En bildag till…

sömn ok. Lade mig relativt tidigt.

Katten Linus – sår
[Bild: Katten Linus Sår]
Gissa vem som har ’slickat’ bort sårskorpan…

Naturrunda
Hade gett mig den på att hitta en huggorm och testa 150-500mm objektivet på. Icke.

Däremot hittade jag en snok. De är inte lika bra. De är mer skygga och svåra att testa mot. De flyttar på sig…
[Bild: Snok (Natrix natrix)]

Sedan dök en Brun kärrhök upp. Tyvärr misslyckades jag med inställningarna helt (en blir ju alldeles stirrig och nervös och fepplar med det mesta). Skulle givetvis ställt om kameran till ’sportläget’. Men jag presenterar en bildserie i alla fall:
[Bild: Brun Kärrhök (Circus aeruginosus), vuxen hanne]

En Gärdsmyg bestämde sig för att inta en upphöjd position:
[Bild: Gärdsmyg (Troglodytes troglodytes)]

En Talgoxe letar igenom barken efter småkryp:
[Bild: Talgoxe (Parus major)]

Mycket fåglar idag…
Å andra sidan så testar jag ju ett objektiv som är mest till för telemotiv, typ fåglar, så…
På hemväg fumlade jag mig av cykeln vid Onsjö fotbollsplan och förevigade en Strandskata (igen):
[Bild: Strandskata (Haematopus ostralegus)]

Biljakt
Lite biljakt blev det idag också.

Efter lite vila så grenslade jag cykeln igen och tog mig ut till ett industriområde som kallas Holmängen, i Vänersborg. Där finns en bilfirma också.

Det syntes nog på mig att jag inte var ute efter ny bil för det var ingen som ägnade mig en blick ens och då var jag ensam kund och en skylt utanför beklagade att de inte hade tillräckligt med begagnade bilar. Stroppar!

Så jag åkte till Volvo Brant, nära där jag bor, och bokade eller förbeställde en ny bil – nästan bara på rent djävulskap. Inte sant!

Hänger nu hustrun med så har jag bestämt mig för en lite udda bil. En Dacia Sandero. Ny på Svenska bilmarknaden. Hör hemma i Rumänien. Är till större delen en Renaultbil.

Bilen kostar 121900 SEK så utrustad som jag vill ha den. En del detaljer gick inte att välja bort. Jag har gjort en lista, hur bilen är utrustad i de olika ’modellerna’ (men allt är med i ’min’ modell). Det som är fetmarkerat anser jag vara vettiga grejer och understruket helt uppenbart (varför ens nämna det?). Det med kursiv stil anser jag vara helt meningslöst.
Där texten är ’orörd’ har jag ingen synpunkt.

UtrustningsModell: Dacia Sandero LAUREATE
Färg: Silver
Bild:
[Bild: (Renault) Dacia Sandero LAUREATE]
Inte alls säkert att vår eventuellt blivande bil kommer att se ut precis sådär men ungefär.

Utrustning grund (LOGAN):
3-punktsbälten på alla sittplatser
Förberedd för montering av radio och högtalare
Elektronisk startspärr (det går alltså inte att starta bilen – eller? :me: )
Förvaringsfack i framdörrarna
Högt placerat bromsljus
ISOFIX-fästen för barnstol på ytterplatser bak
Krockkudde för passagerare fram (urkopplingsbar)
Låsbart tanklock
Låsningsfria bromsar (ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD)
Nackskydd på alla sittplatser
Sidokrockskydd i dörrarna
Taklampa fram
Ventilationsanläggning med 4 hastigheter
Vindrutetorkare med 3 hastigheter
Barnsäkerhetsspärr i bakdörrar
Förar- och passagerarkrockkudde
Instrumentering med bl a varvräknare (vad har man för nytta av varvräknaren, egentligen? Som normalbilist.)
Lastöglor i bagagerum
Skydd under motor
Eluppvärmd bakruta

Utrustning + (AMBIANCE & LAUREATE):
Insynsskydd lastutrymme
Solskydd fram med spegel på passagerarsidan
Bagagerumsbelysning
Bälten fram ställbara i höjd
Centrallås
Dimljus fram, spoilerljus
Fram och bakstötfångare i bilens färg
Heltäckande hjulsidor [vad innebär det, egentligen? Hur ser det ut utan ’Heltäckande hjulsidor’]
Servostyrning
Tonade rutor
Ventilationsanläggning med recirkulation
Fällbart baksäte, delbart 60/40
Armstöd fram i dörr
Sidokrockkuddar i framsäten
Vindrutetorkare bak

Utrustning ++ (LAUREATE):
Ficka bak på förar- och passagerarstol (tycker faktiskt detta är en praktsik och vettig detalj)
Fjärrstyrt centrallås
Färddator med 6 funktioner
Färganpassade ytterbackspeglar
Förarsäte, reglerbart i höjd samt reglage för ländryggen
Instrumenttavlor mot grå botten (i stället för mot (krit)vit) [Har man sett skillnaden så är detta vettigt]
Övre del av grill i chrome
15″ stålfälg 185/65 R 15 med navkapsel ”Tisa”
Belysning handsfack
Elstyrda och eluppvärmda ytterbackspeglar
Grill med chrome
Ratt ställbar i höjd
Silver dörrhandtag på utsidan
Tygklädsel ”Pliss”
Instrumentbräda Sandero [Undrar vad de andra utrustningsmodellerna har för instrumentbräda?]
Dekorinlägg i mittkonsol och dörrsidor i silverfinish
Dörrhandtag på utsidan i silverfinish

Tillval:
Paket: Luftkonditionering + Radio med CD 2x15W (+6900)
Metalliclack (+3500)
Mittarmstöd fram (+1500)
Dragkrok (för att kunna hänga upp cyklarna) (+5000)

Vi ville egentligen ha en röd bil. Men röda bilar med den utrustningen vi ville ha kunde inte levereras förrän i augusti och då missar vi miljöbilspremien (den ska tydligen upphöra den 30 jun 2009). Den betalas ju sedan ut till fordonsägaren efter 6 månader, från inregistreringen räknat, vilket alltså måste ske före 30 apr 2009.

Nu blev ju det där lite knäppt. Silverfärg var alltså det som fanns att tillgå och i metallic. Vilket innebar att det uppstod en extra kostnad om 3500 SEK (metallic är tillval). Vilket i sin tur innebär att miljöbilspremien egentligen nu ’bara’ blev värd 6500 SEK. (Å andra sidan lovar säljaren att silver metallic är mycket mera hållbar än den röda lacken. För vår del innebär väl det att vi kanske inte behöver tvätta bilen så ofta – sist vi pratade med säljaren så menade han ju att nya bilar skulle tvättas var 14:e dag och så skulle de vaxas?)

Och egentligen var jag inte intresserad av all extrautrustning och tillval för de olika modellerna. Men jag ville ju ha (främst / viktigast):
– Ratt ställbar i höjd
– Förarsäte, reglerbart i höjd samt reglage för ländryggen
– Fällbart baksäte, delbart 60/40
– Servostyrning

Och då åkte man ju liksom på resten. Det gick inte att välja bort.

Egentligen ville jag också ha automatisk växellåda men det fanns helt enkelt inte som alternativ. Å andra sidan så var bilen en av de mest lättväxlade bilar jag kört.

Öppnar man motorhuven så ser man hela motorn. De ni! På en 09:a!

Vill det sig nu så har vi den där bilen den 16 juni 2009.

Mina Live-värden
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: Småvärk. Annars OK. Som vanlig. Fråga mig så kan jag gnälla ordentligt… :me:
Under dagen: Var ute och cyklade. Skulle kolla mer beg. bilar. Kändes inte bra. Något spök med vänster axel och rygg / nacke. Fick ta extra med.
Kvällen: Öl & korv är bra medicin.

2 svar på ”En bildag till…

  1. Silverfärgad bil är ju ”inne” nu ju, skitsnyggt ju 😀

    Tänk på att röda bilar oxiderar fsnabbare och blir så matt i lacken, om man inte håller på att tvätta och vaxar den stup i ett…
    Iaf om man bor nära ett pappersbruk som jag gör…men min ”racer” är ju vit med lite ”fläcktyfus” varstans 😉

    P.S
    Hur mår din far förresten?
    D,S

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *