MelodiLördag

Besvärsläget
Kom igång bra med en morgonpromenad. Sedan var det lite tungt men det lättade. Så fysiskt har det varit en bra dag. Psykiskt har det varit bättre än i går men inte riktigt bra. Lite tungsinthet finns det kvar. Får pressa fram det där positiva tänkandet.

Har ett par dagar gått och lurat på en formulering som läkaren, på Spine Center i GBG klämde ur sig. Vi fick ju lyssna när han dikterade. Och han frågade: ”Medicinerar du mot några andra sjukdomar?” Och på det svarade jag: ”Nej.” och då säger han i diktafonen: ”Patienten förnekar andra sjukdomar.”. Är inte det egentligen en väldigt märklig formulering?

Dels beroende på att jag faktiskt inte förnekade andra sjukdomar utan det jag i så fall förnekade var ju att jag inte medicinerande mot några andra sjukdomar.

Och dels är det över huvudet taget ett märkligt ordval. Bör inte ett förnekande förgås av ett påstående? Där dessutom sanningshalten ifrågasätts. Typ: ”Är det riktigt säkert att du inte har några andra sjukdomar, som du inte berättat om?” Och på det kan jag ju då svara: ”Nej.” (igen) Och då vore ju doktorns formulering mer rätt, Eller hur? Om han nu misstänker att jag likt förbaskat döljer något (förnekar).

Data
ThunderBird och datum: Höll på att få spatt här på förmiddagen. Såg att ThunderBird bara visade klockslag, för respektive mejlpost, helt plötsligt? Jag tänkte då: ”Vad f-n har nu hänt?”. Kom då på att jag ju igår att jag ’helt plötsligt’ inte fick någon e-post från det e-postkonto som levererar meddelande om att någon kommenterat på bloggen bl.a.

Så jag satte igång med att ’härja’ med det där. Och jag kan ju då mycket väl ha gjort någon tangentkombination och ändrat det där. Hittade inga inställningar för det, där.

Satte igång att lusläsa och söka på ThunderBird Help. Gav upp sökte i stället via Google på nätet. Och fann till slut följande mening: ”The date column could be made a bit fancier: Showing only time for today’s mail is nice”, på mozillaZine, under en s.k. tråd som handlade om ’Thunderbird 1.0 Release Candidate 1 Is Now Available!’

Och den version jag nu har är: 2.0.0.12. Så då tänkte jag att det kanske ska vara sådär. Men någon stans borde det ju gå att ställa in hur jag vill ha det?
Precis för en stund sedan (19:04) kom det ett mejl där både datum och klockslag visades så vad f-n är det för skumt på gång?

MS Windows Vista och Office 2000: Vista har ju en märklig egenskap vad gäller program-katalogen, där MS Win Vista är installerat (oftast C:). Oavsett om du väljer att installera dina program i katalogen(mappen/foldern); ’Program’ eller ’Program Files’. Så ser det ut som om det installeras i ’Program’. Med det är bara vad som visas. Det kan vara ’Program’-katalogen eller ’Program Files’-katalogen som är den faktiska (fysiska) installationskatalogen.

De finns liksom bägge två, fast det syns inte, i den s.k. utforskaren. Där visas bara ’Program-katalogen. Kikar vi sedan i den s.k. kommandotolken (cmd). Egentligen gamla DOS. Så visas ’Program Files’-katalogen och inte ’Program’-katalogen. Men om du ger kommandot: cd program [enter] så visas följande vid den s.k. prompten: C:\Program> .

Och om du vill kolla hur det ser ut när du kör en ’dir’. Så ska du först se till att du ’står i roten (C:\). Och för att hamna i den s.k. kommandotolken ska du (om du har MS Win Vista standardinställningar);
HögerKlicka på [Start]-knappen.
Klicka på fliken [Start-menyn].
Klicka på knappen [Anpassa].
’Scrolla’ nedåt i listan och leta upp texten ”Kommmandot Kör”.
Klicka i en bock till vänster om den texten.
Klicka på [OK]-knappen.
Och på nästa [OK]-knapp.
Klicka sedan på [Start]-knappen.
Där ska nu ha dykt upp ett alternativ: ”Kör…”. Klicka på den texten.
I textrutan till höger om texten ”Öppna”, skriver du: cmd
Sedan [OK]-knappen.
Då ska ett fönster med svart bakgrund visas. Typ:
Visat cmd fönster
Det blinkar en s.k. markör vid raden C:\Users\Nisse>_ .
Där skriver du: cd ..\.. . Och sedan trycker du på [Enter]-tangenten.
Då bör det bli: C:\>_ .
Skriv sedan: dir . Och tryck på [Enter]-tangenten.
Då visas en s.k fillista. I mitt fall ser den ut så här:

C:\>dir
Volymen i enhet C har etiketten HDD
Volymens serienummer är 5804-5B56
Innehåll i katalogen C:\
2006-09-18 22:43 24 autoexec.bat
2006-09-18 22:43 10 config.sys
2008-03-05 18:56 <KAT> drivers
2006-11-29 22:38 512 MSP.iss
2008-03-15 13:11 <KAT> o2kProgram
2008-03-15 11:36 <KAT> Program Files
2008-03-12 19:33 <KAT> ProgramData
2008-03-13 01:04 <KAT> Temp
2008-03-05 15:24 <KAT> Users
2008-03-15 10:02 <KAT> Windows
2008-03-14 08:39 <KAT> xampp
2008-03-14 15:07 <KAT> xampplite
3 fil(er) 546 byte
9 katalog(er) 206 649 200 640 byte ledigt
C:\>_

Där syns ju ingen ’Program’-katalog, eller hur? Där visas en ’Program Files’-katalog.
Vi den s.k. prompten ( C:\>_ ) skriv nu: cd program och tryck [Enter].
Då ändras utseendet till: C:\Program>_ . Om du nu gör en ’dir’ där så ser du att det blir liksom inget, mer än:

C:\Program>dir
Volymen i enhet C har etiketten HDD
Volymens serienummer är 5804-5B56
Innehåll i katalogen C:\Program
Ingen fil hittades
C:\Program>_

Det där betyder att den s.k. katalogen är tom.

Vid prompten ( C:\Program>_ ) skriv nu: cd .. och tryck [Enter].
Då ändras utseendet till: C:\>_ , igen.
Skriv nu: cd program files och tryck [Enter].
Då ändras utseendet till: C:\Program Files>_ . Gör nu en ’dir’ här och jämför den med fillistan från ’Program’-katalogen. Nu finns det massor med kataloger och filer.

Om du nu aktiverar utforskaren (Windows Vista: Klicka på [Start]-knappen. Välj ”Dator”. Klicka sedan på ”HDD (C:)”) Och titta på fillistningen där (för C:). Så syns ingen ’Program Files’-katalog där. Utan där finns allt i ’Program’-katalogen. Tvärtom, så att säga.

Gissa om det där blir förvillande och är bäddat för problem.

Av vilken anledning Microsoft valt att stöka till det på det viset begriper jag inte. Klart är i alla fall att det stökar till det. Lägg därtill att det krävs speciella ’privilegier’ för att ett program ska få ’husera’ i ’program’-katalogen (eller ’Program Files’-katalogen).

Just det där har ställt till det, för mig. Jag har ju en licens på MS Win Offiice 2000 pro som jag gillar och tycker är stabilt. Även om jag nu är en driven användare så använder jag bara ca 2-15% av respektive officeprograms möjligheter. Så fler möjligheter behövs inte.

Jag vill alltså behålla min licens av MS Win Office 2000 pro. Snällt och lydigt valde jag att installera enligt installationsanvisningarna, till ’Program Files’-katalogen. Det såg ut att gå bra. Och det mesta fungerade, förutom MS Win Word. När den startades upp så kom ett meddelande om att det var något som inte gillades av Vista. Vad fick jag liksom inte veta.

Provade med att installera om det hela till ’Program’-katalogen. Detta kan man ju välja fritt. Eftersom bägge ’gäller’. Samma ’fel’.

Försökte hitta på Microsofts support om vad det kunde vara – nada. Satte igång att installera uppdateringar m.m. Ja det där får man göra manuellt om man tvunget ska hålla sig till MS Win Office 2000 – och har MS Win Vista. No effekt, det heller.

Då började det där gnaga som jag blev upplyst om när jag skulle installera XAMPP, att installera inte i ’Program’ eller ’Program Files’ om man har MS Win Vista, eftersom det är infört något de kallar privilegieregler, i just den katalogen.

Så jag installerade MS Win Office 2000 Pro i en egen katalog. Jag kallade den: ’o2kProgram’. Och se nu fungerar allt klockrent. Kan inte Microsoft klämma ur sig dylikt?

Melodifestivalen
Väldigt bra startfällt jag gillar 7 av 10. Sanna är min favorit nr 1 och sedan kommer Sibel som nr 2. Blir det någon annan så skiter jag i vilket. Men kommer Sanna eller Sibel till Belgrad då tror jag vi har en chans att placera oss riktigt bra.
Jaha, det bidde Perrelli. ganska så OK. Men tro mig, den räcker inte. Min 1:a Sanna fick i alla fall folkets mesta röster och det säger ju en hel del om vad ’vi’ gillar, eller hur?


Andra Bloggar om: , , , ,


Fredag i Svårmod

Besvärsläget
Eländigt. Svårmod. Deppigt. Ibland orkar man helt enkelt inte med hur mycket som helst. Idag drabbades jag av väntan-svårmod.

All denna vänta tär styggt på mig. Trodde att jag skulle få kick framåt av det positiva ’mötet’ med Spine Center.

Jag slogs i stället av att nu ska jag vänta, igen, på att få en kallelse till magnetröntgen. Och sedan ska jag vänta på den tiden. Sedan ska jag vänta på att någon bedömer magnetröntgenresultatet.

Sedan kan jag i och för sig köpa ’plåtarna’ (förhoppningsvis numer digitalt) och titta själv.

Men jag ska ändå vänta på vad Spine Center gör för bedömning. Beroende på deras bedömning ska jag troligtvis till Neurolog och då börjar ju allt om, igen, att vänta.

All denna väntan gör att det liksom inte går att planera in något ’roligt’, helande, uppbyggande eller uppiggande.

Och så fick jag ju besked om att jag ska få bytt handläggare på FK. Ytterligare en som ska bli insatt och ’förstå’. Få helheten.

Och som grädde på moset satt det sig en molande värk i ländryggen.

Helvetes djävla skit! Och så är det fredag…

Datateknik
Nu kan man ju tycka att man har nog med skit med kroppen och borde nöja sig med det. Men jag verkar vara en typ som följer devisen: ”Går det att krångla till det, gör det.

Fick för mig att kontrollera vad det egentligen är som låter i min nya datorlåda som skulle vara extra tyst (pytt!).

Öppnade ’burken’ och satte in små plastbitar för att förhindra kylfläktarna att snurra (det går inte att koppla ur dem då får datorns s.k. BIOS spatt och det hela vägrar starta.). En i nätdelens (PSU)
kylfläkt och en i processorns (CPU) kylfläkt.

Sedan sätter man på datorn. Då var det likt förbaskat något som ’ven’?. Stängde snabbt av datorn och kollade lite mer noga. hade jag missat någon fläkt? Visserligen kan hårddiskar låta men inte så? Det visade sig vara en kylfläkt till det s.k. grafikkortet.

Satte fingret i den. Satte på datorn. En mycket behaglig tystnad. Bara hårddisken som ’brummade’ lite försynt.

Plockade bort plastbiten från nätdelens kylfläkt. Ingen större ökning av ljudnivån.

Plockade bort plastbiten från processorns kylfläkt. Ingen större ökning av ljudnivån, där heller.

Tog bort fingret från grafikkortets kylfläkt, nu började det låta.

Lutar åt en reklamation. De ska inte låta ’så’.

I det här läget var väl inte hela hjärnan med – stängde av datorn. Hann notera att Windows var i läget då det frågas efter lösenord. ’Aj, då’, hann jag tänka.

Och mycket riktigt. ca kl 14:00 kraschade Microsoft Windows Vista (Win6). Och en evig omstartsloop satte igång. Var bara att köra s.k. felsäkert läge och välja en systemåterställningspunkt som låg så nära i
tiden som möjligt. Här hade jag lite tur. Det fanns en från gårdagen.

Men det protesterades en hel del från Vista över ’enheter’ som inte kändes igen etc. Klockan 15:30 var ”allt” igång igen.

Med segerns uppiggande sötma åkte jag till staden Vänersborg och butiken WebShop och köpte den tystaste processorkylfläkten de hade, till den gamla datorn – varför inte? Har tänkt att kränga den till hustrun – därför.

Köpte en: Zalman Ultra Quiet CPU Cooler CNPS9500A LED. För 495 SEK.

Zalman Ultra Quiet CPU Cooler CNPS9500A LED
Bild på CPU-kylfläkten igång i ’burken’.

Inte illa att jag fick dit den utan att skada varken datorn, CPU’n eller mig själv…

Sökte sedan upp ett gratisprogram, SpeedFan (FreeWare) som skulle hålla koll på temperaturen. Jag kan ju inte hålla på att starta om och titta i BIOS, stup i kvarten.


Andra Bloggar om: , , , , ,


WebCam-Torsdag

Besvärsläget
Hyfsat. Massa småvärk men inte mer än att jag tycker att jag kan hantera det. Var till F&S Senior-jympa. Är ju s.k. F&S-värd där.
Lite jobbigt kändes det när jag lämnade omklädningsrummet och skulle gå till bilen. Då kändes det som om jag inte skulle orka gå. Benen liksom bar mig inte. Men det gick, det vara bara att gå, ändå.

Fick kontakt med Spine Center idag, via telefon. Jag ville ju ha konsultation om vilka mediciner de rekommenderar och i så fall i vilka doser. Jag skickade ett e-postmeddelande med en beskrivning av vad jag tar och emot vad och hur jag upplever det. Vi får se om jag får något svar…

Datateknik
Ni vakna bloggbesökare har kanske noterat att det sett annorlunda ut under dagen här uppe till vänster. Jag leker lite med min nya s.k. WebCam.

Med lite olika teknik så kan man skicka bilder eller ’video’ från den där lilla videokameran (WebCam) som är kopplad till datorn via USB, via s.k. FTP, till min blogg och där visa vad som fångas av WebCam’en.

Jag har kommit så långt att det per automatik skickas en bild från min dator, via FTP, till en s.k. katalog (folder / mapp) där jag har min blogg. Detta sker var 30 sekund.

Så, när bloggbesökare besökte min sida så kunde de se en relativt nytagen bild från WebCam’en.

Nästa steg är ett få min blogg att uppdatera just bara bilden, var 30 sekund. Finns en del olika tekniker, jag tittar på en php-variant.
Sedan har jag tänkt lägga till möjlighet att ’stänga av’ och ’sätta på’ den där automatiska uppdateringen.
Och så ska det finnas ett alternativ att välja ’original’-bilden.

Nu blev det där så bökigt så jag beslöt att flytta det där testandet från min aktiva blogg till min lokala blogginstallation. Till det använder jag ett suveränt verktyg kallat XAMPP. Det innehåller bl.a. en webserver (Apache) och MySQL. Det där sket sig. Det är något i VISTA som strular till det.

Dessutom ’krockar’ XAMPP-Apache och Skype. Får titta vidare på detta i morgon. med lite piggare hjärna, förhoppningsvis…


Andra Bloggar om: , , , , , , ,


(Teknik)-Onsdag

Besvärsläget
Väser som f-n i huvudet. Värker i höger arm och höger ben. Men det går att leva med. Det är hanterbart. Funderar mycket på gårdagens läkarbesök. Och det känns fortfarande bra.

Får dock inte tag på någon på Spine Center. En telefonsvarare som meddelar att jag ska prata in ett meddelande och så ringer de upp så fort de kan. Det där har jag ju hört förut…

Kom på nu att jag måste skriva till FK och meddela läget…
…., så nu har jag skrivit och skickat iväg det till min FK-handläggare för sjukpenningsdelen.

Fick reda på att jag ska byta FK-handläggare, givetvis…

Taktil Massage
Det blir bara skönare och skönare. Men jag är osäker på effekt? Kan inte säga att mina besvär minskar. Samtidigt känns det som om jag inte skulle kunna leva utan det.

Datateknik
Jag håller på å klurar å de värsta över vilka programvaror jag ska ha installerat och vilken hårdvara jag vill ha tillkopplad. För mig är det ju inte ’bara en dator’. Jag använder ju den bl.a. för bloggande och lite s.k bloggutveckling (s.k. WP-PlugIn [php, JavaScript, VBScript, XHTML & HTML]), lite hobbyprogrammering (hjärnjympa; VB6 & VB.NET), digital bildredigering, lite animeringar samt en och annan digitalt tecknad miniserie.

Och så ska det ju kopplas till skrivare, bildskärmar (ja, jag har två), 3 externa hårddiskar (1 för regelbundna backuper, en för extra kopior för mina bilder bl.a. och så blev det en till för den gick ju inte att stoppa in i den nya datorn).

Och så är det min s.k. TrackBall (MusKula), ingen datormus, utan en stor kula som man snurrar på (det är skonsammare för ’musmusklerna). Hörlurar. En högtalaranläggning med 5.1 ljud. En 4 portars USB HUB. Sedan ska mina digitalkameror fungera att koppla till. Jag har en liten kompakt (Sony) digitalkamera och en digital (Sony) systemkamera.

Vi har också en DV (Digital Videokamera) som ska kunna lämna ifrån sig sin upptagna rörlighet. Det ligger en s.k. PDA (handdator) och väntar på inkoppling också. MP3-spelaren är redan aktiverad (fixade det igår). Sedan kan man ju synka mobilen också.
Ja och så har jag en s.k. ritplatta också, med en tryckkänslig digital penna. Kanon när du vill skissa och göra mer precisionsteckningar. Emellanåt också väldigt användbar vid redigering av digitala bilder.

Och så har ju då varit iväg och köpt mig en s.k. WebCam, en QiuckCam Express Plus från Logitech. 199 SEK (på SIBA) och då är det inkluderat ett litet s.k. HeadSet. Skype ready å allt. Och nu är den installerad och klar.

Skype
Intressant affärsidé och framgångsrik. Har ju funnits länge. men, faktiskt, jag har medvetet väntat tills tekniken hann ikapp, så att säga. Nu fungerar det mer eller mindre klockrent.
Att köpa en separat USB-telefon är givetvis helt onödigt.

Har du en bärbar dator så räcker den inbyggda mikrofonen och högtalarna. Ett litet miniheadset funkar också.

En lösning att fundera på är en produkt som du, via USB kopplar till datorn och sedan kopplar du in din vanliga telefon, fast eller s.k. DECT.


Andra Bloggar om: , , , ,


Tisdag-Läkarbesök

Besvärsläget
Kämpigt. Var antagligen extra (givetvis omedvetet) spänd inför dagens läkarbesök, på Spine Center i GBG. Men nu (ca 20:00) har det lättat.

Läkarbesök
Vi möttes av en mycket professionell läkare. Inga krusiduller eller fördomar. Pang på rödbetan. Jag var där på grund av att Sahlgrenska inte kunde ta emot mig inom rimlig tid.
Han var kirurg. Så!

Vi redogjorde för lite historik. Han frågade om aktuell status (besvär).

Han kliade sig i huvudet och som förväntat kunde inte heller han bli klok på var mina problem egentligen hade sin kärna.

Men eftersom jag i första hand inte var ute efter att opereras (inom en nära framtid) utan mer en professionell bedömning och hur jag (vi) ska gå vidare. Speciellt då jag inte kan arbeta i nuvarande skick. Jag vill ju givetvis helst få veta vad mina besvär beror på.

Det utmynnade i remiss till MR (magnetröntgen) av både halsrygg och ländrygg. Sedan bedömning av Spine Center. Därefter eventuellt remiss till Neurolog. Det beror på vad man hittar (eller inte hittar) på magnetröntgen.

Jag klantade mig, lite, glömde fråga om vilka läkemedel och doser han rekommenderade, för de besvär jag har. Främst grundvärken och mina spända muskler.


Andra Bloggar om: , , ,


Skype-Måndag

Besvärsläget
Fortfarande relativt gott, om jag inte känner efter. Så nuvarande medicinering (halveringen) i kombination med avspänning och positivt tänkande kan, vad det verkar, ha positiv effekt.

Det börjar bli lite spännande nu. Ska ju ned till Spine Center i GBG i morgon kl 13:00. Hoppas verkligen att det går att få någon vettig vetskap.
Såg ju helst att det togs minst en slätröntgen och eventuellt en magnetröntgen, beroende på hur slätröntgen ser ut.

Var till jympan med F&S VBG och vår s.k. Start-jympa. Det gjorde ont, nästan hela tiden. Högerbenet värker. Nack- och ryggmusklerna värker. Jag får s.k. känselsensationer i huden på armarna och benen (känns som en bränner sig – hela tiden).

Det värker på högersidan och jag känns svagare på vänstersidan. Normalt för mig är att ha en rätt så stark vänstersida. Även om jag är högerhänt. Ska jag ta i och klämma till t.ex. så var det vänsterhanden som gällde. Nu är inte det lika självklart.

Teknik (och Nya Datorn)
Installerandet rullar på. Stack emellan med lite VB6-programmerande på ett litet program jag har som skapar en XHTML-kod med ”Andra bloggar om:”-länkar till bloggar.se.

Har också roat mig med att titta på lite OpenSource (öppen källkod). Bl.a. är det ett program som är tänkt att ersätta Office genvägar. Det heter ’FreeBar’.
Nu visade det sig att det där var skrivet i just VB6. Jag skrev till programmeraren och frågade om det var OK att jag gav mig på att försöka få till några förbättringar. Och det var det. Så det kikar jag lite då och då på.

Och så har jag installerat och aktiverat Skype. Köpte ju via Dustin en liten s.k. Internettelefon som kopplas via USB. Mitt Skype-namn, som det kallas så länge man inte köper ett nummer, hittar ni på min ’Om…’-sida.

Det krävdes en uppdatering av USRobotics USB Internet Mini Phone.


Andra Bloggar om: , , ,


Present-Söndag

Besvärsläget
Hyfsat stabilt. Under kontroll. Väser visserligen som f-n i huvudet. Och lite småvärk här och där…, lika bra jag slutar här…, det blir bara mer och mer ju mer en tänker efter…

Nya Datorn
Installerade Gimp ca kl 00:30 ( i dag). Ja, ibland blir det sent. Ett program som jag hoppas hjälpligt ska ersätta Paint Shop Pro 8. Är inte så värst impad, än.

Hittar ingen komprimering för web? Jodå – efter lite letande så hittade jag en plug-in för Gimp: Save for Web.

Det härjar på. Idag skulle jag flytta min ’Hd2’ (hårddisk) från ’gamla’ till nya datorn. Hjärnan var nog inte riktigt med när jag läste datorns produktbeskrivning. I den nya datorn är det ett nytt s.k. gränssnitt för (SATA) kommunikation mellan datorns moderkort (hårddiskkontrollerdelen) och hårddiskarna.

Kablarna och kontakterna är annorlunda. Så det gick, givetvis, inte enkelt att flytta. Det blev att åka till Teknikmagasinet och köpa en s.k. extern Hd-låda (kabinett); Hotway HDA-U2: USB 2.0. 299 SEK.
Troligtvis sticker jag iväg, i morgon, och köper en till. jag har en 40Gb-hårddisk liggandes som ju lika gärna kan användas.

Har ungefär samtidigt börjat installera min Visual Basic produkter (VB6 och VB.NET 2003). VB6-installationen stönar på flera punkter så det där får jag kolla upp. VB.NET 2003 är inte klar än så där vet jag inte.

