Falkenberg dag 2

Många besök på toaletten blev det, under natten, men däremellan sov jag bra. Kul att notera alla skuttande kaniner när man går till servicehuset.

Hustrun cyklade bort till affären och köpte morgonbröd. Resten av frukosten bestod av det vi hade med oss hemifrån.

Geocaching
Vi cyklade lite SydOst och hittade ett naturområde där vi letade upp 4st GPSgömmor. Vid en av dem hittade vi ett gäng ungdomar som utövade sporten bergsklättring. Modigt.

Vi pratade lite med dem och den ene av dem (en av tjejerna) höll på med Geocaching och skulle 'ta' den som fanns där (den vi letade efter) när hon klättrat klart. Medan hon klättrade så letade vi upp GPSgömman.

Den första GPSgömman, som vi hittade, var placerad på en liten kulle mitt i en kreaturshage. Det var stora ungtjurar som gick där så det var lite spännande :me:

Efter att ha promenerat tillbaka till platsen där vi lämnat cyklarna och kort därefter så såg vi en intressant rovfågel. Synd att jag numer inte orkar släpa runt på min digitala systemkamera. Då hade jag säkert fått en bild där det gick att identifiera fågeln. Tog en bild med fickkameran. man ser bara fågeln som en ljus fläck…:
[Bild: Rovfågel. Falkenberg]

Mat
Vi cyklade därefter direkt till matvaruaffären. Det skulle grillas mot sena eftermiddagen. Till lunch vankades det hemmagjord tomatsoppa.

Köpte lite bröd till soppan och så blev det ett par havskräftor vardera.

Till det senare grillandet köpte vi en liten bit kattfisk, ett par skivor entrecôte samt ett par skivor fläskkarré som hustrun marinerade.
Som sås till detta blev det bearnaisesås. Givetvis hade vi också grönsaker.

Efter lunchen blev det en stunds vila. Hustrun solade.

Bad
Tog senare en  tur ned till Skrea Strand och badade.

Grillande
Just denna grillning blev lite speciell. Hustrun har ju tvingat mig att plocka med ett par björkvedträn (dessa har hon de senaste gångerna fått plocka i och ur själv) varenda gång vi åkt iväg ut på någon övernattning och vi haft grillutrustning med oss.
Nu blev det av. Ner med El-Gaffeln (i grillen), på med kol och sedan ett par björkvedträn ovanpå.

Det tog nog en timma innan vedträna brunnit upp och bildad glödande kol.

Glödbädden blev kanske något för sval men vi fick allt snyggt grillat. Och gott blev det :me:

Strandstugeinspektion
En av sevärdheterna vid Skrea Strand är ju att gå omkring och titta på en del av de ca 1600 strandstugor som ligger öster om och 'bakom' sanddynerna, från havet räknat.

Imponerande uppfinningsrikedom, bl.a.

Vi har hyrt här vid två tillfällen. Första hittade vi platsen för (hyrdes i juli 2006) – den var nu borta?
(Läser i mina anteckningar om att den var ansatt av fukt och mögel och hade stort renoveringsbehov. Stuga nr 1127 kvarteret Laxöringen).
Den andra hittade vi också (Kvarteret Knölaberget, stuga nr 133. Hyrdes i augusti 2008, ). Den var fortfarande röd.

Bokläsning
Resten av dagen / kvällen ägnades åt att läsa bok tills ögonen ramlade ned.

Hälsoläget:
Blev lite väl mycket promenerande. Vi geocachingturen så krånglade höger knä och gjorde förfärligt ont. Blev dock bättre efter en stund.
Vid rundvandringen i stugområdena så fick jag besvär med fötterna. Kunde knappt stödja på dem.