Bräcklighet

Hade tänkt mig gå en promenad med hunden. Tog vägen om Johannesbergsvägen (Onsjö-Vänersborg). Där fick hunden för sig att det var väldigt bråttom. Hon "drog".
Nu "drar" inte vår hund sådär väldigt mycket. Kanske är det som en hundägande kamrat till oss sa: "Hon är ju som en bomullstuss i ändan på kopplet i jämförelse med min hund."
Men, tyvärr, så räcker hennes "dragande" för att mina besvär ska öka och att jag sedan hela tiden får gå och försöka lugna ned henne och hon bara lyder i någon tiondels sekund så ökar min irritation och då är det kört.
Det blev bara en kort rastning och nu sitter jag här med dubbelt så mycket besvär som innan jag tänkte gå på en "uppiggande" promenad i sommarvärmen.

Då tänker jag: "Fy bubblan vilken bräcklig kropp!" Inte riktigt sant, det där med: "Fy bubblan" kan ni ersätta med: "Helvetes jävla skit!"

God Morgon!

Sovit gott? Det har jag. Gårdagens "maratonjympa" sätter dock sina spår.

Morgontidningen ttela är genomläst. Och vad kan det då vara som jag reagerat på denna morgon?

Först och främst Carolina Klüft! Grattis! Sicken tjej!
Det som dock gör mig beklämd, i samband med sport är dels alla sportreportrars orerande om sportande människors prestationer om varför och varför inte etc. Jag tycker de är löjeväckande samt att de allt som oftast sårar personer som ägnat sitt liv åt en sport som skänker dem mening med sitt liv.
Den andra saken är egentligen den som kanske är grunden till att jag inte gillar eller är intresserad av sport och det är; av vilken anledning räknas inte tvåan? Och alla de andra? Det ska alltid vara guld eller "etta". Och om en person gjort en jätteprestation och kom just tvåa då kan det heta: "Hon tog silver." Men om samma person kom etta, heter det: "Vi tog Guld!"
Sedan är det en sak till, jag klarar helt enkelt inte allt tabell- och listsnack. Och; "Om den eller den skulle ha gjort "såhär" eller "sådär" i stället."
Jag är en "pest" bland sportentusiaster.

Debattartikel på sidan 2 av Per Olov Blom (c) läste jag också igenom. Det är ju självklart att om få människor arbetar så betalar inte de in så mycket skatt som fler skulle göra. Krävdes det en utredning för det?
Men har det inte missats en stor poäng här. Även om det är färre som arbetar och fler går arbetslösa och sjukskrivningarna ökar (oavsett vad F-kassans statistik visar eftersom den är friserad för att passa deras budgetmål) så går Sveriges ekonomi hyfsat bra. Hur kan det komma sig? Jo enligt min bedömning är det våra företag som fortfarande är effektiva och gör bra resultat. Och de betalar in skatt, de också.
Personligen tycker jag att de betalar in för lite i skatt. De skulle betala mer eftersom det är företagens effektiviseringar som är boven bakom arbetslöshet och sjukskrivningar.

Ha en fortsatt bra dag!

TV

Kollat på en film med Whoopi Goldberg, "En tjej i stöten". Henne gillar jag! Bra skådespelerska.

Kollade in lite på Discovery. De var inne på detta med universum och att de hittat galaxer som är för gamla?
Det problemet borde väl ha två möjliga lösningar:
1. Universum har ingen födelse, ingen "Big Bang". Det har alltid funnits!
2. Var inte Einstein inne på att universum kunde vara "krökt". I så fall ser de ju, liksom på sig själva, bakifrån.

Akta er, det kan bli djupt!

Diplomering i F&S, i dag!

Klockan 16:00 i Onsjöskolans jympasal startar idag den första av tre diplomeringar. Det är först Medel, sedan 17.00 Bas samt 18.00 Medel.
Det är Johanna, Jenny & Helena som ska diplomeras.

Och vad är då diplomering?
Diplomering är den sista delen i en Friskis&Svettis-ledares utbildning.