Börjar lura på att undersöka de fria (Open Source) utvecklingsmiljöerna. Microsofts grejor är bökiga. MonoDevelop och #develop (SharpDevelop) är tänkbara för att skriva Windowsapplikationer. Och P4a, för att utveckla webapplikationer

Positivt infall
Idag köpte vi en extra lätt dammsugare och extra lätt dammsugarmunstycke till mor och far och gav dem som oväntad present. Det är kul.

Bakgrunden är att jag var där och inspekterade lite i deras städgarderob inför en eventuell installation av en utdragbar anordning (som finns på IKEA). Jag kände då på deras dammsugare.

Den var så tung så jag vågade inte lyfta ut den. Då tittade jag på mor och sa: ”Här kan du ha en anledning till att du ofta har besvär med ryggen.”
Så därför fick de nu en betydligt lättare sort.


Andra Bloggar om: , , , , ,


Social Lördag

Besvärsläget
Fick en liten magvärksattack i morse. Kan bero på gårdagens intag av tre st burkar energidryck och en påse sega bilar och bilresan ToR Landvetter, kanske?
Känner dock ganska tydligt att jag är på ’gränsen’. Fattar lätt humör – blir lätt irriterad. Svårt med att orka. har värk hela tiden. Allt känns stelt.
Men jag tänker hänga i med nuvarande ’låga’ medicinering tills jag ska träffa docenten i GBG på tisdag.

Politisk diskussion

På väg från VBG till Landvetter, i går, diskuterade jag och sonen livet i största allmänhet och världspolitik i synnerhet. Diskussionen handlade mest om förhållandet mellan kapitalism, kommunism och demokrati.
Ganska snabbt kom vi fram till att både ren kapitalism och ren kommunism är utopier.
Ren kapitalism kan inte fungera lika lite som ren kommunism skulle kunna göra det.Vi hann inte riktigt dissekera demokratin…

Egna reflektioner: Kommunismens grundtanke är ju fin. Ett lands resurser ska fördelas över landets befolkning. Och då företrädesvis på ett rättvist och solidariskt vis, efter parlamentariska normer.

Och Kapitalismens grundtanke är ju att hur du nu än vrider och vänder på det så är det tillgången på råvara som styr och att pengar är makt. Otroligt svårt att klara sig helt utan pengar.
Mest avgörande råvara, idag, i Sverige, är utvecklingen av den s.k. tjänstesektorn. Här är råvaran mänsklig kunskap. Jordens naturtillgångar är fortfarande en kraftig tillgång, givetvis. Men vi har inte så värst gott om den här i Sverige.

Jag har ju orerat om det förut, jag gör det igen. Jag ser helst att vi har en demokratisk kapitalism, framför en kapitalistisk demokrati, som det är nu, i Sverige.

Ni som blir skrämda av ordet ’kapitalism’ kan ersätta det med ’marknaden’, i stället, det är samma sak. Det är den s.k. borgerlighetens omskrivning av kapitalism för att göra den ’mjukare’ och mindre ’farlig’. Det vet om att de är ulvar i fårakläder…

I folks öron är nämligen kapitalism ett lika hemskt ord som kommunism. Och så som de, felaktigt, hanteras idag, så har folk all rätt att vara oroliga, riktigt oroliga.

Demokrati: Är ju idag ett väldigt intressant begrepp och väldigt svårdefinierbart. Ta t.ex. USA som anser sig vara världens mesta (bästa) demokrati. När jag studerar det där så kommer jag fram till att det USA kallar demokrati är: ”Frånvaro av kommunism och allt som liknar det. Allt annat är demokrati.”

För mig betyder demokrati; fria val med representativa kandidater och en regering sammansatt av de folkvalda regeringsmedlemmarna vilka agerar efter parlamentariska normer och givetvis yttrandefrihet samt solidarisk fördelning av resurser (ett lands tillgångar).

För att återgå till USA så har de en egentligen ännu märkligare och vidare syn på vad demokrati kan innebära. Ta en diktatur t.ex. (som är motsatsen till demokrati). Denne diktator är väldigt mänsklig och fin och arrangerar regelbundet fria (köpta?) val och riktig yttrandefrihet (med viss (obetydlig?) censur) råder. Och så råder det fri marknadsekonomi. Det definierar USA som demokrati.

Poängen är ’fri marknadsekonomi’. USA m.fl. har en tendens att definiera det som demokrati, framför de mer mänskliga intressena.

Och det är en av anledningarna till att vi, i Sverige, i dag, har en kapitalistisk demokrati. Och därpå följande politikerförakt. Politikerföraktet består mest i att politikerna är skiträdda för marknaden. Här tas inget beslut som följer folkets röst / vilja, utan att först höra med marknaden (Svenskt Näringsliv, f.d. SAF).

Svenskt Näringsliv är idag den reella maktfaktorn i Sverige. Och det är ingen ’ruter’ i politikerna. De fegar ur på löpande band.

