sömn; ok
Filfixande
Min bildfilslogistik börjar nu flyta över till fillogistik. Alla användarfiler på sin bestämda plats. Så som operativsystemen har det som standard.
I Microsoft Windowsvärlden (Vista Basic Home Edition) är det typ (via explorer.exe, Utforskaren):
C:/Användare/Nisse/Dokument
C:/Användare/Nisse/Bilder
C:/Användare/Nisse/Musik
etc
Via det s.k. dos-läget (start->kör->cmd) ser det dock lite annorlunda ut:
C:/Users/Nisse/Documents
C:/Users/Nisse/Pictures
C:/Users/Nisse/Music
etc
Vilken konsekvens den ’översättningen’ kan få, bl.a. för datorns ’hastighet’ kan ni ju klura på.
I linusvärlden (ubuntu 9.10 karmic koala) är det (via nautilus, Filhanteraren):
/home/Nisse/Dokument
/home/Nisse/Bilder
/home/Nisse/Musik
etc
Fast jag vill ju ha delar av det där på en separat hårddisk. Bilder, film och ljud.
Pixmania
Försökte ringa dem. ”Alla linjer upptagna var vänlig försök senare”. Efter en halvtimma misstänkte jag att det var något skumt. Så jag ringde upp numret igen och tryckte snabbt in 9-1-1. Det där brukar få de där menyvalssystemen att flippa ur och så blir man kopplad till en person.
Det var tydligen något tekniskt fel…. Enligt den handläggaren jag fick prata med så hade de inte så värst mycket att göra.
Drog samma ’historia’ som dem 16 mars 2010 och undrade vad det kom sig att det inget händer.
Han kollade här och där och ’såg’ vad som blivit ’fel’ men att det tydligen bara var en enda person på huvudkontoret som hade behörighet att fixa till det där. Han ’såg’ också att hans kollega skickat iväg ärendet – och att inget hänt.
Jag bad han då att påminna den där behörige och att jag ville ha en bekräftelse från densamme om att denne fått ’ärendet’. Jag efterfrågade helt enkelt lite affärsmässighet.
Vi får se vad som händer.
Skickade följande meddelande, för säkerhets skull:
”När Ni väl fått ordning på den här ordern, varan är returnerad, och jag fått de 253 SEK återbetalda så förväntar jag mig, därutöver, någon form av kompensation.
Jag fick bekräftelse om att ni fått varan i ordern: CCL116889556, den 10 mars 2010 (tyvärr är den returuppgiften registrerad under en annan order: CCL116983218)
Handläggningstiden börjar bli (är) oacceptabel.
Jag har skickat ett antal medelanden och fått minst sagt märkliga svar.
Två gånger har jag nu haft telefonkontakt. 16/3-2010 och nu 25/3-2010.
Vänligen”
Oj! Nu (15:13) fick jag en bekräftelse på att:
”En förfrågan på en återbetalning,för beställningsnummer CCL116889556 har gjorts till vår Ekonomiavdelning.”
Oj, oj! Nu (15:21) fick jag följande:
”Nils-Gunnar Nordlund,
Vi informerar dig om att återbetalningen på 253 SEK har genomförts.
Eftersom du betalt med bankkort on-line kan det ta upp till 4 vardagar (för ett bankkort med direkt debitering) och 30 dagar (om du har ett bankkort med längre debiteringstid).
Vänligen kontakta din bank för ytterligare upplysningar angående debiteringstid.
Med vänliga hälsningar,
felix”
Kameraköp
Sitter och dreglar äver en ny digital systemkamera (som jag egentligen inte behöver men jag vill ha två, en med ett makroobjektiv (105mm) och en med mitt 70-300mm objektiv. Det lutar åt en SONY a380L. Lägsta pris jag kunnat hitta inklusive frakt är: 5130 SEK (rajalacamera.se)
Men, eventuellt har en kompis till min son ett SONY-hus (a200, tror jag) som kanske kan avyttras – väntar på besked.
Film
Nu har jag ’gottat’ mig lite och sett filmen (DVD): Black Knight, Martin Lawrence.
Gillade den också.
Hälsoläget:
Om vi bortser från lite balansproblem så får dagen anses som ok.