Cervikal Spinal Stenos

Vad är det? Orsak? Vanligaste besvären?
Diagnos? Behandling?

Vad kan jag göra själv?

Varför inget om Lumbal Spinal Stenos?    

Ät rätt
Drick rätt

Promenera / Stavgång
Cykla
Jympa (gymnastik)
Bastu

Värmedyna
Vibratordyna
När du handlar
Hushållssysslor

 
Ät rätt: Har du Cervikal Spinal Stenos vill jag påstå att det viktigare för dig än för de som är friska att hålla vikten. Allt extra att bära på är jobbigt. Därmed inte sagt att du ska banta ned dig till någon anorektisk Twiggy. Fungerande uppbärande muskler är jätteviktigt.
Ät normala mängder av vanliga obearbetade nyttiga fetter som i t.ex. fet fisk & Avokado.
Undvik snabba kolhydrater som socker och allt som innehåller socker (tråkigt men sant). Ät som en diabetiker.
Ska du äta kött föredra då fågel. Ägg är helt OK. Grönsaker och frukt ett måste. Inte för mycket apelsiner, de innehåller citrusämnen som inte funkar så bra ihop med många värkmediciner. Magen får mer stryk än nödvändigt. Tallriksmodellen och kostcirkeln är bra modeller att utgå från.
Tänk också på att mycket färdigmat innehåller konsistensgivare, emulgeringsmedel, smaksättare, aromämnen och andra kemikalier s.k. E-ämnen. Inga av dessa är nyttiga. Flera av dem är rent skadliga och då speciellt för ansatta magar.

Drick rätt: Vatten är det bästa. Allt annat ska man vara restriktiv med. Äter du värktabletter så ska du vara extremt försiktig med alkoholhaltiga drycker. Acceptera hellre ett liv som nykterist. 
Det är jätteskön att få den där lilla berusningen och känna det där lilla euforiska ögonblicket, men det är just så, det varar inte så länge och kroppen tar en hel massa stryk.

Promenera / Stavgång: För att klara av att vara sjuk gäller det att hålla igång. Det är skitjobbigt för kroppen att vara sjuk. Det kräver en god fysik. Det där resonemanget lutar ju åt ett moment 22 och det är jag medveten om. Men det värsta och sämsta man kan göra är att sätta sig eller lägga sig och göra inget.
Försök röra på dig så mycket som möjligt. Kan du inte promenera långt, gå då fler korta promenader.
Pröva med gåstavar. De kan faktiskt göra mest nytta som stöd. Pröva i vilken position de funkar bäst för dig, fullt uppskruvade, hållna framför kroppen. Eller nedskruvade och mer placerade nästan bakom kroppen, när du går.

Cykla: De som har Cervikal Spinal Stenos kan inte hålla överkroppen i framåtlutad position någon längre stund (det är tvärtom för de med Lumbal Spinal Stenos). Rakt upp med överkroppen är det som gäller och då speciellt om du ska cykla. Be en cykelhandlare bygga om din cykel om du inte fixar det själv. Du ska alltså cykla på ett sådant sätt så att ingen belastning alls hamnar i händerna. 
Då kan cyklingen bli rena rama sinekuren för en värkande kropp. Det verkar som om själva trampandet liksom masserar ryggraden på ett sådant sätt så att en besvärslindring kan nås. 
Se till att alltid trampa på då lägsta växlarna, ta aldrig i. Gå av cykeln och gå upp för alla backar.
Funkar det, att cykla, så kan du be cykelreparatören att montera på en stötdämpande sadelstång. Jätte bra om man skulle missa någon liten grop, en kant eller sten. Då slipper man, delvis, den där stöten upp genom ryggraden.

Jympa (gymnastik): I första hand rekommenderar jag lättare jympa med Friskis&Svettis. Dels är jag själv ledare inom F&S och dels har de hög kvalitet och välutbildade ledare. Välj gymnastikaktiviteter (jympor) som inte innehåller några s.k. stora hävarmar, inga hopp, inget spring. En hel fot i golvet hela tiden är det som gäller. Fråga också din sjukgymnast om råd.
För en del kan t.ex. Qi-Gong vara utmärkt. Pröva! F&S har något de kallar Ki-Balans (eller Rörelse&Ro), det är mycket Qi-Gonginfluerat.
När jag var som sämst, strax innan min operation, en torsdag den 29:e september 2005, var jag och jympade på tisdagen innan. Med mig var det så att jag hade svårt att gå till jympan, jag fick stanna och vila efter ca max 400 meter. Men jag kunde jympa oavbrutet i 55 minuter. Hemligheten är allsidig rörelse under kontrollerade former och i glad miljö. I och för sig kom det ofta surt efter, i en eller två dagar. Men det var det värt då det höjde mitt totala välbefinnande.

Bastu: Kan vara fantastiskt skönt och göra väldigt gott. Tänk dock på att det gäller att vätska upp sig både före, under och efter. Och tyvärr så händer det ofta att det kommer surt efteråt, man kan bli skitdålig. Men för min del var det värt det, någon gång.

Värmedyna: Det finns värmedynor (elektriska) som täcker större delen av kroppen, se: Vibratordyna.

Vibratordyna: Jag köpte en Vibratordyna som också kunde avge värme. Den hade 10 motorer / värmepunkter som vibrerade. Från nacken ned till låren. Den jag hade kunde man ställa in på en massa olika s.k. program. Och den gick inte att köra längre än 15 min. Att den stänger av sig självt är jättebra.
För mig var det så att det var egentligen inte själva den vibrerande massagen som var mest effektiv utan det var det tillstånd av välbehag som infann sig efter de där 15 minuterna, då det blev lugnt och vibrationerna slutade. Då var det svårt att hålla sig vaken. Den jag hade / har kostade strax under 1000 SEK.

När du handlar; är det massor att tänka på. Finns det sådana där lätta små vagnar som man kan placera de där plastkorgarna i, välj en sådan. I andra hand väljer du en vanlig shoppingvagn. 
Köper du t.ex. mjölk köp inte större förpackningar än 1 liter. Vad du än köper så köper du hellre flera små förpackningar än storförpackningar. 
Se till att köpa på dig massor med tygbärkassar (de spar miljö och är hållbarare). Ha som regel att inte lägga mer än maximalt 2 Kg i varje kasse. När du handlat klar lägger du kassarna, med en vikt av maximalt 2 Kg vardera, i en sådan där väska på hjul, shoppingväska. Har du ingen sådan - köp en.
Shoppingväskan ska ha så stora hjul som möjligt, bra vid trottoarkanter och dylikt.
När du flyttar / lyfter det du handlat så bär du inte mer än två kilo åt gången. Det är mycket bättre att gå fler gånger än att överanstränga redan överansträngd rygg.

Hushållssysslor: Lever du ensam - gör så lite som möjligt. Är ni två eller flera - se då till att den som är friskast gör de tyngsta sysslorna. Och ska du tvunget städa, dela upp det på flera dagar. 
När du dammsuger, lägg dig ned på golvet när du dammsuger t.ex. under sängen eller under soffan. Sitt på en stol så mycket som möjligt. Har du möjlighet, köp en så liten och lätt dammsugare som möjligt. Byt ut munstycket mot ett som är smalt och lätt.
Har du tungt porslin? Byt ut det mot ett lättare.
Tvätt; Tvätta oftare och mindre mängd åt gången.


 
Kommentarer?: nisse@ngn.nu
Uppdaterad: 2011-03-16