[not: publicerad: 230405]
Snön kvar. Soligt. Verkar ff mildare.
Tvättar
Strumpor och kallingar samt T-tröjor börjar ’ta slut’.
Upphängt och väntar nu på att torka 🙂
Sjukgymnastik
Idag ska jag ta mig dit. Den där förkylningskänslan vill inte
försvinna så jag har definierat den som någon slags allergi. Får ta
lite försiktigt.
Gick över förväntan 🙂
Ormar
Chansade och hittade 3st ormar. Två Huggormar och en Snok 🙂
Synd att jag bara hade mobilen med mig så det blev inga bra
bilder…
![En Huggorm och en Snok [Bild: En Huggorm och en
Snok]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_170704_Huggorm_01-Snok_01.jpg)
Inringat en Huggorm.
De röda pilarna pekar på en Snok som håller på att ta sig in i en
hålighet vid den vänstra pilen.
Innan jag fick upp mobilen så låg Snoken bredvid Huggormen ungefär
där pilarna ’startar’.
![En Huggorm [Bild: En Huggorm]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_170729_Huggorm_01.jpg)
Den inringade Huggormen från bilden ovan.
![Huggorm 2 [Bild: Huggorm 2]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_170841_Huggorm_02.jpg)
Efter lite letande hittade jag en Huggorm till, väl gömd i gräset..
Film
Thera Are No Saints (The Jesuit) (2022).
Programmering (HTML & JavaScript)
[Visa mer…]
Fixade till en av kuberna så att det kanske blir lättare att klura ut hur bitarna placerar sig efter olika ’vridningar’ (algoritmer):
![Sista lagret med lägesmarkeringar [Bild: Sista lagret med lägesmarkeringar]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_104727-Kuben_Marked.jpg)
Får se om de sitter kvar – kändes lite tveksamt.
[] Har bestämt mig för att först lösa hur färgvalet ska gå till. Är inte 100% nöjd med nuvarande PopUp.
[] Testa med en fast färgtabell där man klickar och sedan fyller i det ’bitfält’ som ska ha den färgen (där det går).
[] Funderar också mycket (i samband med ovan) hur rör sig hörnen när tre positioner är inblandade?
[x] Har lagt in algoritmerna för COLL
[] Lägga in sekvenserna för COLL.
[] Har börjat lägga in algoritmerna för ZZLL.
[] Lägga in sekvenser för ZZLL
[] Har också kikat på ZBLL
[/] Hur rör sig bitarna för respektive algoritm OLL > PLL (COLL)
Har börjat kolla men har ingen riktigt bra smart ide om hur funktionen ska vara konstruerad?
>: Funderar fortfarande
[x] Definiera ’sekvenser’ (ID från ’bitarna’). Klart.
[] Kombinera funktionerna för 2 look OLL & 2 look PLL för att få funktioner för;
[] A. söka igenom sekvenser för att hitta OLL-algoritm
[] B. utifrån beräknat resultat får en ny sekvens och hitta PLL-algoritm.
[] Presentera resultat. Har inte bestämt om det ska ske ’bredvid’ varandra eller under varandra.
[] Fundera på om det är mödan värt att även ta med COLL
[] funktion för att visa hur kuben ska hållas inför algoritmerna.
Kuben ![Rubriks Kub [Bild:
Rubriks kub]](http://ngn.nu/Pict/2023/230108-Rubriks_Kub.png)
[Visa mer…]
10 F2L[1]-löst
0 CFOP[2]-lösta[3]
Sista lagret löser jag genom att;
1. fixa till det gula korset.
2. vända kantbitarna rätt 1-2 steg.
3. Placera hörbitarna rätt 2-steg (oftast).
Rengöring
En av kuberna ville sig inte så jag tänkte att den kanske fått för mycket olja. Plockade isär den:
![Isärplockad kub [Bild: Isärplockad kub]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_104136-Kuben_Cleaning_i-delar.jpg)
Alla kuber ser inte ut så här, isärplockade. Det finns olika konstruktioner om hur bitarna ska hållas på plats.
![Isärplockad kub - Mitten [Bild: Isärplockad kub - Mitten]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_104119-Kuben_Cleaning_Mitten.jpg)
Den här kubens mittendel, med centrumbitarna (6st). Under ’locken’ sitter en justeringsskruv och en fjäder.
![Isärplockad kub - De lösa bitarna [Bild: Isärplockad kub - De lösa bitarna]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_104101-Kuben_Cleaning_Bitarna.jpg)
De lösa bitarna;
A: Hörnbitar (8st)
B: Kantbitar (12st)
Rengjorde dem så gott det gick – de var bra ’oljiga’.
Och sedan satte jag ihop den igen:
![Isärplockad kub - Ett lager klart [Bild: Isärplockad kub - Ett lager klart]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_105234-Kuben_Cleaning_Ett-lager-klart.jpg)
Ett lager klart.
![Isärplockad kub - Lager 2 klart [Bild: Isärplockad kub - Lager 2 klart]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_105408-Kuben_Cleaning_Lager-2-klart.jpg)
Lager 2 klart.
![Isärplockad kub - 3 bitar kvar i sista lagret [Bild: Isärplockad kub - 3 bitar kvar i sista lagret]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_105654-Kuben_Cleaning_3-bitar-kvar-i-sista-lagret.jpg)
3 bitar kvar i sista lagret.
![Isärplockad kub - Rengöring och montering klar [Bild: Isärplockad kub - Rengöring och montering klar]](http://ngn.nu/Pict/2023/230403_105857-Kuben_Cleaning_Klar.jpg)
Klar 😀
[1] F2L: First 2 Layer – man löser dem liksom ’samtidigt’ – efter att ha fixat hela ’vita korset’[4].
Det gör jag mer på intuition och ’erfarenhet’ än att jag följer specifika algoritmer / sekvenser.
[2] CFOP: Cross, F2L, OLL & PLL
[3] OLL & PLL gjorde jag via mina program (som jag testar (HTML / JavaScript)):
’NGN – 2 look OLL’ & ’NGN – 2 look PLL’[5].
[4] De vita kantbitarna ska alltså stämma överens med centrumbitarna.