Söndag

Besvärsläget
Drabbades av kolhydratkoma , på kvällen. Lade mig för att vila, vid ca 19:30. Var uppe och gjorde mig i ordning för natten ca 22:00.
Lade mig och somnade direkt.

Datateknik
Macromedia FreeHand 8. Har suttit större delen av dagen och försökt komma på hur jag ska få FH8 att fungera. Den fungerar faktiskt men den s.k. startbilden (Splash screen) vill inte försvinna. Och det är ju lite irriterande att ha en bild mitt på bildskärmen som envisas med att dels ligga kvar och dels ligga överst, hela tiden.[Visa mer…]

Skype
Vi bjöd oss till mor&far idag främst för att visa upp sonen. Nyss hemkommen från besöket hos sin syster i Japan. Vi hade tänkt att bjuda på fika. Så blev det inte. Mor bjöd på mat.
Passade då på att del installera en WebCam och Skype. Det gick bra. Fast rösterna låter som typ Kalle Anka. I mor&fars ända? Antagligen någon liten irriterande liten och dåligt dokumenterad inställning som ska till.


Andra Bloggar om: ,


Lördag (Vilodag)

Besvärsläget
Har hållit mig i stillhet idag. Lite småbesvär bara. Det enda jag inte skött idag är ätandet så magen är ras.

e-poststrul
Jag har fortfarande problem med att få över mina meddelanden från Outlook 2000 till ThunderBird 2. På den här MS Win Vista-maskinen funkar ju inte Outlook 2000 till 100% så jag kan inte enkelt ’hämta’ från Outlook via TunderBirds importeraverktyg. [Visa mer…]

Skype
Vi pratade med dottern via Skype idag. Tills för några timmar sedan var det bara jag som hade Skype på datorn. När jag upptäckte att hustrun satte sig tillrätta i min stol och lade upp fötterna på ett sidobord förstod jag att jag inte skulle få tillgång till min dator på en bra stund. Så då letade jag upp ett gammalt headset med högtalare och mikrofon, installerade Skype på hustruns dator och kopplade till lur och mic. Så nu har hon egen Skype. Basta!


Andra Bloggar om: , , , ,


WebCam-Torsdag

Besvärsläget
Hyfsat. Massa småvärk men inte mer än att jag tycker att jag kan hantera det. Var till F&S Senior-jympa. Är ju s.k. F&S-värd där.
Lite jobbigt kändes det när jag lämnade omklädningsrummet och skulle gå till bilen. Då kändes det som om jag inte skulle orka gå. Benen liksom bar mig inte. Men det gick, det vara bara att gå, ändå.

Fick kontakt med Spine Center idag, via telefon. Jag ville ju ha konsultation om vilka mediciner de rekommenderar och i så fall i vilka doser. Jag skickade ett e-postmeddelande med en beskrivning av vad jag tar och emot vad och hur jag upplever det. Vi får se om jag får något svar…

Datateknik
Ni vakna bloggbesökare har kanske noterat att det sett annorlunda ut under dagen här uppe till vänster. Jag leker lite med min nya s.k. WebCam.

Med lite olika teknik så kan man skicka bilder eller ’video’ från den där lilla videokameran (WebCam) som är kopplad till datorn via USB, via s.k. FTP, till min blogg och där visa vad som fångas av WebCam’en.

Jag har kommit så långt att det per automatik skickas en bild från min dator, via FTP, till en s.k. katalog (folder / mapp) där jag har min blogg. Detta sker var 30 sekund.

Så, när bloggbesökare besökte min sida så kunde de se en relativt nytagen bild från WebCam’en.

Nästa steg är ett få min blogg att uppdatera just bara bilden, var 30 sekund. Finns en del olika tekniker, jag tittar på en php-variant.
Sedan har jag tänkt lägga till möjlighet att ’stänga av’ och ’sätta på’ den där automatiska uppdateringen.
Och så ska det finnas ett alternativ att välja ’original’-bilden.

Nu blev det där så bökigt så jag beslöt att flytta det där testandet från min aktiva blogg till min lokala blogginstallation. Till det använder jag ett suveränt verktyg kallat XAMPP. Det innehåller bl.a. en webserver (Apache) och MySQL. Det där sket sig. Det är något i VISTA som strular till det.

Dessutom ’krockar’ XAMPP-Apache och Skype. Får titta vidare på detta i morgon. med lite piggare hjärna, förhoppningsvis…


Andra Bloggar om: , , , , , , ,


(Teknik)-Onsdag

Besvärsläget
Väser som f-n i huvudet. Värker i höger arm och höger ben. Men det går att leva med. Det är hanterbart. Funderar mycket på gårdagens läkarbesök. Och det känns fortfarande bra.

Får dock inte tag på någon på Spine Center. En telefonsvarare som meddelar att jag ska prata in ett meddelande och så ringer de upp så fort de kan. Det där har jag ju hört förut…

Kom på nu att jag måste skriva till FK och meddela läget…
…., så nu har jag skrivit och skickat iväg det till min FK-handläggare för sjukpenningsdelen.

Fick reda på att jag ska byta FK-handläggare, givetvis…

Taktil Massage
Det blir bara skönare och skönare. Men jag är osäker på effekt? Kan inte säga att mina besvär minskar. Samtidigt känns det som om jag inte skulle kunna leva utan det.

Datateknik
Jag håller på å klurar å de värsta över vilka programvaror jag ska ha installerat och vilken hårdvara jag vill ha tillkopplad. För mig är det ju inte ’bara en dator’. Jag använder ju den bl.a. för bloggande och lite s.k bloggutveckling (s.k. WP-PlugIn [php, JavaScript, VBScript, XHTML & HTML]), lite hobbyprogrammering (hjärnjympa; VB6 & VB.NET), digital bildredigering, lite animeringar samt en och annan digitalt tecknad miniserie.

Och så ska det ju kopplas till skrivare, bildskärmar (ja, jag har två), 3 externa hårddiskar (1 för regelbundna backuper, en för extra kopior för mina bilder bl.a. och så blev det en till för den gick ju inte att stoppa in i den nya datorn).

Och så är det min s.k. TrackBall (MusKula), ingen datormus, utan en stor kula som man snurrar på (det är skonsammare för ’musmusklerna). Hörlurar. En högtalaranläggning med 5.1 ljud. En 4 portars USB HUB. Sedan ska mina digitalkameror fungera att koppla till. Jag har en liten kompakt (Sony) digitalkamera och en digital (Sony) systemkamera.

Vi har också en DV (Digital Videokamera) som ska kunna lämna ifrån sig sin upptagna rörlighet. Det ligger en s.k. PDA (handdator) och väntar på inkoppling också. MP3-spelaren är redan aktiverad (fixade det igår). Sedan kan man ju synka mobilen också.
Ja och så har jag en s.k. ritplatta också, med en tryckkänslig digital penna. Kanon när du vill skissa och göra mer precisionsteckningar. Emellanåt också väldigt användbar vid redigering av digitala bilder.

Och så har ju då varit iväg och köpt mig en s.k. WebCam, en QiuckCam Express Plus från Logitech. 199 SEK (på SIBA) och då är det inkluderat ett litet s.k. HeadSet. Skype ready å allt. Och nu är den installerad och klar.

Skype
Intressant affärsidé och framgångsrik. Har ju funnits länge. men, faktiskt, jag har medvetet väntat tills tekniken hann ikapp, så att säga. Nu fungerar det mer eller mindre klockrent.
Att köpa en separat USB-telefon är givetvis helt onödigt.

Har du en bärbar dator så räcker den inbyggda mikrofonen och högtalarna. Ett litet miniheadset funkar också.

En lösning att fundera på är en produkt som du, via USB kopplar till datorn och sedan kopplar du in din vanliga telefon, fast eller s.k. DECT.


Andra Bloggar om: , , , ,


Skype-Måndag

Besvärsläget
Fortfarande relativt gott, om jag inte känner efter. Så nuvarande medicinering (halveringen) i kombination med avspänning och positivt tänkande kan, vad det verkar, ha positiv effekt.

Det börjar bli lite spännande nu. Ska ju ned till Spine Center i GBG i morgon kl 13:00. Hoppas verkligen att det går att få någon vettig vetskap.
Såg ju helst att det togs minst en slätröntgen och eventuellt en magnetröntgen, beroende på hur slätröntgen ser ut.

Var till jympan med F&S VBG och vår s.k. Start-jympa. Det gjorde ont, nästan hela tiden. Högerbenet värker. Nack- och ryggmusklerna värker. Jag får s.k. känselsensationer i huden på armarna och benen (känns som en bränner sig – hela tiden).

Det värker på högersidan och jag känns svagare på vänstersidan. Normalt för mig är att ha en rätt så stark vänstersida. Även om jag är högerhänt. Ska jag ta i och klämma till t.ex. så var det vänsterhanden som gällde. Nu är inte det lika självklart.

Teknik (och Nya Datorn)
Installerandet rullar på. Stack emellan med lite VB6-programmerande på ett litet program jag har som skapar en XHTML-kod med ”Andra bloggar om:”-länkar till bloggar.se.

Har också roat mig med att titta på lite OpenSource (öppen källkod). Bl.a. är det ett program som är tänkt att ersätta Office genvägar. Det heter ’FreeBar’.
Nu visade det sig att det där var skrivet i just VB6. Jag skrev till programmeraren och frågade om det var OK att jag gav mig på att försöka få till några förbättringar. Och det var det. Så det kikar jag lite då och då på.

Och så har jag installerat och aktiverat Skype. Köpte ju via Dustin en liten s.k. Internettelefon som kopplas via USB. Mitt Skype-namn, som det kallas så länge man inte köper ett nummer, hittar ni på min ’Om…’-sida.

Det krävdes en uppdatering av USRobotics USB Internet Mini Phone.


Andra Bloggar om: , , ,