Nya datorn och OpenSource
Det visade sig att den s.k. WYSIWYG[1]-HTML-Editorn Kompozer, sparar HTML-koden med ’radbrytningar’ som ska passa den interna fliken ’Source’ (visa källkod). Så vill jag inte ha det. Jag vill inte att radbrytningar sker utan att jag bestämt det.

Nu har det ingen betydelse för den färdiga HTML-sidan. Webbläsarens ’omkodning’ fixar till det där.

Jag använder Kompozer för bl.a. att skriva innehåll till mina blogginlägg. Och i WordPress-världen är det HTML och XHTML-kod som gäller. Med MS FrontPage kunde jag kopiera ’källkoden’ direkt och klistra in den i WP-Admin Editorns kod-flik. Nu får jag alltså en kopiering med en massa irriterande radbrytningar.

Och det radbryts lite hur som helst.

Lösningen på problemet var att installera ett tillägg (extension) som heter HandCode. Via det tillägget kan man sedan bl.a. koppla sin favorit-HTML-redigerare. I mitt fall NotePad++.

Och så kan man köra en liten programvara som kallas Tidy. Den gör att HTML-koden rättas till. Och där kan jag på en s.k. kommandoradsinstruktion sätta när jag vill att raden ska radbrytas.

Så, nu, när jag skriver, här i Kompozer och har sparat så trycker jag först på [F7] (Det kör programmet ’Tidy’ som då ’rensar’ HTML-dokumentet på ’oönskat’ tjafs och jox.
Sedan kan jag kontrollera det genom trycka på [F6]. Då startar favoritHTMLredigeraren NotePad++ up med det HTML-dokument jag håller på med i Kompozer.

Därifrån kan jag sedan markera och kopiera för att sedan klistra in i WP-Editorn för blogginlägg.

Nu kan ju kanske någon i ett försök att vara smart undra av vilken anledning Nisse inte skriver direkt i WP-Edit? En befogad undran. I princip, egentligen inget problem. Det är bara det att jag några gånger råkat ut för att det jag skrivit ’försvunnit’ ut i cyberrymden, när jag klickat på [Publicera].

Och det är ju jäkligt irriterande. När det händer. Så därför skriver jag först ’lokalt’. Sparar. Markerar. Kopierar. Aktiverar WP-Edit. Och klistrar in.

Och lättast och enklast blev det om man klistrade in ’ren’ HTML-kod.

Testade precis nu med att i Kompozer markera inskriven text, i ’Normal’-fliken och sedan klistra inte det rätt in i WP-Edit. Funkade ju bra. Prövar det, ett tag.

Socialisering
Tro nu inte att det handlar om socialism, fel. Det handlar om att vi ska var sociala. Vi har bjudit hit folk. De kommer ca kl 19:00. H&K + barn samt S&S. Det ska bli väldigt trevligt.

Av den anledningen har jag städat toaletterna, nu på förmiddagen. Vad gör man inte för sina vänner – och hustrun.

Just nu är jag ’backup’. Hustrun ’säger till’ om det är något hon vill ha hjälp med. Så det är bäst att jag går i jour. Ingen bakjour här inte. Mer beredskapsjour, nu-jour.

Sköt om er – alla!

[1] WYSIWYG = What You See Is What You Get


Andra bloggar om: , , ,, ,


Fredag – sonen flyger iväg.

Besvärsläget
Relativt gott med tanke på bilresa ToR VBG-GBG (Landvetter) samt korta besök både i Kållered och Bäckebol.

Nya Datorn
Det rullar på. Nu har jag skiftat plats på dem. Har alltså den nya som ’ordinarie’ nu. Spännande…, speciellt som jag nu satsar på s.k. OpenSource.

Jag har nu installerat följande s.k. Opens Source; OpenOffice (databas, kalkylering, rita, presentationer, matematiska formler och ordbehandling), Mozilla FireFox (webläsare) och ThunderBird (e-post) med Lightning (kalender). Kompozer (HTML-redigering).

Samt FreeBar (liknar Office Genvägar) och NotePad++ (visar HTML, XHTML, PHP,JavaScript etc. En kodredigerare)

Och följande s.k. FreeWare; SmartFTP Client (begräsad till privatanvändande) [inkl Svensk språkfil].

Nu lägger jag ned det här för idag.


Andra Bloggar om: , , , , , , ,

Extremt besvärlig Torsdag

Besvärsläget
Är segt. Känner mig helt, totalt slut, efter dammsugningen. Inklusive ett antal raster tog det 3 timmar. Det har varit en riktigt besvärlig dag idag. Värk, trött och svårt med balansen. Känt mig utarbetad. Var dock till jympan, i alla fall. Nu (19:30) tänkte jag att jag skulle ta min till natten medicin lite tidigare. Då upptäckte jag att jag inte tagit morgondosen…

Det där förklarar ju en hel del. Inte undra på att jag har känt ett sådant förbaskat motstånd idag. Men nu undrar jag, hur kunde jag glömma att ta medicinen, på morgonen, som jag gjort sedan i början på 2007?

Och speciellt eftersom jag kände mig så dålig? Jag tror jag kom på det. Jag slutade ju ta lunch- och middagsdosen i måndags. Då blir det inte att jag går och tittar på den där dosetten som jag har, så ofta. Jag trodde helt enkelt att jag hade tagit morgondosen. Men ändå…?

Städning
Nu är min vetenskapliga undersökning klar. Städning ökar de besvär man har – alla kategorier. I alla fall om man heter Nisse och är av samma typ och personlighet som jag. Ni inser storleksordningen på undersökningsmaterialet.

Nåväl. Sist jag dammsög så trilskades vår lilla lätta minidammsugare. Så jag plockade isär alla hjulfunktioner. Och smörjde in rubbet med s.k. symaskinsolja, fin olja.

Nu far den omkring nästan av sig självt. En negativ effekt av den här förbättringen, den puttar numer till mig bak på hälarna. Det gjorde den inte tidigare. Jag får se upp.

Nya datorn
En liten besvikelse har visat sig. Den är inte alls så tyst som jag förväntat mig. I och för sig är den väl ca 10 gånger tystare en den ’gamla’. Men jag hade förväntat mig samma tystnad, från datorn, som från de datorer vi installerar på jobbet. Ibland undrar man om de verkligen är på.

Så nu har jag börjat skissa på en liten välventilerad ljudisoleringslåda att sätta datorn i. Eller en huv? Fast jag ska pröva med en vanlig wellpapplåda, först. :me:

Har installerat OpenOffice. Ser bra ut. Upptäckte en bra finess med Mozilla Firefox (s.k. webbläsare). Den har en ’Felkonsol’ som visar alla fel som webbläsaren stöter på vid den s.k. tolkningen av webbsideinnehållet. Jättebra för oss som håller på med HTML, XHTML och JavaScript. Där fick jag lite att funder på, det var 67 ’fel’ på den här bloggen som jag inte hade en aning om.

Installerade xampplite (i den nya datorn) i en paus i dammsugningen. Xampplite gör att jag lokalt kan starta upp en Apache (linux) server och MySQL. Och på så vis kunna testköra mina förändringar på min WordPress-blogg t.ex. Innan jag skickar dem till den ’skarpa’ (den här).

I nästa dammsugarpaus installerade jag NotePad++. Himla bra om jag snabbt vill redigera i php-filer bl.a.

Jag har favoritprogram; FreeHand 8 och Paint Shop Pro 8. FreeHand är mer ett designprogram och Paint Shop är mer bildredigering. Finns det Open Source som kan matcha detta? Jag orkar väl inte med att lära hur mycket nytt som helst?

Håller på med att säkerhetskopiera, ja inte jag alltså, det är datorn som sköter det där men jag har startat upp det. För säkerhets skull säkerhetskopierar jag allt som jag vill behålla från min C-hårddisk (den operativsystemet finns på) och från min E-hårddisk (där har jag alla mina ’data’). Detta koperas till en extern hårddisk (iomega).

Nästa steg (någon annan dag) innebär att jag byter plats på maskinerna. Så den nya blir ordinarie och den gamla blir vikarie med rätt att vara ordinarie. Lite dubbelt liksom.

Avspänning
Jag får säga att den är fantastisk. Det funkar i alla fall för mig. Efter dammsugningen var jag totalt väck. Kunde knappt hålla mig uppe. Var tvungen att stötta mig mot väggar och bänkar och annat som dög att hålla i så jag inte ramlade ikull. Hade ingen balans. Jättejobbigt.

Fick ihop min avspänningsplats. Ett liggunderlag, en filt, fullt utbredd, ovanpå liggunderlaget. Koppla EL-sladd till CD-freestyle’en (har inte orkat fixa batterier, inbillar mig att det är miljövänligare att använda väggEL, framför batteriEL. Är det så?).

Jag har också en tubkudde, köpt på IKEA, under knävecken och så en vanlig kudde under huvudet. Allt detta inklusive mig själv placeras på vardagsrumsgolvet. In med hörlurarna (typ ’in-ear’) i öronen. Sätt på CD’n. Ställ in rätt spår. Och så gör jag som jag blir tillsagd av den vänliga mjuka rösten, från ljudspåret.

17min senare stiger jag upp och känner mig helare, lugnare, starkare, stabilare, har mindre ont. Och med en känsla av att ha läget under kontroll. Helt fantastiskt. Ett tag…

Japan
I morgon fredag flyger sonen till Japan och hälsar på sin syster, min dotter. Ja man kan inte vara för tydlig när det gäller relationer barn-föräldrar-barn.
Planet går vid lunch så vi startar på morgonen. Det innebär att jag kör sonen till Landvetter flygplats.


Andra Bloggar om: , , , ,