Måndag – Ullared

[Ullared camping stuga nr 59b]

Vi åkte hemifrån ca 10:00

Diskuterade om vi skulle köpa ett gäng öl i Varberg eller inte. Jag menade att Ullared säkert har ett systembolag numer. Jag hade fel.

Vi åt mat när vi kom fram, ca 12:00. Jag valde pyttipanna, den var ’svampig’. Ingen höjdare med andra ord.

Inne i Gekås letade jag upp kalsonger, strumpor och T-skirts. Hittade inga trevliga T-skirts så det blev de vanliga svarta.

Det är mycket text och jox på kläderna. Sånt gillar jag inte.

Hittade några byxor som passade.

Sedan var min (kroppsliga) peng slut.

Klockan närmade sig 15:00 och då var det dags för incheckning å campingen till stugan.

Vi hittade rätt.

Vi hade cyklarna med oss. Bra nu när jag inte orkar gå så långt. Det blev tillräckligt långt att gå inne på Gekås.

Jag stupade i säng och slocknade direkt. Vaknade ca 18:00. Hustrun var väck. Hon tog en vända till inne på Gekås. Det var ju öppet till 20:00.

Jag tog cykeln och letade mig ut i naturen. Hittade ett fågelbo. Fotograferade äggen. Hittade inga ormar.

På kvällen grillade vi.

Avslutade med en cykeltur till badplatsen – inget bad – även om vattentemperaturen var OK.

Solig Lördag

Besvärsläget
Morgonen, förmiddagen, lunchen och eftermiddagen var tungt. Nära på gränsen till fysiologiskt svårmod.

Sedan bestämde vi att vi skulle inviga våren och våra gamla balkongmöbler med några öl, i eftermiddagssolen.

Tänk vad ett par öl kan förändra läget…? Farliga saker…

Måste ju tillstå att ett ständigt berusat tillstånd, utan alla biverkningar, inte vore helt fel…

Djur – Kräldjur – Orm – Snok
Solen kom och jag cyklade iväg till Onsjökärret. Hittade en hel del snokhannar. Men inga snokhonor? Och inte en enda huggorm?

Var iväg till en annan plats. Vi kan kalla den ’höjden’. I närheten av denna ’höjd’ såg en person en Hasselsnok för ett eller två år sedan – spännande.

Var dit och rekade. Jodå, miljön är sådan att här mycket väl skulle kunna finnas Hasselsnok. Om den nu finns kvar? Rätt typ av ’snår’ och buskage. Lämplig ’torrhet’ och relativ närhet till vatten (kanalen). Stenrösen och gamla gärdsgårdsmurar. Skogsödlor och kopparödlor.

Om det finns någon levande Hasselsnok så är detta rätt miljö.

(Bilder på ormar och ödlor kommer…, måste prioritera vad jag vill lägga min klena kraft på.)

Data – Linux – ubuntu – Kino
Fortsätter mina trevanden inom videoredigeringen. ’Saker’ i Linux (ubuntu) – världen är lite annorlunda…

För att få filmad film från DV-kameran in i datorn, via Kino, så ’måste’ jag starta Kino som s.k. root-användare. (har med en ’restriktion’ mot användandet av raw1394 att göra.)

Sedan gäller det att avsluta Kino och starta det på ’vanligt’ vis. Som användare ’Nisse’.
Gör jag inte det. Och glömmer mig. Och sätter igång och klipper och redigerar och sedan sparar som användare ’root’. Så ’försvinner’ det där in i cybermakrovärlden. Jag hittar det inte någon stans, i alla fall.

Startar jag Kino som användare Nisse så funkar sparande av ’klipp’ och redigerande av film som det ska.

Har idag redigerat: ”Svarta Snokhonan ringlar iväg”. Otroligt spännande…

Ljud lägger jag på i morgon – det är nog bäst…

Trött Fredag men ändå gjort en massa…

Besvärsläget
Jag vet inte hur det har blivit. Så fort jag rör på mig så blir det liksom bara svårt. Värken i armarna ökar. Värk på handryggarna, i nacken. övre delen av bröstryggen, i ländryggen, höger lår och i bägge fötterna.
Vojne, vojne…

Det är knappt att jag klarar att ta mig till ormarna vid Onsjökärret och tillbaka, på cykel. Det är allvarligt.

