![ComHem logo [Bild: ComHem logo]](http://www.comhem.se/image/view/-/3304/lowRes/1120/-/comhem_logo.gif)
Com Hem
Nu har det hänt igen! Jag har tappat ordningen. Jag har 'bråkat' med Com Hem tidigare. Men senast just detta händer; att ett bredbandsbolag höjer hastighet och kostnad utan att jag beställt det är ju inget nytt. Telia gjorde det sist, för oss och det var då anledningen till att vi bytte till ComHem.
Nu ligger de risigt till.
Här kommer hela brevet citerat:
"Stockholm 2012-03-19
Snart höjer vi din bredbandshastighet till 10 Mbit/s
Hej,
Från och med den 1 maj 2012 kommer du kunna glädja dig åt ett snabbare och enklare vardagssurfande, Vi höjer nämligen din bredbandshastighet från de 5 Mbit/s du har idag, till 10 Mbit/s. Det nya priset för din dubbelt så höga hastighet är 249:-/månad.
Ett bättre färdmedel på internetströmmarna
Bakgrunden till höjningen beror på att din befintliga tjänst utgår ut vårt utbud och du kan därför inte behålla den. Nätet fylls av alltmer kapacitetskrävande tjänster samtidigt som vanliga sajter blir allt tyngre med strömmande video och ljud – därför uppgraderar vi flera av våra tjänster och vi hoppas att din nya hastighet underlättar för dig i ditt vardagssurfande, oavsett om du gör dina bankärenden eller tittar på bilder och filmklipp.
Det här gäller för din nya bredbandstjänst
Din nya bredbanshastighet 10 Mbit/s börjar gälla från och med den 1 maj 2012.
Du behöver inte göra något aktivt val för att förändringen ska genomföras, den sker per automatik. Du kan enkelt ,äta din hastighet via www.bredbandskollen.se. Om du vill ändra eller säga upp ditt bredbandsabonnemang till följd av förändringen har du rätt att göra det till och med 2012-04-30 utan att det medför någon kostnad för dig.
Jämför oss gärna
Bredband från Com Hem är ett av de mest prisvärda alternativen på marknaden och vi tål att jämföras, skapa din egen uppfattning med hjälp av Bredbandsjämföraren som du hittar på comhem.se/bredband. Här kan du även läsa mer om oss och våra tjänster.
Vill du prata med oss är du alltid välkommen att ringa vår Kundservice, 0771-55 00 00.
Med vänliga hälsningar
Com Hem AB
Kundservice"
Mina invändningar:
1. Som f.d. IT-människa så vet jag att möjligheten att ha kvar 5 Mbit/s kommer att finnas kvar. Notera att det står: "Bakgrunden till höjningen beror på att din befintliga tjänst utgår ut vårt utbud". Det innebär att det inte kommer att erbjudas nya kunder (utbudet). Men givetvis kommer det fortsättningsvis vara tekniskt möjligt att fortsätta leverera tjänsten så det där 'tvånget' är skitsnack.
2. Priset, de erbjuder 249:-/månad för 10 Mbit/s. Idag har jag 5 Mbit/s och för det betalar jag 199:-/månad. Jag har INGET BEHOV av högre fart. Jag tittar inte på 'strömmande' film / video eller 'tunga' bilder och jag lyssnar inte på 'strömmande' musik eller annat ljud via internet heller.
Kan ComHem gå ed på att det är fullständigt omöjligt att få behålla 5 Mbit/s för 199:-/månad så kommer jag att se mig om efter annan bredbandsleverantör och det innebär att bredbandstelefonin också sägs upp.
Jag har inget behov av ökad fart.
Ser hellre att internets olika sajter anpassar sina hemsidor så att de blir mindre 'tunga'.
Vi har ju en massa smartphones som inte är så kraftfulla. Där hjälper det inte ens om 'X'G kommer att bli supersnabbt.
Begränsningen sitter i telefonens teknik. En del surfplattor har också mycket övrigt att önska i bl.a. processorhastighet på grafiksidan.
Som sjukpensionär måste jag jaga alla kostnader.
Hälsoläget:
Lömsk.
[01-02-015-005]
Skickade en fråga till: kundservice@comhem.com.
Den ePosten finns på fakturan.
Kom ett svar att de inte behandlar frågor via den ePosten utan jag måste ställa min fråga via ett s.k. formulär.
Så det har jag gjort nu. Enligt nedan:
”Rubrik: Snart höjer vi din bredbandshastighet till 10 Mbit/s
Hej,
Kan ni gå ed på att det är fullständigt omöjligt att få behålla 5 Mbit/s för 199:-/månad?
Jag vet att det försvinner ur ert ’utbud’. Men jag vet som f.d. IT-människa att tekniken möjliggör att tjänsten kan vara kvar.
Jag har inget behov av ökad fart.
Ser hellre att internets olika sajter anpassar sina hemsidor så att de blir mindre ’tunga’.
Vi har ju en massa smartphones som inte är så kraftfulla. Där hjälper det inte ens om ’X’G kommer att bli supersnabbt.
Begränsningen sitter i telefonens teknik. En del surfplattor har också mycket övrigt att önska i bl.a. processorhastighet på grafiksidan.
Som sjukpensionär måste jag jaga alla kostnader.
Har publicerat ert utskick på min blogg (blogg.ngn.nu): ComHem vill ha mer pengar? den 24/3-2012.
Vänligen
—
Nils-Gunnar ’Nisse’ Nordlundh
Kundnummer: 27151053”
De svarade:
”Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi har valt att ha 10mbit som våran lägsta hastíghet. Det är inte det att vi inte kan ha 5mbit som hastighet utan vi väljer att ta bort den ur vårat sortiment på bredbandshastigheter.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice ”
Min motfråga:
”Ska jag tolka det svaret som att jag kan ha kvar 5 Mbit/s och fortsätta betala 199 sek / månad?
Eftersom man fortfarande kan ha det, men ni gör ett val, som egentligebn bara rör ert ’sortiment’.
Vänligen”
På det svarade de:
Detta är en ändring som rör alla kunder och som inte är valbart. Detta beror på att vi gör plats i vårt nät för andra tjänster. Det är givetvis tråkigt att vissa kunder tycker att detta är något negativt, men samtidigt så måste vi se över våra hastigheter i takt med att internet utvecklas och blir större.
Det är alltså inte möjligt att behålla hastigheten 5 mbit, 10 mbit är alltså det lägsta ni kan abonnera på hos ComHem nu.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Och då kontrade jag med:
OK
Då säger vi så här. Ni höjer till 10 Mbit/s och jag fortsätter betala 199 sek / mån eftersom hastigheten inte är valbar men jag vet att kostnaden är diskussionsbar.
Överens?
Har Ni inte mandat att besluta i detta så för över ärendet till avdelningen för kundrelationer.
Vänligen
Hej,
Det stämmer att vår lägsta tjänst numer är Bredband Medium 10 Mbit/s, vi kan således ej erbjuda dig vidare abonnemang på 5 Mbit/s. Främsta anledning till hastighetsförändringen är en anpassning till att internetsajter blir allt tyngre och ställer ökade krav på vad en uppkoppling bör klara för att ge en följdsam och god upplevelse.
Slutligen vill jag tacka för dina synpunkter, vår förhoppning är naturligtvis att du med tiden kommer känna dig tillfreds med vår förändring av produkten.
Vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice
Jag har skickat en text till Er kundrelation, om att kan jag inte få behålla 5 Mbit/ sek så får det väl vara OK att höja den till 10 Mbit/s men jag betalar inte för det.
Dels för att jag inte beställt det och dels för att jag inte har behov av det.
Jag använder inte den typen av sajter som skulle kunna vara ’tunga’ och ’krävande’.
När planerar ni nästa höjning?
Var tog begrepp som konkurens vägen och ’billigast men bäst’?
Måste Era vinster vara så gigantiska?
Min sjukpension höjs inte i den takt ni höjer era bredbandskostnader.
Vänligen
Det ringde en snäll pojk från ComHem så nu blir resultatet att jag får ett ’kampanjpris’ som innebär att jag, i snitt, under ett år, betalar ca 10 sek mindre / månad, för 10 Mbit/s än vad jag gör nu, för 5 Mbit/s.
Det jag ’betalar’ är att jag ’binder’ mig till ComHem i ytterligare 12 månader. Jag var ju ’obunden’.
Detta innebär ju att det sannolikt blir en ny ’strid’ om ca 12 månader…