Besvärsläget
Morgon: Idag är väl inte min tungsinthet så värst beroende på mina grundläggande värkbesvär. Idag handlar det nog mer om gårdagens, ur mitt perspektiv, måttliga, inte överdrivna, ölkonsumtion.
Idag kl 15:00 är det första gången med BK, Basal Kroppskännedom. På Distrikssjukgymnastiken. Det ser jag fram emot.
Solen börjar bryta igenom dimtäcket. Det kanske drar ihop sig till en promenad? Det bidde en promenad.
Djurliv
Hittade inga kräldjur idag. var väl för tidigt ute.
Mobiltelefonin
Det strular på. I går stängde ju telenor av mitt SIM-kort. Idag fick jag veta att det kan inte aktiveras, hos tele2, förrän den 18 april?
[Visa mer…]
Tyckte ju att det var lite konstigt att mitt SIM-kort blev inaktiverat. Ville kolla upp de där. Men innan jag hann det så fick jag ett besked från tele2 att nu var den s.k. portering beställd. Så här löd det meddelandet: [Läs mer…]
”Hej Nils-Gunnar,
Enligt samtal med kundservice gjordes ett muntligt avtal för portering till oss på telefonnummer 073-158 60 02.
Telefonnumret flyttas till oss den 18 april 2008.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice via e-post eller på telefonnummer 0200-22 20 40.
Du kan alltid läsa om våra tjänster och produkter på www.tele2.se
Med vänlig hälsning
Tele2 Sverige AB
Kundservice
Anna Asp”
Med det i bagaget kontaktade jag chattsupporten för telenor:
[Läs mer…]
|
”
|
Välkommen till Telenors kundservice du pratar med Bella. Vad kan jag hjälpa dig med?
|
12:03
|
|
Jag har ju sagt upp mitt abonnemang 0731586002. Och bett att få det porterat till tele2. Nu har jag fått besked från tele2 att den flytten ska ske den 18 april. Måste mitt SIM-kort vara avstängt under den tiden?
|
12:05
|
|
Ja, abonnemanget sades upp igår på din begäran. Utporteringen är lagd idag och kommer att porteras ut den 18 april.
|
12:06
|
|
Jo jag vet att abonnemanget sades upp på min begäran. Men måste SIM-kortet vara inaktivera? Jag betalar ju för tjänsten fram till den 3 maj?
|
12:10
|
|
Det går inte att återaktivera abonnemanget eftersom porteringen ligger från den andra operatören. I så fall måste du kontakta dem och be dem ta port porteringen och sedan återkomma till oss.
|
12:10
|
|
Vem är det som bestämt porteringsdatum?
|
12:11
|
|
Det är din nya operatör.
|
12:12
|
|
Enligt uppgift från tele2 säger de: ”Telefonnumret flyttas till oss den 18 april 2008”. Hur ska jag tolka det?
|
12:13
|
|
Att de har lagt en porteringsorder till oss om att portera ut ditt nummer. Numret kommer att vara inporterat till den nya operatören den 18 apil.
|
12:14
|
|
Kan jag på något vis påverka detta så det sker tidigare?
|
12:15
|
|
En portering tar 6 arbetsdagar.
|
12:15
|
|
Så ’bromsen’ ligger hos er?
|
12:17
|
|
För alla operatörer tar det 6 arbetsdagar att portera ett telefonnummer. Det spelar ingen roll vilken operatör man har eller vilken operatör man ska portera till.
|
12:18
|
|
Om jag nu skulle kunna förmå tele2 att tidigarelägga porteringen finns det något tekniskt eller annat hinder för det?
|
12:19
|
|
Som sagt så går det inte att portera tidigare, det tar alltid minst 6 arbetsdagar.
|
12:19
|
|
Men det där är väl mer en regel än att det skulle vara ett tekniskt hinder?
|
12:20
|
|
Är det tekniskt omöjligt att låta SIM-kortet vara aktivt fram till den 18 april?
|
12:20
|
|
Nä, det är pga av systemen… det måste då ur alla system hos den ena operatören och in hos den andra operatörens system så det tar någora dagar.
|
12:21
|
|
Och SIM-kortsaktivering?
|
12:22
|
|
Det går inte att aktivera eftersom din nya operatör lagt order om att portera numret redan.
|
12:23
|
|
Ja, ja… jag får väl ge upp. Men det känns lite knepigt att det ska ta sådan tid. När det går så snabbt att ’teckna nytt”.
|
12:24
|
|
Det tar 6 arbetsdagar, det går inte att göra något åt.
|
12:25
|
|
Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag.”
|
Inte speciellt upplyftande…
Skickade då följande meddelande till tele2: [Läs mer…]
”Hej.
Är det fullständigt omöjligt att få gjort flytten tidigare?
Vänligen
Nils-Gunnar Nordlund”
Och fick ett svar: [Läs mer…]
”Hej Nils-Gunnar,
Ja vi kan inte ändra i porteringsdatum. Det är PTS (post och tele
styrelsen) som ger styr hur en portering ska ske hur lång tid den får ta
etc. Detta regleras i sin tur av SNPAC (Swedish Number Portability
Administrative Center). Vi har idag ingen möjlighet att påverka redan lagda
porteringsordrar.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice via
e-post eller på telefonnummer 0200-23 23 23.
Du kan alltid läsa om våra tjänster och produkter på www.tele2.se
Med vänlig hälsning
Tele2 Sverige AB
Företagskundservice
Christoffer Sandström”
Så det är ju bara å vänta och tro att jag får mitt kontankort, från tele2, med mitt nummer aktiverat, den 18 april 2008. Sedan ska ju kortet ’laddas’ också. Jag fasar inför den uppgiften…
Avtal, Bindningstider & Uppsägningsvillkor
Vis av dålig erfarenhet har jag nu börjat dokumentera alla avtalstider, bindningstider och uppsägningsvillkor.
[Visa mer…]
I samband med det ville jag då ha lite uppgifter från telia. Först verkade det som om de inte hade någon sådan där käck fungerande chatt. Men så hittade jag en. men när den installerades så sa den att det inet funkar med MS Win Vista.
Jag startade då upp samma chattsida via IE (Internet Explorer) och då installerades en s.k Active-X kontroll och sedan ville den installera själva chattprogramvaran. och det var inga problem med det?
Så här blev den chatten: [Läs mer…]
”Användare Nils-Gunnar har kommit in i rummet
Handläggare Robin H har kommit in i rummet
Robin H> Hej Nils-Gunnar, tack för att du använder vår chatt. Mitt namn är Robin H. Hur kan jag hjälpa dig?
Nils-Gunnar> Jag skulle vilja veta bindningstiden för vårt fasta abonnemang 0521-19777 och hur det är med eventuell uppsägningstid
Robin H> Hejsan
Nils-Gunnar> Jag skulle vilja veta bindningstiden för vårt fasta abonnemang 0521-19777 och hur det är med eventuell uppsägningstid
Robin H> Där får jag be er att ta kontakt med våran kundtjänst på 90200 för mer hjälp.
Nils-Gunnar> Jaha… Kan du svara på om det är förenat med några kostnader, från er, om vi vill s.k. portera 0521-19777 till t.ex. Skype?
Nils-Gunnar> Har jag hamnat fel? Är inte detta en ’allmän’ telia chatt support? Är det bara för bredband?
Robin H> Kontakta våran kundtjänst för svar på dina frågor angående fast, vi har ingen support på fast telefoni i chatten.
Nils-Gunnar> Ta och kontakta WebbMaster och be denne göra den informationen ännu mer tydlig. Att chatten inte gäller för telias alla privatkundtjänster.
Nils-Gunnar> Idag finns chatten under rubriken: Kundservice-Kontakta Telia – Via chatt. I underrubriken står sedan: ”Behöver du hjälp med ditt bredband eller digital-tv från Telia? Nu kan du chatta direkt med en supporttekniker som hjälper dig och föreslår åtgärder.” Det där missade jag och säkerligen flera med mig.
Robin H> Okej, jag beklagar att du inte kan få svar på dina frågor i chatten, kan tyvärr inte göra så mycket mer än att hänvisa dig till kundtjänst.
Nils-Gunnar> Lev väl! Ha en bra kväll.
Robin H> Tack detsamma.”
BK (Basal Kroppskännedom)
Första gången idag. Medicinerade mig med dubbel dos. Att sitta på en stol och hitta stabilitet och medelpunkt, lodlinjer mm höll på att få mig att dåna. Det gjorde ont!
I stående gick det bättre.
Liggande blev det värre igen. Vet inte om jag somnade eller svimmade – hur vet man vilket?
Andra Bloggar om: Besvär, Mobiltelefoni, Fast_telefoni, Basal Kroppskännedom
Hej!
Stackars dig som inte mår bra. Hoppas att Basal kroppskännedom kommer att hjälpa dig. Jag har själv gått feldenkreis som är nåt liknande. Man blir mer medveten om hur man går och hur man rör sig.
Kram
Emellanåt får jag anfall av: ”vem f-n vill bli ’MER’ medveten om sina tillkortakommanden?”
Även om MÅLET är positivt, kanske. Så blir det ju väldigt mycket negativt FOKUS, just när man tränar…
Lite motsägelsefullt tycker jag nog att det blir.
Jag har väl mest ont av att kursledarna har någon slags naiv tro att bara man lyssnar, tar till sig och gör som de visar och säger så kommer du att bli bra. Ja rent av frisk.
Och det där är ju inte sant. Det handlar ju om ditt FÖRHÅLLANDE till både dig själv och dina besvär och vad du GÖR med det.
Svårt när handledarna saknar både pedagogik och ’rätt’ psykodynamiskt tänkande.
Det blir väldigt mycket upp till dig själv då…
Kramar!
Ja, det har du rätt i. Man vill inte ha någon besser-wisser när man tränar. Man måste få träna i sin egen takt och anpassat efter vad man orkar och kan.
Kram
I det här fallet handlar det nog inte om ’besser-wisser’.
De har helt enkelt svårt för att greppa att vi, deltagare, har olika mål med vårt deltagande.
Kursledarna har ett outtalat mål att deltagandet på kursen ska leda till förbättring – om inte? Ja då är det något fel på dig.
Jag kan nog tänka mig att det kan vara fel på samspelet – dynamiken mellan människor – också.
Och ALLT är inte stressrelaterat. Där är de lite väl envetna. Det är bara stressorer och antistresshantering i huvudet på dem.