Semester Norge

10:44
Sovit en bra stund.
Frukosten på vandrarhemmet var helt OK.
Vi bokade en natt till.

Nu ska vi hämta regnkläder för att sedan ut å cykla lite.

15:00
Nu är det dags att vila lite.
Vi har precis ätit mat. Ravioli, tomat, ärter och morötter samt grovt mjukt bröd med omega-3 margrin.
Innan maten företog vi oss en cykeltur till Kristiansands naturhistoriska museum och botaniska trädgård.

Efter att vi vilat ska vi eventuellt kolla i själva staden lite och sedan blir det kanske ett nytt försök till badhuset.

19:12
Det bidde inget bada. Vi tog det lugn i staden i stället.
Kollade lite priser på kläder, på sådana plagg som hade ’EU-prislapp’. I en affär kostade ett plagg 159 NKR och 129 SKR. Ett annat plagg kostade 129 NKR och 129 SKR. Ett tredje plagg kostade 100 NKR och 120 SKR. Vi hittade ingen logik i denna prissättning?
Vi tog en tur ned till hamnen och sedan vidare till den centrala småbåtshamnen. Ute på piren stod vi en stund och studerade en segelbåtstävling med optimistjollar och klassen större.

Nu ska vi värma pilsnerkorv och jag tänker ta en ’pilsner’ till korven.

Semester Norge

Min födelsedag. 50 år.
Mor var först att ringa, 07:29. Jag sov just då. Därefter ringde Svägerskan, 09:48.

Hustrun var jätteduktig och ringde ett vandrarhem i Kristiansand och bokade ett rum. 450 NKR.

Strax utanför Kragerø och innan E18 ringde Sonen, 11:05.

E18 har vägtullar, fick vi erfara, 20 NRK kostade det!

Vi stannade vid en mycket tjusig rastplats, precis efter vägtullen. Då ringde Dottern, 11:38.

Ungefär halvvägs, från Kragerø till Kristiansand, ligger Arendal. Där ville jag hitta campingen jag stannade vid, när jag cyklade, 1999.
Vi irrade bort oss i centrala Arendal. Frågade en ung pojk och visst, han gav oss en vägbeskrivning som ledde oss rätt. Även om jag tvivlade flera gånger.

13:05. Nostalgiplats. Campingen vid Arendal. Hustrun och jag äter mat, dyrt som f-n. Solen skiner!

Strax innan Kristiansand åker vi på en vägtull till! 10 NRK.

Parkerad vid centrala Kristiansand. Kontantbehov. Hittade en automat. Sedan letade vi livsmedelsaffär. Hittade det också, en ICA. Givetvis regnade det när vi gick tillbaka till bilen.

Hittade lätt vandrarhemmet. Promenaden till och från mataffären hade dock inverkat negativt på min sjukliga kropp.

Det regnar. Vandrarhemmet var sjabbigt. Åt en chokladbit. Nu ska ja försöka sova en stund.

20:05
Då har jag lagat Norgekartan, med tejp inköpt på en ’rema 1000’.
Vi var till ett internetcafé (20 NKR för 30 min) och tog reda på mer precis var den där vägen med en serpentinformad kurva fanns. Det är mellan ’Langangen’ och ’Eidanger/Porsgrunn’. Nu ska det bara hittas på kartan också.

Vi bestämde oss till slut att vi skulle gå till stadens badhus och avnjuta en skön kväll. Givetvis hade vi sett fel på tiderna. Badet var inte alls öppet till 22:00. Det var gymmets öppettider. Vi får se om det blir något badat i morgon?

Tillbaka till vandrarhemmet värmde vi wienerkorv. Under tiden samspråkade vi med en Syrier som var gästarbetare har i Norge. Han var dock anställd av ett företag i Lidköping, chefen var Polack, och själv bodde han i Malmö. Han har bott i Sverige i 28 år. Intressant kille. Dessutom hade han ett ’företag’ som sålde maskiner och maskindelar till Syrien.

Nu ska jag läsa lite.

Semester Norge

Hotellfrukosten var till belåtenhet.
Vi bestämde att vi skulle studera staden Sandefjord. Det blev inte så lyckat. Det regnade. Det var söndag och ”allt” var stängt. Till och med Turistkontoret. Den vikingabåt vi hade sett ut som turistmål, fanns inte, borta. Så efter lite samråd kom vi fram till att vis kulle skiljas. Siv&Sune åkte till flygplatsen, norr om Sandefjord, och väntade på sin avgång till Milano, Italien.
Vi, Hustrun&Jag, tog bilen och körde åt rakt motsatt håll med Kristiansand som ett framtida slutmål.

Vi körde helt fel. Vi körde norrut i stället för söderut. Det blev en ”omväg” om ca 3 mil.

Vi svängde av E18 vi Larvik för att se om vi kunde hitta ett öppet Turistkontor. Icke. Vi gick in på ColirLines färjeterminal för att höra oss för om priserna för bil och två personer till Danmark. Mycket förvirrande? En enkel resa kostade 1340 NKR, en tur och retur kostade 990 NKR, 890 NKR om man bokade via internet. Dyrt, tyckte vi, eftersom vi betalade 100 SKR för ”alla plus bilen” från Strömstad till Sandefjord.

Nu bestämde vi oss för att hitta ett matställe. Det visade sig inte vara så lätt det heller. Förts körde vi ut mot E18, igen. Enligt skyltarna skulle det finnas ett matställe där. Det fanns det inte. Däremot såg vi ett matställe från E18, men det verkade som man då skulle köra in mot Larvik igen och sedan mot E18 och matstället ”en annan väg”. Vi prövade det. Hittade inte riktigt. Men vi hittade en park med en restaurang i en bokskog. Norges största erfor vi.

Medan vi satt där och åt ’skitdyr’ mat så började det att låta utanför. Det var en musikkår, med barn. Efter en stund kom det en till och en till och en till…
Jag det kom ca 15 stycken, det var något slags barnmusikkårens dag. Det hölls tal och delades ut priser och det spelades marschmusik. Himla käckt!
En liten promenad i bokskogen blev det också.

Vi körde vidare och hade bestämt oss för ett vandrarhem i Kragerø. Det visade sig att hela vandarhemmet var bokat för ett marint läger för ungdomar, tror jag.
I valet mellan ett hotellrum i centrala Kragerø för minst 1000 NKR och en stuga (hytta) på campingen, Lovisenbergs familjecamping för 500 NKR, blev det stugan. Jag bestämde att det var trevligare att äta upp 500 NKR än att sova bort dem.

Detta var väl den campingen under min cykeltur genom Norska sørlandet som jag var minst intresserad av att återuppleva. Då, 1999, lät de mig inte handla mat i butiken som låg i samma utrymme som campingreceptionen bara för att det hade passerat ett visst klockslag. Jag fick köpa Coca-Cola och chips. Den natten fick jag jätteont i magen och vandrade runt på campingen en stor del av natten. Det är nämligen rätt så långt och backigt mellan campingen och närmsta matbutik.

Här hyrde vi i alla fall en stuga som egentligen skulle ha kostat 750 NKR. Men campingvärden märkte väl att vi höll på och vända när han sa det. Så det blev 500 SKR, i stället. Den var precis så liten som vi skulle vilja ha en eventuell egen liten stuga. Två rum; ett litet sovrum och ett litet kombinerat kök och TV-rum. Stugan var kall. Men där fanns ett El-element som vi satte på. Stugan låg uppe på en liten bergknalle, ingen trappa. Och det hade regnat så det var såphalt. Det regnade ännu mer på natten och senare på morgonen.

Givetvis företog vi oss en promenad runt på campingen. Dels för att det är kul att kolla runt på campingar dels för att då kunde jag visa hustrun var jag hade mitt tält, då 1999.

Kvällsmat; köttsoppa på burk och hårt bröd.

Sedan var det dags för en kvalitetspocket och då råkade det slinka ned en påse bilar också? Konstigt?

Allmänt

Då har jag varit till Överby och bytt lite grejor. Slipshållaren gick inte att byta. Det fanns ingen sådan som jag ville ha så där blev det pengarna tillbaka. I en annan butik hittade jag faktiskt precis en sådan slippshållare som jag ville ha, som en kedja liksom, det vara bara det att den var i guld och kostade 1190 SKR så då fick det va’.

En lite bit smörgåstårta har jag också avnjutit samt resten på en fruktsallad. Nu är det dags för den här kroppen att vila en stund.

Allmänt

Phu! Nu har vi cyklat till Överby och tillbaka (Onsjö/Vänersborg). Med hund och cykelkärra. Bilen är ju på lagning. Med
välfylld cykelkärra stannade vi till vid McDonalds, ”Mackedunken” kallad av barnen när de var mindre. Vid golfbanan stannade vi och hjälpte en bekant att hitta en golfboll. Hustrun ställer sig i köket och lagar soppa. Vi har bjudit hit min Mor och Far i morgon 15.00. Jag ska tvätta, i den gemensamma tvättstugan, i morgon mellan 07.00-12.00.
Däremellan har jag tänkt att hinna med å göra rent toaletterna, rasta hunden och vila.