Det första steget, i Vänersborg, är att meddela sitt intresse till en funktionär (värd eller ledare). Därefter ska man delta i en information om vad det handlar om, att vara Friskis&Svettis-ledare. På den informationen får man ett musikband med tre (tror jag) inspelade låtar på. Låtarna ska vara exempel på det vi i F&S kallar Kondition, Smidighet och Styrka.
Detta band tar man med sig hem till sin kammare och sätter rörelser till.
Vid ett bestämt datum är det "uttagning" av de som har visat intresse. Då samlas ledare och funktionärer och så får då ledaraspiranterna visa vad de kan.
Uttagningen består av flera moment. Det första är att visa att man kan sätta rörelser till musik och att man kan hålla takten och att det ska framgå att man trivs där i mitten.
Därefter får ledaraspiranten ett antal lappar lagda framför sig på golvet med rörelseförslag. Till den musik som spelas upp ska ledaraspiranten fritt välja rörelser som passar in till musiken.
Nästa steg är att ledarna och framför allt Ledaruppföljarna och utbildningsgruppen sätter sig ned och diskuterar ledaraspiranternas prestationer.
Det sista steget i "uttagningen" är en intervju. Där frågas det om intresse och möjlighet att hjälpa till med ideellt arbete i föreningen t.ex.
Om en ledaraspirant blir "Uttagen", vilket bestäms av föreningens behov, tillgång på pengar och ledarnas bedömning samt den egna prestationen, så blir man skickat på utbildning.
Första utbildningen, Steg 1 omfattar ca 4 dagar och då är det mycket anatomi & fysiologi samt jympa och löpträning.
Innan man "godkänns", till att gå vidare ska man skriva ett teoretiskt test.
Steg 2 är längre ca 6 dagar och då jympar man och jympar och jympar. Hela dagarna, nästan, lite praktik är det allt emellan. ”Skitroligt!”
Efter detta ska ledaraspiranten hem och sätta ihop sitt första jympapass. Leta musik och sätta rörelser till och få allt att stämma. I vår förening, F&S VBG, har vi ett faddersystem så att ledaraspiranten ska få så god handledning som möjligt.
Sedan är det då dags för diplomeringen. Då kommer en speciellt utbildad person från F&S, för vår del oftast från Göteborg. Och då ska ledaraspiranten visa vad den kan och vad den lärt sig. Efter denna jympa blir ledare antingen godkänd eller underkänd (ett underkännande här är också ett underkännande av fadderns insats). En stund med diplomeraren är också avsatt för respons.

Efter godkänd diplomering kan ledaraspiranten kalla sig för ledare i Friskis&Svettis.

Efter ca ett år görs ofta en s.k. ledaruppföljning (LUF), som sedan upprepas med jämna mellanrum. Detta är dels en s.k. kvalitetssäkring men också en himla bra möjlighet för ledaren att få respons på sin jympa och tips på finslipning.

Vi, F&S, har också tillgång till s.k. Steg 3-utbildningar. Exempel på det är; Ki, Ki-balans, Styrka och Intensiv.

Jag diplomerades till hösten 1998. Det var en av de största stunderna i mitt liv. Jag var megastolt! Och är det fortfarande! Jag hoppas att jag så fort som möjligt kan komma igång och få leda jympa igen. Det är härligt!
Jag har gått Steg-3-utbildningarna; Bas, Ki-jympa och Ki-Balans och är "grundutbildad" medelledare.

Svampar!

Det blev en hel del svampar, kantareller. Tycker jag i alla fall. Hustrun tycker inte riktigt samma. Jag hittade 720 gr och hon 285 gr.
Och då gick vi en skog vi aldrig varit i förut. De ni!

Efter skogen blev det vila sedan bar det iväg ned till Fisketorget och de fyra kanalbåtarna. Den mesta behållningen var att vi tog var sin glass vid "flytrestaurangen".

Nu har jag ätit. Alldeles för många fiberberikade Thekakor. Svampen har vi inte börjat bereda än. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med den?

Bensinen är fortfarande billig i Trollhättan var till OKQ8 där och tankade för 9,07 SKR / liter.

Vi "hörs".

God Förmiddag!

Nåja, jag var allt uppe kl 08:00 och gick ut med hunden, käkade frukost, tog mina mediciner och läste morgonblaskan. Åsså vilade jag lite på det.

Ja, ttela kommer ju ut även på lördagar numer för er som inte känner till det. Det har blivit en "tvåstadstidning". En sammanslagning av TT/LeP och ELA. Trollhättan och Vänersborg. Lyckad eller inte? Jag vet inte. Jag tycker det är trevligt med lokala nyheter och så länge jag får det är jag nöjd och jag tycker ju att jag hör hemma både i Vänersborg och Trollhättan.

Jag är ju född och uppvuxen i Trollhättan och sedan 18-års åldern bott och arbetat i Vänersborg. Fast sedan 1990 är jag anställd i Trollhättans Stad.

Vad var det i dagens ttela som fångade min uppmärksamhet, förutom serierna som jag alltid läser med förtjusning och stor behållning?
På sidan 8 hittade jag "Sommar porträttet" och det handlade om min favoritledarskribent i ttela, Agnetha Andersson (AA).
Bland alla trevligheter får jag också veta att hon är uppvuxen i samma bostadsområde som jag, Hjortmossen. Där ser man.

De Engelska kanalbåtarna ska vi åka och kika på när de visar upp sig här i Vänersborg vid Fisketorget 17:00.

Efter att vi käkat mat, som min husliga hustru lagar, så ska vi ut å jaga svamp.

Brodern ringde och frågade om antennförstärkare till TV. Om sådant har jag inte en susning. Däremot hade jag sådana där små "fördelningsdosor" där man kan "splitta" en antennkabel i två och jag tror att det i dem kan ligga en liten förstärkningsgrejimox?

Han skickar två stycken bud att hämta grejen, brorsdöttrarna.

Fick ePost från syrran och från en bästis B. Jag ska besvara dem nu. Eller senare? Maten blev färdig nu.