Bild på bloggens författare

Nisse

blogg.ngn.nu

Tiden före (historiken) till den här bloggen finner du här
(fast jag är 'snart' klar med att ha överfört 'allt', hit):
ngn_blogga_nu

tor 11-feb-2016 22:03



Framför datamaskinen
GAMBAS3: Har startat ett litet försök till ett litetr enkelt spel, ett textspel. Spelidén bygger på det gamla fina spelet 'Stugan'.
Hittade ett gammalt VBprojekt som jag börjat på: Byråkraten – samma spelidé.

När jag lade in dessa kodsnuttar för att modifiera dem till GAMBAS3 fick jag problem med kodredigeraren.
Markörens position stämde inte…
Efter en massa sökande så hittade jag ett sätt att fixa till det på:
I terminalen:
gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.xsettings hinting full

Ändra tillbaka:
gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.xsettings hinting slight

Vad jag kan se så är det bara Kompozer & GAMBA3 (Linux Ubuntu 14.04) som påverkas & endast GAMBAS3 negativt. För att font-ändringen ska 'slå igenom' i kompozer så måste programmet startas om. Samma med GAMBAS3.
Övriga program där kommer förändringen direkt.

Enligt ett forum så är denna 'bugg' fixad i GAMBAS3 ver 3.3.3. Jag har 3.1.1. jag vet inte om jag vill lägga tid på en uppdatering…
Det kan krångla till det också…

Jag chansade…
Uppgraderade till: 3.8.4
I terminalen:
sudo add-apt-repository ppa:gambas-team/gambas3
sudo apt-get update
sudo apt-get install gambas3

… nu funkar det fint :me:

Ovanstående 'gsettings' behövs nu alltså inte.

Istanes! Höll på skitlänge med att få spelets 'svar' att visas längst ned i en sk DrawingArea samt få en TextLabel att visa 'slutet'. Löste sig med en sk container, sk DrawingArea. I den 'lade' jag en TextLabel och brevid en sk ScrollBar.
Fick hålla på att joxa en hel del med vilka värden som skulle anges vart.

Såhär blev det:
Först en sk subrutin (anropas från lämpliga ställen i programmet);
Sub fixaTillLabel()
  ScrollBar.MaxValue = TextLabelUT.Height DrawingArea.Height
  ScrollBar.Value = TextLabelUT.Height
  TextLabelUT.top = TextLabelUT.Height + DrawingArea.Height
End

Den sk 'händelsen' som via en ScrollBar flyttar TextLabelUT (inuti DrawingArea) upp och ned.
Public Sub ScrollBar_Change()
  TextLabelUT.top = ScrollBar.Value
End

Nu kan ju den insatte fundera på om jag inte krånglar till det?
Av vilken anledning använder jag mig inte av kontrollerna; TextArea, TextBox eller TextEditor, t.ex.?
Jo, det handlar om en inte allt för känd (dåligt dokumenterad) egenskap hos kontrollen TextLabel, den har en liten HTML-tolk.
På så vis kan jag enkelt ge text, i en textsträng, önskat utseende. I t.ex. TextArea går det inte alls, inte i TextBox heller, tror jag. I TextEditor går det men det är bökigt att programmeringsmässigt ge delar i en text önskat utsseende.

Hälsoläget:
Natten: OK.
Morgon: OK. Promenerat.
Dagen: OK.
Kvällen: OK. Ska bli skönt att få gå och lägga sig. Just nu är det lite tungt, psykiskt. Årstiden? Svåråtkomlig reumatolog? Att inte tillåta sig att äta hejdlöst?
[0208080030] 84,1(-1,2) :up:

 

Subscribe without commenting

Skicka den här texten/blogginlägget Skriv Ut Det Här Inlägget Share

Skriv en kommetar till “Torsdag”

United States Den här flaggan kommer att visas tillsammans med din kommentar (på första 'nivån').

Proudly powered by WordPress. Temat (layout) gjort med WordPress Theme Generator.
Copyright © blogg.ngn.nu. All rights reserved.
Creative Commons License NGN-Konsult © 2007
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Sweden License.