Tisdag

Jaha, då har vi varit och levererat vår son och en kompis till Landvetter för vidare befodran till Bangkok i Thailand, via Frankfurt i Tyskland.

De är framme i Bangkok ca 14:00 i morgon. Om det är lokal tid eller vår tid, vet jag inte.

Lycka till pojkar!

Måndag

Det var roligt på jympan idag, som vanligt.

När jag jämför musiken till det passet och det jag håller på att göra så känns det blivande lite tamt.

Men jag får väl lugna mig lite och känna in helheten.

I morgon kör vi sonen och hans kompis ned till Landvetter. Och så sätter de sig på flyget till Bangkok och därifrån snabbt vidare (med tanke på det oroliga läget just nu).

Han tror han blir borta ca 4 månader.

Och jag, jag inser att jag inte kommer att hinna bli färdig med mitt nya pass till den 16:e. Färdig kanske men inte intränat. Så jag tvingas nog köra mitt gamla, det första.

Nu gör nog inte det så mycket eftersom jag bytt lokal, från ena ändan av staden till den andra. Och det brukar innebära helt andra motionärer. Och de har ju då inte fått uppleva det gamla passet.

Lördag

Trettondagen. Det blev ju lite sent igår. Har vilat en stund nu. Före det dammsög jag efter granens totalbarrning. Här är nu avpyntat.

Klockan 19:00 ska vi bänka oss vid ett bord (K) på Nohabs industriområde i Trollhättan och avnjuta mat och underhållning i forma av Showabs Helrôtet [not 11/1-11: länken leder inte till info om föreställningen, numer, man hamnar på Västsveriges VISIT-hemsida] (350 SEK/pers) med Malin Holm, Claes Johansson och Bengt Jacobsson.

Motion

Matti var grym på dagens bordtennis. Jag kunde givetvis skylla på att jag nu hittat mitt gamla rack och det var ju givetvis illa åtgånget, slitet, limmat, sprucket, bubbligt och ytan var ju nästan len? 

Det blir helt klart att se till att få investerat i ett nytt – vad kostar de? Ska kolla lite… 

De verkar kosta från 75 SEK till 1500 SEK? 

Det blir väl till att gå till någon sportbutik och botanisera lite. 

Hälsa

Läst i en av våra medieblaskor att en produkt från Rexona orsakat svullnader och blodförgiftning. 

För säkerhets skull slutar jag omdelbart att använda Rexona Deo Spray for Men och Rexona Deo stick for Men. 

Sprayar ju på det lite grann bl.a på magen, under bröstmusklerna (svettas mycket där) – för att dofta gott – och det är ju där jag har problem med svullna muskler och muskelfästen. 

Hälsovåg

Dagen slutade med att vi var till Coop Forum och bl.a. köpte en våg. En Hugin Nandinia Care, förutom att den väger kg mäter den också andel(%) kroppsfett och andel(%) vätska. 

Givetvis var det inte med ett 9 volts batteri. Vi hittade ett som verkade ha kvar lite energi så vi fick igång vågen. 

Jag matade in våra grundvärden; kön, längd och ålder. Upp till 4 personers kroppsdata kan laddas in. 

Hustrun fick börja, man ska ta av sig om fötterna och vara barfota (vågen skickar en svag ström via ena foten och upp och sedan ned i den andra. Sedan mäts dels tid och dels hur mycket av strömmen som gick åt. Med detta som grund kan en del schablonvärden räknas fram, bl.a. andel kroppsfett och andel vätska (beroende på kön, ålder, längd och vikt)), först visas vikten, allt OK, sedan en rad runda ringar som försvinner en och en och därefter: ”Err-h” och så slocknar displayen. 
Jag kollar grunduppgifter och jag ställer mig på vågen och följande värden visas: 93.4 Kg, 24,2% fett, 52,2% vätska och mina grunduppgifter är: 179 cm lång, man och 51 år i ålder. 
Hustrun upp på vågen igen; vikten visas, runda ringar kommer och försvinner sedan visas: ”Err-h”, igen. 

Det var väl själve f-n! Att det ska vara fel på nya vågen. Nåja först får jag väl kolla i manualen (första våg jag köpt som kräver en manual(?)) och på sid. 6 står följande förklaring på felmeddelandet: ”Err-h”: Den beräknade kroppsfettsmängden är för hög, över den övre gränsen

Jag höll på att skratta på mig, hustrun är, enligt vågen, så fet så det inte ens går att mäta. *hi, hi*… 

Hon greppade vågen och smög in i duschrummet, tog av sig alla kläderna (visade det sig senare) och meddelade mig med glädje i rösten att hon fått fart på vågen. Och följande värden för fett och vätska visades: 31,7% fett och 46,9% vätska. Maxvärdet för fett, enligt tabell i manualen är, för en kvinna 30+, 45% fett. Så något var det med mätningen som blev fel. Men det var himla roligt. 

