FixarTisdag

sömn, ok. Kanske lite kort? I säng 23:30, upp 06:00.

ComHem
Jodå de hade lyssnat på bandet och allt lät så som de ville att det skulle vara. Inget av det jag protesterat emot var med…

Jag ville ju då givetvis säga upp avtalet. Det skulle då kosta mig 289 SEK gånger antalet månader till bindningstiden löper ut och det sker 29 sep 2010.

Visst, jag känner mig lurad och jag är lurad. Minst en gång. Men det verkar som om de smarta djävlarna på ComHem har mig fast. För, hur lurad blir jag om jag betalar: ca 15×289=4335 SEK, för att bli ’fri’? Plus kostnader för att koppla in telia igen.

Jag väljer nog att fortsätta vara lurad i vart fall tills bindningstiden är slut.

Under tiden, blev jag upplyst om, kunde jag skriva och reklamera hur jag blivit behandlad.

Och det tänker jag göra. Och det är gjort. Nu är det meningen att jag ska få någon slags respons från ComHem. Hitintills har de ju inte varit så framåt på den punkten.

GNYu
Gnällspikarna Nordiska Yammer union hälsar nya medlemmen Cia välkommen!
gnyu.ngn.nu

Fixartag
När jag kom upp i morse fann jag en lapp med texten: ”Punktering” och en cykelnyckel. Det var hustruns cykelnyckel. Och…?

Här kommer en steg för steg;
Hur du lagar en punka på en navväxlad cykels bakhjul:
1. Fundera ordentligt på om det finns någon annan som kan göra det – sonen var i Gävle och närmaste cykelreparatör håller till i andra ändan av staden och vi har ingen bil.
2. Fundera igen om det verkligen är lämpligt att du ger dig på det här – Jag gör ett försök.
3. Gå ut och titta på cykeln, inget annat.
3a. Verkar det som om någon har luftat cykeln? Släppt ut luften på djävulskap? – Nej, ventilhatten satt påskruvad och illgärningspersoner göre sig inte sådant besvär, tro mig.
3b. Kontrollera att ventilgrejsimojset sitter fast. Det kan ha lossnat och luft kan ha pyst ut den vägen. – Satt fast.
3c. OK. Då återstår tre alternativ:
3c1. Skrotförklara cykeln. Ljug ihop något för att slippa skiten.
3c2. Övertyga dig själv om att detta är löjligt och det är bättre att stimulera hantverksskrået.
3c3. Gör det. – jag valde detta och därför går vi vidare till punkt 4.
4. Titta ännu mer på cykeln. Vilka verktyg behöver du?
4a. Lossa hjulmuttrarna: 2 st fasta hjulmutternycklar är ju det bästa. Jag hade bara två skiftnycklar, en liten och en stor.
4b. Lossa bromsstaget: Antingen klarar du dig med skiftnycklarna eller så behöver utrustningen kompletteras med en skruvmejsel, troligtvis.
4c. Lossa den s.k. växelföraren. Här går det också bra med skiftnyckel om det nu inte är någon variant som kräver någon mystisk s.k. insexnyckel.
4d. Lås upp cykeln: Gättebra idé att ha med sig cykelnyckeln. Annars får man verkligen inte loss bakhjulet. Om det nu är lås på bakhjulet förståss…
5. När verktygsbehovet är inventerat går du och hämtar dessa hos grannen eller om det nu skulle vara så att du äger verktyg själv, ja då använder du dessa.
6. Tillbaka till cykeln beväpnad med alla verktyg.
7. Börja med att lossa växelföraren. Låt den sedan hänga.
8. Skruva sedan loss bromsstaget. Fäst mutter och bult i öglan som sitter på ramen så kommer de inte bort.
9. Lås upp cykeln om det nu inte redan är gjort.
10. Lossa hjulmuttrarna. Man kan klara sig med en nyckel men den ’andra sidan’ kan börja ’snurra’ och då är det bra att ha en nyckel att hålla emot med. Skruva loss dem så att det känns att hjulet släpper.

Nu kommer den knepiga biten.

11. Lyft cykeln upp, helst med hjälp av en granne, se till att hjulet åker ordentligt framåt. Peta av kedjan med en skiftnyckel eller annat verktyg. Du kan ju ta av den med händerna och det är då du kommer på att du glömt ta med dig en trasa att torka av händerna på. Jag använder ett verktyg och låter sedan kedjan ligga mot marken.
12. Har nu cykelns cykelstöd varit utfällt är det dags att fälla in det. Annars ramlar cykeln när man tar bort bakdäcket. Om man nu inte har sådan tur att man har ett sådant där fin dubbelt cykelstöd. Då är det bara att lämna cykeln där, som den står.
13. Ta med dig verktygen in. Det finns tjuvar överallt!
14. Ta också med dig det avmonterade däcket.
15. Leta som en galning efter den lilla lådan som innehåller punkalagning. [Denna punkt 15 ska alltså egentligen vara punkt 5½.]
16. Oftast går det att ta av ett däck, från fälgen, för hand. Men ibland djävlas det även här. Har du inga sådana därna speciella hjulavtagare så köp det. Använd inte skruvmejslar eller andra köksverktyg. Sannolikheten är enorm att du skapar mer hål på slangen än vad som var från början. Det gäller att grejerna är runda och trubbiga.
17. Börja med att lossa ventilhatten.
18. Hämta en kamera och fotografera spindeln som följde med däcket:
[Bild: Brospindel (Larinioides cornutus)]
19. Fortsätt sedan, efter att ha släppt ut spindeln, med ventilmuttern och ta ur ventilen.
Är det av den gamla sorten, med ventilgummi och det verkar vara av eller sönder så har du gjort bort dig ordentligt. Sätt dit ett nytt ventilgummi. Skruva på grejerna. Montera på däcket på cykeln och pumpa.
20. Lossa den nedre ventilmuttern, den som sitter närmast fälgen. Här kan det behövas en tång.
19. Ta av däcket med eller utan däckavtagare genom att lossa det på ena sidan. Oftast går det med handkraft.
20. Peta upp den lösgjorda ventilen i hålet i fälgen och dra ur innerslangen.
21. Sätt i ventilen och skruva dit ventilmuttern.
22. Pumpa upp däcket. Dags att leta upp pumpen alltså…
23. Det finns två metoder att leta hål. Jag använder bägge.
23A. För slangen nära dina läppar / kind du kommer antagligen att känna var hålet / hålen är.
23B. Fyll diskhon med vatten och se var det bubblar.
24. Ringa in hål[en] med en vit krita (jobbigt om du ingen har. I så fall är det klokt att markera på något annat vis).
25. När du konstaterat var hål[en] är så ska du nu ta fram däcket som hänger på fälgen. Rikta in så att du får slangens ventil mitt för hålet för ventilen i fälgen.
Du ska nu leta upp vad det var som orsakade hålet. Det kan nämligen vara så att det sitter i däcket och gör du inte denna koll så blir du bara förbannad när du upptäcker att du har punka nästa dag igen.
När du har passat in på ett ungefär känn med fingertoppskänsla (med de fingertoppar du har känsel i) på insidan av däcket som motsvara platsen för hål[en] i slangen.
Jag hittade en glasbit. Den petade jag givetvis bort.
26. Ta fram det lilla sandpappret, ur punka-lagnings-asken, eller liknande och slipa bort det översta lagret gummi där hålet och en passande s.k. bot sedan ska sitta.
27. Lossa ventilen och töm slangen på luft.
28. Leta fram tuben med klister (solution) smeta ut ett tunt lager.
29. Låt torka i 3-5 minuter.
30. Under tiden försöker du peta bort den del som skyddar botens häftsida. I regel den sida som är svårast att få loss. När du väl fått loss den så har det gått ca 3-5 minuter.
31. Tryck fast boten med häftsidan mot innerdäcket som nu då har ett tunt skikt lätt torkad solution emellan.
32. Amatörproffstipps: Knugga på boten som en galning för att skapa friktionsvärme. Solution är ett s.k. vulkaniseringsklister och ’smälter’ ihop boten och gummidäcket om det tillförs lite friktionsvärme.
33. Låt innerslangen hänga och vila lite. Pumpa inte upp direkt som en del anvisningar visar. Ingen idé att ha bråttom, i det här läget. Passa på å gör något annat.
34. Skruva åt ventilmuttern lite igen.
35. Pumpa upp innerslangen, rätt så mycket.
36. Ned i vattnet med den igen och kontrollera att det inte bubblar någonstans.
37. Har du bråttom kan du torka av slangen med en trasa eller så kan du ta det lugnt och låta den lufttorka. Passa på å gör något annat.
38. Lossa ventilmuttern helt och ta även ur ventilen. Kolla så du har alla delar på samma ställe. Har du koll på ventilhatten?
39. Peta in slangen in under däcket. Börja med att få in ventilen i fälgens ventilhål.
40. Skruva på den lilla muttern som ska sitta nära fälgen.
41. Sätt i ventilen.
42. Skruva fast ventilmuttern som håller ventilen.
43. Pumpa upp slangen lite.
44. Peta in slangen så att den lägger sig rakt och snyggt mellan fälgen och däcket.
45. Med händerna så långt som möjligt; peta över den lösa däckkanten så den också hamnar på fälgkantens insida.
46. Är du klen eller har ovanligt tajt däck så använder du nu däckavtagarna som däckpåförare.
47. När hela däcket sitter på fälgen med slangen inuti så tryck och vicka på däcket runt om hela vägen.
48. Pumpa upp lite till.
49. Upprepa tryck och vicka runt om. Det här gör man för att däcket ska hamna jämt på, annars är det risk att cykelfärden kan bli guppig även på helt plant underlag.
50. Dra ned ventilen och skruva fast ventilmuttern mot fälgen så hårt du kan.
51. Pumpa INTE in mer luft i däcket nu – det är lättare att montera på ett däck med lite luft i.
52. Leta upp verktygen du använde för att få av däcket.
53. Gå till cykeln och förundras över att den kanske fortfarande är kvar eftersom du antagligen glömde låsa den…
54. Placera däcket bredvid cykel och kontrollera att du får kugghjul och bromsstag på rätt sida.
55. Skruva ut hjulmuttrarna men de ska sitta kvar på hjulaxeln, inklusive eventuella brickor och låsbrickor
56. Be grannen lyfta upp bakdelen på cykeln.
57. Med lämpligt verktyg fångar du upp den kletiga kedjan och lägger den på däckets kugghjul så att det passar.
58. För in däcket i ’bakgaffeln’.
59. Passa in hjulaxeln i ’urtagen’.
60. Observera att brickor och låsbrickor ska sitta på utsidan av gaffeln/ramen.
60a. Har du en bricka med liksom taggar åt ena hållet som är vinklade så ska dessa passa in i fåran som hjulaxeln förs in i. Rikta taggarna framåt.
61. Skruva åt hjulmuttrarna lite lätt så att däcket går att föra fram och tillbaka.
62. Dra i bägge hjulmuttrarna bakåt. Håller inte grannen emot i styret så får du antagligen cykeln över dig eller så ramlar du på något annat lustigt vis.
63. Samtidigt som du drar hjulet bakåt så drar du med handkraft åt hjulmuttrarna och kontrollerar uppe vid sadeltrakten och nere vid pedalnivån att avstånden mellan däck och ram/gaffel är lika på bägge sidor om däcket.
64. Sträck inte mer än att kedjan kan tryckas upp ca 1 cm.
65. När det ser rakt och rätt ut och handkraft inte räcker är det dags att plocka fram skiftnyckel eller fast verktygsnyckel och dra åt hjumuttrarna lite mer. Cykelns hjulmuttrar ska inte dras för hårt. Bara tills det ’tar emot’.
66. Nu är det dags att fästa bromsstaget.
67. Bra att fästa växelföraren, på andra sidan. Den ska gå lätt att lirka på plats och skruvas fast lätt. Har du slarvat bort det lilla växelstaget som glider löst i växlenavet är det dags att leta upp och rengöra det nu. Smörj med typ symaskinsolja.
68. Pumpa upp däcket. Har du ingen lufttrycksmätare så ska du pumpa upp däcket hårt. Du ska med ansträngning nätt och jämt med tummen kunna trycka in däcket max 1mm. Har du en lufttrycksmätare så ska det in ca 3 kg lufttryck. Dyrare och bättre däck kan man klämma in 6 kg i. Fast det är inte ett problem här, i detta sammanhanget, eftersom dessa däck i regel är punkteringsfria…
69. Skruva på ventilhatten – du har väl koll på den?
70. Provcykla.
71. Om allt är till belåtenhet glöm inte att låsa cykeln.
72. Funkar det inte. Se då till att få den till en cykelreparatör, enligt punkt 1.

Mina Live-värden
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: OK men min tinnitus är mer besvärande än vanligt – trots hörapparaterna…
Under dagen: Har vilat massor idag. Det tar på mina krafter att laga en punktering. Ska jag vara riktigt ärlig så blev jag tröttare av att prata med helt oförstående personal på ComHem där INGEN, egentligen, kan hjälpa mig…
Kvällen: Snart dags å lägga sig igen – ser fram emot det…

10 svar på ”FixarTisdag

    • Nu tar vi det lite lugnt – du har ju en trehjuling OCH en rullstol.

      Sannolikheten för punktering är ju enorm!

      Så, lova inte för mycket… :me:

      Kramar!

Lämna ett svar till nisse Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *