det är världsbanken som stimulerar utländska investerare att etablera verksamheter i Afrikanska länder för att främst utvinna naturtillgångar. Givetvis hamnar inget av dessa pengar i de aktuella länderna. Det är en ekonomisk utsugningspolitik i gigantiska mått. In – ta det som är lönsamt – ut igen. En av ”effekterna” är ett skapande av despotiska regimer där ”de styrande” blir rikare och rikare medan befolkningen lämnas åt sitt öde. På sidan 18-19 kan ni läsa ett av många exempel på storfinansens ”bieffekter”.
Det är detta FN bl.a. är satta till att motverka och då främst via det s.k. "Millenniemålet".
Fundera nu lite på vad det kommer sig att USA har varit stor motståndare till just det "målet". Den officiella versionen är att USA inte kan acceptera miljökraven.
Här ska vi nu fundera lite. Hur kan DU och JAG bidra till att förebygga de omänskliga lidanden som nu sker i Uganda, Nigeria etc?

Kultur:
Linn Smärgel är medlem i Västlapparna. Jag känner henne. En utomordentligt trevlig tjej.

Serier:
Om man har följt serierna ett tag så kan man utse ZITS till dagens vinnare. Men den är i sig (fristående) ingen höjdare och de övriga hade också en ”låg” profil, i dag.
———————————–

Bägge fötterna på marken – gräv där du står!

Lite av varje –

Tandläkaren:
Tandläkarn var lite försenad och det passade mig bra för jag var lite sen och så fick jag sätta mig ned lite och bläddra i en Kalle Anka.
646 SKR kostade besöket: 4 röntgenbilder (digitalt), manuell okulär besiktning (tittade på tänderna i munnen), manuell och maskinell oral bearbetning (borrade och betade bort tandsten) samt applicerande av skyddande dentalmassa (kletar på nåt klet på tänderna). Dessutom inkluderades en kortare dialog. Som före detta grannar snackade vi lite om ditt och datt.

Hunden:
Var till Byrackan och köpte 10 kg KLASS. Det där djupfrysta färskfodret. Efter överläggningar har vi här hemma beslutat, efter ett av mig framfört förslag, att föda vår hund med detta i 3 månader. Går då allt bra ska vi försöka minska hennes dos av pankreasenzym.
Hon verkar må fint. Det är kanske positiva telepatiska vibbar från t.ex. AA?

Hon eller vi har ju problem med att hon luktar "något dött" i pälsen uppe på rumpan (hundens ländrygg). Så jag slog till och köpte ett hundschampo. Butikspersonalen på Byrackan rekommenderade: "Cardinal Clean Scent Schampo" 600 ml och håll i er nu: 145 SKR! Men det är klart då utlovas det att det ska vara i 14 dagar? Jag vet inte om det är bra eller dåligt?

Försäkringskassan:
Handläggaren ringde och kollade läget, ska förbereda ”min ansökan”(*) om tidsbegränsad sjukersättning. Jag sa som det var att jag ska opereras den 29 september och att jag därefter har tre månaders rehabilitering att se fram emot och att doktorn sa att jag inte ska räkna med några tecken på förbättring tidigast efter ytterligare tre månader. Jag framförde också att jag så snart jag känner att jag klarar det vill börja arbetsträna. Sannolikt kommer min tidsbegränsade sjukersättning att förlängas med ett år, fr.o.m. september 2005 t.o.m. augusti 2006. Fast här är jag lite osäker. Jag har ett ”provisoriskt beslut” som gäller fr.o.m. september 2005 t.o.m. dec 2005. Så det kan också bli en förlängning t.o.m. december 2006?
(*)Det är alltså inte jag som söker frivilligt. Jag är tvungen. Men F-kassan formulerar det på det sättet. Själv vill jag ha sjukpenning.

Nu ska jag äta lite.

God Morgon!

Operationen:
14 dagar kvar!

Tandvård:
11:40 ska jag till tandläkaren. Definitivt något jag aldrig ser fram emot.

Motion:
Jag har träningsvärk? Det är sant, i överarmarna. Och det beror på att F&S-ledaren Gunilla nu börjat med Ki-jympa på tisdagarna kl 19-20 på Onsjö i Vänersborg. Det är en jympa där man använder armarna mer kraftfullt. Övningarna har mer kampsportskaraktär. Slag, sparkar och pareringar.

Media:
————– ttela ————–
Ledaren:
Så ja, Hanna Wiberg, nu blir det bättre! För oss läsare är det alltid en fördel att få presenterat två sidor av samma mynt. För det är precis sådan verkligheten är. Allt har en bak- och framsida.

Nyheter:
De respektlösa och socialt obegåvade ungdomarna är gripna. Snyggt jobbat!
Nu gäller det för oss alla att fortsätta det förebyggande trygghetsarbetet. Stävja respektlöshet, social avvikelse och okunskap i dess linda.
Och det är DU och JAG som ska göra det! Tillsammans med myndigheter och "samhället".

Klotter: Bort med det så fort som möjligt, det är bra! Men att föreningen själva ska stå för hela kostnaden? Är det någon som har goda idéer om hur detta kan finansieras på rättvisare sätt?
För det är väl så att de klottrare som ”åker fast” får betala skadestånd till drabbade? Nu menar inte jag att detta skulle vara en befriande ”god idé”. De måste till likväl. Något ”annat” som ”ligger ute” med pengarna ”så länge”.

Nollvisionen: Menar Hans-Olof Ekelöf att MC och mopeder, ja alla tvåhjulingar måste bort från vägarna för att ”nollvisionen” ska bli en realitet?
Det absolut säkraste är väl i så fall att förbjuda flerhjulingarna på våra vägar? Vilket jag givetvis inser är fånigt orealistiskt. Men ändå? Sedan verkar ”nollvisionen” vara väldigt vägfokuserad. Sitter inte de mesta problemen till trafikfarlighet i huvudet på bilförarna?
Och var är diskussionen om nolltolerans? Inte en promille inte en miljondels gram droger i en människokropp som kör bil.
Nu är det ju inte nollvisionivrarnas fel att alkohol- och drogliberalismen lobbar friskt för att nolltoleransmålet ska misslyckats. Här har vi två visioner, mål som båda vill gott men är på väg åt rakt motsatta håll. [not: 23 feb 2011: kanske mer rätt: 'kollision']

Omyndigt ölköpande: Tycker nu en majoritet av Svenska folket att vi ska ha en liberalare syn på alkoholens pris och tillgänglighet så är det kanske inte så konstigt att det är som det är? Föräldrarna till omyndiga ölköpande ungdomar skulle väl antagligen själva köpa ölen men de orkar inte. Och givetvis är även både butikspersonal och affärsföreståndare påverkade av samma lobbyism.

Ramlande lyktstolpar: Skitläbbigt att lyktstolpar kommer farande utan förvarning. Det skulle inte jag vilja uppleva. Men är det sant att det skulle bero på kissande hanhundar? Bäst att ni hanhundsägare har med egen stolpe i fortsättningen. Det räcker ju med en ca 1,5 meter långt stuprör i plast. Inte så tungt att bära och så sätter ni ned den vid lämpliga mellanrum. Eftersom hanhundars kissande är ett inpinkande av revir så kan det vara ide att bilda förening med övriga hanhundsägare och så kan ni låta era plaststolpar cirkulera. Eller va fan! Gräv ned ett gäng plaststolpar utmed ritualrastvägen. Problemet löst! Inga mer fallande lyktstoplar.

Kristin Tallbo: Lycka till! Mina tankar är (bl.a.) med din pappa.

Rymdjakten: Välfärdsländerna lägger ned miljoner miljarders pengar på rymdindustrin. Mycket kommer vår värld till godo. Men är det verkligen det bästa sättet att använda alla dessa pengar på? Varför söka liv på andra planeter när vi inte kan hantera våra egna liv här på jorden? Av vilken anledning är vetskapen om universums födelse av så otroligt stor vikt?
Själv tycker jag det är jättespännande med rymden och läser och lär mig gärna om det. Men är det så rackarns viktigt, egentligen? Är det inte mer att: ”Vända blicken bort från de reella problemen?”

Politik:
Det verkar hända saker i FN? Är noll insatt. Men artikeln, på sidan 18, andas optimism. Och det är ju utomordentligt trevligt!

Artikeln på sidan 18-19 är mindre optimistisk. Kommer det någonsin att bli frid i IRAK?

Den 18:e är det kyrkoval! Det glömmer Ni väl inte?

Övrigt: Kan inte låta bli att småle åt artikeln på sidan 24 där Lilla Edets ekonomichef Johan Fritz ler lite småmysigt in i Wille Schnorrenbergers kamera och så handlar artikeln om att Lilla Edet får minskade skatteintäkter.
Och låt er inte luras av frasen: ”budgeterat överskott på 6,9 miljoner”. ”Budgeterat” betyder att det inte finns utan bara att det är tänkt så.
Det är ungefär som med min ekonomi. Jag avsätter i budget, varje månad 3250 SKR. Det låter ju mycket och bra, eller hur? Men om jag också talar om att jag har ett ständigt underskott om ca 5000-6000 SKR, hur ter sig verkligheten då?

Serier:
Botten, botten och mera botten! Men om man nu ska skrapa upp något från botten så är det ZITS som flyter upp lättast. Tätt följd av HÄLGE och sedan LABAN.
———————————–

Här skiner solen!

God Natt!

Har precis sett filmen ”Tretton dagar”. Den får en att tänka. Frågor väcks. Vad är det som ligger bakom krig? Vilka är det som startar dem? Vad är det för motiv?

Nu ska jag rasta hunden, njuta av friden och stillheten. Läga mig och sova – och drömma – nåt bra.

Och jag upprepar mitt mantra:
Om alla tänker goda tankar – då blir det fred på jorden.

Lite av varje:

Bibblan:
Efter tips från Annika B var jag till biblioteket och lånade två böcker av James Harriot; ”I vår herres hage” (1979) och ”Vår Herres folk och fä” (1982). Det fanns fyra titlar till men jag fastnade för dessa två. Nr 2 och 5 i ”serien” tror jag.

Miljöstationen:
Tog ”omvägen” till miljöstationen för att lämna gamla brandvarnare och tomma sprayburkar. Kom 8 minuter för sent. De stängde 16:30?

Hälsa:
På väg till biblioteket och därifrån så trodde jag att jag skulle ”durva av”. Det ”högg” och smärtade till i armar och ben. ”Cooping” tänkte jag då, slappnade av och försökte fortsätta som om jag inte hade ont alls. Lyckades tydligen bra för jag mötte en bekant som piggt frågade hur jag mådde. Folk tycker inte om att man då svarar: ”Jo tack, jag ska opereras den 29:e”. Det är inte ”det” de vill höra när de frågar hur man har det. Det är ju inget kul? Det är ju dystert. Efter lite prat hit och dit fick jag ett käckt: "Lycka till!" Och jag tackade så mycket.

Annars är det prima liv!

Vilofunderingar

Låg på min vibratordyna och funderade lite och då gled jag in på av vilken anledning jag skriver så förbaskat mycket på bloggen? Jag upplever mig som en åsiktsmaskin.

Jag tror att det är en omedveten rädsla för operationen som ligger bakom. Tänk om det går åt helvete? Då gäller det att tycka så mycket som möjligt. Men då tänkte jag, varför då?
Mer sannolikt är att det är själva tyckandet i sig som utgör en mental, konkret barriär som stoppar den illasinnade abstrakta operationsångesten.

Hur som helst. Det är ett stimulerande tidsfördriv och jag är glad för det jag orkar göra.

Att försöka dränka sin ångest i alkohol skapar bara mer ångest. Då är det roligare att skriva!

Media:

————– ttela ————–
Ledaren:
Bästa Hanna Wiberg! Det vore trevligt om du via din journalistiska begåvning kunde vara lite mer nyanserad och opartisk i dina politiska utsvävningar. Jag tycker SAMTLIGA parter/partier är grumliga och svävande. Förskönar, lyfter fram sin egen förträfflighet och svartmålar opponenterna. Sådär håller det ju på HELA TIDEN!
Om du nu vet så förbaskat väl vad som är bra och bäst för Sverige, skriv om det då! Eller är det omöjligt, när man jobbar för Liberala Nyhetsbyrån?
Jag tycker också att dagens socialdemokrati är bufflig och osmidig. Men är inte det ganska tydligt och kännbart? Men kom igen! Vad är bättre? Hur löser vi alla problem? Skriv rakt och ärligt. Kan du det?

Nyheter:
Taskigt vaggade, totalt känslokalla och socialt missanpassade ungdomar har varit i farten igen och sabbat livet för en annan människa (säkerligen flera).
Hur känns det ”Svensson”? Känner du: ”Nu måste Jag ut på gator och torg och visa att det är Jag som vuxen som är föredömet och så suger Du dem i ”skjortkragen” och föreläser om vad ”social godhet” och respekt är för något!” Tänker Du så? Det borde du.
Eller tänker du; ”Nu vågar man ju inte gå ut.”, ”Var är polisen?” och att ”myndigheterna” är odugliga eller att det är säkert ”sådanadär” kriminella invandrarjävlar(*), släng ut dem ur vårt Sverige, de är ju farliga som fan! (Nu finns det faktiskt en reell risk att få en kniv i sig, en spark i huvudet – så var försiktig!)
Då är du feg! I den mening att du inte gör din röst hörd.
Då är du okunnig! I den mening att du antar utan att veta.
Då lever Du i det samhälle Du förtjänar! I den mening att är man passiv får man ett passivt samhälle.
Det som händer i Sverige, både gott och ont, är allas vårt ansvar. Och reagerar inte VAR OCH EN så kommer inte det goda att segra, var så säker.
MEN, jag tänker ändå hänge mig åt att ge ”myndigheterna” en brasklapp. Någonstans i dessa ungdomars utveckling har de träffat flera ”myndighetspersoner” som sett deras sociala oförmåga och brist på respekt och inte reagerat! Berodde det på okunskap? Prioriterades det bort p.g.a. stress, resursbrist? Ja jag vet inte? Det vet bara NI.
(*)Obervera att detta är inget jag tycker! Men det verkar finnas allt för många som faktiskt tycker och tänker så.

NU-Direktör: Behövs det?

Tandvården: Jag vidhåller min övertygelse om att tandvården fullt ut ska införlivas i patientförsäkringssystemet. Nästa tegelsten är ögonen.

Vårdcentraler: Ibland är de inte ens ”öppna” för de som har rätt till dem.

Arbetslösheten: Vore bra om reella siffror också presenteras. Hur stor var befolkningen i augusti 2005 för Trollhättan, Vänersborg och Mellerud? ANTALET personer, människor, är minst lika viktigt att SE som en procentsats. Tänk på det i fortsättningen Alexandra Davidsson.

Posten: Klart som ”självklart” att brevlådorna ska vara ergonomiska och vettigt placerade!

Brynolf Wendts: Har han skrivit någon bok?

Debatt:
Måste helt enkelt unna mig att bemöta Mikael Cederbratt (m). Den börjar ju bra. Sedan kommer det, reservationen:
”Men vi menar också att valfriheten inte får ske på bekostnad av den medicinska säkerheten. Valfriheten måste i vissa fall begränsas av bedömningar av hur barnets och mammans hälsa påverkas.”
Bäste Mikael Cederbratt (m). Då har ju inte föräldrarna valfrihet? Enligt citatet förvandlas mamman till en inkompetent hona med uppgift att föda barn.
Innebär inte ”valfrihet” att föräldrar, om de vill, ska ha rätt, om de själva bedömer det som riskfritt och efter rådgivning av expertis, tar beslutet om förlossningsmetod?
Och om föräldrarna blir informerade om att antingen mamman eller fostret inte är i medicinskt skick att föda på det sätt föräldrarna önskar så är jag då väldigt övertygad om att de följer de medicinska råd de får. Det är möjligt att det finns undantag. Hur många är de?

Politik:
Jag har tidigare sagt vad jag tycker om Strömsborg i Vänersborg. Det skulle bli ett utmärkt vandrarhem.

Och om politikens beslutsvånda kan jag inte säga annat än att det nog är bättre att man visar osäkerhet än att man kastar sig in i panikbeslut. Och med det vill jag då hänvisa till Vänersborgspolitikens behandling av ”Arena Vänersborg”.

Heltid kan hota jobben: Bra artiklar på sidan 16 som belyser problemet ur två perspektiv. Mer sådant!

Uddevalla S-politiker: Jan Gunnarsson, ordförande i arbetarkommunen i Uddevalla, känner inte till några påhopp på Ann-Kristin Sörensson. I samband med hennes larm riktat mot Helen Hagström Nordendorph.
Det verkar var frånvaron av stöd som var det värsta? Kan Jan Gunnarsson, tänka sig att känna till det?

