Vandrarhem: Ängelholm
Morgon: Sovit sådär.
Ligger och vilar. Väntar på att läkem. ska börja verka. Hustrun har tagit en promenad in till Centrum.
Ca kl 10 ska vi åka mot Ring Knutstorp (nära Kågeröd).
Ring Knutstorp
Spännande. Första gången vi rör oss i den här delen av verkligheten (STCC Rally).
Blev anvisade parkering (utan kostnad) och sedan blev vi insläppta på området. En fin inbjudan vi fick. Indrädet kostade en del med det behövde vi inte bry oss om – vi vart ju inbjudna :me:
Letade upp Dacias 'stall'. Där fick vi korv med bröd och dricka.
Där 'hittade' jag också Carina Lorentzon med sin make. De har en Dacia Stepway (Sanderons efterföljare).
Vi informerade oss också om när första racet startade och var det var bäst att stå.
Givevis 'på andra sidan'. Över ytterligare en gångbro och sedan upp på en grässlänt. Där hittade jag Klas som också är Daciaägare, från Onsjö (Ägare till en Lodgy. Hade Sandero tidigare).
Filmade och tog bilder.
De vi var 'intresserade' av:
Mattias Andersson (Startnr: 20), Dacia Dealer Team.
Race 1: 5:a. Race 2: 8:a. Totalt: 5:a
Prins Carl Philip Bernadotte (Startnr: 13), Volvo Cyan Racing.
Race 1: 8:a. Race 2: 10:a. Totalt: 10:a
Thed Björk (Startnr 1), Volvo Cyan Racing.
Race 1: 3:a. Race 2: 3:a. Totalt: 1:a
note: Fick ju sedan se i ttela på måndagen att Trollhättan var representerat i racet via förare Erik Jonsson (Startnr: 6), BMW Sportpromotion.
Race 1: DNF. Race 2: 5:a. Totalt: 11:a
Snitthastigheten för bilarna (race 2, varv 7) låg på ca 122-127 km/h.
Varje race är på 20 varv. Det blir 4mil…
Bilder:
Inför uppvärmning och race1.
Det närmar sig start race1.
Startfält race1:
Pos 1; Bil nr: 11, Förare: Fredrik Ekblom, Cyan Racing, Bil: Volvo S60
Pos 2; Bil nr: 1, Förare: Thed Björk, Cyan Racing, Bil: Volvo S60
Pos 3; Bil nr: 3, Förare: Richard Göransson, Team Tidö, Bil: Saab 9-3
Pos 4; Bil nr: 93, Förare: Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, Bil: Saab 9-3
Pos 5; Bil nr: 20, Förare: Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, Bil: Dacia
Pos 6; Bil nr: 6, Förare: Erik Jonsson, Sportpromotion, Bil: BMW SR
Pos 7; Bil nr: 13, Förare: Carl Philip Bernadotte, Cyan Racing, Bil: Volvo S60
Pos 8; Bil nr: 4, Förare: Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, Bil: BMW SR
Pos 9; Bil nr: 37, Förare: Daniel Haglöf, PWR Racing Team, Bil: Saab 9-3
Pos 10; Bil nr: 9, Förare: Kevin Aabol, Team Kia, Bil: Kia Optima
Pos 11; Bil nr: 28, Förare: Rasmus Mårthen, Team Kia, Bil: Kia Optima
Pos 12; Bil nr: 8, Förare: Roger Samuelsson, Team Tidö, Bil: Saab 9-3
Slutresultat efter race2 (finalen), Totalt:
Plac 1; Bil nr: 1, Förare: Thed Björk, Cyan Racing, Bil: Volvo S60, 366p
Plac 2; Bil nr: 11, Förare: Fredrik Ekblom, Cyan Racing, Bil: Volvo S60, 356p
Plac 3; Bil nr: 4, Förare: Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, Bil: BMW SR, 268p
Plac 4; Bil nr: 3, Förare: Richard Göransson, Team Tidö, Bil: Saab 9-3, 243p
Plac 5; Bil nr: 20, Förare: Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, Bil: Dacia, 204p
Plac 6; Bil nr: 37, Förare: Daniel Haglöf, PWR Racing Team, Bil: Saab 9-3, 174p
Plac 7; Bil nr: 93, Förare: Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, Bil: Saab 9-3, 158p
Plac 8; -, Förare: Erik Johansson, Team Kia, Bil: Kia Optima, 94p
Plac 9; Bil nr: 9, Förare: Kevin Aabol, Team Kia, Bil: Kia Optima, 71p
Plac 10; Bil nr: 13, Förare: Carl Philip Bernadotte, Cyan Racing, Bil: Volvo S60, 66p
Plac 11; Bil nr: 6, Förare: Erik Jonsson, Sportpromotion, Bil: BMW SR, 52p
Plac 12; Bil nr: 28, Förare: Rasmus Mårthen, Team Kia, Bil: Kia Optima, 24p
Plac 13; Bil nr: 8, Förare: Roger Samuelsson, Team Tidö, Bil: Saab 9-3, 22p
Plac 14; -, Förare: Emelie Liljeström, Team Kia, Bil: Kia Optima, 10p
Ca 20 sec efter start. Pilen pekar på bil Dacia (pos 5).
Dacias bil inne i stallet för service mellan race 1&2.
Av en mekaniker fick jag veta att alla STCC-bilar i den här klassen har samma motor och växellåda och jag fattade för att de, i princip, är plomberade. Ramen är också standard.
Det som är kvar att 'trimma' på är hjuluphängning, fjädring, bromssystem, däck och kaross.
När karossen är klar körs alla bilar till samma vindtunnel (Volvo i GBG). Skulle någon bil visa för lågt vindmotstånd så måste det monteras vindmotstånd. Ett exempel på ett sådant vindmotstånd ses på bilderna här ovan vid bildens frontsidor under texten "DACIA", på bägge sidor.
Det hänger alltså väldigt mycket på föraren.
Inne i Volvo-stallet hittade vi Prins Carl Philip Bernadotte.
Prinsens bil (nr 13). Prinses skymtar längst upp till vänster i bilden.
Notera att de förare som presenterats här ovan tillhör Sverigeeliten. De är alltså ruggigt duktiga.
Utanför Dacia-stallet kom Prinsens kanske främste supporter, pappa Kungen.
Dacias förare Mattias Andersson berättar om loppet. Hur man tänker, försöker lägga upp taktik m.m.
Det som verkar mest avgörande (förutom förarens eghenskaper) är däckvalet.
Varje bil fick inför denna final (25:e & 26:e sept: Träning, kval och race) 8 däck. Och det fanns väldigt olika upplägg för hur man använde däcken.
Ett team valde t.ex att i sista racet starta med ett par sk begagnade däck på ena sidan och ett par nya på den andra.
Andra valde att starta med de begagnade medan en del valde nya.
Fick också veta att något som det inte satsades på var förarkomfort.
Dacia, race2. Här som 4:a. Men 4:platsen rök i racets sista kurva. Andersson försökte sig på en framstöt men blev då 'knuffad' och hamnade av banan tillsammans med en annan bil. Bägge kom i mål. Andersson som 8:a.
Mellan racen passade vi på att leta upp en GPSgömma, utanför området men väldigt nära.
Hälsoläget:
Morgon: OK.
Dagen: OK.
Kvällen: OK.
[03–08–005–005] ?