- blogg.ngn.nu - http://blogg.ngn.nu -

Tisdag

Jobbet 
Sakta men säkert, arbetar jag mig fram och avverkar det ena inventeringsobjektet efter det andra. I dag var jag ute på tjänsteförrättning till ett gruppboende, Blåvingen. Där basar en enhetschef som jag känner från förr. Vi lärde känna varandra någon gång mitt på 1980-talet. Ska dit i morgon igen. 

Katten 
Inge vidare kul det här att leva avdelat. På natten är katterna i en del av lägenheten och vi i en annan, det beror på att vi vill ha lite luft när vi sover. Katterna har ju tillgång till den större avdelningen, 70 m2 och där ska det inte vädras. Hoppas sannerligen den här 'uppoffringen' leder till något gott. 
Han, katten Abbe, spydde ordentligt två gånger i går. Om det berodde på att han fick provsmaka den nya kattmaten eller att han inte tål penicillinet – det vet jag inte. Jag hittade inga kattspyor på golvet nu i dag, när jag kom hem. 

Grodbebis 
På dagens hundpromenad hittade jag en liten "boing-boing", en 'paddbebis'. En liten rackare – och då har den ändå växt! Ca 5mm bred är den där den är som bredast – över huvudet. 

6 kommentarer (Öppna | Stäng)

6 kommentarer Till "Tisdag"

#1 Kommentera Av Jenny På tisdag 18 juli 2006 @ 14:46 14

Heej Nisse,
Tack för rapporteringen :-)

Har en fråga till cyklingsexperten :-) :
Så spänd i axlarna att jag lipar.
Känns som om jag spänner dem ännu mer när jag cyklar med min mountainbike. Bra sugen på gräva fram min gamla hederliga cykel jag fick när jag var liten. Då kan jag cykla upprätt. Plus att jag har fotbroms vilket känns mycket tryggare när jag cyklar med hund i koppel. Frågan är – vad tror du? Är jag bara hypokondriskt misstänksam mot min moderna cykel? Eller? :-)

#2 Kommentera Av Nisse På tisdag 18 juli 2006 @ 17:26 17

Jenny:
Om jag uttrycker det så här: Den nackspecialist som opererade mig förbjuder mig att cykla på en MTB över huvudet taget och tillägger "Det skulle jag vilja förbjuda alla."

Man riskerar handleds- och axelskador och spänningar i nackmuskulatur samt skulderbladsmuskulatur. Ja hela övre delen av ryggen.

Det är väldigt få personer som inte klagar alls.

MTB-cykelstilen är gjord för höga farter och maximal benkraftuttag. Vilka cyklar så?

Byt cykel! Sitt rakt upp.

#3 Kommentera Av Jenny På torsdag 20 juli 2006 @ 3:58 03

Jaha, då är det väl ingen tvekan då…
Suck, ett projekt till att fixa.
Tror jag målar min gamla cykel med linoljefärgen från huset. Lite mittemellan lime och oliv. ..Kanske målar Landrover oxå när jag ändå är igång :-)

Tack så mycket för informationen.
Misstänkte det var så,
men hoppades att jag hade fel..
:-)

#4 Kommentera Av Nisse På torsdag 20 juli 2006 @ 9:10 09

Jenny:
Jag har en jättebra stretch/avspänningsövning för nacke-/ryggmuskler – intresserad?

#5 Kommentera Av Jenny På torsdag 20 juli 2006 @ 14:32 14

Njo, kanske, det är nog mer en övning för att följa rutiner som jag behöver…
Men, visst det skulle vara intressant att se vad det är för en övning :-)
Så kör på :-) Tack

#6 Kommentera Av Nisse På torsdag 20 juli 2006 @ 14:50 14

Jenny:
1. Stå upp, händer hängande rakt ned utmed kroppssidorna, tummarna framåt.
2. Dra axlarna uppåt, mot öronen.
3. Pressa lätt armbågarna mot kroppen.
4. Vinkla upp underarmarna, 90 grader, peka rakt fram, tummarna uppåt. (Axlarna ska fortfarande vara uppdragna).
5. För nu handflatorna utåt bakåt (andas in) så långt bak det går.
6. Slappna nu av endast i underarmarna och låt dem lätt falla ned.
7. Andas ut och slappna helt av i nacke, axlar och rygg.

Upprepa 4-5 ggr.