Klaffbron

I Trollhättan har de hela sommaren reparerat klaffbron, över Göta Kanal (det heter Göta Älv både norr och söder om Trollhättan) men klaffbron är byggd över en kanal. Älven ligger väster om kanalen och är ju egentligen ett fall som numer är tyglat. 
Nåja, läste i morgonblaskan härförleden att reparationen hade blivit ett antal miljoner kronor dyrare än beräknat (ska nu kolla på ttela's hemsida om jag kan hitta siffran). Jodå, annonsen nätpublicerades den 3/10. Av någon märklig anledning handlar nätupplagan av artikeln mer om Fagerstrandsmuren än om Klaffbron? I artikeln står i alla fall att reparationen, av klaffbron, blir dubbelt så dyr som beräknat. Och efter flera genomläsningar av den förvirrade artikeln kan jag till slut utläsa, tror jag, att klaffbron blir 3,5 miljoner kronor dyrare än beräknat. 

Nu till min egentliga fundering. Har det inte skett en upphandling? Lägger inte budgivarna då ett fast pris? Visserligen kan det vid nogrannare undersökning framkomma att reparationsbehovet är större än förväntat men det borde väl i så fall ha skett på ett tidigt stadium. 

Men att det blir dubbel kostnad? Hur motiveras det? 

Nätartikeln: Om Klaffbron i ttela 

Ett svar på ”Klaffbron

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *