Hade svårt för att somna, igår kväll. Högerarmen värkte något utöver det vanliga så jag fick ta antivärkläkemedel och efter ett tag så somnade jag.
Trängselskatt i Göteborg
Ska ju införas 1 januari 2013. Det tycker jag faktiskt är bra. Generellt sett.
Men det jag inte begriper med Göteborgarnas förslag är att de valt att trängselbeskatta E6 & E20.
Kommer vi från Vänersborg / Trollhättan och ska till Landvetter eller till Kungsbacka eller vidare förbi Göteborg så kommer vi att få betala för det. Om det sker på helgfri vardag mellan 06:00 och 18:29. Juli är betalfri.
Ska man då t.ex. till Landvetter och tillbaka så kommer det att kosta 18 sek.
Vi som kör på etanol kommer med nuvarande bil en bit över 2 mil på de pengarna. Så för vår del blir det vägen över Sollebrunn – Alingsås – Lerum som vi kommer att välja.
Att välja den vägen om man 'bara' ska förbi Göteborg känns inte som ett vettigt alternativ så ska man tvunget förbi Göteborg så blir det att betala 18 sek om man nu ska tillbaka också.
Det jag undrar mest över är varför i helsike inte Göteborgarna skyndsamt bygger en ordentlig förbifart?
Är det något slags storstadssyndrom?
De fattar liksom inte att det är en hel del transporter som ska förbi – de har inte ens tänkt att stanna i Göteborg.
I lilla Vänersborg har vi en ordentlig förbifart.
Trollhättan har inte lyckats lika bra.
Uddevalla är ok i.o.m. nya E6 och nya bron.
I Kungälv samt Kungsbacka funkar det fint. Det finns fler exempel. Men så fort man närmar sig Göteborg eller Stockholm så ska man 'in i' staden.
Örebro och Malmö har dock varit duktiga på att lösa förbifarter.
I Örebro kan det dock korka till sig om man råkar hamna mitt i den s.k. rusningstrafiken.
Visar Göteborgarna upp något tecken på att fixa en snygg förbifart? Den kan t.ex. börja strax norr om Lindome – passera på behörigt avstånd från Mölnlycke och sedan Partille. Strax söder om Ale är det dags att vika av västerut och t.ex. ta sig över till Kungälv på en ny och förstärkt bro.
Är detta orimligt?
Verkar så.
Men det som Göteborgarna tycker är rimligt är att lägga 20 miljarder på en tågtunnel!? 'Västlänken': 8 kilometer dubbelspårig järnväg – i en tunnel – och den är inte ens rak…
De räknar med att trängselskatten ska inbringa ca 17 miljarder. Räknat på fram till 2021.
Känns väldigt konstigt att man ska betala om man nu bara ska åka förbi. Bäst att kolla upp det där…
… nu har jag googlat och läst och begrundat. Det verkar som om det faktiskt är så att ska jag köra 'förbi' Göteborg så måste jag vara med att betala trängselskatten.
Däremot kan vi åka till IKEA och tillbaka så länge vi håller oss på och öster om E6:an å väster sida om älven.
Data
Det verkar som om min reparerade Samsung N150 plus med Win 7 starter snart är färdiguppdaterad. Idag har jag 'bara' behövt starta om den ca 5 gånger…
Hälsoläget:
Värken i högerarmen vill inte ge med sig.
[03-04-015-005]
Hej du!
Ja det blir ju lite pengar beroende på hur ofta du åker till Landvetter. Men 18 SEK kan jag tycka är försumbart egentligen. Du har inte provat med buss/tåg till Gbg och sedan flygbussen mycket smidigt tyckte jag. Om det stämmer med tiderna vill säga. Då slipper man fundera på långtidsparkering och den betalningen.
Nej nu blir det sängen och God natt!
Annelie
Fridens!
Är väl mest en principsak…
Buss-tåg-buss är ju ett alternativ för de som fixar att hantera allt sitt bagage på egen hand.
Jag behöver ofta hjälp med förflyttningen, främst då med den tyngre resväskan.
Sist ryckte sonen in och körde och hjälpte mig.
Vi har bekanta i Onsala som vi hälsar på lite då och då. Det plockar till det med.
Vi kommer givetvis att fortsätta åka som vanligt och få betala lite extra som Göteborgarna kan finansiera med.
Men jag ser också mer vettiga och bättre lösningar – på sikt – tycker jag.
Samma här! Sängen och god natt!
Kramar!