Semester Lördag

(080810 Söndag 11:00 Stugan Skrea Strand, Falkenberg)

Förflyttningsdag
Ingen stress. Vi vaknade, åt frukost, packade och stoppade grejorna i bilen. Städade rummet.

Fösta stoppet blev systembolaget där vi köpte på oss öl inför kvällens grillparty med M&M, vid stugan. En liten stuga vi hyrt en vecka vid Skrea Strand vid Falkenberg.

Sedan letade vi upp E6 norrut. Vädret verkade bli bättre ju längre norrut vi kom. Enligt prognoserna skulle det ju bli en relativt hyfsad dag.

Ett stopp på Hallandsåsen för bensträckande och toabesök (magen krånglar mer än normalt idag).

Lunchmat blev det i Laxbutiken vid avfart 49 strax söder om Falkenberg. Gott.

Första prioritet, i Falkenberg, var att handla mat att grilla. Vi letade upp ICA Kvantum. Enda mataffären vi vet var den ligger efter tidigare besök.

Magen fortsatte att krångla. Hittade en toalett, upptagen. Vi blev fler i kön. Jag tyckte jag hörde någon spola där inne men inget mer hände. Efter ett tag gick en i kön och frågade om det var något fel? Nejdå, det var bara upptaget.

Jag stod väl där i kanske 15 minuter. Sedan var jag tvungen att ge upp. Magkrampen hade ändå gått över. Undrar vad människan gjorde där inne?

Det fick jag aldrig reda på. Ca 10 minuter senare körde det på igen och där blev där ledigt, Ut kom pojken som stått bakom mig i kön.

Ångrar att jag inte satte mig på en stol för att vänta ut den där människan bara för att få se hur en sådan ser ut som ockuperar en toalett i närmare 25 minuter.

Mot stugan
Vi ville ha en ny karta över Falkenberg så vi körde in mot city och fixade det i turistbyrån.

Att hitta Stugan gick lättare än förväntat. Men så är jag ju begåvad med en suverän kartläserska. Som dessutom är på gott humör trots min ökade, ogrundade, irritation. Jag började helt enkelt bli trött och energireserverna var på upphällningen, nere på det röda.

Stugan
Kvarteret Knölaberget, stuga nr 133. Denna stuga har ingen överbyggd altan. All yta är utnyttjad som stuga, 18 kvm. Här finns en våningssäng och en grön bäddsoffa (totalt 4 möjliga sängplatser). Ett vitt slagbord med vaxduk och 4 bruna stolar. En liten vit byrå, med tre lådor, till höger innanför dörren, placerad mot dubbelsängens gavel. Ytterligare ett litet bokfärgat träbord med vaxduk + en blåmålad köksstol vid kökspentrydelen. Kylskåp, två kokplattor, ugn, mikro, vattenkokare och kaffebryggare.

En garderob. Två väggfasta köksskåp. Två golvskåp och en låda för bestick. Mellan bäddsoffan och garderoben står också ett sådant där litet träbrunt telefonbord som var populärt på 60-talet.

Väggdekorationerna smakfulla och inte överdrivet. Gardinerna, rosa och vit spets. Inget som jag skulle sätta upp men hustrun är säkert förtjust.

Utanför stugan finns en trädgårdsgrupp. Vitt runt plastbord, också med vaxduk, med 4 vita plaststolar. På stugans ena gavel en liten diskplats och på baksidan en låda för bl.a. dynor, täcken och filtar.

Vatten hämtas vid en vattenpost. För vår del då bekvämt placerad alldeles vid stugan.

Toalett och dusch i en gemensamhetsanläggning ca 50 meter bort. Dit gäller det att ha med sig en nyckel.

Stugan ligger kanske 150-200 meter från Strandhotellet. Till stranden är den ca 100 meter.

M&M
Stugan hade vi tillträde till från 15:00. M&M kom ca 16:30. Det passade bra för då fick vi en välbehövlig vila.
Vi kikade lite lätt på omgivningarna. Hustrun och fru M tog en lite större sväng och jag och herr M en lite mindre, för min skull. Vi gick bort till Strandhotellet, via stranden och tillbaka.

Grillen startades och diskussionerna var många och givande. Vi hade det jättetrevligt. Och vädret tillät oss sitta ute. Det var fint.

Väderutsikterna
Kanske blir det bara mulet med lite solchanser, till måndagen och lite framåt. I morgon Söndag ska det bli blåsigt och regn hela dagen,

Hälsoläget
Relativt bra. Mest besvärande är vänster arm och vänster sida av bålen, de nedre revbensbågarna. Och det har ju att göra med gårdagens dykning över får/get-stängslet.
Min onda vänstertå stör också en hel del.

Vilade en stund efter resan och urpackning. Innan M&M kom på besök till stugan.