Budgeten: Känner bara hur himla dåligt insatt jag är så jag avstår att kommentera.
Jo en sak kan jag kommentera, i samband med budgeten och det är gårdagens (14/9) ”Johan Hakelius” i Aftonbladet. Det är en man med djupa politiska insikter, eller? Undrar VAD den mannen har innanför pannbenet? Jag ser han som en Clowndebattör som man får se som en humorprovokatör. Han producerar inget seriöst, hitintills. Det kanske inte är meningen? Läs och bedöm själva. Här är citatet:
”Ingen vettig människa vet, egentligen, vad som försiggår under dessa ändlösa budgetförhandlingar. Vi vet vad de deltagande vill att vi ska tro. De vill att vi ska föreställa oss dem sitta där, oändligt allvarliga, med det allmännas bästa i sinnet. Ungefär som en korsning mellan VM i poker och en påvlig konklav. Men det faller förstås på sin egen orimlighet
För normala, hyfsat uppfostrade människor är det svårt att ens föreställa sig en grupp personer så grälsjuka att de inte förmår jämka samman några procent och kronor, trots att dygn och veckor går. Och varför ska de nödvändigtvis träffas vid tider på dygnet när hederligt folk sover?
Det finns bara två rimliga förklaringar. Antingen kan bara outhärdliga, antisociala rättshaverister ta sig så högt i de politiska hierarkierna att de får nattmangla med finansministern. Eller så är alltihop båg. I skydd av mörkret dricker förhandlarna champagne, dansar och har orgier tills de storknar. Då slår de ihop ett pressmeddelande och kommer ut.
Den senare förklaringen är nog att föredra.”

Serier:
ZITS, helt ohotad vinnare. De andra var inte ens i närheten.
———————————–

Man kan läsa på flera sätt – ett är det kritiska.

After Jympa!

Känns bra. Nu!

Precis efter jympan trodde jag att jag skulle behöva ringa akuten eller nåt. Jag gick sakta och det högg till överallt i kroppen och jag kände hur kraften sakta ”rann” ur mig. Men jag orkade fram till bastun. Tog av mig. Plockade i ordning mina grejer efter en väl inövad ritual. Öppnade en RedBull® och svepte den. Drog av plasten på en ”låda” Salta Pinnar. Tog Salta Pinnarna, Aftonbladet och en sitthandduk och gick in i värmen.

Läser tidningen och matar kontinuerligt in pinnarna ungefär som en kanin äter maskrosblad. Svetten börjar rinna ned i ögonen, dags att sätta sig utanför och vila lite i svalkan. Jag har en egen vilstol i vår gemensamhetsbastu. Nu får i och för sig alla som använder bastun låna den. Men den är min. I den sätter jag mig. Öppnar en stor flaska mineralvatten, tar ett par rejäla klunkar, låter det rinna ned. Drar en träbänk in under benen, lägger upp benen, lutar mig tillbaka. Fortsätter mitt kvällstidningsläsande. De sista Salta Pinnarna matas in.

Sakta känner jag hur krafterna kommer tillbaka, jag blir piggare. En vända till in i bastun. Nästa aktivitet i min rutin är rakningen. Nu är min fjuniga skäggväxt lagom uppluckrad och mjuk så det är bara att dra rakhyveln över det svettdrypande ansiktet. Hyveln sköljer jag med jämna mellanrum av i hett vatten.

In i duschen, schamponerar håret och intimområdena. Sköljer av. Sedan häller jag en klick schampo på min ryggtvättare gjord av rottingtyg på ena sidan och grönt frotté med ”söta” blommor på andra sidan (köpt i en fruntimmersaffär). Den är ca 50 cm lång och ca 7-8 cm bred. I ändarna två handtag i form av tygrep.
Den river jag av resten av kroppen med. Det blir liksom en extra smidighetsövning av det där.

Känner mig definitivt som en ny människa när jag lämnar bastun.

Men, jag bär också en annan känsla. Jag tillhör en minoritet. Det är sant! Hur många mer än jag; läser den här bloggen, bor i Vänersborg, går på samma jympa som jag och badar i samma bastu som jag?
Det om något är väl en minoritet! I morgon skall jag orda lite om minoritet, majoritet och demokrati. Och då kommer jag att hänvisa till ovanstående.

Där fick ni en djupdykning i mitt innersta bastuliv. Visst är det spännande?

Inskrivningen:

Nu är jag inskriven. Jag har blivit intervjuad av sjuksköterska. Fått träffa sjukgymnast å prova ut stödkrage. Träffat opererande doktor och narkosdoktorn.
Jag blev tappad på en del blod också å så fick jag lämna kisseprov.
Det verkar som om jag klarade ”intagningen” så operationsdagen rullar på närmre och närmre.

Ja, jag fick veta att tiden på sjukhuset blir trevlig men kort. Jag ska dit på kvällen den 28:e, opereras den 29:e, kvickna till. På fredag ska jag ”komma igång” och på lördag får jag åka hem.

Sedan kan det ta ca 3 månader med rehabiliteringen och jag kan tidigast efter ytterligare 3 månader märka eventuella förbättringar.

Orolig? Jag? Inte alls! Vem kan tro något sådant?