Måndag – Alltså, ja, en helt vanlig måndag…

[not: publicerade: 221109, 221110, 221111, 221112 & 221113]

ttela
Reagerade på ett par insändare (som jag hoppas är skämt eller
ironi…)
Sid. 4:

Varför måste vi snigla fram över Dalbobron
långt från staketet?

Trafiken tvingas i båda riktningar köra i snigelfart över Dalbobron i Vänersborg. Varför måste bilar mot Dalsland snigla fram i 30 kilometer i timmen långt från betongstaketet? När Stallbackabron nyss ­renoverades fick vi minsann köra mycket fortare, och då rörde det sig om 10 000-tals fordon per dag.
Men på Dalbobron har gatuarbetarna eller cyklande
”gatubyråkrater” bestämt att snigelfart blir lagom och bra.
Bilfilen mot Vänersborg löper utmed ett skyddande kravallstaket på ­betongfundament. Längst upp på bron finns en öppning. Varför ska vi tvingas snigla efter öppningen mot stan. Och varför ska vi tvingas snigla då gatuarbetarna gått hem i god tid för dagen
efter sju timmars pysslande?


Gatu/brojobbet sker i snigeltempo under 18 månader. Det är väl bara stat eller kommun som tillåts arbeta så långsamt och driva folk till vansinne. De har inget ansvar, eller bryr sig kanske inte. Nu står fem och låtsas göra något på bron. Om ­Vänersborgs politiker kände minsta ansvar för detta uppenbara debaclet så borde minst 50  gatu/broarbetare tvingas sättas in så det blir klart på en månad.
Snigelfart på Dalbobron – sätt in 50 broarbetare!

PS! Gigantiska köer vid broöppningarna. Hur ska det bli till sommaren med alla segelbåtar?

Det här stolpskottet till insändarskribent missar bl.a. ett
väsentligt fakta:
Dalbobron är kanske extra känslig för ’fartvibrationer’ under
reparationsarbetet? Samt; Det är en klaffbro.
På Stallbackabron finns inga klaffar.

Sedan vill jag tillägga att det kanske är lämpligt att den är
personen lämnar in sitt körkort, för med den inställningen är man
ytterst olämplig som fordonsförare.

Det var ytterligare en stolle som vädrade sin ytterst obegåvade
åsikt, på samma sida:

Ta bort rondellerna i och utanför
Trollhättan!

Ta bort rondellerna i och utanför Trollhättan! Och
varför uppförsbacke i direkt anslutning till rondell? Dessa höga vägkanter som inte var märkta med snöpinnar, bilister har åkt av, stått och slirat för att komma upp för backen. Tydliga exempel visades nu vid kaoset i och runt Överby med omnejd.


Viss orutinerad chaufför finns med i bilden, folk som kör med sommardäck och så vidare men bedrövligt och betydligt fler avåkningar på grund av rondeller! Fart måste till när ni byggt backe upp till dem.
Och varför inga fler vägar ut in till stan? Den breda fina cykelvägen längs med kolonistugorna –går den inte att kombinera åtminstone för a-traktorer.
Karusellrondellkant

Förstår ju att ’Karusellrondelkant’ avser det nyligen ’plötsliga’
snövädret (som SMHI varnade för) – och att det förekom en
kantstötning…
Vid vinterväglag ska man inte köra fordon som inte har vinterdäck.
Polisen rekommenderar – håll dig hemma om du inte har en avgörande
samhällstjänst.

Att ha en rondell i en backe. På vilket sätt är det värre än att du
står i en korsning och ska köra ut och svänga ’uppåt’?

Att föreslå: ”Den breda fina cykelvägen längs med kolonistugorna
–går den inte att kombinera åtminstone för a-traktorer

Det kan inte vara seriöst… ❓

Har man den inställningen så kanske ’Karusellrondelkant’ också ska
fundera på att lämna in sitt körkort ❓

Vila
Lade mig att vila i ca 20 minuter, efter frukosten.

ICAmaxi
Fick meddelande från dem idag att de skulle fixa ’reservationen’ på
mitt bankkonto 🙂

Styrketräning
Testade mina nya hantlar…

Övrigt
Väldigt vad ’slö’ den här dagen blev… ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *