[X2000 STHLM-Herrrljunga]
Sömn, ua.
Vaknade på vandrarhemmet. Tidigt.
Fixade verkstad till Bilen – Onsdag.
Hustrun avbokade sin tågbiljett och fixade biljetter till mig och sonen.
’Fylligare rapport kommer…’
Bilverkstadsjakt
Jakten på verkstad började redan 07:00
De två första var det fullständigt kört med.
Nr 3 kunde klämma in bilen nu på Onsdag.
Hustrun begav sig till Gävle jvst, avbokade sin och köpte tågbiljetter för mig och sonen till VBG.
I väntan på tågavgång
Hemma hos Tova inväntade vi tågavgången. Det gällde ju att få hålla om den lilla så mycket som möjligt.
Tova:
Tova med sin mamma och pappa:
Resa
Gävle C – STHLM C – Herrljunga jvst – VBG jvst
I STHLM C.
Vid Burger King, står det en ’gube’ som jag känner igen – Matti!
Han hade åkte med samma tåg som oss från Gävle och skulle nu vidare med samma tåg, som oss. Olika vagnar. Men det löser sig från Herrljunga. Där ska vi nog hitta gemensamma platser.
När jag kom till min plats så satt där redan en person.
Den personen hade också en biljett, med samma plats, samma vagn, samma tåg, pinsamt.
Det blev pinsammare än så, för den andre. Han hade köpt en resa, för idag. Men resebyrån hade beställt den för den 6 maj 2009. Han skulle alltså egentligen inte resa förrän på onsdag…
Han fick sitta i Bistron.
I Bistron gjorde Matti och jag gemensam sak med en fika.
Det är tröttsamt att resa
Nu är jag (och sonen) hemma i VBG igen. Hustrun är kvar i Gävle (som planerat).
Katten
Ringde kattvakten och meddelade att jag inte kunde hämta – ingen bil. Hon, hustruns syste, kom med katten. Det var ett fasligt pipande, gnällande och jamande.
Han hade i vart fall skött sig.
Hälsoläget
Morgonen: Trött men vid gott humör. Ska bli skönt att få komma hem. Fly från bilproblemet. Inge kul att lämna Tova och de andra… hustrun kommer ju på fredag och ’de andra’ hoppas jag kommer ner nu i början på sommaren. Om inte annat så gör vi en vända dit i sommar. Ett väldigt farande till Gävle…
Under dagen: Att åka tåg är inte något som gör mig piggare.
Kvällen: Skönt att vara hemma men uj va’ trött jag var… tidigt i säng.
Äsch då, bilar är ett helsike då de börjar krångla. Men vilken söt liten Tova ni har och hon har ju vackra föräldrar så vad kan man annat vänta sig.
Nu får vi hoppas bilen blir lagad utan att du blir ruinerad och att du snart får se lillan igen klart man måste ränna lite de har en märklig dragningskraft de där småttingarna.
Sköt om dig!
Kram Nonna
Egentligen vill jag inte ha bil. Men nu på sommaren så har det verkligen en frihet att ha bil.
Gamla bilar har en gräns för hur mycket årliga reparationer får kosta, för mig, och det är ca 6000 SEK.
Jag lovar att sköta om mig om du gör det samma :me:
Kramar!
Så söt hon är, lilla Tova!
Gamla bilar är riktiga penningslukare. Hoppas du kommer billigt undan.
Kram
Visst är hon!
Vad den gamla bilen får kosta har en gräns…
Kramar!
Åhhhhh, man känner tom doften av lilla Tova genom datorn 😀
Erkänn att det kändes lite hårt att åka ifrån sötnöten? 😉
Håller med att bilen har liksom en repgräns!
Därav att jag sålde golfen *fniss*
Kramen!
Jag får dock hålla med min dotters svärfar: ”Det luktade mer bebis förr.”
Och vi har kommit fram till att det beror på att numer används inte en massa ’produkter’ för att hålla de små liven rena.
Och, jag gillar den numer mer naturliga lukten.
Ja, det känns hårt att lämna henne, och de andra. Speciellt när det beror på min egen ömklighet.
Bil:
Läste i dagens morgonblaska om Indiska bilen Tata Nano. Enkel bil med en prislapp på ca 16000 SEK. (£1366)
Indiska företagaren, Tata motors, hade planerat en tillverkning om 100 000 bilar. Nu har de fått in beställningar om 200 000 st. De ska lotta ut vilka de 100 000 första nybilsägarna blir.
Kanske något att fundera på? Man kanske begriper vad man ser när man lyfter på huven?
Maxfart: 105 km/h, räcker – faktiskt.
Längd/bredd/höjd: 3,1/1,5/1,6 meter – lättparkerad.
Inget krockskydd: Det har inte MC heller.
Ingen servostyrning: Kan ju bli ett problem…
Hur är det med avgasrening?
Det lär dock komma en Europamodell (år 2011), med servostyrning, bl.a.. Och den blir givetvis nästan mer än dubbelt så dyr (£4000)…
Kramar!