Läste en annan sak; ”Kroppsfettsvågen är inte lämplig att använda för personer: med puls som ligger under 60 slag per minut.” 

Det var attan? Min vilopuls ligger på ca 56-58. Sitter jag upp, som nu och skriver på datorn, är pulsen 60 (till mesta delen beror detta på att jag har en lungvolym på lite mer än 6 liter, vilket innebär mycket syre till blodet så hjärtat behöver inte jobba så mycket för att pytsa ut syret.) 

Ja, ja… 

Kul i alla fall med lite referensvärden. Kan ju följa det där ett tag och se vart det tar vägen. 

Håller vi oss till mina värden så har jag ett BMI (Body Mass Index: Kroppsvikt i Kg delat med kroppslängden mätt i meter i kvadrat) på: 93,4kg/(1,79×1,79)= 29,15
Generellt kan följande sägas: Man är normalviktig om man ligger på ett BMI mellan 19 och 25. Under 19 är inte bra (mager och eländig) och över 25, ja då är man överviktig (fet). 

Så enligt den mätmetoden ska jag minst gå ned: (93,4 kg – (25 (normal BMI) x 3,2041 (längden i kvadrat)) =) ca 13,3 kg. Det innebär en målvikt om ca 80 Kg. 

Ett annat mått att hålla reda på är midjemåttet (mätt strax ovanför naveln och mitt emellan höftbenskammen och nedersta revbensbågen): 104 cm
Det ska för män vara mindre än 94 cm. 

Värt att notera; min bröstvidd är 112 cm och stussen är 110 cm. 

Och tittar vi då på andelen kroppsfett som vågen visar; 24,2% vilket ska vara mindre än 24% för att vara normalt samt andelen kroppsvätska som visade 52,2% och som ska vara mer än 52,3% för att vara normalt. 

Enligt vågen är jag hyfsat normal men enligt midjemått och BMI lider jag av fetma. 

Tittar jag mig i spegel så ser jag att 10 kg mindre inte skulle vara fel. 

Hälsa i övrigt 
Förkyld, rasslar i lungorna, hosta, lite ont i halsen och en finne i näsan. 

Dygnet

Dagen
Har varit väldigt innehållsrik. Jag har hjälpt min far till tandläkaren, hämtat en bok på biblioteket, köpt riskakor, rastade hunden, ätit sallad som mor & far bjöd på, uträttade ett ärende, åkte till NÄL, hämtade hustrun, åkte tillbaka till Trollhättan och hälsade på en arbetskamrat som är mammaledig och där fick jag hålla lilla Thea.

Jösses va gôtt det är att få hålla en bebis i sina armar.

Sedan pratade vi en lång stund och fikade mina arbetskamrater och jag. Jag fikade riskakor och varmt vatten.

Vi åkte och hämtade hunden hos mor & far, hem. Jag kokade bovetegröt och åt den med rismjölk.

Tittat på TV. Grejat med ett JavaScript-problem. Och nu ska jag gå ut med hunden och sedan blir det bädden.

Hälsa

Magen
Känner mig som en förbannad gnällspik. Var till Bergagården på Hunneberg och inmundigade en delikat ekologisk buffé med bl.a. en sallad på hel spelt eller dinkel (gammalt ursprungsvete). Nu tror jag inte att det beror på spelten men i dag är magen inget vidare. (j-a skit!)
Ringde min vårdcentralsdoktor. Hade inga synliga tecken (blodproverna) på någon födoämnesallergi). Så det lutar mot en irriterad tolvfingertarm. Undvik; mjölk, socker (kolhydrater) & fibrer. Kaffe inte är någon höjdare heller (har jag inte druckit på 10 dagar).

Nacken
Känns riktigt bra. Har fortfarande problem med väsande/tjutande i huvudet, värk i underarmarna, känselbortfall i hö tumme och värk i hö överarm. Men det är inte så besvärande. Lite småvärk i ryggmuskulaturen.
Ska diskutera min utveckling med sjukgymnasten på onsdag.

Motion

F&S
I går var mina kamrater inom Friskis&Svettis VBG på s.k. funktionärsdag i F&S THN lokaler. Där fick de pröva på Aerobic och Ki-box. Hoppas de hade kul. Jag hade hemskt gärna velat vara med. Men nu var ju inte magen riktigt ”fit for fight” liksom mina nackmuskler.

Annars sträcker sig mitt motionerande till promenader runt kvarteret med hunden.

Måtte snön försvinna snart så jag kan gå min trevliga ”naturrunda”.

Men, det ska tydligen komma mer snö och kallt som attan är det.