Bild på bloggens författare

Nisse

blogg.ngn.nu

Tiden före (historiken) till den här bloggen finner du här
(fast jag är 'snart' klar med att ha överfört 'allt', hit):
ngn_blogga_nu

sön 25-sep-2005 14:20



Motion:
Det händer att det inte blir som en tänkt sig. Jag skulle ju, idag, åka till Hagahallen, i Vänersborg, och vara med när F&S ”tar ut” ledare. Vi kallar det för ”uppjympa”.
Det blev lite stressigt. Hustrun hade bokat tvättid 12:00-17:00 och jag skulle vara på ”uppjympan” 12:00. Vi hjälptes åt med tvätten ned för vår ”hemska” stålspiraltrappa.
Så jag blev lite sen. In i garaget och vrider om startnyckeln. Helt dött! Inget. Nada.

Bilen:
Batteriet har tydligen ”lagt av” eller i alla fall blivit ordentligt urladdat över natten. I ren ”panik” klantade jag till det och kopplade till batteriladdaren och gjorde ett startförsök. Givetvis ”rök” det till i laddaren och sedan var den också död. Nu är det ju lite jobbigt detta med batterier för man vet ju inte riktigt om det är batteriet eller generatorn som laddar batteriet som är paj. Men jag chansar på batteriet.
Åker iväg, på cykeln, till OKQ8 och säger att jag vill ha ett bilbatteri till en Ford Sierra 88.
Pärmar, blädder, blädder, nummer, koll i dator: 1100 SKR. Jaha, säger jag och så travar vi iväg mot batterierna. Rätt batterityp hittas inte. Då kallas tydligen batteriexperten in och vi kommer fram till att jag ska åka hem igen och mäta batteriet och kolla hur det är fastsatt.
Upp på cykeln igen och hemåt. Träffar hustrun och hunden. Byrackan har rullat sig i något utomordentligt äckligt. Kanon! Det fick hustrun sköta.
Jag hämtar tumstock och digitalkamera. I garaget fotograferar jag batteriet ur alla möjliga vinklar och tar mått. Ser att detta batteri har platta poler. Jag är ju liksom van vid runda. Tänker att detta kan nog bli ett problem och ett dyrt sådant.
Cyklar tillbaka till OKQ8, vid Gropbron, och visar mina uppgifter för ”batteriexperten” och vi hittar ett som med största sannolikhet ska passa. Det enda som verkar avvika är att det nya batteriet är ”svagare”, 58 Ah och det ska tydligen vara ca 75 Ah. Men vi diskuterade lite hit och dit och kom fram till att detta skulle nog räcka. Och det får jag ju hoppas. 778 SKR kostade detta. Kändes ju avsevärt bättre än 1100 SKR.
Tillbaka till garaget, med ett nytt batteri i cykelkorgen. Placerar batteriet på bilens baklucka och passar på att spruta 555 på alla bultar och muttrar.
Får se om jag själv gör ett försök eller om jag ringer på sonen. Det är ju rätt så jobbigt för mig med de där bilbatterierna. De är ju ena tunga rackare och jag är ju inte så värst fräsch.
Men, det kan gå, om man planerar och tar ett steg i taget.
Steg ett är nu att försöka få loss batterikablarna från batteripolerna, minuspolen först.
Steg två är att lossa muttern som håller batteriet på plats.
Steg tre försöka lyfta ur gamla batteriet så ”rakt” som möjligt och så ”nära” kroppen som möjligt.
Och om det lyckas, steg fyra, lyfta dit det nya batteriet.
Steg fem fästa batteriet.
Steg sex fästa batterikablarna, pluspolen först.
Ja och sedan ska väl bilen starta? Och så får vi hoppas att det inte är generatorn det är fel på.

Hälsa:
Cyklandet fram och tillbaka till OKQ8 har faktiskt gjort riktigt gott. Känner mig relativt pigg.

Hunden:
Hustrun har schamponerat hunden med ett nytt schampo jag köpt. Nu luktar hon gott. Hon luktar inte hund alls.

Mina Berättelser:
Håller på med att lägga upp en sida med mina publicerade berättelser. Då får man alla ”kuligheter” på ett ställe.

Hej å hå!

 
Skicka den här texten/blogginlägget Skriv Ut Det Här Inlägget

Skriv en kommetar till “Lite av varje”

United States Den här flaggan kommer att visas tillsammans med din kommentar (på första 'nivån').


Pga av spam så går det inte längre att sk prenumerera på kommentarer till inlägget.
Dessutom, din kommentar visas inte förrän jag godkänt den.

Proudly powered by WordPress. Temat (layout) gjort med WordPress Theme Generator.
Copyright © blogg.ngn.nu. All rights reserved.
Creative Commons License NGN-Konsult © 2007
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Sweden License.