[not: publicerade: 230331, 230401, 230402, 230403, 230404]
Snön kvar. Soligt. Inte så kyligt. Åsså snöar det – igen…
(kvällen).
VeckoMätning
Vikt: 98kg -0,1kg 🙂
Bukomfång: 116cm +1cm ↑ 😐
Kroppsfett: 33,1% ±0 🙂
Muskelmassa: 61,4kg ±0 🙂
Vatten: 47,9% ±0 🙂
BLTR: 134/79 ± 😐
Puls: 58 ± 😐
Städ
Hustrun drar igång i eftermiddag.
Vila
Efter lunch blev jag trött så det fick bli sängläge i va 40min,
innan sjukgymnastiken.
Sjukgymnastik
Gick faktiskt riktigt bra. Av misstag lade jag på ett extra kilo på
övningarna för nack-, skulder- & axelmuskler.
och så fick jag rådet av en av sjukgymnasterna (inte ’min’) att öka
intaget protein, främst på morgonen.
Så då får jag fundera på vad vi ska hitta på. Fler ägg är uteslutet
då jag har förhöjt (medicinerat) kolesterol.
Film
Corrective Measures
(2022). Märklig film – den blev bra först de sista minutrarna.
Data (JavaScript-Programmering)
Funderar mycket på det numer. Är inne på min tredje HTML-sida som
ska underlätta inlärandet av hur man löser Rubiks Kub.
I ’tekniken’ CFOP har jag två sidor; 2 look OLL & 2 look PLL.
Och nu håller jag på med en HTML-sida som är mer inriktad på OLL,
PLL & COLL samt ev också ZBLL. Och långt ’bak’ i tänket finns
också ZZLL.
Håller fn på med att lösa hur jag ska välja färger. Det finns ju
begränsningar och en mängd varianter.
Har en lösning på ’G’ men den ser ut att kräva en massa kodrader så
jag får klura på om jag ska skapa någon slags (finurlig) funktion 😉
Programmering (HTML & JavaScript)
[Visa mer…]
[x] Har kommit på hur jag ska beräkna hörnbitarnas orientering och färger 🙂
[] Återstår att knappa in en massa kodrader (om det nu inte går att förenkla via en funktion ❓
[] Funderar på om jag ska via utseendet på det gula (inför OLL) för att klura ut hur 4:e hörbiten ska orienteras.
[] Har bestämt mig för att först lösa hur färgvalet ska gå till. Är inte 100% nöjd med nuvarande PopUp.
[] Testa med en fast färgtabell där man klickar och sedan fyller i det ’bitfält’ som ska ha den färgen (där det går).
[] Funderar också mycket (i samband med ovan) hur rör sig hörnen när tre positioner är inblandade?
[x] Har lagt in algoritmerna för COLL
[] Lägga in sekvenserna för COLL.
[] Har börjat lägga in algoritmerna för ZZLL.
[] Lägga in sekvenser för ZZLL
[] Har också kikat på ZBLL
[/] Hur rör sig bitarna för respektive algoritm OLL > PLL (COLL)
Har börjat kolla men har ingen riktigt bra smart ide om hur funktionen ska vara konstruerad?
>: Funderar fortfarande
[x] Definiera ’sekvenser’ (ID från ’bitarna’). Klart.
[] Kombinera funktionerna för 2 look OLL & 2 look PLL för att få funktioner för;
[] A. söka igenom sekvenser för att hitta OLL-algoritm
[] B. utifrån beräknat resultat får en ny sekvens och hitta PLL-algoritm.
[] Presentera resultat. Har inte bestämt om det ska ske ’bredvid’ varandra eller under varandra.
[] Fundera på om det är mödan värt att även ta med COLL
[] funktion för att visa hur kuben ska hållas inför algoritmerna.
Kuben
[Visa mer…]
10 F2L[1]-löst
0 CFOP[2]-lösta[3]
Sista lagret löser jag genom att;
1. fixa till det gula korset.
2. vända kantbitarna rätt 1-2 steg.
3. Placera hörbitarna rätt 2-steg (oftast).
[1] F2L: First 2 Layer – man löser dem liksom ’samtidigt’ – efter att ha fixat hela ’vita korset’[4].
Det gör jag mer på intuition och ’erfarenhet’ än att jag följer specifika algoritmer / sekvenser.
[2] CFOP: Cross, F2L, OLL & PLL
[3] OLL & PLL gjorde jag via mina program (som jag testar (HTML / JavaScript)):
’NGN – 2 look OLL’ & ’NGN – 2 look PLL’[5].
[4] De vita kantbitarna ska alltså stämma överens med centrumbitarna.