Det är liksom en kroppens deppression…

Data – Linux – ubuntu – Kino
Idag har jag ägnat datatiden åt att se till att få in film från DV-kameran till datorn. Det gick utmärkt, till slut, via Kino 1.1.0.

Nu har jag en mpeg-2 film på den svarta snokhonan och en avvaktande snokhanne.
Svarat Snokhonan 080429 (6,8MB)
Eftersom detta är första gången så kan jag inte garantera att ovanstånde filmsnutt kan ses. Det beror på om Ni, på Er sida har program som kan visa mpeg-2.

Sannolikheten för det är väldigt stor. Jag valde medvetet det vanligaste formatet. Skulle ni lyckas få igång den i t.ex. en webbläsare så minska då rutan.

Maxformatet på filmen är: 352×288 pixlar.

Djur– Kräldjur – Orm
När solen tittade fram tog jag med mig kameran och cyklade bort till Onsjökärret. Hittade ’ärrhuvudet’, en snokhona och så en av de bruna huggormshonorna.

Skräp
Vi har varit duktiga idag. Vi har varit till kommunens miljöstation och lämnat miljöfarligt avfall bl.a.

Firande
Vi ’firade’ att sonen fått ny lägenhet, ännu närmare centrum. Fast det hänger mellan stolarna. Det var dåligt synkat. Han har bott hemma hos oss i två nätter. Det var inte färdigtapetserat och färdigstädat på det nya stället.

Nyinvesterat
Gör man sig av med grejer så skaffar man sig genast nya…
Två s.k. campingstolar och så en baden-baden till hustrun så hon kan njuta i solen på balkongen.

ValborgsOnsdag

Besvärsläget
Idag är det mest besvärande att det tjuter i huvudet och så har jag lite svårt för att sitta. Det kan bero på att jag sitter för mycket, för jag orkar inte gå, så mycket som jag skulle behöva för att slippa sitta…

Och stå still är inte att tänka på. Ligga är heller ingen hit – då ökar tjutet i huvudet.

Djur – Kräldjur – Ormar
Jodå, jag var allt ut en liten sväng, i dag också.
Hittade ca 4 snokar. Tror att jag hittade ytterligare en bekanting. Honan med ärren uppe på huvudet. Ska vid tillfälle granska bilderna närmre.

Data – DV-kamera
Där har det inte hänt något. har inte ens försökt hitta en lösning…

Data – ubuntu – Wine
I går installerade jag programmet Wine 0.9.59.
Det är ett klurigt program som gör att det går att installera Windowsprogram i Linux. Via Wine då.

Med skiftande resultat ska tilläggas.

Installerade Paint Shop Pro 7, via Wine. Allt funkar fint och ser bra ut. Men att ’spara som’ går inte.
Så ska man jobba i det programmet via Linux ubuntu så gäller det att först ta en kopia på originalet och sedan spara det. Med ’Spara’.

Och så installerade jag Macromedia FreeHand 8. Det har jag inte fått igång, än, på ett tillfredställande sätt. Där blir det svart eller så hänger det sig – tvärstopp.

Data – ubuntu – VirtualBox
I mitt desperatat försök att hitta en miljö, via Linux ubuntu, som kan hantera både Paint Shop Pro 7 och Macromedia FreeHand 8 så installerade jag VirtualBox 1.5.0_OSE.

Man skapar sedan virtuella hårddiskar och hårdvara. Och ”i” detta kan man sedan installera olika operativsystem. Jag har en licens på Windows 2000 Pro liggandes så då använde jag den.

Jag höll på att bli galen. Installationen startade om i en evig slinga. Det visade sig bero på en s.k. bug i Windows installationsprogram. Installerar man till virtuell hårdvara och ar en väldigt snabb processor så hinner vissa installationsprocesser i kapp, så att säga, och går förbi. och då skiter det sig.

Lösningen blev att i några inställningar kryssa i allt som fanns så att installationen segade lite och då gick det, till slut.

Och i denna virtuella installation av W2K har jag nu installerat Paint Shop Pro 7 och Macromedia FreeHand 8.

Då visar sig nästa problem. Upplösningen är bara VGA 800×600 och 16 färger. Då vägrar Paint Shop Pro 7 starta den ska ha minst 256 färger.

Och nu hittar jag ingen ’enkel’ lösning på det där…

En forumperson[*] ”Hund”, hade det enkla svaret: ”När du kör maskinen (Windows 2000) så har du valet Install guest additions under Devices.”

Och då fixa sig upplösning och färger – fantastiskt!
[*] http://www.ubuntu-se.org/forum

Valborg
I kväll åker vi till goda vänner i Norra Björke och sedan blir det att titta på brasa i Sollebrunn, tror jag det var?

Trött Tisdag

Besvärsläget
Just nu (19:34) ’skit’. Trött i både huvud och kropp. Sloknade ca 17.00 Gick helt enkelt inte att vara vaken.

Tjuter (och värker?) i huvudet. Bränner och svider i skinnet vid höger tumme. Dov molande värk i bröstryggen, nacken och överarmarna samt ländryggen.

Och vad kan detta bero på? [Visa mer…]

Djur – Kräldjur – ormar
Hittade fyra snokar (fick dem på bild alla fyra) och tittade en stund på en skogsödlas som kilade omkring. Hittade den helsvarta stora snokhonan. Först låg hon och solade med en ljusgrå fullvuxen hanne ett par meter bort. Filmade det där. Väntade på att det skulle ’hända något’. Det gjorde det inte…

Synd att jag ännu inte lärt mig / fått kläm på hur jag får det ur DV-kameran och konverterat till ett format som skulle kunna visas här på bloggen, på något finurligt vis.

Tog ytterligare lite film på samma svarta snokhona när hon sökte av ett område efter något ätbart, kanske?

Friskis&Svettis VBG – ny lokal
Först skulle det bli nya lokaler tillsammans med friskolan Frida här i Vänersborg. Men så backade kommunen ur som garant. Det var något med momsen som inte var bra. Hur gör de med gymnastikföreningen? Nåja.

Och så lägger de 200 miljoner på ny bandyhall?

Nu ska det bli F&S-lokal i det vi kommer att kalla ’Tändsticksfabriken’. Kanske klokast att inte ha med kommunen att göra…

Under min tid som ordförande var vi nära att få de där lokalerna. Vi var där och provjympade och precis när vi skulle till att skriva på papper så köptes fastigheten av en Norsk intressent, som hade andra planer…

Nu är vi där igen och papperen verkar klara och påskriva. Verksamheten ska dra igång till höstterminstarten (då får det allt jobbas på som attan).

När jag var till kansliet i mitt rättfärdigande ärende så fick jag titta på ritningarna och höra lite andra beskrivningar. Det föranledde att jag skrev ett antal synpunkter och förslag till ansvariga inblandade:
[Visa mer…]

Data – Programmering – Linux ubuntu gambas
Fortfarande ingen lösning på hur jag ska få EXIF data smidigt in i ett object eller en array.

Måndag med besvärande ryggvärk

Besvärsläget
Idag har det varit ’knepigt’. Inte alls så trevligt som gårdagen. Och detta beror på att jag cyklade bort till Onsjökärret. Spanade på ormar i kanske 1 timma. Cyklade hem igen.

Har haft besvärande värk i övre delen av bröstryggen hela dagen, efter det. Inte hjälpte det så värst med att ta extra meducin.

Djur – kräldjur – ormar
Hittade den helsvarta stora snokhonan. Några meter från henne låg en hanne helt lugnt? Vad menas? Här släpar jag med mig DVideokameran och så blir det inget. De slöar?

Antagligen beror det på att honorna inte är ’mogna’ ännu eller så har jag missat det hela – helt? Våren har ju varit knepig.

Hittade ytterligare två snokar. Ingen huggorm idag. Och grodor och paddor är oroande sällsynta. Ser ingen rom i någon endaste pöl.

Diet
Jag är ju satt på ’specialdiet’. Idag var det nära att jag pajade den. De sålde godis för 49 SEK kilot, på Coop Forum Överby, läste jag i ett reklamblad. De vet vad de gör reklammakarna. Men jag stod emot – skitduktigt!

Data – programmering – gambas – EXIF
Har hela dagen, emellanåt, pysslat med att få till det med en funktion så jag kan läsa s.k EXIF data från digitala bildfiler, tagna med digitalkamera.

Jag fick tips om ett program, gratis, EXIFtool. Ett kompetent program. Det kan göra massor. Men givetvis var dokumentationen för Linux ubundu gambas programmerare obefintlig. Det blev till att gissa sig till det mesta.

Och nu har jag fått till det. Ska dock försöka snabba upp det hela lite genom att försöka hitta en rutin för att läsa in ’allt’ som jag vill åt, på en gång. Och lagra det i en matris eller array. Där har jag något att klura på. Det finns krångliga lösningar och enkla.

De enkla är tyvärr dåligt dokumenterade.

Lugn Söndag

Besvärsläget
Har idag varit ovanligt bra? Kan bero på att jag inte har rört mig utanför lägenheten. Och det är ju liksom både positivt och negativt. Känns lite futtigt att inte ha kommit ut ens på en liten promenad.

Data – gambas
Gjorde en förfärande upptäckt idag. Man kan inte definiera egendefinerade datatyper (User Defined DataTypes) och inte ’sätta’ datatypen ’enum’ heller!

Upprörande!

Det kan man i VB (Visual Basic). Och det går tydligen inte i gambas?

Vojne, vojne…

Löner och höga chefer
Det skrivs ju titt som tätt om vad synd det är om chefer som inte uppfyller de kvalifikationer man tänkt sig när man anställde chefen. Och för att bli av med den fadäsen så antingen ’köper’ man ut cheferna eller så utnyttjas detta med ’fallskärmar’

Ett argument, av chefern och de som sätter de här lönerna och villkoren (nämnder/styrelser), brukar vara att det är minsann inte så lätt att få ett liknande jobb så då är dessa överenskommelser riktiga.

Det förstår inte jag. Om en f.d. chef sparkas så får han väl söka jobb på samma villkor som alla andra. Allt annat är väl egentligen tokeri.

Och om det nu är sant att det tar så attans lång tid för dessa chefer att få ett nytt jobb. De får ju 6 till 24 månadslöner, oftast. Vad kommer det sig då att de inte med sin höga lön avsatte penningar ifall detta skulle hända?

Borde inte det vara ett rimligt ’krav’? När nu lönerna jag pratar om börjar på 60000 SEK per månad. De tjänar en femtedel av min maximala årslön (frisk Nisse: 26000×12=312000. Lägre nu; Sjuk Nisse ca 275000 OBS! Jag klagar INTE! ). Det finns ju de som tjänar den (min) årslön per månad.

Jag förstår faktiskt inte hur ’de som bestämmer’ resonerar?

Jamen, privata marknaden då? Där är det väl rätt? Nej! Inte där heller. Den som ger sig in i leken…

Och detta med att vi måste locka kompetenta chefer från den privata marknaden till den offentliga. Vad är det som säger att de är kompetenta om de lämnar den privata marknaden?

Och borde inte ’offentligheten’ kunna locka med andra kvaliteter? Trygghet? Rimliga arbetstider?

Var är det på väg?

Lördag mulet – soligt – mulet

Besvärsläget
Har problem med att gå och lägga mig. Kan bero på att det är ingen njutning att ligga i sängen även om jag sover bra. Sent i säng, tidigt upp. Fick ökade besvär efter dagens promenad. Inte blev det bättre av lite ’ormjakt’.

Data – raderade filer
Förstår nog inte riktigt hur det gick till? Men jag hittade ’plötsligt’ de raderade filerna som jag försökte återskapa under två dagar. De innehåller all min dokumentation från starten med ubuntu.

De fanns i en mapp som är en ett slags dolt skrivbord. Jag ’loggade’ in som ’root’ för att kolla en annan grej, på det ’skrivbordet’ och då fick jag se dessa ’bekanta’ filer. Först trodde jag att det var de där tomma temp-filerna men så dubbelklickade jag på en och den innehöll text. Ja jösses va märkligt?

Data – gamba
Fick en jättebra kontakt med en Lars på Svenska ubuntu-forumet. Han hjälpte mig tillrätta med ett problem jag hade med att få s.k. körbara filer, körbara. Det betyder att när man dubbelklickar på en ikon som representerar ett program så startar programmet så jag kan använda det.

Promenad
Vi var ut till Holmängen och promenerade. Och tittade på kolonilotter, bl.a. Blev väldigt trött.

Djur – ormar
Kunde inte låta bli. Solen tittade ju fram. Så jag tog cykeln och trampade iväg till Onsjökärret. Hittade den Svarta snokhonan, ytterligare en snok och så en liten skygg brun huggorm.

Data-teknik-nätverk
[Visa mer…]

Data – gamba – projekt ImageHelp
Nu ska jag klura lite på hur jag ska fixa till ett program som hjälper mig hantera bilder så att det blir enklare att publicera dem i bloggen.

Fredag – varm – lite småslö.

Besvärsläget
Lite trött annars mår själva kroppen bättre idag. Tänker ligga lågt idag. Den största ansträngningen blir att ta sig till den Taktila Massagen och hem igen, fixa lite mat, åka till jobbet och lämna nytt medicinskt underlag. Förlängd sjukskrivningsperiod.

Annars spänner det i nacken. Tjuter i huvudet och rycker lite här och var i olika muskeldelar.

Fick meddelande om att det blir s.k. avstämningsmöte med Försäkringskassan den 3 juni 08 kl 08:15 hos min vårdcentralsdoktor. Då får jag träffa min nya FK-handläggare. Om det kommer någon från jobbet återstår att se…

Historia
(Återigen; Tack Mia!)
Blondinen går in i tygaffären och säger:
– Jag vill ha gardiner till min dator.

Affärsbiträdet:

– Man har inte gardiner på datorer.

Blondinen ”himlandes med ögonen”:
– But helloooooooooooooo, jag har windows!!

Jobbet
Var och hälsade på min arbetskamrater. Kramade Monica Åberg som går i pension idag. Pratade lite med några fler. Lämnade det Medicinska Underlaget till en handläggare – som sedan kopierar upp det och ser till att det kommer till alla det ska komma till.

Den till FK får jag sköta själv.

Djur-Ormar
Bestämde mig för att göra ett besök ut till Onsjökärret och ormarna, i alla fall. Hittade tre st. Har inte studerat bilderna i detalj ännu men jag tror att det är tre bekantingar som intagit sina ’revir’. Honorna har sina favoritplatser där de ligger och vänta på att hannarna ska komma.

När sedan parningsperioden är över, kan en del honor flytta på sig och hålla till lite närmare maten så att säga.

Det bidde inga parningsbilder idag heller :meSad:

Data – Linux ubuntu gamba
Jag har fått till ett av mina små hjälpprogram . Ett som underlättar när jag vill lägga till funktionen ’[Läs mer…] / [Dölj text]’ red (080922): ’[Visa mer…] / ’[Dölj]’. Allt fungerar utom att jag får inte till det med att skapa en körbar fil. En fristående körbar fil. Att dylik kunskap ska vara så gömd? Lite märkligt?

Märker också att tonen på många forum är rätt så tyken. Det finns många besserwisser. Så svar man får är typ: ’löjla dig inte med gamba, kör phyton i stället.” Det är ju inte de svar man villa . Ett typiskt svar från en okunnig person å andra sidan. I alla fa?l om Gamba.

Data – teknik
Nu ska jag åka och hämta en router som ComHem skickat. Jag har inte ens beställde den…
… missade tiden. Paketutlämningen stängde 19:00 – snopet.