Aqua Blå

sömn, lite orolig, hade svårt för att sova. Trots Stesolid®.

Idag är det Sveriges nationaldag.
[Bild: Sveriges flagga]
Grattis, eller nåt?
Vi är väldigt dåliga, vi Svenskar, på att fira vår nationaldag. Var är alla karnevaler? Det borde vara megafest hela dygnet.

Här satsas det på WM-kval mellan Danmark och Sverige, i fotboll – är det nationaldagsfirande? Och, dessutom, så förlorade Sverige med 0-1.

Aqua Blå
Heter en festival som startade igår här i Vänersborg och pågår till söndag.
Det får bli så att vi cyklar dit och klämmer i oss ett gäng öl och därmed är nationaldagen firad.

Vi var där en stund och kikade lite, inga öl…
Så försvann solen och en kall vind tog över. Vi drog oss hemåt.

Jag tror att det var jag som övertalade hustrun att göra en vända till, efter några timmars upptining och vila till vis- och vattenfestivalen Aqua Blå.

Jag ’värmde upp’ med ett gäng öl (tre) innan vi cyklade in till staden. Vi stannade till vid ’vistältet’ och lyssnade på några tolkningar av Povel rammel.

Därefter letade vi oss fram till Projekt Pontus. Pontus kämpar för att göra reklam för Arena Vänersborgs första motormässa vilken han arrangerar. Vädrets makter hjälpte inte till men han var inte missnöjd.

Det gäller att ha ett positivt tänkande och det har den pojken gott om.

Studenten
Igår var det ju studentfirande för en del studentgrupper och vi firade av två.

Själv blev jag ’lurad’ på studenten.
Efter 9:e klass gick jag ett år på gymnasiet och utbildade mig till maskinritarbiträde. På den tiden var det tradition att inte fira student dels att det var lite på utdöende men dels för att jag bara gick en ettårig utbildning och det firades liksom inte. Det räknades inte. Dessutom, jag fortsatte inte den karriären.
Året efter började jag på Färgelanda Folkhögskola, för att läsa upp mina urusla grundskolebetyg. Fullföljde inte det. Man skulle läsa två år jag läste bara första.
Det närmaste studenten jag kom var en gymnasieutbildning till skötare i psykiatrisk år. Den var på 3 terminer. Det blev inget firande då heller.
När jag tog min sjuksköterskeexamen så ’tvingande’ jag mor Vivan att nu ville jag minsann ha en fest och det fick jag.

Sebastian (med flickvännen):
[Bild: Sebastian Student]

Bild på den andre kommer, kanske, jag väntar på godkännande…
och Mattias:
[Bild: Mattias Student]

Mina Live-värden
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: Känns riktigt bra…
Under dagen: Cyklade in till staden och kikade lite på festivalen. Dök i säng när vi kom hem.
Kvällen: Med hjälp av lite öl så blir ju kvällen så mycket lättare…

Mor ute och cyklar…

sömn ok.

inför, Mors dag
Hustrun verkar inte ha en bra dag. Det börjar med att dottern ringer och grattar på Mors Dag. Samtidigt håller hustrun på och fixar med en maffig frukost vilket hon lovat sonen. I den skulle det bl.a. ingå omelett.

En s.k. redningen med mjöl och vatten tappade hon på köksgolvet när hon försökte öppna den där ’skakburken’ samtidigt som hon pratar i telefonen.

Hustomten Nisse kommer då genast rusande med hink och trasa.

Strax därefter bränner hon vid något i en kastrull. Häller över det i en annan kastrull och står och rör i den samtidigt som hon läser i en kokbok och märker inte att de kokar över.

Spisen, med spishäll ser sedan ut som om någon försökt laga mat direkt på den.

Jag börjar så smått arbetet med att få rent spisen bl.a. med en sådan där rakbladsskrapa (vi behöver en ny). Jag fick göra det i tre omgångar med super 10 emellan.

En omgång bröd verkar som om hon misslyckades med också…

När sonen kommer så gör hon någon rörelse så plastlocket till en burk med Rödbetssallad hamnar på köksmattan med fel sida ned.

Nisse kommer med hink, vatten och trasa – igen.
Och så väser jag i mungipan till henne: ”Du kanske ska sluta göra grejer nu! Sätt dig!

Jag har blivit en mästare på att snabbt få bort fläckar. Jag lär visst vara duktigt på att få bort även äldre fläckar också.

Mors dag
Sonen kom på frukost.

Han hade plockat Liljekonvaljer och så fick modern en ny ringklocka till cykeln, inklusive montering.

Jag var lite smågrinig. Jag blir det när jag inte får frukost direkt på morgonen. Nu var jag ju ’tvungen’ att vänta tills 09:30 innan det blev, typ, brunch. Och så blev det ju en del oplanerade aktiviteter…

Driftsstörning
Upptäckte, ca 08:00, att min blogg och allt annat som har med mitt webbhotell att göra inte går att komma åt. Det är ’nere’ som vi säger inom dataskrået.

Har skickat en felanmälan till oderland.se. Det är de som s.k. driftar hård- och mjukvara som hyser webbhotellet.

11:00 Nu fungerar det!

Cykeltur
Vassbotten runt. Strålande väder. Målet är att besöka svärmoder och svärfaders grav och numer är det ju cykel eller buss som gäller för oss (nya bilen lyser fortfarande med sin frånvaro…).

Från Onsjö (Hede) cyklar vi lite sydväst (under nya E45 södra och sedan över gamla 45:an) och tar vägen som går in till Brättegården. En bit in på den vägen svänger vi vänster (rakt fram) och hamnar på en cykelväg som tar oss till Öxnered.

Man kommer ut vid Öxnereds järnvägsstation

Genom Öxnered mot Botered och sedan mot Blåsut och Kyrkogården (Katrinedal).

Graven får en bukett Liljekonvaljer som hustrun varit ute och plockat tidigare.

Färden fortsätter genom Blåsut mot Dalbobron. Vid Dalbobrons östra ända ligger matvaruaffären ICA Kvantum. Där stannar vi och handlar lite livets nödvändigheter. Och då menar jag det! Inget osunt inhandlades. Riktigt duktigt alltså.

Numer kan vi ju från Vassbottenområdet cykla söderut nästan precis utmed vattnet hela vägen till Gropbron.

Över Gropbron, under den och sedan följer vi cykelvägen förbi koloniområdet och Nabbensberg. Lyssnar på fårens bräkande när vi passerar fårhagarna och så tittar vi lite på nybyggarna norr om Slåttervägen och sedan är vi ju hemma igen.
[Bild: Vassbotten Runt]

Lite mat och sedan blev det sängen direkt.

Var uppe en kortis och lade mig igen.

Är nu (18:30) uppe lite igen. Det sker inte utan ett pris att fara ut på det där viset. Det jag får i upplevelse får kroppen betala.

Teknik
Köpte mig ett USB-minne i vår ICA Kvantumbutik.
16 GB 229 SEK.

Mina Live-värden
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: Det är fortfarande mest armarna som värker och så är det lite kraftlöst i höger ben. Annars är det OK.
Under dagen: Ute, cyklat, skönt!
Kvällen: Trött, trött, trött…

Valborgsmässoafton

sömn, ua.

Carema Vårdcentral Grästorp
Hade ju bestämt med min doktor att jag skulle komma och hämta intyget / utlåtandet idag på morgonen. Då skulle det ligga i Receptionen.
[Visa mer…]

Sjukersättning
Nu var alla papper på plats. Husläkarens intyg / underlag. Själva ansökningsblanketten och min bilaga. Genomläsning, igen. Ett par små justeringar.

Skrev ut ’original’. Skrev under. Kopierade dem sedan. Nu är allt skickat till Försäkringskassans inläsningscentral i Östersund.

Jag skickade med ett frankerat svarsbrev och ett papper där jag begärde mottagningsbekräftelse.

Är ju lite luttrad. Jag menar, det har ju försvunnit dokument den vägen förut…

ComHem v.s. telia
Fick sluträkning från telia. Tyckte det verkade mycket. Hittade en post ’övrigt’ om 594,84. Den bestod av:
Brutet avtal: 299 SEK
Uppsägningsavgift Telia Bas: 295,84

Sådant får mig att gå i taket.
[Visa mer…]

Promenad
Det blev en liten promenad i det underbara sommarvädret.

Några små, söta, vackra och stolta Styvmorsvioler:
[Bild: Styvmorsviol (Viola tricolor)]

Valborgsmässofirande
Vi har startat en tradition. Vi blir bjudna till Nunstedts i Östbjörke.
[Visa mer…]

Det var trötta herr och fru Nordlund som kom sent hem och direkt i säng.

Mina Live-värden
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: Småvärk, lite ’skakig’. Jobbigt ’grundtrötthet’. Har minskat ned på Paraflexen med ca 3 tabletter per dag.
Under dagen: Trött. Jag blir helt slut av allt detta administrativa arbete (ett dokument…)
Kvällen: Det blev en lång kväll. NU (23:22) är det avslut och sänggående som hägrar.

Söndag

Om några timmar utbrister vi ett Gott Nytt År! 

Undrar vad 2007 kommer att få för innehåll? 

2006 har absolut varit fyllt. Ett par saker kan inte nämnas men att jag blivit frisk och kunnat börja jobba är de absolut främsta händelserna, i mitt liv. 

Jag hoppas innerligt att era liv har varit och kommer att bli fyllda med händelser som berikar. 

Ett riktigt
Gott Nytt År,
på Er allihopa!

Allmänt

Nyårsdagen 1/1-06
Då ska man lära sig skriva nya årssiffror då.

Har början till halsont. Dricker varm mjölk med honung och så håller jag på att värma upp vatten till en riktig inandningsseans under en handduk.

Mor halkade i går och skadade högerarmen. Sent i går kväll var vi å hämtade henne på sjukhuset. Senare i veckan ska de operera.

Ja det kan man väl kalla en rivstart på det nya året?