Trötthet

Jag är osäker på vad det egentligen beror på, att jag, som idag, efter att ha jobbat 3 timmar, köpt ett paket på Åhlens, tagit bussen hem och ätit lade mig för att vila lite, kl 12:00, vaknade 16:00.

Beror denna trötthet på att:
* det varit en händelserik helg?
* jag slutade ta mediciner i lördags?
* mina muskler i nacke och övre delen av ryggen är så spända, så jag blir trött av det?

Svårt att avgöra. Förra veckan var jag inte så här trött och då hade jag värk och åt massor med medicin.

Utöver trötthet, stelhet (seghet), väsande i huvudet och lite lätt värk i underarmarna så är det bra.

Får se hur veckan utvecklar sig.

Uppehållsförsök

Idag försöker jag utan läkemedel. Tycker att det är bra att göra det emellanåt. Annars vet jag inte om jag ligger på rätt nivå. Jag vill inte ta mer än vad som behövs. Det är tufft för kroppen med alla dessa främmande ämnen (det räcker ju egentligen med alla livsmedelstillsatser).

Än så länge går det bra (09:51).

Tillägg (11:01): Tillbaka från en rask promenad. Känns fortfarande bra? Något ökad värk i högerarmen men inget som kräver medicinering.

Tillägg (14:55): Fortfarande OK?

Tillägg (17:50): Ännu inget alarmerande. Svidande brännande smärta i höger tumme. Inget att göra åt. Går ändå inte att medicinera bort. Samma med väsandet i huvudet.

Tillägg (19:37): Nu har det börjat bli lite svårare. Tummen bränner som attan och det väser/tjuter högt i huvudet och musklerna i övre delen av ryggen samt nackmuskulaturen börjar bli spända som fiolsträngar.

Dagsform?

Körde mor till Uddevalla sjukhus (ögonoperation). Under tiden åkte jag ut till Torp. Tittade i tre affärer sedan var det liksom stopp. Satte mig vid ett fik och fikade, vilade lite. Och noterade följande: ”Kände mig först pigg, varade inte länge, nu är det segt och värker nästan i hela kroppen.” Och det liksom vibrerar i alla muskler i överkroppen. Som när man är överansträngd eller helt slut.

Tog bilen tillbaka till Uddevalla sjukhus och körde in på en parkering. Fällde sätet och vilade tills mor ringde.

Det är ju själve f-n att det ska pendla så förbaskat. Det är inte länge orken räcker.

Har sytt ett slags specialörngott som jag kan stoppa in tre kuddar i så att huvudet ligger lite stabilare på nätterna. Testar det nu i natt.

Fick kontakt med Spine Center i Göteborg idag. Den doktor som opererade mig jobbar där numer. Och tydligen gäller det s.k. fria vårdvalet. Så jag behöver bara betala vanlig läkararvode för att få träffa den doktorn. Det var tydligen full för året. Så jag kanske blir kallad i början på nästa år. I de vårdperspektiv jag lever i så är det där snabbt.
De skulle se till att få dit mina tidigare röntgen och MR-plåtar.

Bra dag

Allt är inte ned!

Sov himla gott i natt (10mg Stesolid, hjälpte till). Om jag känner mig väldigt spänd och inte ska jobba eller göra annat som kräver skärpa, dagen efter, så kan det hända, någon gång i veckan, att jag ta en dos av detta främst muskelavslappande medel. (Det blev rätt så många inskjutna satser där eller?)

Bassängavslappningen var fantastiskt skön. Det enda knepiga var att det kändes som om vänstar halvan av kroppen sjönk – vilket den inte gjorde.

Innan bassängavslappningen hade jag lite problem med en svidande brännande känsla i höger tumme, den försvann.

Hemma har jag sedan gått omkring och myst. Pysslat lite med mina HTML-sidor. Läs om det på: NGN-teknik, blogg.ngn.nu rubriken: Knepigt med IE6

Funderar mycket nu på hur mycket värktabletter min kropp (lever) och mage egentligen tål. Kan inte vara nyttigt det här?

Segt

Känner mig seg. Är liksom långsam (försiktig) i rörelserna. Blir ”hastigt” sämre? Med hastigt menar jag då att jag märker försämring från en vecka till nästa.

Idag har jag jobbat, ca 3 timmar, promenerat ca 2,5 km och varit på jympa (55 min).

Förr var det så att jag blev piggare och starkare ju längre in i terminen jag kom. Nu är det tvärt om. Orkar mindre och mindre.

Den här kroppströttheten är jobbig. Och all småvärk. Och all stelhet. Notera att jag skriver ”småvärk”. Jag tar antagligen så mycket läkemedel nu så att det inte gör mycket ont. Men det blir segt och orken tryter.

Det är tur att man är så j-a positiv!

ARRGH!!!!

Hade tid på otropedteknikska på NÄL kl 11:15.

Ger mig iväg från jobbet i god tid. Likt förbaskat lyckas buss 61 (10:48) gå iväg när jag bara har 30 meter kvar och jag är för närvarande inte i skick att springa. F-B-t!

Surt att betala 150 SEK till taxi när jag har ett månadskort på bussen.

Till råga på allt var ortopedingenjören (förut hette de ortopedtekniker) sur och grinig och tyckte väl att jag egentligen inte hade några fel på mina fötter. Och att jag skulle ha varit plattfot (nedsänkt fotvalv) det trodde han inte på! Men va f-n! Vad är det med en del sjukvårdsfolk egentligen (eller är det bara inom ortopedin?). Är det totalpantade? Hur är de funtade om de tror att jag ljuger om att jag har haft låga fotvalv och för det betalt tusentals kronor i utprovningar fotoinlägg? För att få det korrigerat.

Och inte trodde han på att de fotinlägg jag hade med mig var gjorda för att kompensera olika benlängd. Jösses?

Sedan när han kollade benlängden ja då var ju vänsterbenet 1 cm kortare. (När jag var till OrtoCity i Uddevalla före min nackoperation då var det högerbenet som var 1 cm kortare?). Jag försökte då förklara för han att jag då hade en muskel som drog i hö lårben (m. iliopsoas) och att jag nu hade motsvarande problem på vänster sida, då mumlade han något ohörbart.

Nu är det i alla fall utprovat nytt och två par nya inlägg är beställda, med 1 cm höjning under vänster sula. Kommer väl att kosta närmare 3000 SEK.

Av vilken anledning räknas inte sneda fötter, vinda ögon och taskiga tänder in i patientförsäkringen? Är det för att dessa abnormiteter egentligen ses som normala? Och då är de ju egentligen inte sjuka.

Vad gör i så fall alla förkylningsmänniskor på våra vårdcentraler? (säger jag bara för att jag nästan aldrig är förkyld).

2007-11-04 En vanlig söndag – eller?

Nä, ingen vanlig söndag. Pappa fyller år idag. Vi var där. Hade preparerat mig med läkemedel och vila.

Är just nu inne i en ganska så besvärlig smärtperiod. Även om jag försöker hålla medicinerandet nere så tar jag nu; Alvedon 1g 1×3, Brufen 400mg 2×3, Paraflex 250mg 1×3.

Det är vänster sida på nacken som spökar mest.

I morgon ska jag till otropedtekniska med mina fötter. Jag hoppas på att de kan hjälpa mig med nya fotinlägg så jag inte får så förbaskat ont när jag går.

2007-11-03 Promenad i Vargön

Har det ganska besvärligt nu (relativt). Egentligen har jag det bra. Jag kan sova på nätterna. Jag kan gå. Jag kan sitta och stå. Men det gör ont. Och jag måste ta läkemedel. Försöker hålla mig till de svagare varianterna.

Idag var vi ute och promenerade en sväng vid Nordkroken i Vargön (Vänerns sydspets). Kändes bra, inga problem.

Vi åker sedan till ett fik, Björkås. När vi är klara och jag ska resa mig så går det knappt. Nacken och ryggen värker (mer stelt än värk) och taskigt med kraft i ben och armar.

Medicinerar mig med 1g Alvedon 800mg Brufen och 250mg Paraflex. Sitter och väntar en stund.

Tar en liten promenad ned mot dammarna vid Björkås. Lövskogen där är extra vacker.

2007-11-02. Ibland klappar det till.

Var på jobbet. Jag hade idag ansvaret för vår s.k. fredagsfika. Inget att förhäva sig över, normalt, för mig var det tydligen väldigt ansträngande. När jag var klar och satt vid min dator (jag är IT-samordnare) så liksom det bara blev stopp ca kl 11:00. Men jag hade föresatt mig att jobba till 12:00 så jag pressade mig.

När jag sedan gick till bilen var det som om allt gick i slow motion. Kraften i benen avtog, armarna värkte. Ländryggen värkte och så fick jag ont i en ”fläck” mitt i stora stjärtmuskeln (gluteus maximus) på högra sidan. Nacken värkte, kändes som om andas jag för häftigt så får jag en s.k. nackspärr. Musklerna på övre delen av ryggen värkte. Käkmuskulaturen i käkvinklarna värkte?
Värk på höger handrygg. Knäna värker. Och så då en näst intill förlamande trötthet.

När jag kom till bilen fick jag fram mina läkemedel (Alvedon & Brufen). Det blev 1g Alvedon och 800mg Brufen. Sedan fick jag vänta tills det lugnade ned sig. Satt och vilade i bilen.

Körde hem packade ur bilen. Plockade iordning. Åt mat. Nu känns det lite bättre. Ska strax gå och lägga mig och vila fram till klockan 15:00.

Hustrun ska hämtas på jobbet 16:00.

2007-11-01 Testar utan läkemedel

10:47 Idag testar jag utan läkemedel. Känns fortfarande rätt så OK.
Lite värk i höger underarm och överarm. Värken i vänsterarmen kommer bara om jag provocerar. (bakåt med hakan och sedan ned mot bröstbenet)
Lätt ländryggsvärk, åt vänster.
Rätt så stel, lite långsamma, försiktiga rörelser.
Väsandet är inte så störande.
Känselbortfallet i tummen finns där men jag är så van nu så det stör egentligen inte.

Funderar mycket på framtiden. Jag kanske bara har ett skov? Det kanske stannar upp?

12:29 Blivit stelare. Dags att vila.

15:46 Hustrun och jag var ute och promenerade lite runt Överby. När jag kom i en liten uppförsbacke, vid McDonalds, satte det igång att trilskas i kroppen. En tydlig besvärsökning t.o.m. i relativt små uppförsbackar.
Vi gick in till SIBA-huset där satte vi oss för en fika och så stoppade jag i mig Alvedon och Brufen. Slut på läkemedelsuppehållet.