Besvärsläget
Bättre. Preparerade mig med 10mg Stesolid i går kväll för att mina spända muskler skulle få slappna av lite.
Kontakt med Spine Center i GBG :sjuk:
Det ska vara ett brev på väg som innehåller en kallelse. Jag ska till Göteborg den 11 mars 2008. Se där. Nu blir det spännande att se vilket klockslag och vilken doktor?
Fick brevet, med kallelsen. Det blir klockan 13:00. Men inte till ’min’ doktor. Men det här blir säkert skitbra det också.
En rolig historia
Jag har hört den förut. Ni har säkert också stött på den. Men den tål att läsas igen:
”– Jag läste i er annons att ni syr upp en kostym medan man väntar. Stämmer verkligen det?
– Jodå, vi tar alla mått och sedan får ni gå hem och vänta!”
Källa: HÄLGE nr 2 2008.
Ni missar väl inte HÄLGES ’stripsida’? 😀
WebbHotell-strul
Var i telefonkontakt med O&K idag. De (Martin) ska skicka ett lösenord via SMS. Det kommer troligtvis inga lösenord via brev. Då de inte har en utarbetat rutin för detta.
Och vad avser e-postkontona så verkar det som om någon smartskalle satt igång att sopa rent alla lösenorden till dem så de kan inte bytas? Men det skulle tydligen gå via någon slags manuell handpåläggning. Jag antar att det handlar om många tusentals lösenord.
Och någon tidsplan kunde de över huvudet taget inte prestera. De tyckte själva att det var mycket pinsamt. Jag tycker det är skandal.
Fick ett SMS. Om att nu var allt klart. FTP fungerade men skulle behöva byta alla lösenord till e-postkontona. Jag svarade på det där SMS:et, att det inte går att FTP:a eller ändra lösenord för e-postkonton, utan ett lösenord, till själva domänkontot.
Då ringde det i mobilen. Det var väl den där Martin, tror jag, som jag skickat e-post till. ”Har du inte fått något lösenord?”, undrar han då, jag svarar: ”Nej.” och han fortsätter: ”Skicka ett mejl med dina uppgifter så får du ett lösenord via SMS.” och på det svarar jag: ”Men det har jag ju gjort en gång redan. Ska jag göra det igen?”… tystnad…. M fortsätter: ”Vad heter du?” , jag svarar på det och M ordar vidare: ”Jaha ja, ja, där hittade jag dig, hm, hm…, men då ska du alldeles strax få ett lösenord, via SMS.” Det var 14:06. Nu är klockan 16:07. Det är långa ’straxar’ det där…
Jag har för säkerhets skull skickat ett mejl till. Som är en kopia av det första. Om jag får ett nytt lösenord är nog det första jag gör, att försöka byta det.
Så… 16:28 får jag ett SMS, med ett lösenord…
Efter en hel del trasslande så får jag till det med byte av lösenord på e-postkonton. Och så byter jag till ett säkrare lösenord för själva domänkontot. Sedan skulle jag sätta igång att kopiera alla mina data-filer till min lokala hårddisk. Då trilskas den där serverjäveln igen och vägrar hålla kontakten. Löjligt låga s.k. ’time out’ tider. Skickade ett ilsket SMS och klagade på det. Fick följande svar: ”Men snälla, vi kan inte styra över eventuella time out.”. Ni som begriper, begriper säker vem som begriper.
Nu har jag i alla fall fått fart på kopierandet. Det började funka efter det där knäppa mejlet? Nu är det snart klart. Ska bara kopiera SQL-databaserna också. Och så vill jag se om det är någon fart på e-posten.
Banken
Var inne till banken i ett ärende. Jag bankkund i bl.a. SwedBank. Och via dem har jag en av mina internetbanker. Och till detta, hos SwedBanks internetbak, behöver man en liten ’dosa’ som genererar koder som krävs vid transaktioner ut från banken, bl.a.
Den jag hade var av en liten, kreditkortstor sak och nästan lika tunn. Och det var liksom knappar som inte var knappar, på den. Som förhöjningar. Jag hade problem med det där. Det ökade på min värk i händer och armar att trycka på den där.
Och hustrun har en liten oval, orange sak, med vanliga knappar. Som jag då tittat lite snett på. Jag bestämde mig för att byta till mig en sådan, i banken. Min tur. Framför mitt ärende och får veta att de där små enkla smidiga sakerna inte finns längre. Det gick inte att byta batteri i dem.(?)
Måste vara en höjdare som är inköpsansvarig. Eller som nu inte är det längre.
SwedBanks lättryckta koddosa. |
Det de hade att erbjuda, som var lättare var en apparat som är betydligt stötte än vanliga bordsräknare. I sammanhanget var det jättelik. Titta på bilden. De omgivande referensprylarna är: Min mobiltelefon, en Sony Ericsson W200i. En vanlig tändsticksask och en svensk 5-krona från 1991. Det där är inget som man tar med sig på resan.
En annan rolig sak, tycker jag, som hände vid det här besöket var när banktjänstepersonen skulle aktivera ’dosan’. På de små har de tydligen en aktiveringskod och så får då kunden slå in sin s.k. PIN-kod. Så gjordes och det blev fel. Manualen lästes och det knappades väldigt på ’dosan’. Den här modellen var ny för min banktjänsteperson. Och när de övriga i banklokalen tillfrågades så var de lika främmande. Det var bara ’Eva’ som kunde och hon var inte där, elände.
Jag fick i alla fall försöka trycka in ’min’ PIN-kod, tre gånger. Och då låstes ju givetvis den där apparaten. Då rings supporten. Jag förstod av samtalet att supporten inte var så värst hemma på den där modellen heller. Men upplåst blev den
Jag hade, tekniskt intresserad som jag är, suttit och småsneglad på bankpersonens frenetiska tryckande på ’dosan’ samt ett nervöst studerande av manualen. Jag sneglade lite i den också. Och konstaterade att det där var en s.k. konsumentmanual. Den innehöll inga instruktioner om hur dosan ’aktiveras’. Jag hann läsa att den här modellen var ’smartare’ än en annan modell etc. Man behövde inte trycka så mycket. Antagligen avsågs den ’lilla’.
Då fick jag tanken att det var kanske så att de även förenklat aktiveringsförfarandet. Jag frågade hur de gjorde med de mindre ’dosorna’ och fick en snabb genomgång. Och att det var så som det var gjort på den här också. Då testade jag ett antagande. På den lilla modellen sker aktiveringen av att man trycker på en knapp och så ska då ’aktiveringspersonen’ skriva t.ex. ’1234’ Då dyker det upp en anmodan om att ’kunden’ ska skriva in sin ’hemliga’ PIN-kod, upprepa den och sedan är allt klart!
Och så var det då gjort på den här och det blev då fel. Jag antog alltså att de rationaliserat bort ’aktiveringsförfarandet’. Att när ’knappen’ trycks, första gången, då ska kunden knappa in sin PIN-kod och sedan upprepa och allt klart.
Medan banktjänstepersonen satt i samtal med telefonsupporten, och diskutera hur problemet skulle lösas, vinkade jag till mig ’manualen’ och läste hur man gör för att byta PIN-kod. Jag knappade in ’1234’ höll en knapp inne, väntade lite. Fick en uppmaning om att knappa in ny PIN-kod, gjorde så, upprepa, gjorde så. Allt klart. ’Dosan’ var aktiverad och klar.
Det där såg banktjänstepersonen och sa till telefonsupporten: ”Du, det verkar som om kunden själv har löst det här…, ja hej och tack då.” Och så lades telefonluren på. Och jag blev överöst med tack och beröm. Det där räddade min dag. 😀
Andra Bloggar om: Besvär, Läkarbesök, Humor, WebbHotell, Strul, SwedBank, Bankdosa, InternetBank
Så du fick äntligen din tid i Gbg 🙂 Toppen! Det va väl på tiden också.
Lycka till.
Kram Bille!
Visst! Tackar!
Kramar! :me:
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Nisse du kan bli support på dosor åt banken hihihi
Dosexpert – tjusig titel…