Bild på bloggens författare

Nisse

blogg.ngn.nu

Tiden före (historiken) till den här bloggen finner du här
(fast jag är 'snart' klar med att ha överfört 'allt', hit):
ngn_blogga_nu




sömn ua.

Läkemedel
Har nu börjat ta ännu ett läkemedel…, för att försöka fixa till min förbannade tarmslemhinna.
[Visa mer…]

Promenad
Blev det faktiskt och det gick riktigt bra, behövde bara stanna en enda gång. Brände lite i höger ben och i en del tår. I övrigt OK.

Kom hem, käkade grönsaker och ägg. Sedan var det färdigt. Sängen direkt.

Varför räcker det inte med en liten stunds vila? Nädå, 2 timmars sovande och så måste jag nästintill tvinga mig upp.

Teknik-Skanner-Dia
Nu är det 3 diabilder kvar, i denna låda. Far har väl ca 50 till…
Färdig!

Hälsoläget
Morgonen: Kändes som vanligt. Lite obalans. Har lagt märke till att jag har en märkbart sämre gripförmåga. Inte den ’stora’ styrkan, den är OK. Det är mer kraften i de små rörelserna.
Under dagen: Efter promenaden blev det pannkaka. Får se om jag hämtar mig idag.
Kvällen: Väser som f-n i huvudet (uttjatat uttryck). Tröttheten sitter kvar, i kroppen. Det blir nog tidigt sänggående idag.

 
Skicka den här texten/blogginlägget Skriv Ut Det Här Inlägget

8 Kommentarer till “Börjar hyfsat, slutar trött Torsdag”

  1. Masse Sweden

    Tjenis! Skönt att du får sova gott i alla fall.åter trist med magen. Tack för alla tips så här långt du är en riktig klippa!

  2. nisse nisse Sweden

    Tackar.

    Brist på sömn har jag inga problem med :me:

    Kom på en sak, fick du lära dig hur du tar dig upp ur en säng och i den?

    På mest skonsamma vis.

  3. Masse Sweden

    Det var det ingen som sa till mig men man lärde sig självt, idag så är DET rätt lugnt problemen finns i badkaret och att jag måste lära mig vara försiktigare i andra lägen… jag känner så tydligt när jag är svag och där jag är svag

  4. nisse nisse Sweden

    Även om du hittat ett bra sätt så kommer mina ’instruktioner’ här.

    Ur Sängen:
    Liggandes ’masar’ du dig relativt nära den sängkant du brukar gå upp vid.

    Väl där lägger du dig på sidan, med näsan mot uppstigningshållet.

    Nu ska man sätta sig upp genom att ’välta’ kroppen upp.

    Samtidigt som du försiktigt flyttar fötterna ut mot sängkanten (de utgör en s.k. motvikt) sätter du ned den armbåge som tillhör den axel som ligger mot sängen.

    Med den andra handen tar du nu ett stadigt tag om den andra handen som är förankrad i sängen, via armbågen.

    Samtidigt som du, efter förmåga, trycker upp överkroppen, flyttar du ut fötterna och benen.

    Att ta sig upp ’på sidan’ är det mest skonsamma sättet för nacken.

    Badkaret:
    Har du det inte så skaffa fler sådana där halkmattor som man lägger i badkar, säg en 4 stycken, två i badkaret och två utanför, på golvet.

    En annan fundering:
    Är det någon som förklarat för dig att du sannolikt kan bli sämre en period efter operationen?

    Att du dels har kvar dina ’gamla’ besvär men också kan få nya. Och att detta kan inträda en ca 2-3 veckor efter operationen och vara i ca 2-4 veckor.

    Nåväl, det beror på att en nerv (vävnad) som varit utsatt för tryck, sväller när trycket släpper. Inom anatomin kallas detta ödem. Vi vanliga dödliga kallar det för svullnad.

    Denna nervsvullnad kan bli så ’stor’ så att det motsvarar det tryck som tagits bort.

    Och då kan man, så länge svullnaden varar, få tillbaka sina ’gamla’ besvär samt en del nya.

    Att det uppträder nya beror på att nerven efter operationen, p.g.a. svullnaden, kan bli utsatt för tryck på ett annat vis än tidigare.

    [Jag har en beskrivande illustrerad redovisningen på det här, någonstans, men jag hittar den inte. Bara själva bilden.]

    Den här svullnaden ger ju med sig och släpper. Detta är en av anledningarna till att man ska vara ’försiktig’ nästan i överkant efter operationen.

    Men att det är viktigt att man rör på sig. Det gynnar ’avsvällningen’. Det stimulerar blodcirkulationen så att ödemet fortare försvinner.

    Ha’ de’!

  5. Masse Sweden

    Det är faktiskt inte klokt att det skall komma från dig och inte från sjukvården? Nu när jag läst det har jag också lagt det till mitt minne och vad gäller att inte halka inne i badrumet… redan fixat återigen tack som bryr sig nisse du är en riktig klippa…

  6. nisse nisse Sweden

    Tackar & Vassego! :me:

    Kramar!

  7. Charlotte Sweden

    Håller med Masse! Helt otroligt att man får en massa bra tips här av en vanlig ”dödlig” kille och inte från ”sjukan” !!!!
    Ska oxå pröva det där, tror det kan även hjälpa mej på mornarna!
    Tack Nisse, du ÄR verkligen en klippa!:0)

    Måste vara kul med de gamla diabilderna, har en hel bunt själv här som bara ligger i förrådet på vinden, ända från jag var en ca 9 månader! Skulle vart kul att kolla igenom de igen, men vem ids dra ner el upp duken å fram med projektorn osv osv? njae, inte jag;0)

    Scannar du dina å lägger dom sen på datorn eller? (Är ju ingen riktig ”datanörd” än så jag lärt mej såna avancerade saker hihi)

    Kramar—-en bunt!

  8. nisse nisse Sweden

    Tackar & Vassego, till dig också! :me:

    Det var en av grundanledningarna till att jag började min ’sammanställning’.

    Och det är faktiskt så att det är få doktorer som kan detta med ryggar.

    Av alla veckor de har i sin grundutbildning så ägnas maximalt 20 veckor åt ryggen. Då vet jag inte om det inkluderar ryggmärg och ryggmuskler. Det är möjligt att det också behandlas för sig.

    Jag har köpt en s.k. fotoskanner. Till den var det med ’insatser’ som DIA passar i. Det finns även med en insats för s.k. negativ film. Sådana som det blir kort av :me:

    Och ja, jag lagrar det sedan på hårddisk och DVD samt USB-minne. Här kör vi både livrem och hängslen.

    Med de som jag nu skannat in återstår att visa dem för mor & far. Jag vill ju veta lite mer om dem.

    Kramar!

Skriv en kommetar till “Börjar hyfsat, slutar trött Torsdag”

Canada Den här flaggan kommer att visas tillsammans med din kommentar (på första 'nivån').


Pga av spam så går det inte längre att sk prenumerera på kommentarer till inlägget.
Dessutom, din kommentar visas inte förrän jag godkänt den.

Proudly powered by WordPress. Temat (layout) gjort med WordPress Theme Generator.
Copyright © blogg.ngn.nu. All rights reserved.
Creative Commons License NGN-Konsult © 2007
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Sweden License.