Snöig dag…
Vila
Trött. Inte riktigt så trött som igår.
Programmering (HTML & JavaScript)
[x] Funktion[er] som håller koll på hörnbitarna (kantbitarna är redan fixade). Nu så attans! Ser det ut som att jag fixat till det 😀
Härnäst:
[] Funktion som kontrollerar om det finns någon lämplig 2 look PLL sekvens / algoritm.
Ska sätta igång med att analysera vilka olika situationer som kan uppträda när F2L är klart samt OLL.
T.ex. (enligt en guide på cuboss.se):
Hörnbitarna:
A-perm;
Om två hörnbitar av samma färg är vända åt samma sida (4 situationer) –
så kan följande sekvens utföras, efter att man vänt det övre lagret från sig;
Lw’ (U R’ D2( (R U’ R’) (D2 R2)
E-perm;
Om hörnbitar ska byta plats ’rakt över’ – alla fyra – ser ut som att det endast skulle kunna uppstå vid en situation – (framåt-bakåt-rörelse, ska skiftet göras från sida till sida så vänds kuben så att rörelse sker ’framåt-bakåt’);
x’ (R U’ R’ D) (R U R’ D’) (R U R’ D) (R U’ R’ D’)
och:
[] En funktion som uppmärksammar på ’omöjliga’ val (kantbitarna) – om det behövs.
Testa (betan) för 2 look OLL HÄR.
Sista lagret löser jag genom att;
1. fixa till det gula korset, 1-2 steg.
2. vända kantbitarna rätt 1-2 steg.
3. Placera hörbitarna rätt 2-steg (oftast).
Börjar ’irritera’ mig på att det nu går snabbare ett fixa Cross + F2L jämfört med ’Gola Korset’ + kantbitarna + hörnbitarna.
Får samla lite mental kraft å tag tag i programmerandet av min hjälpreda för 2 look PLL (2 look OLL är ju klar).
[1] F2L: First 2 Layer – man löser dem liksom ’samtidigt’ – efter att ha fixat hela ’vita korset’[2]. Det gör jag mer på intuition och ’erfarenhet’ än att jag följer specifika algoritmer / sekvenser.
[2] De vita kantbitarna ska alltså stämma överens med centrumbitarna.