Bredbandsleverantör

Har haft en liten ”diskussion” med min nuvarande bredbandsleverantör telia. Jag har nu det telia kallar internet 500. För det betalar jag nu 339 SKR / månad. Jag vet att det där är dyrt. Men jag har varit nöjd med telia och deras driftssäkerhet.

Men nu har vi fått ”tre hål i väggen” av ComHem och blivit erbjudna 0,5 Megabit (samma som vi har nu). Och lika mycket hemsideutrymme och antal e-postadresser och gratis brandvägg och antivirus. För 199 SKR / månad.

Det är 110 SKR mindre / månad. 1320 SKR på ett år. Pengar som bl.a. kan läggas på CD-r & DVD-r, t.ex.

Risken är ju att ”krångelfaktorn” ökar. Har något i bakhuvudet om att ComHem har mer problem med sin ”upptid” om man jämför med telia. Telia är i det närmaste avbrottsfri. Men är det värt 1320 SKR?

Jag har av telia blivit erbjuden en sänkt avgift, till 309 SKR per månad. Eller 199 SKR per månad om jag sänker ”farten” från 0,5 Mbit till 0.25 Mbit. Att de inte skäms!

Det lutar skarpt åt att jag tar risken och flyttar över internetabonnemanget till ComHem. Även om det riskerar en högre krångelfaktor och merarbetet med byte av e-postadresser samt plats för hemsidorna.

För, mest handlar det om att telia är så rackarnas ”styva i korken”, det gillar jag inte.

8 svar på ”Bredbandsleverantör

  1. Har själv Bredbandsbolaget som ligger i topp när det gäller klagomål. Är mycket nöjd med funktionen blev bara lite sur över att de kan göra som de vill. De uppdaterade abonnemanget från Bostream 299:-/mån. till Bredbandsbolaget 399:-/mån. men lämnar nu rabatt med 101:-/mån.
    De ansåg att dom har rätt att ändra ett avtal vid köpet av Bostream.
    Mvh Janne F

  2. Har haft bredband via kabel/UPC och det har fungerat hyfsat. Nu ska jag flytta och där finns det samma kabeloperatör, men där finns det bara TV och inget bredband pga tekniken är för gammal.
    Så nu ska jag byta. Det lutar nog åt Telia. Har en kompis som haft Telia länge och han har samma erfarenheter som du – tillförlitligt men något dyrt.
    Byråkratin är dock djupt rotad i Telia. Tom kvinnan i kundtjänsten tyckte att det var orimligt – Att jag inte kunde beställa förrän jag flyttat!

    Så om jag har tur så blir ”avbrottet” bara 10 kalenderdagar. Få se om Telia kan hålla vad de lovat på telefon.
    Såg fö i pressen om en kund som fått vänta i 8 månader. Om det blir fallet så ”faller” jag nog också för Bredbandsbolaget.

  3. Personligen har jag testat både comhem, bredbandsbolaget och Telia. Måste säga att TELIA trots allt är bäst. Visst det kanske e lite dyrt, men det e det värt för att slippa all annan skit, samt ha en support som är öppen och hjälpsam.

    • Marie:
      Jobbar du för telia? 🙂
      Hej förresten.
      Har ingen erfarenhet från supporten på bredbandsbolaget eller ComHem. Bara ”hörsägen”. En annan ”hörsägen” är ju ”krångelfaktorn”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *