[not: publicerad: 210818]
Morgonen
Lövkulle Camping. Gick upp 08:00 och började packa. Det tar sin tid.
har fortfarande kvar att sätta / hänga det på cykeln.
Sov inget vidare i natt.
Nya liggunderlaget är INTE mjukt.
Snart dags att leta lämplig väg till Lerum Camping.
Jo, det blev Lerum. Inte Gråbo och inte GBG.
09:02 Klar för avfärd!
09:14 Kedjeskyddet lossnade!… ❓
Fixade det med lite ståltråd.
Geocaching
09:35 🙂 Mjolkbord (GC51YHV)
13:23 🙂 Torparecachen (GC8WJ8Q)
13:47 🙂 Hea, Hembygdsgården (GC67YE1)
14:06 🙂 Drive-in(gared) (GC8PBRP)
14:22 🙂 Kärrbogata #3 (GC67YDG)
14:53 🙁 DNF Kärrbogata #2 Stengärdsgård (GC67YD6)
16:18 🙂 Gångvägen #2 (GC5MEME)
16:25 🙂 Skallsjö kyrka (GC4PVW0)
Cykelturen
Jag försökte följa sjön Mjörn så mycket det gick. Stannade en motionär som var mycket informationsvillig och delgav sina erfarenheter. Han hade bl.a. själv cyklat runt Mjörn så han beskrev väldigt detaljerat.
Vid V Bodarna, kl 10:14, försvann luften ur bakdäcket.
Punkteringsfria däck å allt.
Men jag kände mig lugn – jag var förberedd.
Av med hjulet. Lossa däcket. Ut med slangen. Pumpa upp och kolla. Hittade hålet. Tog fram rep.satsen. Slipade. Tog fram stora tuben med solution. Tom… ❓ va f-n… ❓
Jag hade tydligen inte skruvat åt korken tillräckligt vid senaste reparationen…
Nu blev det lite mer knepigt.
Jag befann mig ju inte direkt utanför en cykelreparatör inte var det lämpligt nära någon butik som skulle tänkas ha solution.
Bestämde mig för att knacka dörr i närmsta villaområde.
Vid andra boendet fick jag napp. Så till vida att de visste att det fanns en som hade grejer några hus bort. Så jag gick ditåt.
På väg dit ser jag en kvinna som uppträder på ett lite förtvivlat sätt och pratar intensivt i en mobiltelefon.
Jag kommer närmare och hör henne prata om att det kanske skett en cykelolycka och att hon nu inte kan hitta någon cyklist.
Bästa att lugna ned henne så jag styr stegen dit och viftar med min innerslang.
Hon tittar på mig och jag förklarar att det är min cykel och att jag fått punktering.
Då lämnar hon över telefonen till mig med orden: ”Min man kan fixa sådant där.”
Jag presenterar mig och min belägenhet. Mannen undrar om jag kan komma dit med cykeln.
Blir knepigt svarar jag då jag tagit av bakhjulet och står här med slangen i näven.
Han ber mig då komma.
Jag lämnar luren till kvinnan och vi går till deras hus.
Någon härjar runt i ett garage.
Verkar lite småstressad.
Får höra att han först trodde att han hade solution – hittar ingen.
Sedan har han letat efter självklistrande ’botar’ – hittar inga.
Så river han fram en låda med en sprillans ny slang och ber mig kolla om det är ungefär samma storlek – det är det men den har en ventil som jag inte har pump till.
Då trollar han fram en låda till med en slang som passar ännu bättre och med samma ventil som jag redan har.
Varsågod ta den – du får den. Jag bugar och tackar.
Han ger mig också en riktig pump så att jag kan se lufttrycket, i slangen (bar). Han ber mig ställa den bakom en dörr när jag är klar för de är på väg att åka till Trollhättan.
Synd att de hade bråttom. Jag hann å nämna att jag kommer från Trollhättan.
Några minuter senare är slangen på plats och hjulet. Pumpar upp det hela till ca 5 bar.
Däcket klarar 6 bar men med tanke på att jag nu har ett litet hål (på däcket, som jag ’tätat’ från insidan med silvertejp) plus att jag har en hel del last så är det inte fel att ligga lite lågt.
Jag är noga med att notera alla kontaktuppgifter jag kan komma åt om de hjälpsamma som nu rest mot Trollhättan.
Får uppgifterna bekräftade av en granne.
[not: när jag senare kommer hem så tillverkar jag ett kort med min packade cykel på deras garageuppfart och ett mycket varmt tack – hoppas att PostNord skött sig…]
Jag är klar med allt kl 12:18.
Att ta sig till Lerum, trots detaljerad beskrivning, visade sig vara svårare än vad jag fått förklarat för mig.
Flera av de ’vägar’ jag blev rekommenderad var nu ’stoppade’ antingen av pågående vägarbete eller att man helt enkelt grävt bort vägen.
Efter att ha frågat ytterligare en inföding så lyckades jag ta mig till Lerum.
Beskedet var entydigt: ”Håll dig hela tiden söder om järnvägen, tills du ser att du kan cykla in mot Lerum”.
Handlade mat och dryck i centrum.
När jag närmade mig Lerum kamping fick jag se en skylt:
”Kampingen upphörde 2019.”
Jag kollade via smartfånen igår och där fanns inte ett tecken på att kampingen inte längre fanns och ingen ersättning heller.
Efter lite letande hittade jag en lämplig plats en liten bit norr om den kommunala badplatsen.
Tältet uppe 20:57
Det visade sig vara en riktigt livligt trafikerad plast.
Flera närboende hade platsen här för sitt kvällsdopp.
Tog själv ett dopp i Aspen.
Det gjorde jag förresten i sjön Mjörn i går också.
När jag precis hade gjort natten kom ett gäng ungdomar – det har jag inga problem med – men när de satte på en ’dunka-dunka’ då kunde jag inte tiga still.
Bad dem vänligt att stänga av ljudet.
Då var det tydligen inge kul för då drog de iväg till annan plats där det inte fanns en lättstörd gubbe…
I morgon ska jag leta mig fram till ’banvallen’-serien som går från Gråbo och in till GBG.
Jag var där 2014 och påbörjade den. Den ’börjar’ i Sjövik och går hela vägen till GBG.
Egentligen börjar den i Gråbo. A1-A39 går norrut och B1-B47 går västerut.
2014 slutade jag vid B22 (DNF).
Hoppas jag hittar den i morgon 😀
Dagens värden:
Medelhastighet: 13,2 km/h
Tid (effektiv cykeltid): 2h 55m 52s
Distans: 38,49 km
Kartan:
Röda X är platsen för punkteringen (V Bodarna).
Gula cirklar är hittade cacher.
Blå är cacher som jag letat efter men inte hittat.
Sammanfattning:
Punkteringen ’snodde tid’ (ca 2tim).
Och jag har räknat till 4st återvändsvägar för cyklingen. I ett par fall var det en bra bit jag hade cyklat innan det stod klart att det inte gick att komma fram den föreslagna vägen.
Jäkligt snopet att Lerum Kamping var ’borta’.