God Natt!

Hälsa:
På ett för mig obegripligt sätt klarar jag att jympa och sedan bada bastu samt dessutom lämna bastubadandet piggare än när jag gick till jympan?
Och i morgon får jag betala för det nöjet med drastiskt ökade besvär. Och så gör jag två gånger i veckan?
Jag har ju en teori om att jag skulle vara ännu sämre om jag inte jympade.

Tänk om det är fel?

Lite av varje

Hunden:
Var ute och rastade hunden. Vi gick på en grässtig utmed Johannesbergsvägen och kom ut mot en cykelväg, då ser jag i ögonvrån ett rådjur komma utstörtande från en villatomt, över cykelvägen och ut på en gräsbeklädd mark som används som fotbollsplan. Eftersom jag har hunden lös, säger jag ”skarpt”; ”Stanna!” Och hunden tvärnitar? Jag säger också ”Sitt!” Och hunden sätter sig ned?
Hon stirrar stint rakt fram. Hon vet att när hon får kommandon på det där sättet är det något hon inte får springa fram till och alltså blir hon vansinnigt nyfiken på vad det är som hon inte får springa till. Eftersom hon var på väg rakt fram måste det som hon inte ska fram till befinna sig rakt fram. Hon stirrar följaktligen rakt fram. Jag förstärker situationen genom att säga ”Stilla!”. Och hon är stilla.
Rådjuret fortsätter sin rusning och blir synlig för oss snett fram åt vänster. Jag ser rådjuret och rådjuret ser oss. Hunden ser ingenting för hon fortsätter stirra rakt fram för att upptäcka vad hon inte får gå fram till. Rådjuret står lite bredbent, skälvande och osäker, fattar sitt beslut och byter riktning lite grann och försvinner bakom några långsträckta buskar.
Jag går upp på cykelvägen och ”kommenderar”; ”Hit!” och ”Fot!” och så går vi över vägen. Jag sneglar åt vänster och ser rådjuret fortsätta sin rusning, nu över vägen och in i den skyddande skogen. Hunden fattar fortfarande ingenting. Vi kommer över vägen och jag ”kommenderar”; ”Varsågod!” och pekar framåt med handen. Det betyder att hon får springa fritt på den sida av vägen jag pekar på.
Ibland är de, hundarna, inte med för fem öre och andra stunder ser de, hör, luktar och förnimmer saker som i alla fall jag inte med bästa vilja i världen kan upptäcka.

Dokumentation:
Har ”jobbat” med dokumentationen av min ”sjukhistoria”. Jag avvaktar med att ”publicera” det senaste. Jag väntar på en kopia på ett remissvar.

Motion:
Idag är det ju tisdag, igen. Och då kräver traditionen att jag är värd på Friskis&Svettis kl 19:00-20:00 på Onsjö i skolans jympasal. Hoppas att allt är OK, med tanke på att det nyligen varit inbrott.

Bastu:
Som vanligt kommer jag att släpa mig till den livgivande bastun efter jympan.

Friskt vågat hälften vunnet!

Media:

————– ttela ————–
Ledaren:
Hörru, Håkansson och kompani! Är det verkligen ttela’s avsikt att ledaren uteslutande ska hänge sig åt politiskt pottpurri? Och att den politiska arenan uteslutande är liberal? Jag frågar fortfarande är det till övervägande del liberaler som bor i ttela’s utgivningsområde. Eller försöker sig tidningen på att vara en politisk kanal? Som vill påverka i en viss riktning? Den liberala?

Nyheter:
”Gömd utan hopp” är rubriken på första sidan. Och jag känner och förfäras och mår dåligt av hur illa insatt jag är i den här problematiken. Jag kan omöjligt veta något om alla dessa människors bakgrund och skäl till av vilken anledning de sökt sig till Sverige och sökt uppehållstillstånd. Många flera gånger. Jag vet inte hur det upplevs att tvingas gömma sig i ett land som egentligen INTE är ett hot? Utan man gömmer sig för att man är rädd för ”de andra länderna”. Eller för det land man flydde från.
Jag kan inte göra bedömningen om mina medmänniskor gör rätt som föregriper svensk lag och medvetet gömmer flyktingar.
Men jag har en del frågor där jag inte är riktigt säker på svaren.
Fråga: Om jag som flykting söker uppehållstillstånd i ett land och inte får det, vad är det då som driver mig att stanna kvar i det land som ratat mig? Utöver landet jag flydde från?
Svar: (Jag försöker resonera mig fram): Jag tror att det kan vara så att många redan ”vandrat runt” till alla länder som är möjliga flyktingmottagare, alla länder är ju inte det. Och då är Sverige sista utposten. Och det enda återstående alternativet är det s.k. ursprungslandet, det otänkbara alternativet.
Fråga: Man kan ju få uppehållstillstånd i Sverige på två sätt, tror jag. Jag kan söka som flykting och ange skäl för det (och hoppas på det bästa). Och jag kan söka som invandrare. Vad krävs i Sverige idag för att få invandra?
Svar: På migrationsverkets hemsida kan jag läsa att, i princip, får du uppehållstillstånd i Sverige om du innan du kommer hit har ordnat med arbete och arbetstillstånd.

Det borde ju vara ganska kört, eller hur? Om man nu inte har en mycket specialiserad kompetens eller som det står på migrationsverkets hemsida. Äldrebomen, i Sverige, kan kräva en ökad arbetskraftsinvandring.

Så, tillbaka till flyktingen.
Fråga: Vad är det för skäl som inte godkänns?
Svar: Om jag förstår migrationsverkets information rätt (jag rekommenderar ett besök på deras hemsida och där studera ’Frågor och svar’) så är det mer situationen och omständigheterna i samband med ”flykten” som har ett större avgörande, än skälen.

Jag väljer att bibehålla min tillit till migrationsverkets profession och brister den då anser jag att kompetensen och rutiner måste förbättras.
Jag vill också sända en tanke till alla de som ger sitt medmänskliga stöd till alla de människor som lever i ovisshet.

Roccad: Och serveringstillstånd. Helt rätt! Företag (som inte sköter sina betalningar) ska inte särbehandlas. Regler är regler.

DigitalTV: Tjänar verkligen vi tittare på detta? Blir det bättre kvalitet? Det finns väl i princip ingen reklamfri TV-kanal idag? Är TV-licensen försvarbar i det läget? Och speciellt nu när digitalTV införs. Ska TV-licensen fasas ut?

Insändare:
G.A. Vill att privata vårdcentraler ska behandlas som vilken offentlig primärvårdscentral som helst? Har ”man” nu gett sig ut i den privata verkligheten då ska man väl också anamma de spelregler marknaden har? Vad tror folk? Att det ”privata” är något ”gull-i-gull” som har som enda uppgift att vara trevliga och vilja alla det bästa? Må så vara, men då kostar det och då tas det risker.

Joakim Lundqvist och alla andra cyklister: Ok, Ni kan välja själva. Det är ert huvud. Men när Ni ligger där på akuten och är i ett stort vårdbehov som sannolikt kommer att kosta en helsikes massa pengar. Doktorn står där och funderar: ”Hade den här använt hjälm så …”.
Vill Ni som väljer bort cykelhjälmen att doktorn i det läget ska tänka: ”Ja ha, den här får skylla sig själv. Ingen hjälm , aktivt val. Vi gör minsta möjliga och sparar pengar.”?
Det är ett resonemang som i alla fall jag inte vill ha.
Oftast är det så att vi faktiskt inte kan säga: ”Det är min kropp, den bestämmer jag över!” Det individuella ansvaret sträcker sig längre än ”bara inom min kropp”.

Serier:
Usch va svårt! Verkligen C-nivå (nedåt). Pokalen går idag till LABAN.
———————————–
Allt jag gör får konsekvenser.

God Morgon!

Operationen:
9 dagar kvar.

Inomhusklimat:
22,7 grader visar termometrarna i vår lägenhet. Det tycker jag är kallt? Jag tar på mig en tröja. När vi bodde på landet upplevde vi att det var varmt när vi hade 20 grader inomhus?
Förklaringen är väl den att temperaturen i vår lägenhet ligger i snitt på 24 grader.
Kroppen blir ”bortskämd” helt enkelt. Fast, jag fryser mer på höger sida av kroppen än på vänstra.

Hälsa:
Känns lite bättre nu. Redan i går var det en hyfsat bra dag.
Annars har jag ”lätt” värk i hela höger sidan och emellanåt i vänster ben och arm. Det väser/tjuter i huvudet. Ingen känsel i höger tumme & handlov samt på underarmens tumsida. Dålig hudkänsel även på högra lårets framsida och höger vads utsida. När jag går förändras känselupplevelsen i fötterna. Går jag längre än 100 meter blir jag illamående om jag inte använder gåstavar?
Sedan är ovan nämnda temperaturupplevelser skumma.

Nu ska jag fundera på vad som egentligen står i morgontidningen.

God Morgon!

Operationen:
10 dagar kvar.

Hälsa:
Tuff morgon, svår värk. Börjar släppa nu.

Kyrkovalet:
Oops!! Där ser man, en framtid som valprofet har jag sannolikt inte. Jag gissade ju i går på 35%. Hade jag läst på och sett att förra valets siffror var 14% så hade jag säkerligen varit mer försiktig i min profetia. Jag hade gissat på 20%. Jag trodde faktiskt att valdeltagandet skulle öka i kyrkovalet. Valdeltagandet verkar landa på ca 11%. Vilken nesa.
Nåja, skyll er själva, Svenskar. Det är småpartierna och mer eller mindre önskvärda sådana som vinner på lågt röstdeltagande.

Det kanske är bäst att låta Gud och Guds utvalda få sköta sitt?

God Kväll!

Mässan:
Det är fantastiskt vad massa grejer det finns! Olika uppvärmningssystem. Hur många olika sorters bubbelbadbaljor som helst. Duschar, kranar, sängar, kastruller, tänger, golvbeläggningar, takbeläggningar etc. Alla gjorda av det mer revolutionerande materialet än det andra.
Allt jag kunde konstatera var att jag hade inte råd med något av det. Skulle vilja ha en sådan där kombinerad duschhörna med masserande duschstrålar och ångaggregat.
Det vore ruggigt fräckt att installera en sådant där garageport som kan öppnas från bilen, bara för att reta grannarna. Vi har garage i garagelänga. Och så har vi gamla ”skruttiga” bilar.
Sådana där centralstyrda reglera-allt-hemmet-teknik-jocks skulle jag också vilja ha. En porttelefon med en lite videokamera i så man fick upp en bild, på TV’n eller dataskärmen, på vem som plingade på dörren, oumbärligt. Massa kul saker, om man hade en massa pengar.
Vi kom hem med ett nytt dammsugarmunstycke och en rejäl stekpanna.
Vi tittade på pojkarna från ”Rum Service”, de var kul. Ingvar Oldsberg kollade vi också in.

Hälsa:
Jag matade i mig vitaminer och koffeintabletter innan vi åkte. Väl där fikade vi det första vi gjorde, vad annars? Då köpte jag en energidryck. Gick runt, satt och vilade, kollade runt igen. Mer fika, denna gång en extramedicin, köpte mer energidryck OCH kaffe.
När vi kom hem sov jag i ett par timmar. Så jag känner mig, just nu, nästan som innan jag åkte. Det där med att köra bil är skumt. Men det har en ”helande” effekt på mig?

Kyrkovalet:
Gjorde ni som jag? Sneglade i röstlängden, för att kolla hur röstdeltagande låg till? Grov uppskattning: 35%. Får se om jag har rätt. Frid.

I stort sett en bra dag. Om man skulle kolla lite TV?

God Morgon!

Operationen:
11 dagar kvar.

Hälsa:
Bättre nu på morgonen. Bara vänster sida mitt på ryggen som det gör irriterande ont på/i. Utöver alla ordinarie besvär. (Som kanske är lite värre än vanligt – men va fan – "cooping"!)

Mässa:
Vi åker ned till Göteborg och kollar mässan Hem & Villa.

Kyrkoval!
Glöm int å rösta idag!.

Livet blir vad du gör det till.

Lite av varje

Vänner:
M&T hörde av sig. De vill träffa oss. Men jag vill inte träffa dem? M är megaförkyld. Och nu, om någon gång i livet, vill jag inte ”dra på mig” en förkylning.
Det var länge sedan jag träffade T&M. Saknar er!
Om hustrun har tur kanske hon träffar på M på stan. Jag håller mig hemma jag.

Jympa:
Lördagsnöjet närmar sig; jympa med Friskis&Svettis. 15:00-16:00 Onsjö Vänerborg med jympaledare Fia som extra glädjeklick.

Bastu:
Det finns en del fina traditioner som den konservativa sidan av mig inte vill rubba på det minsta och det är bastun efter jympan! Har alltid uppskattat bastu. Men nu gör jag det än mer eftersom det har en gynnsam effekt på min sjukliga kropp.

Hälsa:
Hoppas jag inte blir lika dålig efter jympan som jag blev i tisdags. Då orkade jag knappt ta mig till bastun.
Nu kan man ju undra av vilken anledning idioten går till jympan om han nu blir så jävla dålig? Bra tänkt. Men, jag har en känsla av att här gäller talesättet: ”Inget ont som har något gott med sig.” Jag är i den övertygelsen, att om jag inte jympade regelbundet så skulle jag vara ÄNNU sämre än vad jag nu är. Därför fortsätter jag strävsamt vidare. Dessutom tror jag att en tränad kropp har bättre odds att klara en operation och/eller rehabiliteringen efteråt.

Nu ska jag "vätska upp mig"!

God Morgon!

Operationen:
12 dagar kvar.

Väder:
Solen skiner. Kallt som attan!

Hunden:
Vi chansade, gav henne mat som vanligt och låtsades som inget. Nu, idag, är magen bra på henne. Det betyder att misstanken på oxbenet förstärks. Så det är nu kastat.

Backup:
Är ett spel som vi köpte för ett tag sedan. Vi tycker det är rätt så kul. Man spelar i par. Helst ska det vara par som känner varandra väl. För det handlar om att man ska gissa om ens partner kan svaret på en fråga och så satsar man ”poäng”. 1-3 poäng på att partnern kan och 1 poäng på om partnern inte kan.
Det som är så kul med detta spel är att hustrun och jag ALLTID förlorar. Vi liksom ”åker” fram och tillbaka nära starten hela spelet igenom. Svarar man ”fel” måste man backa.
Vår egna barn t.ex. ”känner” varandra bättre och nu visade det sig att våra vänner S&S också gjorde det.
Hustrun och jag försvara oss med att det beror på den stora spännvidd i frihet vi ger varandra. Jag har mitt liv med mina intressen och hon har sina. Och våra intressen är väldigt olika. Och vi tänker inte ge avkall på den respektfulla friheten framför att vinna i ett spel. Så det så!
Men vi tänker fortsätta spela spelet.

"Leker livet"? eller "Livet leker"?