Bild på bloggens författare

Nisse

blogg.ngn.nu

Tiden före (historiken) till den här bloggen finner du här
(fast jag är 'snart' klar med att ha överfört 'allt', hit):
ngn_blogga_nu

tis 30-jun-2009 20:59



sömn ok.

Farsan
Far ringde igår och var upprörd. Det hade ringt en person och frågat efter farsan och sedan frågat om han bodde på ett äldreboende och när far då svarade att det gjorde han inte så lade personen på?

Far har nummerpresentation och numret var från något företag som sålde sockar…?

Jag skickade i vart fall följande meddelande till dem:
Hej.
En en person ringde min far, N N (XXXX-XXXXX), från telefonnummer: 0187003399.
29 jun 2009.

Personen presenterade sig inte. Frågade far om han hette N och om han bodde på äldreboende.
Far svarade att han bodde hemma. Då tackar den uppringande personen för sig och avbryter samtalet.

Far får inget svar när han ringer tillbaka på numret.

Min far blir givetvis mycket upprörd och undrar vad det är för skummis och vad denne egentligen är ute efter.

Har Ni någon vettig förklaring till denne persons beteende?

Emotser bekräftelse på att detta meddelande är läst.

Vänligen

PS
en kopia på detta meddelande är också skickat till konsumentverket.
DS

Och jag har skickat ett meddelande till konsumentverket. Det där företaget, Aros Socks AB, har varit föremål för åliggande från konsumentverket 2007: Aktuellt dokument.

Skickade det igår. har inte fått någon reaktion än.

Bilen
Skickade en påminnelse till Brandt bil, igår, om att jag ville veta hur det går med svankjusteringen och om det är ekonomiskt vettigt att bättra på rostskyddet å bilens underrede. Jag tycker nuvarande skydd ser ynkligt tunt ut.
Så jag ville veta vad det skulle kunna kosta.
Inget därifrån heller.

Webbhotell
Oderland heter de som sköter min plats på internet. Nu är det andra gången jag får påminna dem om att jag nog ska ha en faktura. Sist jag hörde från dem var i april då skickade de två, felaktiga fakturor. De makulerades. Och så var det meningen att det skulle komma en riktig.

Jag är ju ärlig och redig så jag vill ju göra rätt för mig. Därför ber jag dem skicka en faktura. Sedan har jag bett om en extra GB minne som GoodWill för min ärlighet. Det tycker jag är en rimlig begäran.

Vattenfall
Hjärnsläpp är precis vad jag fick när jag öppnade ett brev från dem idag. Det föranledde sedan ett antal telefonsamtal.

De, Vattenfall, har upptäckt att vi har betalt för lite i nätkostnad, abonnemangsavgift.

Vi bor ju i lägenhet och då betalar man enligt tariff: Lägenhet 16.

Nu har de kommit på att vi ska definieras som villor och betala enligt: Enkeltariff 16A.

Kostnaden för tariff ’Lägenhet 16’ är: 1075 SEK per år inkl moms
Kostnaden för tariff ’Enkeltariff 16A’ är: 2575 SEK per år inkl moms.

1500 SEK mer per år! Mer än det dubbla. Fr.o.m 1 okt 2009.

Hur kan de resonera så korkat?

Jo det beror på att de har slarvat med tidigare kontroller och ansett att en lägenhet är en lägenhet. Vilket jag inte ser som felaktigt…

Men så har de lusläst de s.k. tillämpningsbestämmelserna och där står bl.a. att om färre än 3 lägenheter är anslutna via en s.k. serviceledning så ska lägenheten / abonnenterna inte betraktas som lägenhet utan som villa.
För att få lägenhetstariff (Lägenhet 16) så krävs att 4 abonnemang ska vara anslutna per serviceledning och minst 3 måste vara lägenhetsboende.

I vårt område som byggdes 1983, valde byggherren, antagligen på inrådan av Vattenfall, att lägga endast två lägenheter per serviceledning.

Nu har då detta upptäckts och enligt Vattenfalls rättvisepolicy så ska vi betala enligt Enkeltariff 16A samma som en villa alltså.

Jag har skrivit till bostadsrättsföreningens styrelse om att de får ta tag i det där och ordna upp det på något vis. Antingen får Vattenfall att ta reson eller via någon teknisk lösning.

Enligt chefen för ansvarig avdelningen, Lars Edström, 08-6873043, som har hand om att ’leta felaktigheter’ så finns det ju en teoretiskt teknisk möjlighet att låta en elektriker koppla in 4 eller fler lägenheter per serviceledning och så är problemet löst.

Sedan har jag meddelat denne Lars Edström att jag tänker att det är bäst att han eller Vattenfalls representant tillsammans med styrelsen går runt i området och bevisar att det de påstår är sant. Innan andra åtgärder vidtas.
Lars Edström jobbar i Stockholm så han har bara andrahandsuppgifter att gå efter.

Det är ca 300 lägenhetsinnehavare, i vår bostadsrättsförening, som på det här viset fått sina lägenheter definierade som villaboende, rent elektriskt alltså.

300 x 1500 = 450000 SEK mer per år till Vattefall Eldistribution AB utan någon som helst fysisk insats.

Jag skulle tycka det vore kul om 300 lägenhetsinnehavare ville väcka enskilt åtal mot Vattenfall, var och en av oss alltså. Om det nu är juridiskt gångbart.

Bildfixande
Idag hann jag med att fixa med bilderna från den 25 jun 2009. De kan beses via blogginlägget: En dag som är ett resultat av föregående dagar. eller direkt till bildbloggen: 25 jun 2009.

Mina Live-värden
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: Något mindre stel och värkig nu på morgonen än tidigare.
Under dagen: Svettigt, trött, småvärkigt. Smått oföretagsam – om vi bortser från bildfixandet.
Kvällen: Kan inte säga att det ska bli skönt att gå och lägga sig. Jag har en ångvissla i huvudet.

 
Skicka den här texten/blogginlägget Skriv Ut Det Här Inlägget

4 Kommentarer till “Nu är det åskpressande värme.”

  1. Charlotte Romania

    Man kan inte annat än häpna!
    Tänker nu på försäljaren som ringde din far och på Vattenfall!

    Du gör det h*****s bra om jag får uttrycka mej så, att orka ta itu med det!
    Tror nog att jag skulle göra det med när summan blir så markant!

    Ja, tänk om var och en kunde väcka enskilt åtal….en näsbränna iaf.

    Hoppas natten infinner sej någorlunda trots ångvisslan!

    Massor av kramar!

  2. nisse nisse Sweden

    Ja, man både häpnar, storknar och blir förtvivlad.

    Fint med den fria marknaden – billigt och bra – Skitsnack!

    Rackarns kapitalistpack.

    Nu är det definitivt natten… :me:

    Kramar!

  3. Kaktusblomman Sweden

    ETT GOTT RÅD: BYT ELLEVERNTÖR! VI HADE OCKSÅ VATTENFALL OCH BLEV DEBITERADE FÖR FLERA ÅR BAKÅT I TIDEN PGA DERAS SLÖHET ATT LÄSA AV ELMÄTEREN. DESSUTOM VAR FAKTURORNA FELAKTIGA. MEN MAN BEHÖVER INTE BETALA FÖR MER ÄN ETT ÅR BAKÅT I TIDEN, SÄGER REGLERNA.

    NU HAR VI SKELLFTEKRAFT OCH DET FUNKAR PERFEKT.DET ÄR LITE DYRARE MEN DET ÄR DET VÄRT OCH DESSUTOM HAR DE INGA KOLKRAFTVERK I TYSKLAND,SOM VATTENFALL HAR.

    KRAMAR!

  4. nisse nisse Sweden

    I det här faller hjälper det inte att byta Elleverantör då det är själva nätkostnaden det handlar om.

    Och nätet, här, ägs av Vattenfall.

    Men, en allvarligt funderare är på ’G’. En har ju ’principer’.

    Kramar!

Skriv en kommetar till “Nu är det åskpressande värme.”

United States Den här flaggan kommer att visas tillsammans med din kommentar (på första 'nivån').


Pga av spam så går det inte längre att sk prenumerera på kommentarer till inlägget.
Dessutom, din kommentar visas inte förrän jag godkänt den.

Proudly powered by WordPress. Temat (layout) gjort med WordPress Theme Generator.
Copyright © blogg.ngn.nu. All rights reserved.
Creative Commons License NGN-Konsult © 2007
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Sweden License.