Kroppens kamp

Det var attan vad kroppen är seg och mina eksem har blivit än värre.
Min hud reagerar våldsamt på framför allt förändringar i luftfuktigheten. När jag kom till Teneriffa så trodde jag ju att huden på ryggen skulle gå åt pipan. Jag har en form av 'utslag' på ryggen som har sin förklaring i att större delen av musklerna, under huden, är kroniskt spända. Det påverkar blodförsörjningen av huden. Huden blir läderartad och 'uslagen' gör att den liknas vid ytan på en apelsin. Åkomman kallas därför apelsinhud.
Det där försvann efter någon plågsam vecka, nere på Teneriffa.
Nu är det på väg tillbaka igen.

Ansiktshuden, främst på pannan och vid tinningarna samt näsroten har det också jobbigt. Där är jag från rödfläckig till rödflammig. Mycket olja blir det.

Eksemet på huden över bröstbenet gick genast in i en aggressiv fas så fort jag landat på Landvetter så jag greppade snabbt tuben med cortison + antisvampmedel när jag kom hem. De hade inte Pevisone® i de Apotek jag besökte, på Teneriffa.

Uppdrag
Idag har hustrun bett mig (uppdragit åt mig) att ombesörja att s.k. adventsbelysning kommer upp i, för mig, valfria fönster. 'Stakarna' finns redan i lägenheten i en av flera julpyntslådor.

Nu är det gjort. Återstår att se om det godkänns av hustrun. Även om jag nu fick fria händer…

telia
(mitt kontantkortsabonnemang)
Fick svar av dem idag. Innehöll ingen förklaring. Har skickat en s.k. följdfråga och bett dem kompensera mig för det besvär som krånglet med ickefungerande SMS-tjänst åsamkat.

Ekonomi
Har gått igenom Teneriffavistelsen och kan konstatera att jag levt över mina tillgångar…

SONYS verkstads- / reperationsservice, infocare
Fick ett svar från infocare idag. Är folk läskunniga? De svarade följande:
"Hej Nils-Gunnar,  

Vi har endast vidareskick på dessa enheter så vi tar inte emot servicar ifrån privatpersoner. Du bör därför gå via din butik om du vill skicka enheten på service.  

Ha en fortsatt trevlig dag!"

Det svar jag fick från SONY var följande:
"Hej Nils-Gunnar,

Tack för att Ni kontaktar vår tekniska support.

Jag skulle rekommendera att ni talar med en av våra serviceverkstäder.
De kan hjälpa er att titta på kameran och hjälpa med service:

http://www.sony.se/support/sv/repair/asc
 

Med vänliga hälsningar"

Och den text jag skickade till SONY var:
"Under en vandring på Teneriffa hade jag kameran i vä byxficka, skyddad av ett stickat fodral, jag fått av inköpsstället. Något hände med kameran mellan 9/11-11 12:52 och 13:37. Jag tog en bild 12:52 och när jag skulle granska den 13:37 (det går att ta bilder med den) så var displayen konstig (jag förstod att den var sönder).
Det hände inget onormalt under vandringen inget som kan förklara skadan. Jag har också en SONY DSC-W350 (som tur var) och den har inte och tar inte, allvarlig, skada av detta normalanvändande.
Jag lämnade in kameran på inköpsstället; VISANTA i Santa Cruz, Teneriffa. Efter många om och men fick jag veta att jag skulle skriva på ett reparationserkännande(?) och betala 90€(?). Då skulle jag få kameran reparerad. Nu kolliderade detta med min hemresa 4/12-11 så jag fick ta med mig den trasiga kameran hem.
Jag vänder mig nu till Er, här i Sverige.
Jag vill alltså att Ni tittar på den och gör Er bedömning och då tar hänsyn till att jag inte varit ovarsam utan kameran 'gick sönder' under normalt användande (i vä byxficka (i ett stickat fodral)) under vandring, på Teneriffa. Det finns ingen specifik händelse eller situation som jag kan hänvisa till om hur skadan skulle kunna ha uppstått. Givetvis har kameran utsatts för någon påverkan, i fickan, annars borde den rimligtvis inte vara sönder. Alternativt är denna modell extremt s.k. klen(?).
Tag också hänsyn till att jag bad butiksbiträdet i VISANTA-butiken i Santa Cruz, Teneriffa, om att få köpa ett s.k. HardCase-fodral (jag har ju hört om iPhone och deras problem med ömtåliga glasskivor) men denne menade att det stickade skyddet skulle räcka. Jag visade tydligt hur jag förvarade och bar den 'gamla' kameran.
Vänligen
"

Så nu har jag skickat följande meddelande till infocare:
"Tack för svar.

Har Ni läst hela meddelandet?
Inklusive det svar jag fått från SONY. Det är citerat efter: "Och fick följande svar:"

Aktuell butik ligger i Santa Cruz å Teneriffa, Spanien och jag bor (är nu) i Vänersborg, Sverige. Har inga planer på att åka till Teneriffa, igen.

Ni kanske inte är en av SONY's serviceverkstäder som SONY hänvisar till sin text?

Ni skriver: 'min butik'. Vilken avser Ni då? "

Fick svar från den s.k. serviceverkstaden och de framhärdar att de inte har kontakt med privatpersoner och att jag ska kontakta återförsäljaren, VISANTA-butiken i Santa Cruz, Teneriffa, Spanien… ?

Så nu har jag skickat tillbaka frågan till SONY support.

Fick svar. Hade tydligen vänt mig till fel serviceverkstad…
Det finns tydligen bara två, i Sverige, som har service för kompaktkameror och infocare är inte en av dem.

Så nu börjar jag om med att skicka problemet till: "ASSIST WORKSHOP AB LINKÖPING". Fortsättning följer…

Hälsoläget:
Idag försökte jag med SPA-behandling. Varmt bad i badkaret med en massa olja i. Mådde bra ett bra tag.
[01-06-025-005]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *