i samarbete med BlogActionDay.org. Över 12000 bloggar i dag om miljö.
Att alla ska bidra till att värna om miljön borde vara lika fundamentalt som att söka mat, hitta en plats att sova på etc.
Miljön och naturen är ju den grund vi alla är beroende av. Bevisligen är inte resurserna oändliga. Och miljön tål inte hur mycket stryk som helst, oavsett klimatförändringar eller inte.
Var och en av oss kan göra mycket för att rädda vår miljö men för att det ska kännas meningsfullt måste de som har makt var med i ansträngningen och i försakandet de också.
Cyniska fabrikörer som släpper miljöförstörande ämnen rätt ut i naturen – bara för att det blir billigare för dem. Hur kommer man åt dessa? Givetvis måste de först upptäckas och sedan kan lagar hjälpa till att klämma åt dem.
Men vad gör vi om ett helt land är involverat som t.ex. Indien & Kina. Och då USA som länge vägrat ta till sig miljöhotet. Men som nu på senare tid börjat att agera mest p.g.a. att de nu upplever att de drabbats, mer och värre stormar, orkaner & tyfoner.
I Indien är det OK att ha en fabrik och orenat släppa ut miljöfarligt avfall i naturen. Därför investerar utländska profitörer i fabriker och produktion som i andra länder blivit förbjudna. Ett exempel är tillverkningen av asbest. Numer förbjuden i bl.a. USA och hela EU. De som tidigare ägde dessa fabriker driver nu denna produktion i Indien. Där har arbetarna inget skydd alls – bedrövligt! Och väldigt cyniskt.
I Kina är det svårare att få fram information om vilka miljöhoten är så jag kan inte precisera mig med mer än att jag någonstans läst att man över Kina (högt upp ovan molnen) kan mäta förhöjda värden av de flesta miljöfarliga ämnen som är mätbara och kända.
Hur kan man komma åt de här jättestora miljöhoten? Sverige är ju med och etablerar sig i Kina t.ex. Är det rätt?
Av vilken anledning måste det tillverkas och säljas bilar som kan köras i farter upp mot 250 km/tim när maxfarten i Sverige f.n. är 120 km/tim på vissa motorvägsavsnitt?
Av vilken anledning tillåter vi att råvaror i t.ex. Sverige s.k. förädlas utomlands och köps sedan tillbaka och då via miljöförstörande transporter?
Av vilken anledning tillåter vi att vissa fiskarter utfiskas (utrotas)?
Av vilken anledning subventioneras inte kollektivtrafik, kraftigt? Om den nu är ett miljövänligare alternativ?
Av vilken anledning är det inte en megamarknadsföring av dels cykling och dels utbyggnad av mer cykelvänlig trafikmiljö?
Av vilken anledning, egentligen, är politiker så fega?