(not 160120: publicerad)
Spine Center GBG
Min ländryggsopererande doktor ringde upp, enligt överenskommelse.
Gnällde lite och berömde för ett väl utfört värv.
Frågade bl.a. om hur många och vilka taggutskott som plockades bort, jag tyckte inte det framgick helt tydligt av operationsberättelsen.
Illustration (schematisk):
Det är kotorna L3 & L4 som blivit av med sina taggutskott. Och så rensades det lite undertill på kota L2 samt upptill å kota L5. Mest i den sk spinalkanalen.
Vårdcentralen
Bokade en sk akuttid hos min doktor, onsdagen den 20/1-16 kl 15:30.
Vill då diskutera de nytagna RTG-bilderna på min fötter (tårna). Enligt radiolog finns inga "betydande förändringar":
(Klicka på bilden för att sudera den i lite sörre format i eget fönster)
Höger fots 'yttertår'. Pilkarna pekar på platser som är 'uppluckrade' eller har små benutväxter som inte ska vara där. Jämför med vänsterfoten nedan.
Jag tycker att jag hittar tydliga tecken på att något inte är bra.
Självklart är de inte 'betydande' men det var inte det jag ville veta. Jag ville veta om det är / var något 'på gång' i de områden jag har en attans värk.
(Klicka på bilden för att sudera den i lite sörre format i eget fönster)
Å vä fot har jag 'bara' besvär med den tå som pilen pekar på (lilltån längst ned i bild).
Pilen pekar på en liten benutväxt som inte ska vara där.
Den kan vara ett resultat av en längre tids mjukdelsirritation.
Bokbinderi
Har idag pysslat lite med att plocka bort metallhäftklamrar ur serietidningar och trycka till dem i vikningen, med ett falsben.
telia
Support; får massa likalydande sms. Har startat en chat. Vad kan problemet vara?
Problemet är, tydligen. att min telefon, 'plötsligt', fått för sig att inte tala om att den fått sms och då fortsätter, idetta fall, telias meddelandeserver att fortsätta skicka sms, ca var 4:e min, i upp till 72 tim…
Omstart av mb-telefonen hjälpte inte.
Jag har nu (12:01) fått 23 st likalydande sms, från sonen.
Känns inte OK att få samma sms var 3-4:e min i 3 dygn.
Efter testande med hustruns mb-telefon som också är telia visade det sig att det sannolikt var sonens mb-operatör, telenor, och deras sk meddelandeserver som var knas.
Min telefon skickade visst bekräftelse på att den tagit emot ett sms men telenors meddelandeserver uppfattade inte den bekräftelsen, det gjorde telias meddelande server – eftersom det inte kom upprepade sms därifrån.
chatkonversationen:
11:24:07 Chatten är placerad i kö.
Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att du chattat med en av våra rådgivare får du möjlighet att besvara tre korta frågor.
11:41:12 Din rådgivare Sanna har kommit in i chatten
11:41:12 Sanna Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
11:42:16 Nils-Gunnar Nordlundh Hej,
Från två andra mb-användare (okänt vilken operatör) får jag likalydande sms. De skickar ett sms sedan fortsätter det att komma. Från den ene började det i fredags, då kom 4st, lördag; 5st, söndag; 2st & idag 1st.
Den andre mb-användaren har jag nu (11:18) fått 12st från, med start 10:39.
Är det något fel i min mb-telefon?
Fungerar inte sms-'hämtad'-flaggan?
Ringde och pratade med mb anv nr 2 (XXX XX XX XXX). Denne ser endast att det är skickat ett sms.
'Nu' (11:39) har jag fått 18st inkl det första (originalet, kl 10:39), från mb nr: XXX XX XX XXX
De verkar komma med ca 4min mellanrum
11:44:11 Sanna Hej Nils-Gunnar! Problemet med upprepade sms beror på att mottagande telefon inte kvitterar till vår meddelandecentral att meddelandet är mottaget. Detta kan i de flesta fall åtgärdas genom en omstart av mottagande telefon. Avsändaren betalar endast för ett sms och mottagaren debiteras inte något.
Om du har möjlighet får du gärna prova starta om din mobiltelefon och se om sms:en upphör. Om de inte gör de, kan även den som skickar sms prova starta om telefonen.
11:44:49 Nils-Gunnar Nordlundh Startar om
11:45:34 Sanna Vad bra, hoppas sms:en uppghör efter omstart.
11:46:23 Nils-Gunnar Nordlundh Hur kan detta problem ha uppstått, sådär plötsligt, liksom?
Dessutom beter det ju sig olika.
11:47:57 Sanna När man skickar ett sms går den från sändarens mobiltelefon till vår meddelandecentral och sedan vidare till din mobiltelefon. När du sedan tar emot sms:et ska det gå en kvitens till vår meddelandecentral att sms:et är mottaget.
Om denna kvittens inte skickas försöker vår meddelandecentral skicka om sms:en tills den får en kvittens eller upp till 72 h.
11:48:14 Sanna
Så på något sätt skickar inte din telefon denna kvittens och då får du flera sms av samma meddelande.
11:48:45 Nils-Gunnar Nordlundh Är det något knas med 'ringa'-appen då?
11:49:37 Sanna Nej, det ska det inte vara. Vi vet inte exakt vad felet är när detta fel uppstår men oftast hjälps det av en omstart av mobiltelefon.
11:51:26 Nils-Gunnar Nordlundh Ok, nu har det inte kommit något på flera minuter… 🙂 så vi får väl hoppas på att omstart hjälper. Fast det är ju inte en lösning jag känner mig bekväm med. Omstart trodde jag var en Windows-grej. Har hitintills upplevt android (linux) som stabilare.
11:52:14 Sanna Jag förstår det och vi försöker hitta hur detta fel kan uppkomma. men hoppas det har löst sig för dig, att det inte kommer fler sms av samma meddelande 🙂
11:52:45 Nils-Gunnar Nordlundh Hoppas jag med – ha en bra fortsatt dag 🙂
11:52:53 Sanna Tack så mycket, detsamma! 🙂
11:53:36 Nils-Gunnar Nordlundh Nu (11:52) fick jag ett 20:e sms – kan det vara det sista?
11:54:31 Nils-Gunnar Nordlundh Nu (11:54) kom det 21:a
11:55:01 Sanna Okej, det var synd. Jag kan tyvärr inte se om det kommer vara det sista.
Om du har möjlighet kan du testa ditt simkort i en annan telefon och se om du forfarande får dessa sms. Tidigare har vi kunna gå in och ta bort sms:en, men numera kan vi inte det.
11:55:35 Nils-Gunnar Nordlundh Det börjar bli irriterande…
11:55:48 Nils-Gunnar Nordlundh Har ingen annan mb-telefon
11:55:50 Sanna Jag förstår dig helt
11:56:07 Sanna Okej, det var synd.
11:56:17 Sanna
Ska kolla med min support vad som går att göra.
11:56:31 Nils-Gunnar Nordlundh Ok – jag avvaktar
12:05:05 Sanna Tack att du väntande! Jag ser att nummer XXX XX XX XXX tillhör operatören Telenor och då skickas sms:et via deras meddelandecentral och då kan vi inte se sms:et och få fram varför detta sker. Vi kan inte heller på något sätt stoppa sms:et eftersom det inte ligger i vår meddelandecentral.
Jag ber om ursäkt för detta och jag förstår att det är jätte irriterade att få flera sms av samma meddelande. Det jag kan rekommendera er är att avsändaren kontaktar sin operatör och kolla om de får fram någon information om sms:et som upprepar sig.
12:07:27 Nils-Gunnar Nordlundh Sonen jobbar nu och kan inte hålla på med att kontakta sin operatör.
Känns som vi måste gå till botten med detta.
Jag tar och skickar ett SMS från hustruns mb (hon kom hem nu) och hon har också telia.
12:07:52 Sanna Okej, vad bra. Då kan vi se sms:et
12:08:30 Sanna Säg till om det blir samma sak.
12:10:31 Sanna Vad har din fru för mobilnummer?
12:11:55 Nils-Gunnar Nordlundh YYY YY YY YYY
Fick testSMS:et nu 12:11
12:12:48 Sanna Okej, har du fått ett av detta sms eller flera?
12:14:47 Nils-Gunnar Nordlundh Endast ett, än så länge. Hitintills har tidsintervallet legat på ca 3-4 min. Så vi får se kl 12:15 🙂
Har inte fått något mer sms från sonen, efter det att jag fick testSMS:et från hustruns mb.
12:15:23 Sanna Okej, då avvaktar vi någon minut och ser om det kommer något mer sms.
12:16:36 Nils-Gunnar Nordlundh 12:15 fick jag ett till från sonen… inget från hustrun, än.
12:18:10 Sanna Okej, jag ska kolla hur sms:et ser ut i vår meddelandecentral. Det som skickades från din fru. Dröj lite
12:22:37 Sanna Utifrån den information jag får via sms:et är det är något i din telefon gör att inte sms:en kommer fram. Dock kan jag inte se vad som gör att inte sms:en registeras som mottaget. Det jag kan prova är att göra en uppdatering på ditt simkort och då behöver du starta om telefonen. Ska vi testa med detta?
12:23:52 Nils-Gunnar Nordlundh Verkar som om jag inte får upprepade SMS från hustrun (YYY YY YY YYY) däremot från sonen (XXX XX XX XXX) – telenor. Fortsätter det så får väl jag eller Ni och i sista hand sonen kontakta dem. Problemet verkar ju ligga i telenors meddelandeserver. Inte i min mb-telefon.
Senaste SMS:et från sonen var 12:19, nr 25 + 12:22 nr 26.
Vi testar omstart – vad mer ska jag göra?
12:24:32 Sanna Okej, nu har jag gjort uppdateringen härifrån och prova starta om telefonen och se om det kommer fler sms.
12:24:58 Sanna
Något mer kan jag inte göra härifrån när jag inte kan se sms:et som skickas från din son via Telenors meddelandecentral.
12:25:34 Nils-Gunnar Nordlundh Påbörjar omstart (känns som om jag sitter i en rymdkapsel… 🙂 )
12:26:06 Sanna Vad bra, håller tummarna att detta åtgärdar detta 🙂
12:26:40 Nils-Gunnar Nordlundh Vad är det för 'upptatering' av SIM-kortet som skett?
12:28:03 Sanna Det är svårt att förklara, men jag har gjort en uppdateringen på själva simkortet/mobilnätet via mitt system. Exakt hur det fungerar tekniskt kan jag inte förklara tyvärr.
12:29:10 Nils-Gunnar Nordlundh OK. Nu verkar jag vara sk online men täckningen är nu urusel, en eller ingen 'stapel'.
12:30:34 Sanna Okej, om du vill kan jag testa och skicka ut ett nytt simkort åt dig. Om det skulle vara något fel på ditt nuvarande simkort.
Detta kan man kolla om man testar sitt simkort i en annan telefon. Blir det inte samma fel där, är det troligvis inget fel på simkortet utan något i telefonen.
12:32:17 Nils-Gunnar Nordlundh OK. Skicka ett nytt SIM-kort så gör jag ett test med hustruns mb, när hon inte behöver den.
12:32:58 Nils-Gunnar Nordlundh Har, i vart fall, inte fått något mer upprepandeSMS, ännu…
12:33:04 Sanna Då ordnar jag detta på en gång.
12:33:12 Sanna Okej, då hoppas jag det håller i sig 🙂
12:33:57 Nils-Gunnar Nordlundh Skulle aldrig skrivit det, nu (12:33) kom ett 26:e SMS från sonen
12:35:10 Nils-Gunnar Nordlundh 12:34 nr 27.
Kanske lika bra att kontakta telenor?
12:35:17 Sanna Okej, då vet jag inte riktigt vad som är fel. Men prova gärna simkortet i din frus telefon och se om det blir någon förbättring. Om inte, så kommer ett nytt simkort med posten inom några dagar.
Blir det inte bättre kan din son behöva kontakta Telenor för att kolla om de kan se vad som har skett.
12:35:21 Sanna
Ja precis, det kan ni göra.
12:36:28 Nils-Gunnar Nordlundh OK vi avslutar denna session.
12:36:53 Sanna Önskar dig en trevlig dag!
12:36:56 Tack för att du kontaktar oss via chatt!
Jag skulle uppskatta om du ville svara på tre frågor kring mitt bemötande.
Frågorna hittar du genom att klicka här
Hälsningar Sanna
Chatten är avslutad
Chatten är avslutad
Vid framkoppling till en rådgivare tänds knappen Skicka. Beskriv gärna ditt ärende i rutan längst ned innan du kopplas fram.
Sonen hörde senare av sig. Vart i kontakt med telenor support. Han skulle fixa med någon inställning i sin mb-telefon. Sista upprepade-sms:et från sonen fick jag 13:32 så det verkar ju ha löst sig :me: phu!
Det har dock fortsatt lite, ett från sonen 18:22 (totalt 42st) och så från en vän 22:48 (totalt 13st).
Framför datamaskinen
Forsökt få igång wine – lögn i h-e. Något spök med filen: thdudf.sys
Ger upp.
Skrivit en sk bugrapport till programmerarna.
Hittade ett alternativt sätt att studera de digitala RTG-bilderna. Via ImageJ, Aeskulap, DicomImageViewer & Ginko CADx.
Den som fungerade bäst var ImageJ.
Ginko CADx hade en del bra funktioner men den krachade vid filexport…
Hälsoläget:
Natten: OK.
Morgon: Oförändrat.
Fotograferat ryggen. Ff oförändrat och det ser bra ut.
Promenad (3,2km) & Sjukgymnastik (fm): nope.
Dagen: Promenad (3,2km) & Sjukgymnastik (em): OK :me:
Kvällen: Ok.
[03–08–080–040] 82,1(-1,4) :up: