Detta inlägg gör jag, Nisse, för att på ett av många sätt framföra hur en konsument kan bli bemött när företag inte sköter sin ekonomi.
Företaget: MC-Konsult i Lidköping.
Konsument: Min son Alexander Nordlund.
- – Förord
- – Min sons berättelse
- – ePostkommunikation mellan främst Frida Bäcklund-Kjellström och Alexander Nordlund
- – Nuläget
- – Min egen reflektion
- – OBS!
Förord
I ePostkommunikationen förekommer det en uppgift om att 'detta' kommer att publiceras i vecka 28 (att så inte skett får skyllas på bristande minne hos författaren (jag)), på en egen hemsida, kallad: 'fraud.ngn.nu' (fraud=bedragare / bedrägeri).
Efter lite funderande från min sida kom jag fram till att det är bättre att lägga det som ett inlägg på den här bloggen. Det får större genomslagskraft.
Inom ca 10 sek efter att jag publicerat inlägget finns det tillgängligt på de flesta större s.k. sökmotorerna, t.ex. Google.
En annan anledning är möjligheten att kommentera och föra en diskussion.
MC-Konsulten i Lidköping har fått ta del av det väsentliga innehållet i nedanstående text (via ePost den 5 juli 2011) men inte reagerat, på innehållet.
Det har också förekommit en stor mängd telefonsamtal som av naturliga skäl inte kan återges. 'Vi' sysslar inte med telefonavlyssning, buggning eller mobilkapningar.
/NGN
Fredagen den 18 juni 2010 Bestämde jag mig för att köpa en Harley Davidsson Fat bob av Mc konsulten i Lidköping. Jag hade tidigare varit på både på Bike i Trollhättan och Lungnets Mc i Borås. Jag valde att köpa min motorcykel på Mc Konsulten i Lidköping på grund av att de var lite mindre och personligare (tänkte att man ville stödja något mindre). MEN, oj vad fel jag hade och jag ångrar fruktansvärt mycket att jag inte köpte en motorcykel på vilket annat ställe i hela Sverige. Det jag vill göra med denna text är, och det måste jag vara väldigt tydlig med: att ni läser igenom vad som hänt mig och hur jag blivit bemött under och efter köpet av min Harley från Mc Konsulten och sen bestäm själv vad du tycker.
På eftermiddagen fredagen den 18 juni 2010 går jag in till Mc konsulten i Lidköping med min vän för att köpa en ny Harley, man kan säga att jag minst sagt är förväntansfull. Jag har sålt min gamla motorcykel och sparat ihop till handpenningen. Jag har pratat med Lotta på Mc konsulten några gånger innan och bestämt färg mm.
När väl köpet inleddes blev det också prat om att jag skulle köpa ett nytt avgassystem och ett luftfilter med tillbehör. Vi hade även pratat om detta innan och bestämde att delarnas kostnad skulle läggas på motorcykels lån. Jag hade fått några avgassystem att välja på och bestämt mig för ett.
När jag senare under samma dag fick min motorcykel var det en personal från verkstaden som gick igenom hur motorcykeln fungerade. Han sa att delarna skulle beställas och att när det var dags för första servicen (160 mil) så skulle delarna finnas där och sättas på min motorcykel. De skulle ringa mig så fort delarna kommit och bestämma en tid. Allt känns bra!
När jag ringer cirka fyra veckor efter att jag köpt motorcykeln och undrar varför de inte ringt och min motorcykel har gått 160 mil och inte går att köra mer på grund av att man inte vill köra mer på grund av servicen så får jag veta att det inte finns någon tid på flera veckor och att ingen vet var mina delar finns eller om dom är beställda. Jag ifrågasätter detta och blir runtkopplad en del innan de säger att delarna ska återbeställas och jag får en tid om service. Efter ett kort tag ringer de och säger att de inte kan få tag i det avgassystemet som jag vill ha utan att jag får bestämma mig för något annat. Som tur var hade jag ett system som jag kunde tänka mig och bestämde mig för det. De skulle då ringa mig dagen därpå och berätta om det fanns. Dom ringer mig inte dagen därpå, utan jag ringer upp ytterligare en dag senare, och då är det ingen som hittar något eller vet något, jag frågar efter samma person som jag pratat med innan och han säger att han får väl ringa nu då. Han säger att han ska göra en beställning. Han ringer senare upp och säger att han inte kan få tag på det avgassystemet? Jag har då slut på alternativ som jag från början tänkt mig och får åter åka till affären och titta på något som jag vill ha. Alla ni som kör motorcykel vet hur viktigt det är med avgassystem och nu har jag kört med original jättelänge och får inte det som jag vill ha, utan fått byta tre gånger!
När jag kommer, ca: en vecka senare (och inte kunnat kört med min motorcykel) så frågar jag om allt är som det ska och att mina delar finns, jag får svar: det ska det allt! När jag ska åka därifrån så sitter endast avgassystemet på plats och inget luftfilter med böj. Jag ifrågasätter detta och jag får som svar: så kan det vara! Jag går tillbaka till säljarna och de ska beställa återstående delar och ringa mig. När jag kommer hem ser jag att de slängt ner originalsystemet löst i en stor låda så det blivit massa repor på det, inte speciellt proffsigt.
Jag ringer flera gånger till dem under slutet på sommaren och undrar var mina delar är och vad det är som händer. När de den 10 september 2010 går i konkurs har de haft 84 dagar, ca tre månader, ett kvartal att fixa mina delar och inte gjort det! Det gör mig förbannad och MIN tanke är att de inte ens haft för avsikt att beställa mina delar, därför skulle jag avråda alla att inte köpa en motorcykel från Mc Konsulten i Lidköping. Visst har de gått i konkurs, men det är ju någorlunda samma personer som jobbar där! De har samma företagsnamn! De som var involverade i mitt köp jobbar kvar. De nya företagarna skryter om att alla är så nöjda med Mc Konsulten, men det är INTE jag, så djävla dåligt bemött som jag blivit på Mc konsulten har jag aldrig blivit förut!
Under sommar hände det mycket mer konstiga saker, men jag har valt att bara ta med det som jag kommer ihåg riktigt hur det är.
Hade företaget bara gått i konkurs hade jag inte sagt något. Men eftersom det ser ut som ovan, vill jag ha upprättelse, av företaget som nu använder samma varumärke som innan.
ePostkommunikation mellan främst Frida Bäcklund-Kjellström och Alexander Nordlund
Alexanders första mejl till MC-Konsult i Lidköping; 1 feb 2011:
"Från: Alexander Nordlund [mailto:nordlund_alexander@hotmail.com]
Skickat: ti 2011-02-01 16:58
Till: Johan Kjellström; Frida Bäcklund-Kjellström; Thomas Kjellström; Lotta Petersson; Stefan Sandgren; Dynojet
Ämne: Hej
Hej!
Mitt namn är Alexander Nordlund och jag köpte en motorcykel av märket Harley Davidson Fat bob av er den 18 juni 2010. Under slutet av sommaren och hösten har jag varit i kontakt med MC- konsulten i Lidköping vid många tillfällen för att få de delar som jag har betalat (i förskott) till min motorcykel utan resultat. Detta gjorde mig mycket upprörd under de månader som jag kunde köra motorcykel och fann ytterst lite glädje på grund av alla problem som uppstod på grund av affären. Problem som jag inte tycker ska uppstå vid köp av en ny betalad motorcykel. Jag kan nu förstå att det under denna tiden varit svårt att få fram grejerna som jag skulle ha. Men nu när Mc-konsulten öppnar igen med samma människor och samma namn kan det ju inte vara några problem att lösa detta. Jag vill gärna känna mig som Citat från hemsidan: 'sköna kunder som vi ständigt skryter om för alla som vill höra.'
Om mer info. behövs så skickar jag det!
Reg HRJ621
Mvh Alexander Nordlund"
**********
Svar från Frida, MC-Konsult i Lidköping; 17 feb 2011:
"Subject: SV: Hej
Date: Thu, 17 Feb 2011 10:26:24 +0100
From: Frida@mckonsult.se
To: nordlund_alexander@hotmail.com
Hej Alexander!
Förlåt att vi dröjt med svaret!
Även om MC-konsult startar med samma människor är det inte samma bolag. Min bror Johan och jag har köpt MC-konsults konkursbo i Johans bolag Motorteknik AB, Thomas och Lotta kommer att fortsätta som deltidsanställda. Det vanliga förfarandet är att du ställer ditt krav till konkursförvaltaren Mikael Granath (www.erikssonobengtsson.se).
Det är jättetråkigt att du har blivit drabbad av konkursen. Det är en smärtsam procedur för alla inblandade. Har du något förslag på en kompromiss så lyssnar vi gärna.
Med vänlig hälsning
Frida Bäcklund"
**********
Alexander svarar, 17 feb 2011:
"From: nordlund_alexander@hotmail.com
To: frida@mckonsult.se
Subject: RE: SV: Hej
Date: Thu, 17 Feb 2011 20:08:26 +0100
Hej!
Har varit i kontakt med Mikael Granath, han hånskrattade och sa jag skulle få kompensation så fort banken fick sina 4 miljoner, men att det inte fanns några pengar.
Jag förstår att det är smärtsamt för alla inblandade, det gör jag verkligen. Men jag har sparat jätte mycket pengar och ligger och betalar dyra lån på en motorcykel som det saknas delar på, jag har inget bra jobb så det är mycket pengar för mig.
Jag ringde jättemånga gånger/var inne för att höra var mina delar var, ni hade 3,5 månad på er att beställa delarna innan företaget gick i konkurs?
En lämplig ersättning för mig skulle vara:
Screaming Eagle luftfilter (svart)
Screaming Eagle (böj som filtret sitter i)
Att jag kan använda presentkortet jag har på 800kr
Och att någon tar han om rosten som kom på motorcykeln efter två månader.
Mvh Alexander"
**********
Alexander skickar sitt svar en gång till, eftersom han ej fått svar; 1 mars 2011:
"From: nordlund_alexander@hotmail.com
To: frida@mckonsult.se
Subject:
Date: Tue, 1 Mar 2011 19:45:14 +0100
[meddelandetext som ovan, 17 Feb 2011]"
**********
Fortfarande ingen reaktion så Alexander skickar ett nytt meddelande; 27 mars 2011:
"Från: Alexander Nordlund [mailto:nordlund_alexander@hotmail.com]
Skickat: den 27 mars 2011 16:08
Till: Frida Bäcklund-Kjellström
Ämne: Konsumentverket
Hej!
Alexander Nordlund här. Eftersom ni nu ej har svart på mitt mail som jag skickade Date: Thu, 17 Feb 2011 20:08:26 och ytterligare två gånger så antar jag att ni inte kommer att stå för det som ni skrev i mailet nedan [not: det senaste föregående mejlet /ngn]. Jag har nu bestämt mig för att som första åtgärd i att hävda min rätt kontakta Konsumentverket. Jag kommer att vara öppen med alla steg jag tar för att få det som jag har betalat för.
Mvh Alexander Nordlund
Harley Davidson Fat bob Reg: HJR621"
**********
Svar från Frida, MC Konsult, Lidköping; 29 mars 2011:
"Subject: Konsumentverket
Date: Tue, 29 Mar 2011 09:55:33 +0200
From: Frida@mckonsult.se
To: nordlund_alexander@hotmail.com
Hej Alexander!
Förlåt det sena svaret, vi har inte varit tillgängliga de senaste veckorna pga ombyggnad. Vi är givetvis ledsna att du tänker gå till Konsumentverket. Vi har dock ingen skyldighet att ge dig delarna eftersom vi är ett nytt företag, som inte har mer med det gamla MC-konsult att göra än att Johan köpte konkursboet, alltså delar, namn etc. För att visa att vi ändå ville hjälpa till så frågade vi dig om en kompromiss, men du verkade inte vara intresserad av det. Vi är fortfarande öppna för det!
Med vänlig hälsning
Frida"
**********
Alexander frågar; 30 mars 2011:
"From: nordlund_alexander@hotmail.com
To: frida@mckonsult.se
Subject: RE: Konsumentverket
Date: Wed, 30 Mar 2011 14:43:43 +0200
Hej Frida
Hur skulle en sådan kompromiss se ut?
Mvh Alexander Nordlund"
**********
Svar dröjer från MC-Konsult i Lidköping. Alexander skickar sin fråga ytterligare tre gånger;
8 april 2011,
22 april 2011 &
10 maj 2011:
"From: nordlund_alexander@hotmail.com
To: frida@mckonsult.se
Subject: FW: Konsumentverket
Date: Fri, 8 Apr 2011 17:09:51 +0200
[meddelandetext som ovan, 30 Mar 2011]"
"From: nordlund_alexander@hotmail.com
To: frida@mckonsult.se
Subject: FW: Konsumentverket
Date: Fri, 22 Apr 2011 18:35:23 +0200
[meddelandetext som ovan, 30 Mar 2011]"
"Från: Alexander Nordlund [mailto:nordlund_alexander@hotmail.com]
Skickat: den 10 maj 2011 20:52
Till: Frida Bäcklund-Kjellström
Ämne: FW: Konsumentverket
[meddelandetext som ovan, 30 Mar 2011]"
**********
Till slut svarar Frida; 16 maj 2011:
"Subject: SV: Konsumentverket
Date: Mon, 16 May 2011 08:48:45 +0200
From: Frida@mckonsult.se
To: nordlund_alexander@hotmail.com
Motorteknik har beslutat att sälja ett nytt luftfilter och krok till dig för 2000:-.
Mvh
Frida"
**********
På det svarar Alexander; 19 maj 2011:
"From: nordlund_alexander@hotmail.com
To: frida@mckonsult.se
Subject: RE: SV: Konsumentverket
Date: Thu, 19 May 2011 17:38:06 +0200
Hej!
Tack för att du svarade. Nu är det så att jag tänker inte köpa en sak två gånger! Jag blir mycket besviken på er! (ska till Usa i sommar och där kostar den 1800 kr så det känns som ett skämt)
Just nu håller jag på att prata fram och tillbaka med Konsumentverket, så vi får se vad dom säger. Kommer jag ingen vart där kommer jag lägga in en polisanmälan om bedrägeri. Tycker det är tråkigt och speciellt när ni inte ens går halvvägs, utan säger att jag ska köpa saker!!!!
Mvh Alexander"
**********
Den 5 juli 2011 skickar Alexander följande meddelande:
"Från: Alexander Nordlund [mailto:nordlund_alexander@hotmail.com]
Skickat: den 5 juli 2011 21:17
Till: Frida Bäcklund-Kjellström
Ämne: FW: Hej Vad tror du om detta?
Hej Frida
Kommer under vecka 28 lägga ut den här texten på fraud.ngn.nu som en hemsida. Om du har några synpunkter på texten var vänlig och kontakta mig innan dess. Men eftersom ni inte har gjort något fel och jag har varit helt sanningsenlig men vad jag skrivit ska det väl inte vara några problem?
Mvh Alexander Nordlund"
**********
På det svarar Frida; den 6 juli 2011:
"Subject: SV: Hej Vad tror du om detta?
Date: Wed, 6 Jul 2011 10:04:54 +0200
From: Frida@mckonsult.se
To: nordlund_alexander@hotmail.com
Hej igen!
Delarna var givetvis beställda till dig, men konkursen kom ju inte bara på en dag som du säkert förstår. Ditt luftfilter var restnoterat och när det väl kom var det i en låda med massor av andra prylar som vi helt enkelt inte hade råd att lösa ut, och kort därefter fick vi också stänga. För att slippa säga att det saknandes pengar, kanske någon sa att delarna varit felbeställda eller liknande. Det var extremt turbulent månaderna innan konkursen, och både personal och ägare var under stor press, och du har tyvärr blivit drabbad av detta. Vi ser det som en kompromiss att du skulle få ett nytt luftfilter för halva priset (vi har inget med de amerikanska priserna att göra som du säkert förstår). Vi förstår inte riktigt hur en kompromiss skulle vara som du föreslår att du får alla grejerna gratis, eftersom en kompromiss handlar om att mötas på halva vägen? Vi har ingen skyldighet att hjälpa dig i detta, men tänkte att vi kunde finna en lösning tillsammans ändå.
Med vänlig hälsning
Frida"
Nuläget
[22 juli 2011]
Det gav inget hos Konsumentverket utan nu kommer jag (Alexander) att ringa till polisen och försöka lägga in en anmälan om bedrägeri.
Min egen reflektion
Det är ju inte ovanligt att företag går i konkurs – vilket kan ha olika förklaringar. De som åker på de största ekonomiska smällarna är oftast banker och leverantörer. Kunder kommer långt ned på prioritetslistan.
Det speciellt märkliga här är att man valt att behålla företagsnamnet MC-Konsult när det egentligen är 'Motorteknik AB' som är nuvarande ägare och sköter driften. De som jobbar med (och inom) företaget är, i stort, samma personer. Ägarförhållandena är det enda som egentligen förändrats, fast egentligen inte (detta är väl egentligen väldigt vanligt…).
Och om jag fattat det hela rätt så är det nuvarande ägarna (Johan & Frida) som köpt konkursboet (MC-Konsult) vilket, som jag ser det, betyder att de kan sälja delar en gång till – kan detta verkligen vara lagligt? Om det är så, så måste det till lagändringar.
Jag har rekommenderat min son att polisanmäla MC-Konsult i Lidköping för bedrägeri. Motorteknik AB har ju köpt MC-Konsult (namn och delar).
Motorteknik är därmed ansvariga för vad MC-Konsult står för. Speciellt med tanke på det ePostmeddelande Frida skickar till Alexander den 6 juli 2011 – här kan man läsa att de var medvetna om deras ekonomiskt trassliga läge redan inför min sons köp av sin Harley Davidson Fat bob.
Företaget har förlorat sin auktorisation att vara HD-verkstad (Not, 28/7-2013: Denna länk är numer borttagen av hemsideansvaig på MC-konsult), sannolikt p.g.a. konkursen.
Och, ska ni handla / köpa så betala en rimlig handpenning och resterande vid fullgjord leverans. Betala ALDRIG ett stort belopp i förskott!
/NGN
OBS!
Vill förtydliga att det är jag; Nils-Gunnar 'Nisse / NGN' Nordlundh som är ansvarig utgivare av texten.
Min källa är Alexander Nordlund och MC-Konsult i Lidköping och deras hemsida.
Jag vill också förtydliga att jag är inte redaktionellt ansvarig för det som skrivs i kommentarer av andra än mig och Alexander. Skrivs det olagligheter eller sådant som jag bedömer som kränkande så kommer det att redigeras eller tas bort.
Helt klart är ju att föra ägaren:
1947-08-21 Nils Thomas Kjellström
de La Gardievägen 68 Lidköping
tillsammans med ”flickvän”:
1959-02-06 Ingrid Charlotte Petersson
de La Gardievägen 68
medvetet drivit firman i konkurs för att kunna sälja företaget till sin son:
1973-06-05 Nils Johan Kjellström
Östertullsgatan 7 531 33 Lidköping
…. jag tänker iallafall inte rekommendera någon att handla hos mc-konsult i lidköping, hur man nu kan botta ett företag efter 40 år, bara för att slippa skatta. Så typiskt smitarsverige, de som kämpat hårt för att lyckats glömmer ofta bort kampen, och att smak frukten av den SORGLIGT och PATETISKT.
Jag, Nils-Gunnar Nordlundh och Alexander vill med denna kommentar klargöra att vi inte känner ’andreas’.
Det ’andreas’ skriver får MC-konsult resonera med ’andreas’ om.
Jag, Nils-Gunnar Nordlundh, kan inte se att det han skriver skulle vara olagligt eller kränkande. Personuppgifterna är offentliga.
Skulle det, i efterhand, visa sig att det föreligger juridisk felaktighet, av mig, att låta det kommentatoren ’andreas’ skriver, stå där det står så kommer jag givetvis att rätta mig efter anvisade lagar och / eller förordningar.
Som omnämnd i ovan inlägg kan jag ju klarlägga med lite FAKTA i målet angående konkursen.
1. Thomas Kjellström har en privat skatteskuld på 1.7 miljoner som ska betalas in. Tyvärr finnas inga likvida medel, aktiekonton eller fasta egendomar att ta pengar ifrån utan det kommer tas från hans pension tills det är slutbetalt. Med andra ord pratar vi om att han får leva resten av sitt liv på existensminimum.
Att han skulle planerat detta eller tagit pengar ur firman kan alla i hans närhet, vänner och kunder intyga. Hans skötebarn (om är misskött det sista på grund avv ökade omkostnader) har alltid varit firman och dess kunder.
2. Efter konkursen gick bolaget ut på annons genom konkursförvaltaren. Denna hade flertalet visningar men inga bud som levde upp till vad de ville ha. De kontaktade då mig och frågade om intresse att driva vidare det för att kunna fastställa att antal jobbtillfällen i kommun istället för att ”slakta” det och köra ut resterna på KVD.se.
Efter många och långa funderingar så påbörjades en diskussion som slutade med köp. Med andra ord inget alls planerat inom familjen.
Summering: Allra helst hade vi givetvis sett Thomas driva företaget vidare och kunna gå i normal pension med en någorlunda ekonomisk dräglig tillvaro i slutet av hans liv.
Nu blev det inte så, och vi gör vår bästa för att få fart på det nya företaget. Att bli ekonmiskt lastad och smutskastad för något man inte kunna påverka känns inte helt rätt. Samtidigt förstår jag Andreas synpunkter om det hela och hur han ser på det. Hoppas det klarar upp bilden lite.
Vänligen Johan Kjellström
Jag förutsätter att du kommenterar det ’andreas’ skriver och inte det som står i inlägget.
Vilket jag, Nils-Gunnar Nordlundh och Alexander står bakom och där det inte förekommer någon smutskastning utan där beskrivs mer ett närmast bedrägligt beteende gentemot Alexander.
Det som kommenterats hittills handlar om konkursen! Till viss del handlar texten i inlägget om just detta, men inte vad jag Alexander tycker är det viktigaste, det som hände innan konkursen. Hur jag i stort sett blivit dåligt bemött och ljugen för, av alla på Mc konsulten, förutom Lotta, hon var i alla fall trevlig när hon ljög.
Vill också påpeka att jag lagt in en länk till detta inlägg i Mc Konsultens hemsidas gästbok som efter en dag blev bortagen. Det kommer inte hända med texten som Johan på Mc konsulten lagt in på den här sidan!
På grund av att min förra mail blivit kapad är det alexandervonnordlund@gmail.com som gäller om någon har några frågor.
Mvh Alexander
HEJ!
Jag är Alexander Nordlunds vän som var med och handla på MC-Konsult i Lidköping som nämndes i Alexander berättelse.
När vi gick in i butiken i Lidköping var Alexander väldigt glad, han har pratat om att köpa en ny HD väldigt länge så detta skulle bli en fröjd för både honom och mig, det är ju alltid roligt att köpa saker som man länge har sparat till. Men det blev allt annat en fröjd, allting var så märkligt speciellt när vi skulle välja tillbehören avgassystem, även luft filter m.m.
Detta skulle monteras när första servicen skulle genomföras Ca 160 mil efter registreringen.
Det kan inte dröja 3 mån att få tag på tillbehör.
Alexander fick byta modell på avgassystemet PGA att det inte gick att få tag på den modellen som var beställt, OK det kanske inte är så konstigt men då kanske man kan ringa och säga det till kunden, man kan ju även tala om vad man kan få tag på och välja efter det, skulle underlätta en hel del. Sen luftfiltret som definitivt inte var en ovanlig modell, varför kommer inte det? Mycket märkligt.
Om man vill ha nya kunder, behålla befintliga kunder kan man ju sköta saker och ting betydligt bättre. Alexander Nordlund har ju betalt och inte fått sina tillbehör detta kan ju inte vara annat än medvetet beteende av MC-Konsult. I och med konkursen var nog detta inget nyhet för Lotta och kompani där av förseningen av tillbehören.
Men nu då! Nu är det ju igång igen då bör man ju lösa sina kunder som blivit drabbade av konkursen, en missnöjd kund är samma som 10 missnöjda kunder, så driver man inte ett företag.
Jag avråder att lägga handpenning av något slag vem vet när det går i konkurs nästa gång! handla hellre på något annat ställe.
Vänligen Joakim
Senaste:
Thomas Kjellström har ringt min far Nils-Gunnar och beklagat sig och sagt att han skall ringa mig Alexander men inte så gjort. Man blir ju inte förvånad?
Mvh Alexander
Hej
När jag läser detta så känns det märkligt att Alexander klagar så otroligt på att lagen följs. Visst det är synd,absolut att inte fått rätt grejor. Men tänk så här, lägg en handpenning på en ny mc på tex 20000:- och det är borta, det är jävligare . Vilka som än köpt företaget måste man ju tro att lagen följts. De nya köparna har definitivt ingen skyldighet eller skuld i vad det tidigare bolaget gjorde. Vilka de nya köparna är helt egalt och om man är så fokuserad på att de nya skall hängas för vad de tidigare ägarna gjort fel ut är man ute och cyklar.
P.S
Har varit på MC konsult flera gånger och blivit bra emottagen och tyckt de varit proffsiga men har ingen HD utan kör ett annat mcmärke.
Hej Lars-Erik!
Rädd att jag inte förstår vad du menar och därför svårt att ta åt mig, om det var så inlägget var menat?
Har du lagt en handpenning på en Mc? Eller menar du bara att det är värre? om det är så finns det mycket som är värre än det jag skriver.
Har inte försökt att fokusera så mycket på lagar mm. men det som jag vill med denna sidan är att: Människor ska se hur dåligt dom skött min mc affär innan dom gick i konkurs. Efter konkursen är det samma människor samma namn, dom skryter över att alla kunder är så nöjda på sidan, men det är inte jag därför denna sidan!
Ps. jag tycket att dom är ganska trevliga men totalt värdelösa! Har kört Yamaha i flera år själv inga konstigheter i vad du kör, heder åt alla märken Ds.
Hej
Jag är en av alla privatpersoner som drabbades av konkursen men klarade mig med blotta förskräckelsen. Bytte vid nyår 2009-2010 bort min kymco 200 cc till en 500, betalade kontant och sa att jag hämtar den när det blir så varmt att jag kan köra hem den. Min gamla såldes snabbt och veckan innan påsk (början av april) ringde jag och sa att de skulle göra den iordning. Hämtade den men fick inga nummerplåtar (de hade inte kommit sa de) utan fick låna grönplåtar. Hade inte fått några plåtar i maj, kollade med transportstyrelsen och såg att den var reggad på importören. Jag ringde importören och frågade varför de inte skickat plåtarna. De skulle kontakta MC-Konsult och i slutet av maj kom plåtarna och scootern reggades på mig. Då förstod jag att de inte kunnat betala den. Mina pengar hade gått till annat. Vad som hände med MC konsult strax efter vet ni redan. Scootern hade en transportskada som inte åtgärdats och den delen var jag blåst på trodde jag, men efter kontakt med importören så fixades det också. Vid det samtalet fick jag reda på hur nära jag var att bli blåst på 60000 kr, ägare till scootern var ju importören så mitt kvitto hade varit helt värdelöst. Nu i somras 2011 blev det fel på cykeln och importören rekommenderade Motorteknik för garantireparation, blev väldigt bra bemött och eftersom det drog ut på tiden med felsökning och beställning av delar så fick jag låna en MC under tiden. Samma sak när jag i sept. fick startproblem så hjälpte de mig snabbt. Vad jag lärt mig av detta: betala aldrig förrän varan är din och det spelar ingen roll vilket företag det gäller.
Att ”nya” MC Konsult skulle stå för allt som det gamla var skyldiga vet väl alla att så är det inte, även om det är samma ägare som tidigare. Skulle det vara så så hade ingen vågat starta om.
Att blivit blåst på 60000 hade betytt att min dröm om att åka 2-hjuligt snabbt fått ett slut.
Bra att du skiver att du inte blev drabbard av MC-Konsults konkurs 2010. Allt blev ju mycket bra, du fick hjälp och fick ju dessutom låna hoj gratis när din var på service.
Johan o Frida sköter detta jättebra, hoppas de slipper en sådan lågkonjunktur!
Hälsningar Thomas 10 Feb 2012
Min Fru och jag har varit på MC-konsulten ett antal gånger och sett på både MC och skooter och det jag vill tillägga i denna bloggen är att är det några som verkligen jobbat hårt för att företaget skulle gå bra så är det Thomas o Lotta.
Det kanske inte har gått fram till alla, att vi har haft två lågkonjunkturer på kort tid och att då ha ett företag som säljer motorcyklar kan inte vara det lättaste.
Förstår heller inte hur nån kan lägga ner så mycket tid på att skita ner två personer för så ”lite” pengar.
Nej släpp detta och gå vidare..
Hälsar Erling i Strömstad
Alexander ons 22-Feb-2012 19:38:15
En fråga som jag måste börja med är att fråga: hur har du hittat till den här sidan?
När jag läser ditt inlägg känns det som om du inte läst allt, det handlar inte bara om pengarna och lite pengar är ju beroende på hur mycket man har. Skönt för dig att du tycker det är lite pengar!
Jag kan förstå att det är svårt att driva en mc affär under lågkonjunktur men det är väl ingen anledning att behandla sina kunder illa, vilket det här blogginlägget handlar om.
När det gäller hur jag kan lägga ner så mycket tid på det här, så är det så att när någon har pissat på mig vilket jag tycker mc konsult och alla som jobbar där har gjort, då behöver man få ut det på något sätt. Sen är det inte jättemycket tid jag lagt ner på det heller!
Anledningen till denna sidan är inte att skita ner utan att upplysa och alla som vill veta hur JAG ser det hela och alla får säga/skriva vad dom vill. Jag vill att så många som möjligt ska gå in på denna sidan och det har du ju gjort och sen får du tycka vad du vill, men du hade frågor och det här är min förklaring. Jag måste också tacka dig, för det är kommentarer som din och Thomas ovan som får mig att känna att detta är rätt och att jag måste göra mer! Jag tänker aldrig lägga ner bara fortsätta tills jag fått någon typ av upprättelse.
Med vänlig hälsning, Alexander
Gjorde en sökning på google och hittade er fantastiskt underhållande historia. Jag kanske har fått det här om bakfoten men, begär ni delar ifrån det nya MC-konsult? Alltså delar som gamla firman som nu gått i KK har fått betalning för? Ni får ursäkta min framfusighet men, vad tänker ni med???
Jag är en av de som är drabbade av SAAB konkursen och har blivit av med 75000 i den konkursen, med ert resonemang så borde jag alltså kräva tillbaka dom pengarna ifrån NEVS som köpte konkursboet. Har jag uppfattat det rätt eller har jag missuppfattat hela situationen??
I MC-Konsult i Lidköping är samma familj (pappa / barn) involverade.
Är det så i SAAB respektive NEVS?
Och per moral så är väl många konkursförfarande väldigt omoraliska och verkar i mångt om mycket väldigt planerade – och cyniska – om vi räknar in underleverantörer och kunder.
Jag är ingen kapitalist och har inte för vana att röra mig inom den här ’svären’.
Men, ja, jag tycker att du har rätt till dina 75000.
Tycker Du att det är helt OK att bli av med dem?
Självklart tycker jag att jag har rätt till mina pengar men, vem ska betala dom?
Med ditt sätt att tänka så är vi inne på samma spår som att jag skulle ärva mina föräldrars skulder. Bara för att min far/mor gjort dåliga affärer så behöver inte jag bli lidande, eller?
Nu är det inte ’jag’ / nisse, utan min son Alexander som råkat ut för detta och om vi läser hela storyn så finns det mer än pengar inblandade. T.ex. att de hade min sons förskottsbetalade grejer innan konkursen men ljög och sa att de inte hade dem.
(Just precis så står det inte utan det har vi fått veta i efterhand).
Det där med arv är ju knepigt. Om det nu inte är en skröna så lär det vara precis så som du skriver, i Norge.
Sedan skiljer jag på; att hamna i konkurs (planerade / förväntade intäkter uteblir) och planerad konkurs bara för att man gjort affärer som inte är rimliga i förhållande till verksamhetens omsättning.
Nästan sant, man har 2 val i Norge. Antingen ärver du skulderna i dödsboet eller så låter du staten ta hand om dödsboet.
Hur mycket man än vrider och vänder på det så tycker jag att ni gör ett jätteövertramp som kräver saker ur det nya bolaget som lastar det gamla. Lite som nybilsgarantin på SAAB’arna. Du köpte nått som du inte fick men du kan inte kräva NEVS på det bara för att många av de gamla cheferna från SAAB jobbar där.
Att göra dåliga affärer är inte olagligt och det är oftast vid sådana affärer som ett företag kursar. Har det begåtts någon olaglig gärning så är det upp till förvaltaren att driva den frågan.
Det var inte bara i samband med konkursen dom var fula fiskar.
Vintern 05/06 köpte jag en begagnad HD av dom. Jag la 20% handpenning och resten som avbetalning. Jag var jättenöjd med affären och deras bemötande var klanderfritt.
När jag -07 skulle bli pappa tyckte jag inte att jag hade råd med avbetalningarna längre så jag ringde Mc-konsult och frågade om jag kunde byta in hojen mot en gammal billig sporthoj som dom hade i lagret och lösa mitt lån med mellanskillnaden.
Det gick jättebra sa dom och jag körde upp till dom för att genomföra bytet (Drygt 45 mil enkel resa). Väl på plats tog det 5 timmar för att bli färdiga med pappersarbetet. Dom skulle fungera som mellanhand och så fort dom sålt hojen vidare skulle mitt lån lösas (vilket jag trodde var ett krav för ägarbytet eftersom lånet var knutet till hojen och så vitt jag vet måste lånet lösas innan ägarbytet kan ske). Detta var tidigt på våren, mars om jag inte minns helt fel. Hojen kom kvickt ut på deras hemsida och jag höll koll på den där. Ganska snart försvann den därifrån, vilket jag tolkade som att den var såld, men när min andra amortering sedan den försvunnit från deras hemsida dimper ner i brevlådan så ringer jag dom för att kolla att så verkligen är fallet. Jajemen svarar dom och försäkrar att lånet är löst långt innan nästa amortering ska betalas. Jag påpekar att för varje amortering jag gör så ökar ju priset på den hojen jag tog som mellanskillnad. Vi hade kommit överens om att Hd´ns värde minus vissa avdrag för nya däck som dom skulle sätta på skulle gå jämt upp med hojen jag tog + att lösa lånet som det stod i när jag lämnade hojen. Dom skulle kompensera mig för detta sa dom. Nästa månadskifte fick jag ännu en gång en ny amortering på lånet och jag ringde dom igen (egentligen flera gånger för varje gång jag ringde dom fanns inte rätt människa där, men dom lovade att ringa upp vilket dom aldrig gjorde). Denna gången, medan jag väntade på att dom skulle ringa upp, tog jag reda på vem som var den nya ägaren (tack google 🙂 ) och jag ringde upp dom och berättade hur landet låg och att risken fanns att hojen skulle kunna bli återtagen av kreditgivaren om jag slutade betala och att det fanns en restskuld på den. Dom visste inget om det alls utan hade betalat den kontant. Efter några dagar ringde faktisk någon på mc-konsult upp mig och jag bad dom fara och flyga och att dom fick komma och hämta hojen jag tagit i mellanskillnad och sätta in pengar på mitt konto istället( inbyteshojens värde+ vad jag betalt i amorteringar sen dom sålt hojen) och givetvis lösa lånet. Var inte detta fixat inom en vecka skulle tidningar få veta och en polisanmälan skulle göras. Då hade dom ”plötsligt” haft en massa extrautgifter på min HD för att få den i säljbart skick, vilket konstigt nog gick jämt upp med de extrabetalningar jag gjort på lånet (i runda slängar 5000). Jag orkade inte käfta mer utan godtog det bara resten löstes. Troligen hade den nya ägaren ringt dom också, för nu gick det undan. 4 dagar senare hade allt ekonomiskt löst och en mycket skamsen verkstadsanställd hämtade upp mellanskillnadshojen.
Jag hörde även i samma veva att mc-konsult hade haft sådana likviditetsproblem att dom inte fick köpa in nya hds från hd på faktura utan var tvungna att betala allt kontant. Då förstod jag vart mina pengar tagit vägen när dom inte löst mitt lån som lovat.
Lagar hit lagar dit. det handlar om att göra rätt för sig om man ska ha framtida kunder.
jag hoppar en förmedlingsaffär pga bloggen.
Det kan ju bli en konkurs till och då försvinner ju pengarna när
dom har avslutat affären.
Hej ”HD” Känns olustigt att denna blogg ska påverka ditt beslut om en eventuell förmedling. Med över 300 lyckade uppdrag där kunderna fått pengarna i snitt inom två dagar så hoppas jag du kan omvärdera ditt beslut. Vid ett förmedlingsuppdrag så står uppdragsgivaren själv som ägare tills fordonet är sålt. Vid betalning från nya kunden sätts pengarna in på ett separat kundklientmedels-konto för att skydda dem från en eventuell konkurs. OM företaget går i konkurs separeras inlämnade förmedlingsuppdrag, inlämnade service & reparationsjobb samt ovan nämnda konto av konkursförvaltaren som därefter återlämnar dessa olika poster till dess ägare.
Jag kan även göra en kort summering av dagsläget för Thomas som nämns som den stora fula fisken här ovan.
Idag är Thomas skatteskuld 1534768 kronor. Han bor i en trea renoverad 1984, har ingen bil (hans flickvän Lotta har en Hyndai) och en pension på ca 7900. Lotta jobbar på en klädesbutik i stan och gör all övertid hon kan orka med på Mc-konsult för att ha råd att bo kvar. Så den ”planerade” skattesmitningen som nämns ovan verkar ha funkat dålig ;-).
Att denna blogg ligger kvar och försöker sabotera vårt företags rykte känns mycket olustig och felaktigt. Vi försöker göra allt rätt i en bransch som lider svårt av de så kallade ”dåliga tiderna” där arbetsveckor på uppemot 58-60 timmar snarare är standard än undantagsfall.
Vi har ju dessutom försökt komma överens och hjälpa Alexander med en juste deal, just för att försöka göra alla inblandade nöjda vilket garanterat är mer än de flesta andra skulle gjort. Är det någon som har några frågor finns jag alltid på johan@mckonsult.se eller under normala arbetstider på 0510-24035.
Vill än en gång uppmana ägaren till bloggen och ta bort hela denna tråd.
Vänligen Johan Kjellström VD Mc-konsult & Motorteknik i Lidköping AB
Några klarlägganden:
1. Jag (Nils-Gunnar Nordlundh, ägare till bloggen och redaktionellt ansvarig för allt innehåll, det som skrivs kan alltså komma att redigeras eller censureras) har inte på något kommunikationsvis fått någon tidigare uppmaning från någon i tidigare eller nuvarande MC-konsult / Motorteknik att ta bort detta inlägg som i kommentaren ovan kallas 'tråd'. Meningen: "Vill än en gång uppmana ägaren till bloggen och ta bort hela denna tråd." är alltså inte sann.
2. Anledningen till att ovanstående kommentar, daterad 23/7-2013, blev publicerad först den 27/7-2013 beror på att jag har ett filter som förhindrar direktpublicering om en kommentar innehåller någon form av länk (i detta fallet en s.k. ePostlänk). Kommentaren måste då godkännas manuellt av mig innan det publiceras. Jag har inte haft datortillgång under en veckas tid så jag vill be om ursäkt för dröjsmålet.
3. Jag vill också passa på att förtydliga att, om ni läser hela själva inlägget och inte endast kommentarerna så ser Ni att det till mesta del handlar om hur Alexander blev bemött innan konkursen blev offentlig. Gamla MC-konsult hade delar av Alexanders förskottsbetalda beställning i sitt lager, innan konkursen. Men Linda redogör i sitt mejl till Alexander anledningen till att han inte fick just den beställningen (se sista mejlcitatet i själva inlägget).
4. Jag kan inte heller någonstans läsa mig till att jag eller Alexander har diskuterat s.k. skattefiffel i detta inlägg eller i kommentarer. Det är mer ovanstående kommentator (Johan K) som fört den diskussionen, initierad av första kommentatoren 'andreas'.
Vänligen /Bloggägaren (nisse)
Måste först vara väldigt tydlig med att säga att detta blogginlägg absolut inte är till för att citat: ”sabotera vårt företags” om du Johan känner så när du läser texen som jag skrivit om affären med Mc-konsult så förstår jag inte vad du menar. Är det något som du tycker inte stämmer med det jag skrivit får du höra av dig om specifika saker. När det gäller inlägg som andra har skrivit så är det deras åsikter. Det som jag skrivit som jag tror många inte läst eller missuppfattat, handlar inte bara om pengar utan om en mycket dålig affär. Det jag vill med inlägget nu är att folk läser detta inlägg och sen bestämmer själv vad dom tycker och som du ser så håller långt ifrån alla med mig.
När det gäller en ”bra deal” så var jag inte så sugen på att lägga ut mer pengar och köpa något av människor jag redan betalat en gånger till. Vet inte hur man skulle löst det men det är väl knappast jag som ska veta det.
Jag var väldigt noga med att höra med er innan att jag skulle lägga ut ett inlägg och jag mötes av tystnad, att ni nu vill att jag ska ta bort det kan jag förstå. Jag är uppriktigt ledelsen om det nu är så att detta inlägget på något sätt gör det svårt för er, men jag tycker det är viktigare att kunder som jag får ta del av informationen som skrivs här bra som dåligt för det är båda delar och vi tar INTE bort något.
Mvh Alexander
Hittade denna blogg via Flashback idag, och då jag nu äntligen har lyckats spara ihop pengar plus att jag precis har sålt min gamla touringhoj privat så kändes det bra att hitta denna sida visa Google så man bemödade sig ett besök i Lidköping utan man istället kan välja någon av som seriösa återförsäljarna på marknaden. Det är inte synd om Mc-konsult alls utan dom har själva försatt sig i denna situationen genom att lura en stackare på några få tusenlappar. Hoppas att flera personer hittar hit och inser att det finns hederligare aktörer i denna delen av Sverige att göra affärer med!
Mvh
Janne
Kan bara konstatera att MC konsult har/har haft 1000 tals nöjda kunder genom företagets över 35 åriga historia. Även in på konkursåret. Jag är en av dessa. Eftersom jag också har kontakt med 100 tals H-D kunder i Sverige och Norden vet jag att MC konsult fortfarande har ett gott namn i MC kretsar. De var ju Sveriges största H-D handlare under hela 2000 talet.
Dessutom den mest respekterade hos H-D i Stockholm och huvudkontoret i USA.
Det som har hänt dig och din son kan jag inte kommentera eftersom jag inte känner till fakta i målet.
med all denna respekt både från pro bike sweden och usa borde dom ju få bli återförsäljare på studds eller!??
så man kan ju undra vadför de inte är det… :-/
bara en tanke ..
TF
Kanske för att de stod för lite drygt 20% av försäljningen i Sverige trots att probikes butiker täcker lite drygt 80% av Sveriges befolknings med sina lägen i storstäder. Och PRObike har blivit av med Sverigeagenturen?!
jo men frågan kvarstår ju dock eller rättare sagt den får ännu en dimmension i dessa precentsiffror som vilken mc-handlare som helst skulle sukta efter..
det borde ju vara ett lysande företag!!!
ännu en tanke!
tf